Ledare

Motståndet växer mot gig-jobben

Ledare. På olika håll i världen börjar stater reagera mot att Uber och andra så kallade gig-företag suddat ut gränserna mellan anställda och egenföretagare.

I Kalifornien har en ny lag och flera domstolsbeslut lett till att Uber måste behandla sina förare som anställda.

Det har i sin tur fått Uber och konkurrenten Lyft att pausa sina verksamheter i delstaten.

Utvecklingen välkomnas av Samuel Engblom, samhällspolitisk chef på tjänstemannafackets TCO. I en debattartikel i Dagens Arena bedömer han att hajpen kring gig-företagen börjar lägga sig.

I just Kalifornien har en ny rättspraxis etablerats. Den innebär att det är arbetsgivaren som ska bevisa att den som utför jobbet inte är arbetstagare. Prövningen görs i flera steg. Den som pekas ut som arbetsgivare måste kunna visa att jobbet som utförs ligger utanför dennes kontroll. Jobbet ska också ligga utanför den vanliga kärnverksamheten och utföraren, exempelvis Uberchauffören, ska ”vanligtvis” bedriva en självständig näringsverksamhet i den aktuella branschen. Bara då kan det vara fråga om en riktig egenföretagare.

Engblom konstaterar att flera amerikanska transportföretag som lagt ut jobb via appar vägrat följa den nya lagstiftningen. Bolagen har i stället lobbat för en folkomröstning i höst, med målet att upphäva lagen.

Det är inte bara i USA som gig-företagen stött på patrull. I bland annat Frankrike och Italien har liknande rättsprocesser drivits.

Under lång tid har debattörer hävdat att gig-jobben är ett nytt fenomen, som inte kan anpassas till den vanliga arbetsrätten. Andra anser att det är tvärtom. Den nya tekniken ger arbetsgivaren ökade möjligheter att kontrollera arbetet och utförarna – något som rimmar väl med den traditionella synen på vad som definierar en arbetstagare.

Gig-företagen var länge framgångsrika när de marknadsförde sig som moderna och innovativa. Det är en bild som både forskare och medier bidrog till att sprida. En trend som gjorde att det tog tid innan granskningen av gig-bolagen och deras verksamhet kom i gång.

Kritiker menar att gig-företagen varit politiskt skickliga. De har ofta lyckats få igenom undantag och särregler som snedvridit konkurrensen. Det gäller inte minst inom taxi- och budnäringarna.

TCO-juristen Samuel Engblom avslutar med en stark förhoppning. Att tillnyktringen leder till att gig-aktörernas sätt att organisera arbetet inte längre ses som en ofrånkomlig del av framtidens arbetsmarknad.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Ulf:
    28 september, 2020

    Uber, Lyft, och flera andra genomför socialt arbitrage (utnyttjar sociala skillnader reds anmälan). Det är smart. Genom att få människor att acceptera sämre villkor, än de tror, kan de få företagen att tjäna mer. Det verkar som att förarna inte riktigt räknat in alla kostnader de behöver täcka, som slitaget på bilarna. Dessutom lyckas de förskjuta risken från sig, till arbetstagarna. Det är smart. Då tar arbetstagaren risken för nedgångar, risken för skador, risken för allt utom central teknik. I normala fall skulle arbetarna begära extra betalt för att ta ytterligare risker, men istället får de mindre. Imponerande smart!

    Egenföretagare är inte ett tecken på avancerade och väl organiserade nationella ekonomier - utan på relativt primitiva och kaotiska ekonomier. Att fler anses vara egenföretagare är ett steg tillbaka till en situation som gällde förr.

Lästips:

Sirin Celik presenterade sin fallstudie vid slutkonferensen i Rom den 7 juli.

Gig inte upp!

Plattformsarbete. Vägen är förberedd för en arbetsmarknad där gigjobb blir norm. Det menar Transports utredare Sirin Celik, som deltagit i ett EU-projekt om möjligheter och svårigheter att skapa anständiga villkor för dem som arbetar för plattformsföretag.

Ta tag i det som plågar taxi

Debatt. Taxibranschen har en viktig funktion när det gäller att erbjuda säkra och pålitliga transporter till människor. Trots denna viktiga roll har branschen ställts inför djupgående strukturella utmaningar som har haft negativa konsekvenser både för förare och taxibolag.

Kristina Sjöberg, chefredaktör och ansvarig utgivare, Transportarbetaren. Foto: John Antonsson

Jobbigt leva i dyra tider

Ledare. Dödsiffran är den högsta sedan 2011. Till sista juli år hade 28 personer mist sina liv när de har utfört sina arbetsuppgifter. En trend som absolut inte ska peka uppåt.

Ta tag i det som plågar taxi

Debatt. Taxibranschen har en viktig funktion när det gäller att erbjuda säkra och pålitliga transporter till människor. Trots denna viktiga roll har branschen ställts inför djupgående strukturella utmaningar som har haft negativa konsekvenser både för förare och taxibolag.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson. Foto: Jan Lindkvist

AI – himmel eller helvete?

