Ola Pettersson
Close
Ola Pettersson vet inte hur han smittades. Inte om det skedde på jobbet eller i det privata. Han jobbar som åkerichaufför och sambon i äldreomsorgen.
Close

Ola var nära att dö i corona

Corona. Ola Pettersson vet inte hur han smittades. Inte om det skedde på jobbet eller i det privata. Han jobbar som åkerichaufför och sambon i äldreomsorgen.

Den 18 maj var Ola Pettersson tillbaka på arbetet med erfarenhet av att två gånger ha åkt från femrummaren i Mullhyttan till sjukhusvård för corona. Den första gången till Örebro, den andra gången till Kristinehamn.

En lärdom om sjukdomen som inte handlar om hälsa. Det är dyrt.

Dyrt därför att en månadslön som chaufför, med nattraktamente och andra tillägg, reduceras till en procentsats av en månadslön. Utan tillägg. Hela familjen satt i karantän, så maten fick handlas på nätet eller med hjälp från den lokala handlaren som kunde förbereda matkassar.

Priset kunde ha blivit högre. Ola Pettersson gick dålig i flera dagar utan att åka in till sjukhuset. Hans temperatur svajade där runt 38 grader i två veckor. Sedan blev det jobbigt att andas och sambon sa, ring igen! Då skickades en ambulans och Ola fick ligga på bår i ambulansens trånga utrymme. Han minns så väl att sjukvårdarna hade full skyddsutrustning.

– Andningen var flåsande, det var som att jag just sprungit ett maraton. Det gick inte att ta djupa andetag.

När han kom in på sjukhuset var han fortfarande vid medvetande. Han fick blodförtunnande och smärtstillande. Senare på fredagen gick febern upp och så kom lördagen. Därifrån finns bara fragment kvar.

Ola minns att det fanns en white­board i rummet där personalen antecknade hans feber. När den var som högst stod där 43,8 grader. Lång tid över 43. Han gick på syrgas.

Syremättnad brukar för en ung person i god hälsa ligga på 97 procent, sedan stiger den med åren. Sjunker den ner under 70 procent kan det bli livshotande. Ola låg på 54 procent.

– Läkaren var ganska säker på att jag inte skulle klara mig.

Någon gång startades ett video­samtal med sambon. Han minns inte om de sa något till varandra. När medvetandet kom tillbaka på söndagen pratade de mest hela tiden. Han låg på sidan och tittade på telefonen som hans armar inte orkade bära.

– Jag vet hur det låter. Men jag var på väg bort och det var sambon som hjälpte mig att klara det.

På måndagen hade han valet att stanna kvar eller åka hem. Han åkte hem och blev bättre. Ola Pettersson började tänka på att gå tillbaka till jobbet när sjukdomen slog till mot magen. Vätska sprutade ut från alla håll. Skyhög sänka. En klunk vatten in. En spykaskad ut. Tre nya dagar på sjukhus innan han fick komma hem igen.

När han blivit bättre kunde han ta sig från hyreshuset, över gräsmattan, till bilen. Så småningom längre. Ett steg i taget. Efter två veckor tog han sig till kvarnen och hembygdsgården vid skogens kant, det är 800 meter. Ibland går det bra. Andra gånger tar han stöd av käppen kompisen gjort till honom. Högerbenet är inte bra.

– Jag har jobbat för ÖGS sen början av 2019. Det är den bästa arbetsplats jag varit på. De har stöttat mig hela vägen.

Sjukdomen finns inte längre kvar i kroppen, men rädslan sitter i.

– Vissa läkare säger att jag är immun, andra är osäkra. Jag vågar inte chansa. Vi håller oss mest hemma. När jag jobbar och ska låna en toalett, om de släpper in mig, så har jag alltid med mig sprit så att jag kan sprita allt innan jag rör i det. Den här sjukdomen är inte att leka med.

Plexiskydd i taxi
Den här taxibilen har ett plexiskydd mellan fram- och baksätet. Transport har på flera arbetsplatser tagit strid för liknande åtgärder över hela landet. Foto: John Antonsson

Vilka svenska arbetare drabbas av corona?

