corona

Nu körs vaccinet ut i landet

Åkeri. På annandagen rullade de första transporterna med vaccin mot covid-19 in i Sverige. Vilka transportörer som ska leverera vaccinet ut till regionerna har varit omgärdat av sekretess och hårda säkerhetskrav.

Den 27 december, ”tredjedag jul”, inleddes vaccineringen i Sverige. Det är tillverkaren Pfizer/Biontech som svarar för att transporterna blir säkra.

Folkhälsomyndigheten kan av säkerhetsskäl inte säga vilken plats i landet som är nationell mottagare av vaccindoserna. Myndigheten har ansvar för att covidvaccinet kommer till  de 21 regionernas så kallade hubbar. Det är sedan regionerna som har ansvar för transporterna ut till mottagningar på sjukhus och vårdcentraler, äldreboenden och andra vaccinationsställen.

Så länge som upphandlingen pågick var den sekretessbelagd, heter det på Folkhälsomyndighetens hemsida: Olika aktörers kostnadsberäkningar och lösningar för säkra och effektiva transporter granskas.

Svensk Åkeritidning har varit i kontakt med flera åkerier. Vilka transportörer Folkhälsomyndigheten har tecknat avtal med är sekretessbelagt, av beredskapsskäl, skriver tidningen. Men inget av de åkerier Svensk Åkeritidning talat med uppger sig ha sett något upphandlingsunderlag.

Det vaccin Pfizer/Biontech tagit fram är ytterst värmekänsligt. Det levereras till Sverige från Belgien i specialbyggda frysboxar. Ute i regionerna ska det förvaras i stora så kallade kryofrysboxar.

– Vaccinet transporteras i specialdesignade temperaturkontrollerade fraktlådor som kan upprätthålla temperaturer på minus 70 grader, med högst 10 graders avvikelse, med hjälp av torris, säger Malin Parkler, vd för Pfizer Sverige, till Svensk Åkeritidning.

Hon kan inte gå in på hur många bilar som ska användas för transporterna under avtalsperioden.

Kräver två doser

Under julhelgen fick Sverige, och övriga EU-länder, en leverans på cirka 10 000 doser. Det räcker för vaccinering av närmare 5 000 personer då det krävs två doser av vaccinet.

Den här veckan, liksom kommande veckor, kommer runt 80 000 doser att levereras. Enligt planen ska alla vuxna, liksom barn i riskgrupper, erbjudas vaccin under det första halvåret 2021.

Sveriges vaccinsamordnare, Richard Bergström, säger till SVT Nyheter att vaccineringen kommer att innebära en enorm logistisk utmaning för landets regioner. Men han var mycket glad, och rörd, då vaccineringen inletts på söndagen – en knapp vecka efter att EU:s läkemedelsmyndighet EMA godkänt Pfizer/Biontechs vaccin.

Sverige deltar i EU-kommissionens samarbete om gemensamma förköpsavtal av vaccin mot covid-19. Förutom med Pfizers/Biontechs finns förköpsavtal med Astra Zeneca AB, Moderna, Sanofi/GSK, Janssen Pharmaceutica NV (Johnson & Johnson) och CureVac.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Inget klargörande från DSV om åkerihärvan i Norrköping

Åkeri. Speditören DSV kommenterar inte uppgifterna om tricksande med kontrakt och bolag, efter att åkeriet Norrköping Transport NL skapat negativa rubriker i media.

Transportarbetarens logga

Krav på plexiglas och stopp för passagerare i taxi-framsätet

Taxi. Plexiglas och stopp för framsätesåkning vid sjukresor. Efter ökad smittspridning och påtryckningar från Transport följer Region Västernorrland i Stockholms spår och ökar corona-säkerheten för både taxiförare och passagerare.

Flygfraktsarbetaren Magnus Bärnsten tycker att läget börjar ljusna ”även om det finns svårigheter kvar att övervinna”. Efter varierande permitteringsgrad är han tillbaka på 80 procent arbete vid Arlanda.

”Osäkerheten är jobbigast”

Krisbransch. Kasten har varit många för flygfraktsarbetaren Magnus Bärnsten. Fram och tillbaka mellan hopp och förtvivlan under ett års pandemi. – Kommer vi att klara det? Vad händer när permitteringsstödet löper ut?

Storbrand ödelade anrik gummiverkstad

Däck. I morse var branden på Malå Gummiverkstad en huvudnyhet i medierna. Transportprofilen Roger Oskarsson jobbade i 30 år på verkstaden, som nu är totalförstörd.

Avtal 2021
Nextjetflygplan

Nya avtal för flyget dröjer

Flyg. Redan i mitten av december inledde Transport förhandlingarna om nya avtal för markpersonalen inom flyget. Lönerna är ännu inte klara. Parterna skulle ha träffats under torsdagen, men mötet sköts upp till den 22 april.

Stora löneklyftor i kommunal renhållning

Miljöarbete. Individuella löner har gjort att det skiljer över 4 000 kronor i lön för miljöarbetarna på det kommunala bolaget Karlstads Energi. Transports ombudsman Mikael Ladman är kritisk.

Krav på plexiglas och stopp för passagerare i taxi-framsätet

Taxi. Plexiglas och stopp för framsätesåkning vid sjukresor. Efter ökad smittspridning och påtryckningar från Transport följer Region Västernorrland i Stockholms spår och ökar corona-säkerheten för både taxiförare och passagerare.

Många förare lurade – nu döms åkeriägaren till fängelse

Åkeri. Huvudmannen i de omskriva åkerierna Norrköping Transport NL och Direct Transport döms till två års fängelse och näringsförbud i fem år, för grova ekobrott. Två andra medlemmar i familjen döms samtidigt. I domen från Norrköpings tingsrätt pekas speditören DSV ut på ett föga smickrande sätt.

Syrebrist kan ha orsakat ny dödsolycka på fartyg

Arbetsmiljö. Den 25 mars omkom en 33-årig besättningsman ombord på ett fartyg som låg för ankar strax utanför Södertälje Hamn. Misstankar finns om att mannen, som var från Kap Verde, klättrat ner i ett utrymme där lasten, flis, hade förbrukat syret.

Transports kongress 2017 debatterade flera stora framtidsfrågor och ombuden tillsatte också en framtidsutredning. Ulf Persson (bilden till höger) är utredningssekreterare. Foto: Jan Lindkvist / John Antonsson

Framtidsutredningen snart i mål

Transport. Facket står inför många utmaningar i framtiden. Vid förbundets kongress för snart fyra år sedan skickades flera tunga frågor till en framtidsutredning, som skulle lägga fram förslag.

Rapport: Stor oro bland arbetare om pension

Pension. LO-medlemmarna oroar sig mer än tjänstemän för pensionen. Hälften av LO-medlemmarna kan tänka sig att byta parti på grund av pensionsfrågan.

Harry Heath betalar själv för att förvara cykel och arbetskläder i ett garage som helt saknar koppling till hans arbetsgivare.

Matbudet Harry Heath: ”Avtalet är en början”

Foodora. Harry Heath tillhör en liten grupp matbud som värvat många medlemmar på Foodora samtidigt som Transport förhandlat fram kollektivavtalet. – Vi är lite besvikna, men det är i alla fall en början, säger han.