Tommy Wreeth
Close
Transports Tommy Wreeth kommenterar las-utredningen och las-samtalen mellan parterna.
Close

Omstart för förhandlingar om las?

Facket. Fackens och arbetsgivarnas förhandlingar om las kan få en nystart efter sommaren. Samtidigt meddelar regeringens utredare att eventuella lagändringar bör vänta till 2022. Transports Tommy Wreeth tycker att hans utredning passar bäst i papperskorgen.

Lagen om anställningsskydd (las) är superaktuell just nu.

– Låt las bli en valfråga, säger Transports ordförande Tommy Wreeth. Han tycker att det är smaklöst av regeringens utredare att presentera förslag på försämringar i lagen under den kris som råder.

Framtiden för las är sedan över ett år uppe i två olika forum.

Regeringen och samarbetspartierna (L och C) har gett utredaren Gudmund Toijer uppdraget att ”modernisera” arbetsrätten. I klartext föreslå hur arbetsgivarna lättare ska kunna göra undantag från turordningsreglerna, först-in-sist-ut. Dessutom hur det ska bli billigare för arbetsgivarna att säga upp personer som misskött sig.

Tidningen Arbetet erfar en hel del av vad utredaren kommer att föreslå den 1 juni:

Alla arbetsgivare ska få undanta fem personer från las-listan, det vill säga behålla dem oavsett anställningstid. Mindre företag ska få säga upp anställda av personliga skäl och de blir då av med jobbet direkt när uppsägningstiden tar slut. Den uppsagda kan trots detta, med eller utan hjälp av sitt fack, gå till domstol och kräva jobbet tillbaka.

Utredaren har också kommit fram till att eventuella lagändringar inte bör träda i kraft förrän valåret 2022, enligt Arbetet.

– Helst skulle jag se att hela utredningen skrotas. Men om las blir en valfråga skulle alla partier få bekänna färg, kommenterar Transports Tommy Wreeth.

LO räknar med omstart

Även politikerna ser egentligen helst att parterna på arbetsmarknaden själva enas om förändringar i las. Därför har förhandlingar eller samtal mellan LO, privattjänstemännen i PTK och Svenskt Näringsliv pågått sedan våren 2019.

Men samtalen har sått split mellan LO-förbunden. I december hoppade fem av dem av. De hade läst arbetsgivarnas förslag till avsiktsförklaring från förhandlingarna. Där fanns inslag som de inte kunde ställa upp på. Budskapet var att arbetsgivarna enklare skulle kunna sparka anställda.

Nu ser det ut som om frågan tas upp för diskussion och beslut på ett extra möte inom LO senast i augusti. Och att resultatet kan bli en omstart för förhandlingarna.

Förutsatt att arbetsgivarna är med på att börja om. En fråga som Svenskt Näringsliv inte vill kommentera. Ett alternativ för arbetsgivarna är annars att vänta på lagändring, om de är nöjda med förslagen som snart blir offentliga.

Transport tillhör inte de förbund som hoppade av i vintras. Inställningen var då att det fortfarande fanns utrymme att förhandla fram en bättre överenskommelse än tankarna som läckt ut från arbetsgivarna. Tommy Wreeth om det aktuella förslaget att börja om:

– En omstart med tydliga och transparenta ramar och förutsättningar är bra för de fortsatta förhandlingarna. Då borde alla förbund känna sig trygga med att gå vidare.

Ny ordförande på g

Avsikten var att ta den diskussionen på den planerade LO-kongressen i juni. I flera motioner från förbunden som hoppat av riktas hård kritik mot hur las-samtalen har skötts.

Dock har coronapandemin ändrat planerna. Kongressen blir kort och digital, fokuserad på att välja en ny LO-ledning. I stället sätts ett extra representantskap (högsta beslutande organ mellan kongresserna) in under sommaren.

– Då ska det godkännas så att vi har med oss en majoritet av LO-förbundens medlemmar på de förhandlingar vi har med Svenskt Näringsliv, säger Karl-Petter Thorwaldsson till Arbetet.

Själv kommer han dock inte finnas med i ledningen vid det mötet. LO väljer ny ordförande i juni och som det ser ut nu står det mellan Susanna Gideonsson, Handels, och Johan Lindholm, Byggnads.

– Vi har nominerat och står bakom Johan Lindholm, säger Transports ordförande Tommy Wreeth.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

”Stoppa all tung trafik på skolgårdar!”

Miljö. Nu får det vara nog! Efter tre allvarliga incidenter när barn var nära att bli påbackade la huvudskyddsombudet Peter Strålind i bromsen. Med stöd av miljöbolaget Prezero, LO och Transport har han startat ett projekt för att stoppa all tung trafik på skolgårdar.

Tommy Wreeth är förbundsordförande för Transport.