Corona. Svaret är att Folkhälsomyndigheten jobbar på det. I Danmark vet man. Nära tre procent av landets testade transportarbetare hade covid-19 vid testtillfället. Borträknat vårdanställda är de den värst drabbade gruppen.

I Danmark har fler testats än i Sverige. Om vi bortser från vissa grupper som arbetar inom sjukvården, så har anställda som jobbar med transporter flest upptäckta fall av covid-19. Busschaufförer i linjetrafik, en grupp där många allvarliga fall rapporterats, är inräknade i gruppen transport.

Den 2 juni hade 308 030 danskar testats för covid-19 sedan pandemins utbrott. 2,39 procent av dem var smittade vid testtillfället, enligt statistik från Sundhetsdata-styrelsen, den danska motsvarigheten till Folkhälsomyndigheten.

2,98 procent av dem som jobbar med transporter hade corona när de testades. Sammanlagt hade 8 904 danska transportarbetare testats för viruset. Det är 7 procent av alla som har transportjobb.

Transportarbetaren har kontaktat Folkhälsomyndigheten och frågat efter liknande uppgifter för Sverige. Några sådana finns inte än. Däremot säger myndighetens att en rapport med liknande statistik är under produktion.

På många arbetsplatser har de regionala skyddsombuden tagit strid för att få skydd mellan fram och baksätet i taxi- och färdtjänstbilar.

Jari Sotkasira är regionalt skyddsombud i Sörmland.

– Vi har också branscher som bensinmackar där man träffar många kunder. Där verkar man ha skyddat personalen ganska snabbt. Men hur många som drabbats av corona på jobbet får vi nog aldrig veta helt, däremot får vi nog en bättre bild framåt hösten när sjukdomsfallen blivit försäkringsärenden, säger han.

Utifrån de ärenden som finns hos Arbetsmiljöverket, och kunskaper om hur jobbet är utformat, finns ändå en bild av att personal som jobbar nära andra människor löper störst risk.

– Det hade varit lättare för både arbetstagare och arbetsgivare om det fanns mer information och tydlighet från statens myndigheter, säger Martin Miljeteig, arbetsmiljöombudsman på Transport.

– Jag kan tycka att man redan tidigare kunde ha gått ut och testat sjukvårdspersonal och dem som jobbar med att stödja sjukvården, som färdtjänstförare, taxichaufförer och folk som kör bussar med sjuka. Många transportarbetare gör ett samhällsviktigt arbete. Om vi hade haft mer information om vilka yrkesgrupper som smittats hade det underlättat när man skulle fatta beslut om skyddsutrustning.

Enligt Miljeteig är det stor skillnad mellan arbetsplatserna kring när och om skyddsutrustning används. Allt från skyddsbarriärer av plexiglas till lite handsprit.

– Arbetsgivarna har oftast tagit till i underkant när de har bestämt vilken typ av skydd som behövs. De har ofta gömt sig bakom de regionala smittskyddsläkarna. Men arbetsgivaren är alltid den som har ansvar för arbetsmiljö. I det här fallet rör det sig en om smitta som myndigheterna bedömer vara väldigt farlig.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Klubb Örat får folk att lyssna

Fackklubb. Facket är till för alla – även döva eller personer med hörselnedsättning. På kongressen föddes idén om anpassning av språk och kommunikation. I dag finns nybildade Klubb Örat i Örebro, unik inte bara inom Transport utan hela LO-familjen.

Fler konkurser inom transport

Ekonomi. Under januari månad 2023 ökade konkurserna i transportbranschen med 150 procent, jämfört med samma månad förra året, enligt statistik från företaget UC. Ökningen är stor men utgår från låga nivåer.

Transportarbetarens logga

Tiger-fallet har fått en lösning

Arbetsrätt. Två bröder arbetade för det Örebrobaserade åkeriet Tigrarna AB, under sommaren 2021, men fick aldrig någon lön. De har inte alls arbetat för oss, hävdade arbetsgivaren. Men när Transport drev fallet till Arbetsdomstolen gick åkeriet med på förlikning och ersatte ­bröderna med 80 000 ­respektive 20 000 kronor.

Taxiunionens manifestation den 10 januari 2023.

