Till arbetsuppgifterna hör bland annat att stå i kassan, sälja korv, göra smörgåsar, fylla på fika och varor, städa och sköta biluthyrningen. ”Det är det som gör jobbet så roligt, att det är så varierande”, säger Fatima Nilsson. Foto: Pernilla Ahlsén
Close
Till arbetsuppgifterna hör bland annat att stå i kassan, sälja korv, göra smörgåsar, fylla på fika och varor, städa och sköta biluthyrningen. ”Det är det som gör jobbet så roligt, att det är så varierande”, säger Fatima Nilsson.
Close
Månadens medlem

Nu har Fatima tid att jobba fackligt

Fackligt. Fatima Nilsson har jobbat på bensinstation i närmare 25 år och hon har varit med i facket nästan lika länge. För tre år sedan började hon arbeta mer aktivt för att påverka arbetsvillkoren på stationen.

Inför avtalsrörelsen var Fatima Nilsson med och bestämde vilka frågor facket ska lyfta, och blev dessutom nominerad till att vara med i de riktiga avtalsförhandlingarna.

– Det vore jättekul att vara med, men det är roligt bara att vara nominerad, säger hon, när Transportarbetaren träffar henne på jobbet på Circle K i Norrköping.

Fatima har varit anställd i närmare 25 år på Circle K i Norrköping. Foto: Pernilla Ahlsén
Fatima Nilsson har snart varit anställd i 25 år på Circle K i Norrköping. Foto: Pernilla Ahlsén

Fatima har arbetat här sedan 1998.

– Det roliga är kundkontakten. Jag är bra på att skapa relationer bortom de vanliga artighetsfraserna. Även om det är någon som jag inte har träffat tidigare, så kan de berätta jättemycket för mig om sig själva. Det är för att jag är genuint intresserad. Det gör jobbet mer meningsfullt att tänka att jag kan förgylla andras dag lite. Vem vet, det kanske är den enda kontakten de har med en annan människa, säger Fatima.

Deltidsanställd

Men det är klart att det finns delar av jobbet som kan bli bättre, tillägger hon. Fatima är deltidsanställd, men jobbar ofta mer. Hon tycker att det borde finnas en gräns för när all mertid ska övergå till en heltidstjänst.

– Jag skulle vilja ha en heltidstjänst, så att jag vet hur mycket jag ska jobba och kan planera mitt liv. Som det är nu är det svårt att säga nej till extrapass, för man vet ju inte när man får ett pass nästa gång, säger hon.

Fatima har en restaurangutbildning i grunden och har jobbat både i kallskänk och som köksansvarig på förskolor. Foto: Pernilla Ahlsén
Fatima har en restaurangutbildning i grunden och har jobbat både i kallskänk och som köksansvarig på förskolor. Foto: Pernilla Ahlsén

När representanter för Transport besökte stationen för tre år sedan passade Fatima på att föra fram sina åsikter, både om rätten till heltid och att de anställda borde ha skobidrag, eftersom arbetsgivaren kräver att de ska ha svarta skor på jobbet.

– Då tyckte de att jag skulle engagera mig i facket. Det är ju bättre att jobba inifrån om man vill vara med och påverka, säger Fatima.

Tidpunkten passade henne bra. Fatimas fyra barn hade blivit stora så nu hade hon tid att engagera sig.

Skyddsombud

Efter att ha gått ett par kurser blev hon skyddsombud på bensinstationen.

– Jag analyserar risker och ser till att de åtgärdas. Om det är någon kollega som ska ha ett samtal med chefen kan jag också vara med som stöd, säger hon.

