Ledare

Motståndet växer mot gig-jobben

Ledare. På olika håll i världen börjar stater reagera mot att Uber och andra så kallade gig-företag suddat ut gränserna mellan anställda och egenföretagare.

I Kalifornien har en ny lag och flera domstolsbeslut lett till att Uber måste behandla sina förare som anställda.

Det har i sin tur fått Uber och konkurrenten Lyft att pausa sina verksamheter i delstaten.

Utvecklingen välkomnas av Samuel Engblom, samhällspolitisk chef på tjänstemannafackets TCO. I en debattartikel i Dagens Arena bedömer han att hajpen kring gig-företagen börjar lägga sig.

I just Kalifornien har en ny rättspraxis etablerats. Den innebär att det är arbetsgivaren som ska bevisa att den som utför jobbet inte är arbetstagare. Prövningen görs i flera steg. Den som pekas ut som arbetsgivare måste kunna visa att jobbet som utförs ligger utanför dennes kontroll. Jobbet ska också ligga utanför den vanliga kärnverksamheten och utföraren, exempelvis Uberchauffören, ska ”vanligtvis” bedriva en självständig näringsverksamhet i den aktuella branschen. Bara då kan det vara fråga om en riktig egenföretagare.

Engblom konstaterar att flera amerikanska transportföretag som lagt ut jobb via appar vägrat följa den nya lagstiftningen. Bolagen har i stället lobbat för en folkomröstning i höst, med målet att upphäva lagen.

Det är inte bara i USA som gig-företagen stött på patrull. I bland annat Frankrike och Italien har liknande rättsprocesser drivits.

Under lång tid har debattörer hävdat att gig-jobben är ett nytt fenomen, som inte kan anpassas till den vanliga arbetsrätten. Andra anser att det är tvärtom. Den nya tekniken ger arbetsgivaren ökade möjligheter att kontrollera arbetet och utförarna – något som rimmar väl med den traditionella synen på vad som definierar en arbetstagare.

Gig-företagen var länge framgångsrika när de marknadsförde sig som moderna och innovativa. Det är en bild som både forskare och medier bidrog till att sprida. En trend som gjorde att det tog tid innan granskningen av gig-bolagen och deras verksamhet kom i gång.

Kritiker menar att gig-företagen varit politiskt skickliga. De har ofta lyckats få igenom undantag och särregler som snedvridit konkurrensen. Det gäller inte minst inom taxi- och budnäringarna.

TCO-juristen Samuel Engblom avslutar med en stark förhoppning. Att tillnyktringen leder till att gig-aktörernas sätt att organisera arbetet inte längre ses som en ofrånkomlig del av framtidens arbetsmarknad.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Ulf:
    28 september, 2020

    Uber, Lyft, och flera andra genomför socialt arbitrage (utnyttjar sociala skillnader reds anmälan). Det är smart. Genom att få människor att acceptera sämre villkor, än de tror, kan de få företagen att tjäna mer. Det verkar som att förarna inte riktigt räknat in alla kostnader de behöver täcka, som slitaget på bilarna. Dessutom lyckas de förskjuta risken från sig, till arbetstagarna. Det är smart. Då tar arbetstagaren risken för nedgångar, risken för skador, risken för allt utom central teknik. I normala fall skulle arbetarna begära extra betalt för att ta ytterligare risker, men istället får de mindre. Imponerande smart!

    Egenföretagare är inte ett tecken på avancerade och väl organiserade nationella ekonomier - utan på relativt primitiva och kaotiska ekonomier. Att fler anses vara egenföretagare är ett steg tillbaka till en situation som gällde förr.

Lästips:

Kristina Sjöberg, chefredaktör och ansvarig utgivare, Transportarbetaren. Foto: John Antonsson

Arbetarna har halkat efter

Ledare. Apropå vår artikel ”Så mycket mindre är din lön värd”. Jag kan inte förstå varför avtalen förlängdes med sju månader under corona men att hyresförhandlingarna ändå gick bra att hålla.

I augusti kom en illustrerad utgåva av Vi, skuggorna, med teckningar av Hanna Böhm.

”Den svenska arbetsmarknaden har blivit ett paradis för kriminella”

Arbetsliv. I reportageboken Vi, skuggorna beskriver journalisten Elinor Torp hur vi har fått ett laglöst arbetsliv där människor från fattiga länder jobbar i Sverige under slavliknande förhållanden. Exploateringen pågår överallt. – Och transportbranschen är ett värstingområde, säger hon.

Kristina Sjöberg, chefredaktör och ansvarig utgivare, Transportarbetaren. Foto: John Antonsson

Hoppet är det sista som överger

Ledare. Svenska folket har röstat och klart är att det parti som framstår som valets vinnare är Sverigedemokraterna. Framför allt är det utanför storstäderna de har haft stor framgång.