Svar till förare: Nej – och tystnad

Taxi. Förare som kör för de stora taxiapparna har demonstrerat och strejkat för bättre villkor och högre ersättning. Nybildade organisationen Taxiunionen har krävt att bli accepterade som samtalspart. Men Uber meddelar i ett pressmeddelande att det inte är tal om några förändringar.

Toppa din pension

Medlemsförmån. Har du möjlighet att avsätta lite pengar varje månad i ett pensionsspar? I så fall har du som medlem i Transport ett erbjudande från Folksam att spara i Medlemsspar.

Månadens klubb

Klubb Örat får folk att lyssna

Fackklubb. Facket är till för alla – även döva eller personer med hörselnedsättning. På kongressen föddes idén om anpassning av språk och kommunikation. I dag finns nybildade Klubb Örat i Örebro, unik inte bara inom Transport utan hela LO-familjen.

1945 invigdes Riksväg 6, ”Rikssexan” i folkmun, och 1962 bytte vägen namn till E3:an. Först 1992 blev det E20. Foto: Pernilla Ahlsén

Fler konkurser inom transport

Ekonomi. Under januari månad 2023 ökade konkurserna i transportbranschen med 150 procent, jämfört med samma månad förra året, enligt statistik från företaget UC. Ökningen är stor men utgår från låga nivåer.

Med gig-jobbarnas egna bilder

Utställning. 17 arbetare, 105 foton. Bra och dåligt med plattformsarbete gestaltat av taxiförare, internetbaserade frilansare och bud i Stockholm. På Karolinska Institutet pågår för närvarande en utställning kopplad till en studie om gig-jobb och hälsa.

Regeringen backar om karens

Arbetsmarknad. Efter kritik mot att skrota utredningen om karensavdrag ändrar sig regeringen. Vissa yrkesgrupper kan undantas från karens och en andra karensdag självrisk ska inte utredas.

Fler tydliga rutiner i Oxelösunds hamn efter dödsfallet

Hamn. – Regelverket har inte ändrats efter dödsolyckan i Oxelösunds hamn. Men vi har tagit fram fler tydliga rutiner med en rad kontrollpunkter för att så långt som möjligt förhindra att något går fel, säger Transports regionala skyddsombud Roger Jönsson.

Svart på vitt: Så farlig är stressen

Arbetsmiljö. Mer än var tredje färdtjänstförare har varit inblandad i stressrelaterade trafikolyckor. Körtiderna är så pressade att fyra av tio sjukskrivit sig det senaste året för att orka. Det visar en enkätundersökning som Transports Linköpingsavdelning gjort bland anställda i bolag som kör servicetrafik i regionen.

Nedläggning av karensutredning – LO rasar

Arbetsmarknad. Utredningen om karensavdrag skrotas av den borgerliga regeringen. Avdraget slår hårdast mot dem som saknar möjlighet att arbeta hemma: Nio av tio medlemmar inom LO-förbunden.

20-åriga hamnarbetaren Nimas död togs upp i hovrätten

Hamn. Rutiner som inte kontrollerades ledde till att 20-åriga stuveriarbetaren Nima kvädes till döds på en kolbåt, hävdar åklagaren. Det systematiska arbetsmiljöarbetet var gott, kontrar försvaret när förhandlingarna om misstänkt arbetsmiljöbrott återupptogs och avslutades i Svea hovrätt.

”Stoppa all tung trafik på skolgårdar!”

Miljö. Nu får det vara nog! Efter tre allvarliga incidenter när barn var nära att bli påbackade la huvudskyddsombudet Peter Strålind i bromsen. Med stöd av miljöbolaget Prezero har han startat ett projekt för att stoppa all tung trafik på skolgårdar.

Åsas resa

Vägen till chaufförsyrket – Del 1

Blogg. Åsa har börjat en YKB-utbildning för att bli lastbilschaufför. Det här är hennes berättelse om hur det gå att som snart 50-årig journalist börja ratta tunga fordon. Läs del 1 av Åsas berättelse.

Tommy Wreeth är förbundsordförande för Transport.

Transport kräver 5,5 procent i ettårigt avtal

Avtal. Avtalskraven mellan Transport och Transportföretagen är överlämnade. Transport kräver ett ettårigt avtal med 5,5 procents löneökning, samt ett engångbelopp på 5 726 kronor.