Fatima är deltidsanställd, men jobbar ofta mer. Hon skulle helst vilja ha en heltidstjänst. "Så att jag vet hur mycket jag ska jobba och kan planera mitt liv", säger hon. Foto: Pernilla Ahlsén
Fatima är deltidsanställd, men jobbar ofta mer. Hon skulle helst vilja ha en heltidstjänst. ”Så att jag vet hur mycket jag ska jobba och kan planera mitt liv”, säger hon. Foto: Pernilla Ahlsén

I början av oktober åkte Fatima till Stockholm för att vara med på Transports avtalsråd. Där träffade hon kollegor från hela landet för att komma överens om vilka frågor Transport ska driva i avtalsrörelsen. Skobidrag röstades fram som en av de frågorna.

– Det är roligt att vara engagerad i facket. Det är lätt att gå runt och klaga och tycka en massa saker. Men jag kan ju inte kräva att andra ska föra kampen åt mig. Om jag verkligen vill påverka något måste jag göra det själv, säger Fatima.

Vad gör du när du inte jobbar?

– Under sommarhalvåret går jag gärna i skogen och plockar blåbär och lingon medan jag lyssnar på poddar. Jag tycker att det är jättemysigt.

Vad gör du av bären?

– Lingonsylt och av blåbären gör jag antingen sylt, eller så fryser jag in dem så att jag kan ta fram dem och göra paj när jag känner för det. Och så ger jag bort en hel del.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Kabinpersonal på Norwegian, AAP Aviation och Eurowings har startat klubbar inom Transport.

Medlare utsedda om kabinavtal

Fackligt arbete. Sedan några månader har Transport börjat registrerat nya medlemmar som jobbar som kabinpersonal. Nu har Medlingsinstitutet utsett medlare mellan Transport och Svensk Flygbranschen.

Unga transportare på LO:s forum: August Mossberg, Lucas Fredriksen, Alve Bladin, Manar Abda, Sandra Franzén Nyström och Transports förbundssekreterare Lars Mikaelsson.

Unga fackliga vill göra skillnad på arbetsplatserna

Fackligt arbete. Starka röster – gemensam kraft. Det var temat när unga fackligt engagerade samlades på Runö kursgård i Roslagen för LO:s Ungforum 2024.

Pelle Filipsson framför sin arbetsplats: den tidigare industribyggnaden Strykjärnet, mitt i Motala ström, där Arbetets museum är inrymt sedan 1991.

De körde med order från Nazityskland

Krig & moral. Vinterkylan, den brända skogen efter slagen, stridsplanen och frågan vem man egentligen kör för – chaufförerna i den svenska lastbilskonvojen dras ned mot undergången. Pelle Filipssons roman Vägriddare bygger på faktiska händelser 1942 i fortsättningskrigets Finland.

Medlare utsedda om kabinavtal

Fackligt arbete. Sedan några månader har Transport börjat registrerat nya medlemmar som jobbar som kabinpersonal. Nu har Medlingsinstitutet utsett medlare mellan Transport och Svensk Flygbranschen.

Fängelsedom för smuggling överklagad

Rättsfall. I slutet av april dömdes en hamnarbetare, tillsammans med två andra män, för brott kopplade till kokainsmuggling via Helsingborgs hamn. Alla tre har nu överklagat tingsrättens domar till hovrätten.

Hallå där!
Anders Palmqvist från Transport avd 12 tar ekomot LOs Kulturpris från Susanna Gideonsson, avgående LO-ordförande. Foto: Lars Forsstedt

Anders Palmqvist

… på Transports Malmöavdelning 12 som på LO:s kongress fick ta emot ett av årets kulturpris för arbetet med arbetsplatsbibliotek och boklådor på medlemmarnas arbetsplatser. Hur var det?

Johan Lindholm, ordförande LO. Foto: LO.

Johan Lindholm är ny ordförande för LO

LO-kongress. Byggnads ordförande Johan Lindholm är ny LO-ordförande. Han valdes av enig kongress efter det att valbredningens kandidat drog tillbaka sin kandidatur dagen innan LO-kongressen startade.

Mer extremväder i form av översvämningar, värmeböljor, stormar och jordskred är att vänta i klimatkrisens spår. Förberedelser pågår på olika håll i samhället, men hur rustar sig landets åkerier?