Transport kräver 5,5 procent i ettårigt avtal

Avtal. Avtalskraven mellan Transport och Transportföretagen är överlämnade. Transport kräver ett ettårigt avtal med 5,5 procents löneökning, samt ett engångbelopp på 5 726 kronor.

Collage med mans- och kvinnosilhuetter på bakgrund av tusenlappar.

Sök LO-stipendium för ökad jämställdhet

Facklig feminism. LO vill uppmuntra fler fackligt aktiva kvinnor och män att engagera sig för ökad jämställdhet och allas lika värde och rätt i arbetslivet.

20-åriga hamnarbetaren Nimas död togs upp i hovrätten

Hamn. Rutiner som inte kontrollerades ledde till att 20-åriga stuveriarbetaren Nima kvädes till döds på en kolbåt, hävdar åklagaren. Det systematiska arbetsmiljöarbetet var gott, kontrar försvaret när förhandlingarna om misstänkt arbetsmiljöbrott återupptogs och avslutades i Svea hovrätt.

”Stoppa all tung trafik på skolgårdar!”

Miljö. Nu får det vara nog! Efter tre allvarliga incidenter när barn var nära att bli påbackade la huvudskyddsombudet Peter Strålind i bromsen. Med stöd av miljöbolaget Prezero, LO och Transport har han startat ett projekt för att stoppa all tung trafik på skolgårdar.

Åsas resa

Vägen till chaufförsyrket – Del 1

Blogg. Åsa har börjat en YKB-utbildning för att bli lastbilschaufför. Det här är hennes berättelse om hur det gå att som snart 50-årig journalist börja ratta tunga fordon. Läs del 1 av Åsas berättelse.

Tommy Wreeth är förbundsordförande för Transport.

Transport kräver 5,5 procent i ettårigt avtal

Avtal. Avtalskraven mellan Transport och Transportföretagen är överlämnade. Transport kräver ett ettårigt avtal med 5,5 procents löneökning, samt ett engångbelopp på 5 726 kronor.

Hallå där!

Micke Andersson

… som konstruerat en automatisk utrullare för soptunnorna och skapat en verklig snackis i Västmanland.

Många dödsolyckor bland lastbilschaufförer sker i trafiken. Foto: Jeppe Gustafsson/Shutterstock

Fler miste livet i trafiken

Olyckor. Förra året omkom 220 människor i trafikolyckor och närmare 2000 skadades svårt. Det är en ökning jämfört med de två föregående åren, visar statistik från Transportstyrelsen. Till skillnad från tidigare år var det mötesolyckorna som dominerade 2022.

Taxi Stockholms kontor på Luntmakargatan i Stockholm. Foto: Christina Ahlund

Taxi Stockholm blir kvar i Svenska Taxiförbundet

Taxi. I höstas meddelade Taxi Stockholm att bolaget tänkte lämna Svenska Taxiförbundet. Ordförande Dimitrios Nikopoulos kritiserade bristen på kollektivavtal bland övriga beställningscentraler. Nu gör företaget helt om och stannar kvar i branschorganisationen.

Taxiunionens manifestation den 10 januari 2023.

Taxiunionen samlar Bolt- och Uberförare

Gig-jobb. Förarna som kör för Bolt och Uber har fått nog. De vill ha bättre arbetsvillkor och högre ersättningar. Och de vill accepteras som samtalspartners.

Kollektivavtal äger i rätten

Arbetsrätt. Kammarrätten upphäver Transportstyrelsens föreläggande mot ett större åkeri, med hänvisning till lagen om arbetstid vid vägtransporter – kollektivavtalet reglerar i fallet sammanlagd arbetstid och nattarbete, slår domstolen fast.

SD-utesluten överklagar också

Arbetsrätt. Lastbilschauffören Mats Fredlund begär skadestånd för att han uteslöts ur Transport som politiskt aktiv sverigedemokrat. Han överklagar därför hovrättens dom, som ogiltigförklarade uteslutningen – vilket förbundet begärt ska prövas i högre instans.

Transporter, avfall och bilvård ska kontrolleras av nya krimcenter

Åkeri. Miljö. Bilvård. Transporter, avfall och bilvård. De finns med bland riskbranscherna som ska granskas i särskilda krimcenter för att motverka brottslighet inom arbetslivet. Två har påbörjat arbetet i Göteborg och Umeå och fem till ska vara på plats före årsskiftet.

Tiger-fallet har fått en lösning

Arbetsrätt. Två bröder arbetade för det Örebrobaserade åkeriet Tigrarna AB, under sommaren 2021, men fick aldrig någon lön. De har inte alls arbetat för oss, hävdade arbetsgivaren. Men när Transport drev fallet till Arbetsdomstolen gick åkeriet med på förlikning och ersatte ­bröderna med 80 000 ­respektive 20 000 kronor.