
Taxiunionen samlar Bolt- och Uberförare
Gig-jobb. Förarna som kör för Bolt och Uber har fått nog. De vill ha bättre arbetsvillkor och högre ersättningar. Och de vill accepteras som samtalspartners.
Gig-jobb. Förarna som kör för Bolt och Uber har fått nog. De vill ha bättre arbetsvillkor och högre ersättningar. Och de vill accepteras som samtalspartners.
Arbetsrätt. Kammarrätten upphäver Transportstyrelsens föreläggande mot ett större åkeri, med hänvisning till lagen om arbetstid vid vägtransporter – kollektivavtalet reglerar i fallet sammanlagd arbetstid och nattarbete, slår domstolen fast.
Arbetsrätt. Lastbilschauffören Mats Fredlund begär skadestånd för att han uteslöts ur Transport som politiskt aktiv sverigedemokrat. Han överklagar därför hovrättens dom, som ogiltigförklarade uteslutningen – vilket förbundet begärt ska prövas i högre instans.
Åkeri. Tommy Jonsson håller i Transportarbetareförbundets verksamhet Ordning och reda i åkeribranschen. Han har redan kontaktat det nya a-krimcentrumet i Umeå med tips om åtta misstänkt fifflande åkerier, som facket anser borde granskas.
Åkeri. Miljö. Bilvård. Transporter, avfall och bilvård. De finns med bland riskbranscherna som ska granskas i särskilda krimcenter för att motverka brottslighet inom arbetslivet. Två har påbörjat arbetet i Göteborg och Umeå och fem till ska vara på plats före årsskiftet.
Arbetsrätt. Två bröder arbetade för det Örebrobaserade åkeriet Tigrarna AB, under sommaren 2021, men fick aldrig någon lön. De har inte alls arbetat för oss, hävdade arbetsgivaren. Men när Transport drev fallet till Arbetsdomstolen gick åkeriet med på förlikning och ersatte bröderna med 80 000 respektive 20 000 kronor.
Arbetsrätt. Utebliven lön, oförutsägbara scheman och flexsystem som riskerar leda till ”undertid” – chaufförerna på småländska Nilsbuss har i flera år varit drabbade. En tidigare anställd har nu stämt bolaget på över 50 000 kronor och facket hoppas att det blir ett pilotfall.
E-handel. Många av utmanarna bland transportföretagen som levererar paket saknar fortfarande kollektivavtal. Undantag finns. Early Bird har kollektivavtal i alla led och Best Transport har skärpt kraven efter svidande avslöjanden.
Paketleverantörer. Trots bistrare tider tuffar e-handeln på. Transportarbetaren har skickat ut en enkät med frågor om kollektivavtal till de största bolagen som levererar e-handelsvaror. Alla bolag med kollektivavtal har svarat på frågorna. Inget av dem utan.
Medlemmar. Nyårets fyrverkerier har tystnat och många hör av sig och frågar: Vart tog almanackan för 2023 vägen? Svaret är att Transportarbetareförbundet inte längre kommer att skicka ut kalendrar med medlemstidningen Transportarbetaren.
Åkeri. – Allt som kan motverka rattfylleri och bidra till färre olyckor på vägarna är positivt. Så kommenterar Tullverkets biträdande kontrollchef Oscar Lindvall statens miljonsatsning på nykterhetskontroller. Men för att komma åt den ökande drograttfyllan, särskilt bland lastbilsförare, krävs fler kontrollerande tulltjänstemän i hamnarna, anser han.
Rattfylleri. 2017 anslog regeringen 78 miljoner kronor till alkobommar och andra nykterhetskontroller i Sveriges hamnar. Efter försök i Stockholm och Göteborg hamnade frågan i långbänk. Coronan kom och drograttfyllan ökade, särskilt bland lastbilsförare. Nu tar sittande regering och Trafikverket nya tag.