Ny lönerapport – godis för siffernötare

Löner. Förra året steg lönerna i snitt med 2,5 procent på arbetsmarknaden. Det kan jämföras med de 2,3 procent som parterna gjorde upp om i avtalsrörelsen. Siffrorna finns i den årliga rapport som statliga Medlingsinstitutet precis släppt.

2017 tecknade fack och arbetsgivare treåriga avtal som skulle ge 2,2 procent i löneökning första året. Därefter 2,0 procent och slutligen 2,3 procent sista året.

Enligt Medlingsinstitutet (MI) blev utfallet i genomsnitt 0,2 procentenheter högre 2019, samtidigt som inflationen stannade vid 1,7 procent. Det ger en reallöneökning på 0,8 procent.

MI-rapporten är en djupdykning i kollektivavtal, lägstalöner och arbetsdagar som försvann genom strejker eller lockouter. Bara 7 577 dagar gick förlorade genom sådana tvister, skriver MI. På barrikaden fanns nästan uteslutande piloter och hamnarbetare.

Andra fakta finns också. Som att:

  • Medellönen i Sverige var 34 600 kronor (gäller år 2018).
  • Löneskillnaden mellan könen var förra året 10,7 procent. ”Skillnaden förklaras i första hand av att kvinnor och män arbetar i olika yrken med olika lönenivåer.” Skriver MI, som också konstaterar att skillnaden minskar. Det sker till stor del genom att kvinnor i större utsträckning jobbar på chefspositioner och i mansdominerade yrken.

Medlingsinstitutet ägnar ett helt kapitel åt låga löner och minimilöner i kollektivavtalen. Noterbart är att av de totalt 700 avtal som finns på svensk arbetsmarknad är det knappt 250 som i siffror anger en lägsta lön.

MI upplyser om att LO-förbunden satt upp det långsiktiga målet att avtalens lägstalöner ska ligga på minst 75 procent av medellönen för arbetare.

Enligt MI har Sverige en internationellt sett låg ”lönespridning”. Institutet anför också att Sverige har få lågavlönade.

Den definition som används för lågavlönad är att man tjänar 60 procent av landets medianlön. I Sverige var medianlönen 29 500 kronor (2018). 60 procent av det är 17 700 kronor. Knappt en (1) procent av löntagarna har så låg inkomst, anför MI.

Flest lågavlönade hittar man i restaurangbranschen. Runt åtta procent når inte upp till ribban på 17 700 kronor.

Andelen lågavlönade baseras på arbetsgivarnas egna inrapporterade uppgifter. Med stor sannolikt saknas grupper som papperslösa och de nya gig-jobbarna. Liksom taxiförare som ofta jobbar långt mer än heltid för att få ihop en rimlig månadslön.

I rapporten finns en tabell över lägstalöner på olika avtalsområden. Fackförbundet Unionen utmärker sig genom att generellt sett ha låga ingångslöner för sina tjänstemän. Runt 17 500 kronor är en vanlig startlön för unga. Om det är miniminivån som gäller på arbetsplatsen…

I MI:s sammanställning, som inte är heltäckande, innehas bottennoteringen av Byggnads. Byggstädare under 19 år kan erbjudas 14 225 kronor i månaden. Vid fyllda 19 sker dock ett rejält lyft, till 21 337 kronor.

Andraplatsen i bottenligan går till Unionen som gjort upp med Vårdföretagen. Den som är högst 18 år och ändå lyckas får jobb på en tandläkarmottagning kan få nöja sig med en lön på 15 675 kronor.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Anders Johansson:
    1 mars, 2020

    Enligt SCB var medianlönen i Sverige 30 900 kronor 2018. Medellönen för män i Sverige 2018 var 36 500 kronor, allt enligt SCB.
    Jag är en chaufför med alla behörigheter, som behärskar alla typer av fordonskombinationer som till exempel bil och släp, lösflak, trailer, lastväxlare, dolly, påhängstruck, containerkörning, fordonsmonterad kran, körning av hjullastare och diverse motviktstruckar plus vanligt terminalarbete. Lägg även till det vanliga lotsarbetet som i mitt fall är i Stockholm med omnejd och vad det innebär.
    För detta arbete ligger jag ungefär 10 000 kronor under medellönen för män i Sverige. Medelönen för män i Sverige är, som jag nämnde tidigare 36 500 kronor. Som grädde på moset har Transport en av de högsta fackavgifterna av samtliga LO förbund.
    Som lite kuriosa vill jag också nämna att transportbranschen toppar olycksstatistiken när det gäller svåra olyckor och dödsfall. Med detta sagt, så kan vi konstatera att arbeta som chaufför ger i runda slängar ungefär 10 000kr mindre än vad medellönen för män är i Sverige.

Lästips:

Nextjetflygplan

Nya avtal för flyget dröjer

Flyg. Redan i mitten av december inledde Transport förhandlingarna om nya avtal för markpersonalen inom flyget. Lönerna är ännu inte klara. Parterna skulle ha träffats under torsdagen, men mötet sköts upp till den 22 april.

