Öppning för körkort trots synfel

Utredning. Körkortskrav bör utgå från om individen faktiskt kan köra bil, inte medicinska föreskrifter och EU-direktiv. Det säger professorn som lett utredningen om tester av körförmågan hos personer med synfältsbortfall.

Omkring 1 000 personer får varje år körkortet indraget på grund av synfältsbortfall. För individen ofta en stor inskränkning, för yrkesförare totalt stopp för fortsatt arbete. Dagens system för undantag från de medicinska föreskrifterna orsakar även kostsamma rättsprocesser.

De syntester som använda i dag är väl beprövade, men kan upplevas som trubbiga. Regeringen tillsatte därför förra året en utredning, som presenterades i veckan.

Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI) har sett över förutsättningarna för att utveckla trafiksäkra tester av körförmågan hos personer med synfältsbortfall. Personer som riskerar att få körkortet indraget, eller redan fått det, har i dag inga möjligheter att på andra sätt visa att de kan köra trafiksäkert trots syndefekten.

VTI lyfter i den aktuella utredningen flera förslag på förändringar som både individer och trafiksäkerheten i stort skulle tjäna på.

– Hanteringen utgår i dagsläget från medicinska föreskrifter och EU-direktiv snarare än om individen faktiskt kan köra bil, säger Jan Andersson, professor på VTI, i ett pressmeddelande från institutet.

– Detta innebär självklart en stor frustration för personer som förlorar sitt körkort men som upplever att de har fortsatt körförmåga. Samtidigt bidrar det till att många inte söker för sina ögonbesvär av rädsla för att bli av med körkortet. Vi har alltså ett system som fäller individer som har förmåga samtidigt som vi riskerar att ha kvar olämpliga förare på vägarna.

Test i simulator

Första ledet i den förändring som VTI rekommenderar är en studie där både personer med synfältsbortfall och personer med normalt seende ingår, och där båda kategorierna får genomgå såväl ett simulatorbaserat test som ett körprov på väg. Men en sådan studie går inte att göra i dag på grund av det rättsliga ramverk som gäller i Sverige.

Det krävs alltså juridiska förändringar för att börja med de förslag som VTI lagt fram till regeringen.

Utredningen är gjord av VTI tillsammans med Transportstyrelsen och Trafikverket. Myndigheterna belyser frågan, förutsättningarna för  undantag från de medicinska föreskrifterna, ur såväl samhällsekonomiska som juridiska och praktiska perspektiv.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Fredrik:
    13 november, 2022

    Vad härligt det kommer bli när sunt förnuft anländer till jorden.

  2. Anna-Karin Tominich:
    5 november, 2022

    Äntligen händer något. Min man miste körkortet på grund av sämre syn i en synfältskvadrant. Vi önskar veta hur man går vidare för att rätta till felbedömningen.

  3. Göran Olofsson:
    4 november, 2022

    Det är precis som vanligt! Det är inte en väl beprövad mätmetod. Det finns inga samband mellan perimetern, simulatorn och verklig trafik. Det visar ALL statistiks både i Norge och Finland. I 13 år har man experimenterat med människors liv likt Hitler. Normalt gör man en metod säker innan man använder den för välja ut farliga förare. TS förbjuder körprov för att dölja sanningen. Folk tar livet av sig och 15 000- 20 000 får sina liv förstörda. Men det förstår den som drabbats av denna felaktiga dom. VTI kommer att leka vidare med sin lekapparat (Simulatorn). Det erfordras en mycket duktig mättekniker som förstår metoder och samban mellan mätresultat och trafik. Men det är mycket enklare att fråga en duktig kvinna som slår knock out på TS. Hon har svaret! Betty Malmkvist (M).

Lästips:

Högakustenbron, Sveriges svar på Golden Gate – och nästan lika lång. Hängbron över Ångermanälven, nära mynningen, öppnade 1997 och kortar E4:ans sträckning med nära en mil. Foto: John Antonsson

Sverige är rikt på broar

Förbindelser. Broar binder samman land, förkortar vägen och gör det möjligt att gå eller cykla under stora trafikleder. De riktiga långsträckarna tjänar också ofta som symboler för sin hemtrakt. Och Sverige är rikt på broar.

”Nya YKB-regler gör det svårare att rekrytera chaufförer”

Åkeri. Nya regler för yrkeskompetensbevis (YKB) gör det svårare för chaufförer att växla mellan att köra lastbil och buss. Det kommer att bli ännu knepigare att få tag i chaufförer, varnar branschorganisationen Teknikföretagen. Lastbilschauffören Conny Hård instämmer.

Lastbil på vinterväg, Umeå

Fortsatt snökaos

Trafik. De kraftiga snöfall med blåst som dragit in över Sverige har fått stora konsekvenser för all slags trafik – flera allvarliga olyckor på de stora vägarna, försenad tidningsutdelning och inställda bussar, tåg och flyg.