Planerar åkerierna för extremväder?

Åkeri. Snökaos med lastbilar som fastnar i långa motorvägsköer, köldsmockor och värmeböljor, översvämningar, jordskred och stormar. Mer extremväder är att vänta på grund av klimatkrisen. Hur rustar sig transportföretagen för att möta hårdare väder?

”Jag tycker om ge service och har stor respekt för äldre och funktionshindrade personer”, säger Serpil Tumer.

Serpil skolade om sig till omsorgschaufför

Taxi. Serpil Tumer har jobbat som frisör, städerska, undersköterska, barnskötare och på dagverksamhet för funktionshindrade barn. Arbetsförmedlingen tipsade om en utbildning och nu har hon både taxiförarlegitimation och jobb – inom serviceresor.

Kabinpersonal på Norwegian, AAP Aviation och Eurowings har startat klubbar inom Transport.

Kabinpersonal har startat tre nya klubbar

Flyg. Tre nya klubbar har bildats sedan ett antal kabinanställda, flygvärdinnor och flygvärdar, lämnade fackförbundet Unionen och gick över till Transportarbetareförbundet. De nya medlemmarna jobbar vid flygbolagen AAP Aviation, Eurowings och Norwegian.

Teslas verkstad i Segeltorp. Foto: Lilly Hallberg

Tesla-konflikten utökas

Konflikt. Den andra maj varslade Unionen om en sympatiblockad mot Tesla. Knappt två veckor efter det meddelade Seko att de utökar brevbärar-blockaden mot företaget.

Emil Bärtas fick vänta i veckor på ett friande blodprov – under tiden var han avstängd från jobbet utan lön.

Veckors väntan på friande blodprov

Åkeri. Lastbilschauffören Emil Bärtas stoppades av polis som misstänkte drograttfylla. Trots att urinprovet var negativt fick han tillbaka körkortet först tre veckor senare och kunde återgå till jobbet. Både Emil och facket är i dag kritiska till processen.

Sedlar

Miljoner till taxichaufförer efter lönekoll

Taxi. Drygt 2 miljoner kronor i lönetillägg för en rad taximedlemmar i Transport och nästan 1,3 miljoner i skadestånd till förbundet. Det blev resultatet när facket kollade upp lönerna och förhandlade med arbetsgivarna på tre olika taxibolag i landet.

Lars Mikaelsson är Transports förbundssekreterare sedan 2017. Foto: Pernilla Ahlsén

LO-kongress i fyra dagar

LO-kongress. Under pingsthelgen ska 350 kongressombud från hela landet och från alla medlemsförbund inom LO fatta beslut om 280 motioner och välja ny ledning inom LO. Transport är representerade med 15 kongressombud och har skrivit ett tiotal motioner till kongressen.

”Skyddsombuden ska utses av fackförbunden”

Arbetsmiljö. Svenskt Näringsliv kritiserar Arbetsmiljöverkets rapport om skyddsombud. Men Transports arbetsmiljöombudsman Martin Miljeteig är nöjd med att myndigheten, som han säger, ”skött sitt uppdrag” och slagit fast att arbetsmiljölagen gäller och att skyddsombud ska utses av facket.

Pim van Dorpel, HRF. Foto: Fredrik Sandin Carlson

Kocken Pim van Dorpel föreslås leda LO

Facket. Valberedningen är klar med sitt förslag till ny ledning för LO. Pim van Dorpel föreslås bli ordförande. Han är i dag HRF:s vice ordförande.

Transportarbetareförbundets skyddsombud

Rädsla för bråk – ett skäl till att inte bli skyddsombud

Arbetsmiljö. Rädsla för att göra sig osams med chefer och kollegor, dålig kunskap om vad uppdraget innebär, ont om tid och otrygga anställningsvillkor. Det är några av skälen till att färre arbetare inom LO-kollektivet tar uppdrag som skyddsombud på sina arbetsplatser.