Likställa egenanställning med bemanning är felaktigt

Debatt. Målet mellan Svenska Transportarbetareförbundet och Foodora har satt begreppshanteringen på arbetsmarknaden under lupp. Att likställa egenanställning med bemanning är felaktigt och riskerar att hämma utvecklingen av hållbara villkor.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson. Foto: Jan Lindkvist

Den socialdemokratiske utlandschauffören

Politik. Han är som de flesta av oss som kör tradare, ett ego. Men med blick för jobbet och känsla för kamraterna. Kunnig om smitvägarna när det blivit stopp på Autobahn och allt annat som hör vägarna till. Som de bästa Raststättena och var det går att övernatta ostört på parkeringar som inte är alltför ansatta av rånare.

Det är rörigt på mitt skrivbord

Politik. Ett gammalt skämt: ”Den som har det rörigt på sitt skrivbord är ofta lika rörig inuti huvudet!” Svaret: ”Hur ser det då ut i huvudet på den som har ett tomt skrivbord?” Själv har jag inte bara ett rörigt skrivbord. Det är som om ett korsdrag blåst igenom huset och skapat ett fullständigt kaos – och på motsvarande sätt känns det inuti skallen.

Papporna, sönerna, våldet

Segregation. Valrörelsen är tack och lov över. Ett slags mästerskap i floskler från högern och med idéer som ingen någonsin kommer, eller ens vill, genomföra. Mycket handlade om ”Orten” alltså de ”särskilt utsatta” områdena i Sverige. För dem förespråkade de blåbruna partierna alltifrån språktester för tvååringar till militära insatser mot gängbrottsligheten.

Jag råkade säga något om privilegier

Krönika. Det finns en bok jag ständigt återvänder till när jag vill få bekräftelse eller hämta argument och det är Anneli Jordahls bok Klass – är du fin nog? Nästa år firar den 20 år men den är minst lika aktuell i dag som när den släpptes. Då, 2003, talade ingen om klass, men tack vare Jordahls bok kom klass upp på tapeten igen.

Se lönen som en investering

Insändare. Vi måste sluta bokföra arbetstagares löner som en "kostnad" på företagens balansräkningar, då kostnader är något väldigt negativt för ett vinstdrivande företag.

Det är dags att säga ifrån nu!

Ordförandeord. Hej Transportare! Som ni säkert både läst och hört i diverse media och nyhetsrapportering den senaste tiden så har jag som enda ledamot av fjorton i LO-styrelsen sagt nej till den så kallade siffersatta LO-samordningen.

Är vallöften önskningar?

Ledare. En regering är bildad och vallöftena från den blåbruna högerregeringen bryts ett efter ett. Det som sas innan valet gäller visst inte efter. Eller hur var det Liberalernas partiledare Johan Pehrson sa? Verkligheten gör det också svårt att hålla vallöften. Med andra ord var det planerade lögner från Jimmie Åkessons nya polare.

Min mammas mat

Krönika. När jag var barn bodde jag och min tyska mamma i en liten by där alla, utom mamma, var ”inrikes födda”. Vi var annorlunda. Mamma bakade tyskt surdegsbröd och vanliga pålägg på smörgåsen var smör, Teewurst och skinka från Schwarzwald. De kvällar hon inte jobbade åt vi Abendbrot.

Arbetarna har halkat efter

Ledare. Apropå vår artikel ”Så mycket mindre är din lön värd”. Jag kan inte förstå varför avtalen förlängdes med sju månader under corona men att hyresförhandlingarna ändå gick bra att hålla.

Gör om, gör rätt Värmlandstrafik!

Debatt. Grattis Värmlandstrafik! Återigen har ni gjort en misslyckad upphandling, precis som förra gången ni upphandlade servicetrafiken i länet. Och hur slutade det? Jo, man fick bryta kontraktet med den ”seriöse” åkaren AB Trendtaxi efter att de mist sitt trafiktillstånd.

Det är inte bara årstiden som är mörk

Ordförandeord. Kamrater, nu är det dags att kavla upp ärmarna och ta den fackliga kampen. När jag skriver det här är förbundet mitt emellan två stora sammandragningar med avtalsråden för våra största avtal.

Lönerna i taxi – en ren katastrof!

Debatt. Taxibranschen står i dag inför en tuff utmaning, att säkerställa det akuta personalbehovet här och nu samt göra yrket attraktivt för framtiden.

Våra villkor är inte till salu!

Debatt. Vi i Transport kan inte acceptera att vår arbetsmiljö eller våra arbetsvillkor är den del som nedprioriteras i jakten på att gå med vinst. Detta är tyvärr en del av att lägsta pris har fått högsta prioritet i de flesta upphandlingar.

Vi är alla människor

Debatt. För inte så länge sen så råkade ett matbud ut för att personer kastade sten på hen vid Triangeln i Malmö och matbudet fick uppsöka sjukhus för sina skador. När vi träffar matbud i Malmö så berättar de att hot, våld, rån och kränkningar från allmänheten blivit en del av deras arbetsvardag.