Oklart om försäkringskrav kommer med

Avtalsrörelsen. För LO är krav på bättre försäkringar klart viktiga, vid sidan av lön. Men det är oklart om frågan kan drivas i avtalsrörelsen. Skiljenämnden för arbetsmarknadsförsäkringar ska avgöra tvisten mellan facket och Svenskt Näringsliv.

– Självklart är försäkringskraven viktiga, säger Petwr Winstén, Transports avtalssekreterare.

– Framför allt är det viktigt att arbetsgivarna betalar in till tjänstepension från första dagen på jobbet. Tjänstepensionen blir allt viktigare när den allmänna pensionen inte är bra.

Och just avtalspension från hela arbetslivet finns bland LO:s krav, liksom nytt omställningsstöd och förstärkt skydd vid arbetsskador. LO-styrelsen klargjorde i oktober tydligt att avtalsförsäkringarna hör till de centrala områden som samordningen ska driva 2020. Men nu i november förhandlar en skiljenämnd för att avgöra tvisten mellan LO och arbetsgivarorganisationen. Svenskt Näringsliv vill att försäkringsfrågorna ska förhandlas separat, utanför den ”vanliga” avtalsrörelsen.

År 2013 kom LO och Svenskt Näringsliv överens om en särskild förhandlingsordning för just avtalsförsäkringarna. LO:s styrelse fattade beslut om att anta överenskommelsen från 2013, i alla delar, och ansåg alltså att även förhandlingsordningarna kunde antas. Men förhandlingarna om avtalsförsäkringarna blev aldrig framgångsrika för LO. Och den särskilda förhandlingsordningen gjorde att facket inte hade tillgång till strejkvapnet mot arbetsgivarna. Förra året sa därför LO upp den.

–Vi utgår ifrån att en uppsägning av förhandlingsordningen kan göras och att det därför är möjligt att ta in villkorsändringar i avtalsförsäkringarna i avtalsrörelsen 2020, säger Renée Andersson, utredare och pensionsexpert hos LO.

Hon kan inte svara på när skiljenämnden kommer med sitt utslag. För arbetsgivarsidan har en annan syn på saken. Överläggningarna i nämnden är inte offentliga, till skillnad från i en domstol, och en skiljedom kan inte överklagas. Det kan inte heller prövas i en domstol vid senare tillfälle.

Den 4 november procentsattes lönekraven inför avtalsrörelsen: 3 procent i ettåriga avtal. Transport och övriga elva LO-förbund som är kvar i samordningen har en månad på sig att ta ställning till att fortsatt ingå. I avtalsrörelsen går sedan de fem industrifacken först, övriga förbund får använda deras uppgörelse som ett märke för sina egna. Men innan industrifacken inom LO skriver på det nya avtalet ska LO-styrelsen ge klartecken.

LO:s representantskap, det högsta beslutande organet mellan kongresserna, kom i oktober överens om övriga krav, utöver just löneprocenten. Där ingår en låglönesatsning, ett så kallat knä: Den som har en månadslön under 26 100 kronor får ett fast lönepåslag i kronor. Knäkonstruktionen är värd 783 kronor per månad. Dessutom innehåller förslaget ett krav på skärpt skydd mot sexuella trakasserier.

Och så var det de omfattande kraven på ordning och reda när det gäller de försäkringar som arbetsgivaren ska betala in till.

– Det här är ett av de viktigaste kraven vid sidan av lön, jag känner att alla förbunden är väldigt ”comittade”, och att det finns ett stort tryck bland deras medlemmar, säger LO:s Renée Andersson till Dagens Arbete.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Nextjetflygplan

Nya avtal för flyget dröjer

Flyg. Redan i mitten av december inledde Transport förhandlingarna om nya avtal för markpersonalen inom flyget. Lönerna är ännu inte klara. Parterna skulle ha träffats under torsdagen, men mötet sköts upp till den 22 april.

Tommy Wreeth

Det finns ingen fri frakt…

Ordförandeord. Gemensam facklig styrka, solidaritet, självförtroende och bra förberedelser är nyckeln till framgång i alla förhandlingar. Detta är egentligen inget nytt under solen. Men när Transport provocerades av en ovillig, okunnig och oseriös motpart att ta till varsel i taxiförarförhandlingarna så är detta faktum ändå väl värt att nämna.

Transportarbetarens logga

Taxivarsel – så tycker de som kör

Taxi. Äntligen! Det är helt rätt att ta till stridsåtgårder. Och det var på tiden! Samstämmigheten är stor när Transportarbetaren ringer runt för att höra reaktioner hos taxifolk, efter förbundets beslut att varsla om konflikt för taxiförarna.

Vad händer med mobilitetspaketet?

Åkeri. Tunga röster som jobbar för schystare villkor på landets vägar träffades under torsdagskvällen för ett direktsänt samtal.

Storbrand ödelade anrik gummiverkstad

Däck. I morse var branden på Malå Gummiverkstad en huvudnyhet i medierna. Transportprofilen Roger Oskarsson jobbade i 30 år på verkstaden, som nu är totalförstörd.

Avtal 2021
Nextjetflygplan

Nya avtal för flyget dröjer

Flyg. Redan i mitten av december inledde Transport förhandlingarna om nya avtal för markpersonalen inom flyget. Lönerna är ännu inte klara. Parterna skulle ha träffats under torsdagen, men mötet sköts upp till den 22 april.

Stora löneklyftor i kommunal renhållning

Miljöarbete. Individuella löner har gjort att det skiljer över 4 000 kronor i lön för miljöarbetarna på det kommunala bolaget Karlstads Energi. Transports ombudsman Mikael Ladman är kritisk.

Krav på plexiglas och stopp för passagerare i taxi-framsätet

Taxi. Plexiglas och stopp för framsätesåkning vid sjukresor. Efter ökad smittspridning och påtryckningar från Transport följer Region Västernorrland i Stockholms spår och ökar corona-säkerheten för både taxiförare och passagerare.

Många förare lurade – nu döms åkeriägaren till fängelse

Åkeri. Huvudmannen i de omskriva åkerierna Norrköping Transport NL och Direct Transport döms till två års fängelse och näringsförbud i fem år, för grova ekobrott. Två andra medlemmar i familjen döms samtidigt. I domen från Norrköpings tingsrätt pekas speditören DSV ut på ett föga smickrande sätt.

Syrebrist kan ha orsakat ny dödsolycka på fartyg

Arbetsmiljö. Den 25 mars omkom en 33-årig besättningsman ombord på ett fartyg som låg för ankar strax utanför Södertälje Hamn. Misstankar finns om att mannen, som var från Kap Verde, klättrat ner i ett utrymme där lasten, flis, hade förbrukat syret.

Transports kongress 2017 debatterade flera stora framtidsfrågor och ombuden tillsatte också en framtidsutredning. Ulf Persson (bilden till höger) är utredningssekreterare. Foto: Jan Lindkvist / John Antonsson

Framtidsutredningen snart i mål

Transport. Facket står inför många utmaningar i framtiden. Vid förbundets kongress för snart fyra år sedan skickades flera tunga frågor till en framtidsutredning, som skulle lägga fram förslag.

Rapport: Stor oro bland arbetare om pension

Pension. LO-medlemmarna oroar sig mer än tjänstemän för pensionen. Hälften av LO-medlemmarna kan tänka sig att byta parti på grund av pensionsfrågan.