Tommy Wreeth
Close
Transports Tommy Wreeth kommenterar las-utredningen och las-samtalen mellan parterna.
Close

Omstart för förhandlingar om las?

Facket. Fackens och arbetsgivarnas förhandlingar om las kan få en nystart efter sommaren. Samtidigt meddelar regeringens utredare att eventuella lagändringar bör vänta till 2022. Transports Tommy Wreeth tycker att hans utredning passar bäst i papperskorgen.

Lagen om anställningsskydd (las) är superaktuell just nu.

– Låt las bli en valfråga, säger Transports ordförande Tommy Wreeth. Han tycker att det är smaklöst av regeringens utredare att presentera förslag på försämringar i lagen under den kris som råder.

Framtiden för las är sedan över ett år uppe i två olika forum.

Regeringen och samarbetspartierna (L och C) har gett utredaren Gudmund Toijer uppdraget att ”modernisera” arbetsrätten. I klartext föreslå hur arbetsgivarna lättare ska kunna göra undantag från turordningsreglerna, först-in-sist-ut. Dessutom hur det ska bli billigare för arbetsgivarna att säga upp personer som misskött sig.

Tidningen Arbetet erfar en hel del av vad utredaren kommer att föreslå den 1 juni:

Alla arbetsgivare ska få undanta fem personer från las-listan, det vill säga behålla dem oavsett anställningstid. Mindre företag ska få säga upp anställda av personliga skäl och de blir då av med jobbet direkt när uppsägningstiden tar slut. Den uppsagda kan trots detta, med eller utan hjälp av sitt fack, gå till domstol och kräva jobbet tillbaka.

Utredaren har också kommit fram till att eventuella lagändringar inte bör träda i kraft förrän valåret 2022, enligt Arbetet.

– Helst skulle jag se att hela utredningen skrotas. Men om las blir en valfråga skulle alla partier få bekänna färg, kommenterar Transports Tommy Wreeth.

LO räknar med omstart

Även politikerna ser egentligen helst att parterna på arbetsmarknaden själva enas om förändringar i las. Därför har förhandlingar eller samtal mellan LO, privattjänstemännen i PTK och Svenskt Näringsliv pågått sedan våren 2019.

Men samtalen har sått split mellan LO-förbunden. I december hoppade fem av dem av. De hade läst arbetsgivarnas förslag till avsiktsförklaring från förhandlingarna. Där fanns inslag som de inte kunde ställa upp på. Budskapet var att arbetsgivarna enklare skulle kunna sparka anställda.

Nu ser det ut som om frågan tas upp för diskussion och beslut på ett extra möte inom LO senast i augusti. Och att resultatet kan bli en omstart för förhandlingarna.

Förutsatt att arbetsgivarna är med på att börja om. En fråga som Svenskt Näringsliv inte vill kommentera. Ett alternativ för arbetsgivarna är annars att vänta på lagändring, om de är nöjda med förslagen som snart blir offentliga.

Transport tillhör inte de förbund som hoppade av i vintras. Inställningen var då att det fortfarande fanns utrymme att förhandla fram en bättre överenskommelse än tankarna som läckt ut från arbetsgivarna. Tommy Wreeth om det aktuella förslaget att börja om:

– En omstart med tydliga och transparenta ramar och förutsättningar är bra för de fortsatta förhandlingarna. Då borde alla förbund känna sig trygga med att gå vidare.

Ny ordförande på g

Avsikten var att ta den diskussionen på den planerade LO-kongressen i juni. I flera motioner från förbunden som hoppat av riktas hård kritik mot hur las-samtalen har skötts.

Dock har coronapandemin ändrat planerna. Kongressen blir kort och digital, fokuserad på att välja en ny LO-ledning. I stället sätts ett extra representantskap (högsta beslutande organ mellan kongresserna) in under sommaren.

– Då ska det godkännas så att vi har med oss en majoritet av LO-förbundens medlemmar på de förhandlingar vi har med Svenskt Näringsliv, säger Karl-Petter Thorwaldsson till Arbetet.

Själv kommer han dock inte finnas med i ledningen vid det mötet. LO väljer ny ordförande i juni och som det ser ut nu står det mellan Susanna Gideonsson, Handels, och Johan Lindholm, Byggnads.

– Vi har nominerat och står bakom Johan Lindholm, säger Transports ordförande Tommy Wreeth.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Transport: ”Stoppa slopade Säpo-kontroller”

Bevakning. Svenska Transportarbetareförbundet och branschorganisationen Säkerhetsföretagen gör gemensam sak och kräver att regeringen stoppar förslaget om att ta bort Säkerhetspolisens kontroller av vissa medarbetare.