Tommy Wreeth

Det finns ingen fri frakt…

Ordförandeord. Gemensam facklig styrka, solidaritet, självförtroende och bra förberedelser är nyckeln till framgång i alla förhandlingar. Detta är egentligen inget nytt under solen. Men när Transport provocerades av en ovillig, okunnig och oseriös motpart att ta till varsel i taxiförarförhandlingarna så är detta faktum ändå väl värt att nämna.

Transportarbetarens logga

Taxivarsel – så tycker de som kör

Taxi. Äntligen! Det är helt rätt att ta till stridsåtgårder. Och det var på tiden! Samstämmigheten är stor när Transportarbetaren ringer runt för att höra reaktioner hos taxifolk, efter förbundets beslut att varsla om konflikt för taxiförarna.

Trevlig sommar!

Transportarbetaren önskar en skön sommar till alla läsare, både på arbete och semester! Redaktionen är ledig och åter på plats den 2 augusti. Men missa inte vår efterlysning…

Är du med i facket? Transportarbetarens Vendela Engström, Lilly Hallberg och två reportrar till frågade alla chaufförer de hann med under en dag i Ödeshög.

Lastbilsförare populära att möta

Undersökning. Vägens riddare är omtyckta i trafiken. Lastbilschaufförer får gott betyg av medtrafikanterna, visar en Sifo-undersökning. Minst omtyckta är cyklister och personer på elsparkcykel.

Almedalen 2021
Emma Brodin Almedalen

Transportare om välfärd, arbete och politikertal i Almedalen

Politik. LO-tv sänder live under årets korta, digitala Almedalsvecka. På måndagen pratade Transports Tommy Wreeth om vilka välfärdsfrågor som väger tyngst – och vikten av att regeringen får ordning på LAS.

Natten till den 15 april utbröt en brand vid gummiverkstaden i Malå. Värden för 30 miljoner kronor förstördes.

Efter branden: Nya tag i lånade lokaler

Gummiverkstad. I mitten av april eldhärjades gummiverkstaden i Malå, en koncern som servar allt från personbilar till enorma gruvtruckar på 150 ton. Värden för omkring 30 miljoner kronor gick upp i rök.

Nya lagar att följa!

Lagstiftning. Böter direkt för buskörning med vattenskoter och hög musik. Och ny beräkning av bilförmån. Från den 1 juli gäller en rad nya lagar och regler.

I Teg i Umeå ligger stationen som kan bli den första OKQ8-mack som håller öppet, utan personal på plats, nattetid. Tanken är att kunderna ska logga in med mobilt bank-id och handla själva. Foto: Justina Öster

OK hakar på trend med obemannade butiker

Bensinmack. På en rad orter i landet kan invånarna handla mat dygnet runt, i obemannade butiker. En sådan affär öppnades nyligen i Malå. I Umeå planerar OK Västerbotten för en mack utan personal nattetid. Tanken är att kunderna ska låsa upp dörren själva, med mobilt bank-id.

Fordonsprogrammet
Rasmus Johansson och Anton Norén Ovesson efterlyser fler vuxna i den praktiska delen på transportutbildningen.

Transportelever larmar om lärarbrist i Karlshamn

Yrkesutbildning. Helt uteblivna lektioner i centrala moment och väntan, väntan, väntan – elever och föräldrar har reagerat på hur det fungerar på transportutbildningen vid gymnasiet i Karlshamn. Lärartätheten är alarmerande låg jämfört med andra skolor.

Skolansvarig: ”Tar allvarligt på kritiken”

Yrkesutbildning. Christina Jonsson är rektor på Vägga Gymnasieskola, med ansvar för fordons- och transportprogrammet. Som huvudman bär hon ansvaret om något skulle hända också ute vid Asarum. Och hon tar synpunkterna från eleverna på allvar.

VFG:s vd: ”Delar inte bilden”

Genmäle. Efter att Transportarbetaren gått i tryck, och artiklarna publicerats på webben, har Lisa Eriksson – vd för utbildningsbolaget VFG – svarat. Här publicerar vi hennes genmäle på kritiken.

”Seriösa bolag chanslösa i upphandling”

Taxi. Nystartade taxibolag utan vare sig referenser eller trafiktillstånd vann upphandlingen av samhällstrafiken i Region Gävleborg. Det hävdar Transport och stora bolag som gör enad front mot prisdumpningen.

HF driver tvist till Europadomstolen

Arbetsrätt. I våras förlorade Transports konkurrentfack Hamnarbetarförbundet en tvist i Arbetsdomstolen. I domen bekräftas att Transports avtal, som är det först tecknade, är det som alltid har företräde. Nu tar HF frågan vidare till Europadomstolen. Det oroar Transport.

Cabotagefusk blir dyrare

Åkeri. Nyligen friades DHL i hovrätten i en tvist om beställaransvar. Knäckfrågan handlade om hur cabotagetransporter ska definieras. I dag presenterade regeringen flera förslag på lagskärpningar. Bland annat högre böter.