Transport larmar om mobbning på CSG

Bevakning. Utfrysning, förlöjligande och mobbning från chefer. Oklara rutiner, slarv med nycklar, brist på skyddsutrustning och trasiga personlarm. Transport larmar om en rad brister på bevakningsbolaget CSG i Örebro. Nu har Arbetsmiljöverket gjort en inspektion.

Helsingborgs hamn varslar 42 personer

Hamn. Minskad orderingång och olönsam lagerverksamhet är det som ligger bakom varslen i Helsingborgs hamn, enligt vd Bart Steijaert.

Avtal 2023
Transports förbundsordförande Tommy Wreeth informerar förbundets delegation som består av yrkesaktiva inom åkeri, terminal och lager.

Trög start på förhandlingarna

Avtal. Under två dagar har Transports förhandlingsdelegation för Transportavtalet varit samlade i Stockholm för att byta krav med arbetsgivavarorganisationen Transportföretagen. Parterna står fortfarande långt ifrån varandra.

Fack säger nej till lönebud

Avtalsrörelse 2023. Facken inom industrin har sagt nej till ett lönebud på 6,5 procent under två år. Arbetsgivarsidan säger däremot ja.

Facket: Lämna och sök nytt jobb

Arbetsrätt. Utan motstycke på svensk arbetsmarknad. Det är fackets dom över hur anställningsvillkoren förändrats för medlemmar som tidigare varit behöriga att arbeta i Göteborgs hamn.

Göteborgs hamn

Hamnbolag portar personal – ”säkerhetshot”

Arbetsrätt. Göteborgs hamn har skärpt säkerheten. Anställda som tidigare prövats och godkänts nekas nu tillträde. Ett företag som opererar på hamnområdet har varslat om uppsägning – anställda kan inte utföra jobbet eftersom de inte kommer in.

Kollektivavtal

Avtal värt att hylla!

Facket. Kollektivavtal är centralt i fackförbundens arbete, alla dagar. Men i dag värda extra uppmärksamhet – den 17 mars firas Kollektivavtalets dag.

”Nya YKB-regler gör det svårare att rekrytera chaufförer”

Åkeri. Nya regler för yrkeskompetensbevis (YKB) gör det svårare för chaufförer att växla mellan att köra lastbil och buss. Det kommer att bli ännu knepigare att få tag i chaufförer, varnar branschorganisationen Teknikföretagen. Lastbilschauffören Conny Hård instämmer.

Åsas resa
Åsa Alvetjärn går en yrkesutbildning för att få behörighet att köra tunga fordon.

Vägen till chaufförsyrket – Del 3

Blogg. Åsa är en snart 50-årig journalist som börjat ratta tunga fordon. Hon går en yrkesutbildning för att bli lastbilschaufför. Det här är del 3 av hennes berättelse om hur hennes resa går

Bra lön allt viktigare när unga väljer jobb

Ungdomsbarometern. Bra lön blir en allt viktigare faktor när unga väljer gymnasieutbildning och yrke. Det visar en ny rapport från Ungdomsbarometern, Sveriges största ungdomsstudie.

Blockad av fartyg med fulavtal

Hamn. Klockan 7 i morse trädde Transports sympatiåtgärder i kraft – hamnarbetare i Uddevalla stoppade lossning av ett fartyg som försatts i blockad av Seko sjöfolk som krävt kollektivavtal.

Instabee-koncernen vill teckna kollektivavtal

Arbetsrätt. Två av e-handelns största paketleverantörer Instabox och Budbee har slagits samman till koncernen Instabee. Koncernen har skrivit en avsiktsförklaring med Transport om att teckna kollektivavtal.

Fästing. Foto: Istockphoto

TBE-sjuk nekad ersättning

Arbetsmiljö. Ett fästingbett kastade livet på ända med en svår hjärnhinneinflammation. Foderbilschauffören Ove Lindh blev långtidssjukskriven. Men Afa-försäkringen erkänner det inte som arbetsskada utan skyller på hans katter.

Lastbil på vinterväg, Umeå

Fortsatt snökaos

Trafik. De kraftiga snöfall med blåst som dragit in över Sverige har fått stora konsekvenser för all slags trafik – flera allvarliga olyckor på de stora vägarna, försenad tidningsutdelning och inställda bussar, tåg och flyg.

Internationella kvinnodagen
Linnéa Elofsson, Moa Sääv, Karolina Järback och Elin Olsson trivs på Oscarsgymnasiet.

Unik jämställdhet på transportutbildning

Utbildning. Vägen har varit lång. Men allt fler kvinnor väljer framgångsrikt ett tidigare starkt mansdominerat yrke – lastbilschaufför. Utvecklingen med fler kvinnliga sökande till Transportprogrammet fortsätter, visar Skolledarrapporten för 2022/2023.