Välkomna gäster hos vänstern

Fackligt-politiskt. Full sysselsättning, för lite strejkande, gig-ekonomi, klasskamp och branschföreningar. En rad frågor lyftes och diskuterades på Vänsterns stora rikskonferens i september – ett led i satsningen på att stärka det fackliga arbetet, både på arbetsplatserna och inom partiet.

Alexandra Einerstam. Foto: Kamilla Kvarntorp

Hon vill skriva om sin egen generation

Skrivlust. Arbetare i 40- och 50-årsåldern behöver någon att identifiera sig med. Det tycker Alexandra Einerstam, som gick LO:s och ABF:s skrivarkurs i våras. Nu vill hon skriva om sin egen generations vardag.

Massimo Mazza

Protester mot covidpass i italienska hamnar

Internationellt. Nu är det obligatoriskt att ha ett covidpass för att jobba i Italien. Det är hamnarbetarna som går i täten för protesterna mot det och under passets första dag var hamnarna fulla av möten och demonstrationer.

Ordningsvaktsutredningen

Transport: ”Stoppa slopade Säpo-kontroller”

Bevakning. Svenska Transportarbetareförbundet och branschorganisationen Säkerhetsföretagen gör gemensam sak och kräver att regeringen stoppar förslaget om att ta bort Säkerhetspolisens kontroller av vissa medarbetare.

Hallå där!

Daniel Hilmér

… tidningsbud i Trollhättan, och huvudskyddsombud på Västsvensk tidningsdistribution (VTD), som jobbar som vanligt nu på lördag den 9 oktober, Tidningsbudens dag.

Två sophämtare i Säffle med många års erfarenhet av yrket fick inte behålla sina jobb när kommunen tog över sophämtningen från en entreprenör.

Rutinerade miljöarbetare petades av Säffle kommun

Miljöarbetare. Två sophämtare i Säffle med många års erfarenhet av yrket fick inte behålla sina jobb när kommunen tog över sophämtningen från en entreprenör. – Det är fruktansvärt dåligt att de ratar kompetent personal, säger en av de drabbade, PO Sakariasson.

Viktor Andersson och Magnus Kvilén på Transports avdelning 3 i Göteborg är kritiska till anställningsvillkoren för Foodoras matbud. Foto: John Antonsson

Dyrt att vara bilbud hos Foodora

Matbud. Cykelbuden som jobbar för Foodora har kollektivavtal. De bilburna buden är anställda i ett annat bolag där de kör egna bilar och enbart får provisionslön.

Döden på jobbet
Många dödsolyckor bland lastbilschaufförer sker i trafiken. Foto: Jeppe Gustafsson/Shutterstock

”Alla ska få komma hem från jobbet”

Arbetsmiljö. Förra året dog färre lastbilschaufförer i tjänsten än 2019. Men det är inget trendbrott. Chaufförer är fortfarande en yrkesgrupp som är mycket hårt drabbad av dödsolyckor.

Få arbetsgivare får böta för dödsolyckor

Arbetsmiljö. I få fall leder arbetsplatsolyckor med dödlig utgång till att företag bötfälls. I minst 43 av 55 fall av dödsolyckor under 2018 har ingen arbetsgivare alls kunnat ställas till svars. Det visar en granskning som tidningen Arbetet gjort.

Truckförare skadedrabbade

Arbetsmiljö. I snitt inträffar tre olyckor per dag med truckar. Det gör truckförare till en av de allra värst skadedrabbade yrkesgrupperna. År 2019 skedde 1 163 olyckor där truckar var inblandade. Det visar siffror från Arbetsmiljöverkets databas.

Högt tryck på skrivarkurs

Kultur. Drygt 70 LO-medlemmar sökte till LO:s och ABF:s skrivarkurs i våras. Men bara tio fick plats. I vår blir det en ny kurs. De som inte fick plats förra gången har förtur.

Nattarbete

Terminalarbetare: ”Korta arbetstiden för nattjobb”

Terminal. Terminalarbetaren Lennart Karlsson jobbar ständig natt. IF Metall har tecknat avtal om 34 timmars arbete per vecka för nattarbetare, men i Transport gäller 40. – Det känns orättvist att det är så stor skillnad, säger han.

Peter Winstén och Tommy Wreeth.

Facket ser gärna kortare arbetstid

Terminal. Transports avtalsansvariga håller med. En minut komp per timme mellan klockan 22 och 06 är inte så mycket. Men frågan har lyfts och de tror att fler kommer att ställa krav på mer ledig tid i kommande avtalsförhandlingar.

Väktare och ordningsvakter hårt utsatta för hot och våld

Bevakning. ”Rånarna hotade mig med automatvapen och sa åt mig att gå ner på knä. När jag satt ner på knä sparkade de mig i ansiktet.” Väktare och ordningsvakter hör till de yrkesgrupper som löper störst risk att utsättas för hot och våld, visar en ny rapport.