Ny teknik. Vi som har den, numera rätt tveksamma, förmånen att köra nya lastbilar – av alla märken, vet redan en del om artificiell intelligens, AI. Konstruktörer och ingenjörer grubblar ikapp om att bygga ”smarta” lastbilar. Men med mycket varierande resultat.

När längden faktiskt har betydelse…

Långa ekipage. Det här blir en krönika med många tekniska detaljer. Det kan inte bli annat då det bokstavligt talat handlar om stora och rätt knepiga saker. Buden är många: första juli (inte troligt), augusti, september 2023 eller mitten av 2024. En dag kommer det hur som helst att ske: att vi får upp till 34,5 meter långa ekipage på våra vägar!

Rösta på Miljöpartiet, någon?

Politik. Miljöpartiet är, eller snarare var ett så kallat gräsrotsparti, sprunget ur rörelser som Alternativ Stad i Stockholm och många utomparlamentariska aktioner. Som almstriden där almarna i Kungsträdgården räddades och ockupationerna av kvarteren Mullvaden och Järnet.

Jäkligt tuffa tider för våra medlemmar

Ordförandeord. När dessa rader skrivs, har vi precis landat taxiavtalet. Jag brukar vara återhållsam men för en gångs skull kan jag säga att avtalet är ganska bra, både för branschen och våra medlemmar.

Alexandra Einerstams senaste krönikor
Skrivandet är en viktig pusselbit i Alexandra Einerstams liv, men hon drömmer inte om att försörja sig som författare. Hon vill fortfarande ha båda fötterna på jorden. ”Vissa politiker har aldrig haft ett riktigt jobb eller varit i ett fikarum. De blir världsfrånvända.” Foto: Kamilla Kvarntorp

Jag fick en vacker turkos cykel i stället

Pengar. Jag är uppvuxen i en by i Västmanland. Min tyska mamma var ensamstående och min biologiska far satte plikttroget in underhållet på hennes konto varje månad. Än i dag förstår jag inte hur hon fick ihop det jo… hon var ett ekonomiskt geni! Hon vände och vred på varenda krona. Hennes tid och ork gick åt för att få allt att funka.

Strejkar vi för lite i Sverige?

Avtalsrörelsen. Mitt svar är ett rungande ja! I skrivandets stund vet jag inte hur det har gått för bevakningsavtalet. Jag vet bara att jag och många med mig är redo att sätta på oss strejkvästarna och ställa oss på barrikaderna.

Vi medlemmar i Transport är La Résistance

Facklig utbildning. Nu ska jag berätta en hemlighet: under de 20 år som jag jobbat till och från som väktare (mest till) har jag aldrig varit fackligt aktiv, ej heller har jag gått någon facklig kurs.

Jobbigt leva i dyra tider

Ledare. Dödsiffran är den högsta sedan 2011. Till sista juli år hade 28 personer mist sina liv när de har utfört sina arbetsuppgifter. En trend som absolut inte ska peka uppåt.

Inte konstigt att det råder taxiförarbrist

Insändare. ”Svårt att få tag på taxi en lördagskväll”, ”Lång väntan på sjuktaxi”, ”Färdtjänstresan försenad”. Vi har alla sett rubrikerna den senaste tiden och bristen på taxiförare är ingen nyhet.

Stoppa alla dödliga olyckor på jobben

Debatt. I år har 28 personer åkt till sina arbeten för att aldrig komma hem igen. Antalet dödsfall på arbetet i år är det högsta för perioden januari till och med juli sen 2011.

Ett dystopiskt gigsamhälle är inte alls långt bort

Debatt. En framtid där allt fler arbetare måste ta gigjobb är inte svårt att föreställa sig. Det skriver Sirin Celik, statsvetare och utredare på Transportarbetareförbundet, som deltagit i det EU-finansierade projektet "Dont GIG Up, Never!". Celik har för Transport genomfört fallstudier på tre svenska plattformsföretag – ett arbete hon nyligen presenterade vid den avslutande konferensen i Rom.

Transports avtalsrörelse är demokrati på arbetsplatsen

Debatt. ”Då kommer bilen inom en kvart och kör er hem. Varsågod, hejdå!” Jag lägger på och tittar på klockan. Jag slutade för länge sedan men samtalet drog ut på tiden, det har ringt mycket i dag och flera kollegor har inte tagit sina pauser.

Vi måste prata om hur vi arbetar

Ordförandeord. Avtalsrörelsen rullar vidare. Flera avtal är klara men vi har många kvar. Det kanske inte är alla som vet att Transport förhandlar 27 kollektivavtal i den här avtalsrörelsen. Det är ganska många för ett förbund i vår storlek. Ungefär hälften är i hamn.

Se till att det finns lärare till yrkesutbildningarna

Ledare. 327 473 personer var i april inskrivna som arbetslösa hos Arbetsförmedlingen. Uttryckt i procent blir det 6,3 procent. Öppet arbetslösa i Transports a-kassa samma period var 3 515 stycken och ytterligare 4 057 personer ingick i något program. Jämfört med hur det såg ut i april förra året så syns en viss ökning. Detta samtidigt som marknaden skriker efter chaufförer.