Maratonmöte kan avgöra åkeribranschens framtid

EU. Hur länge ska utländska lastbilar få rulla i Sverige? Vilken lön ska chaufförerna ha? Hur lång tid ska förarna få ligga ute på vägarna? Det är några av de stora frågor som kan beslutas på måndagens ministerrådsmöte i EU.

I somras tog det tvärstopp i EU-parlaments förhandlingar om villkoren för transportbranschen i det så kallade mobilitetspaketet. Men på måndag, den 3 december, träffas EU:s transportministrar för att försöka nå en kompromiss. Sverige representeras av infrastrukturminister Tomas Eneroth (S).

Tomas Eneroth
Foto: Calle von Scheele

– Vi har förhandlat under ganska lång tid. Under det bulgariska ordförandeskapet i EU trodde vi att vi skulle nå fram, men det gick inte. Nu har det tagit ny fart (med Österrike som ordförandeland) och jag tror att vi har goda möjligheter att nå en överenskommelse, säger han.

Som det ser ut idag är det fritt fram åkeriföretag i unionen att utföra internationella transporter på väg inom EU. När en internationell transport kommer till Sverige får lastbilen också göra tre stycken inrikestransporter, det kallas cabotage. Många företag fuskar och utnyttjar systemet och kör inrikestransporter olagligt under längre tid. Det finns inte heller några lagar och regler som säger vilka löner och villkor chaufförerna ska ha.

Sveriges linje har under ganska många år varit att reglerna behöver stramas upp. Liknande åsikter finns inom samarbetet Road Alliance, där bland andra Tyskland, Frankrike och Belgien ingår.

– Jag är mer optimistisk än tidigare. Jag har haft många diskussioner tillsammans med mina kollegor ute i Europa och inte bara inom Road Alliance. Jag har träffat östeuropeiska transportministrar, jag har träffat företrädare i parlamentet, branschorganisationer på både den fackliga sidan och på arbetsgivarsidan. För att lyssna in och hitta bra kompromisser.

– Sverige har ett bra inflytande och ett stort förtroende i transportfrågor. Inte minst kring de sociala villkoren för förarna, säger Eneroth.

Eneroths linje, som är förankrad i riksdagens EU-nämnd, är att så fort en cabotagetransport inleds ska chauffören räknas som utstationerad och därmed ha rätt till lika löner och vissa andra villkor som gäller i värdlandet.

– Det är förfärligt att se förare som lever ett liv på parkeringsplatser, sover i hytterna och lagar mat där. Det är inte så Sverige och Europa ska utvecklas. Vi behöver bättre kontrollmöjligheter. De som kör här ska omfattas av samma lagar och villkor. Om vi når en överenskommelse finns en chans att vi kan nå ett väsentligt bättre regelverk än det vi fått leva under i många år.

Inom vilka områden tror du att ni kan hitta överenskommelser du kan vara nöjd med och var finns motsättningar som kan göra det svårt att nå hela vägen fram utifrån den svenska positionen?

– Det är alltid svårt att sia om. Just nu ser det ut som att mycket går åt rätt håll. Vi har haft tydliga prioriteringar. Dels att kunna ha smarta färdskrivare så snart som möjligt och därmed få goda kontrollmöjligheter. Det spelar ingen roll att vi har nog så tuffa regler om vi inte har möjlighet att se till att de efterlevs.

– Även om jag är optimistisk kommer det att handla om ett samlat paket, så det är svårt att veta om det är på kör- och vilotidsregler eller om det är i cooling off-perioden (hur lång tid efter cabotageperiod som en ny får inledas) eller i andra områden som vi får hitta nya skrivningar, säger Eneroth.

Efter ministerrådsmötet ska EU-maskineriet gå igenom sedvanlig process med beslut i EU-parlamentet och en trepartsöverläggning mellan kommission, parlament och ländernas ministrar.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Förare av ”skenande” lastbil dragen till domstol

Åkeri. Rättegången är inledd mot den lastbilschaufför som orsakade kaos på E20 i maj för två år sedan. Han larmade om att lastbilen inte gick att bromsa. En större räddningsinsats krävdes innan färden slutade på en åker. Nu har chauffören hamnat i Skaraborgs tingsrätt, åtalad för grovt falskt larm.

Rasta Tönnebro. Foto: Justina Öster

Hinner du ta kisspaus?

Enkät. Är du stressad? Hinner du ta paus och kissa? Blir du insläppt under pandemin? Transportarbetaren knackade på hytten hos några lastbilschaufförer som parkerat vid Tönnebro rastplats i Hälsingland.

Stressad chaffis köper macka på truckstop i Örebro. Foto: Jan Lindkvist

Kissa i tid!

Hälsa. Fast i köer? Passagerare i bilen? Vårda blåsan som din bästa vän! Bärgaren Tuija Paasila och fjärrbilsföraren Freddy Welle vet vad det kostar – att inte gå på toa i tid.

Uppsägningarna vid Gate gourmet togs upp i Arbetsdomstolen

Flyg. I dag möttes Transport och cateringbolaget Gate gourmet för en förberedande förhandling i Arbetsdomstolen. Många frågetecken behövde rätas ut och fler återstår efter att facket stämt bolaget för uppsägningen av ett 60-tal anställda Transportmedlemmar.

Förare av ”skenande” lastbil dragen till domstol

Åkeri. Rättegången är inledd mot den lastbilschaufför som orsakade kaos på E20 i maj för två år sedan. Han larmade om att lastbilen inte gick att bromsa. En större räddningsinsats krävdes innan färden slutade på en åker. Nu har chauffören hamnat i Skaraborgs tingsrätt, åtalad för grovt falskt larm.

Taxiåkare organiserar sig och vill samverka med Transport

Taxi. En grupp åkare på Cabonline vill organisera landets alla taxiåkare. De har bildat en ny transportörsförening, TAF, som är öppen för alla åkerier. Oavsett beställningscentral. – Vi vill organisera så många som möjligt. Det finns tusentals enbilsåkare, de är lika utsatta som förarna, säger Michael Harvey, nyvald ordförande.

Dyrt att försäkra egen bil för tidningsbud

E-handel. Numera kör tidningsbuden ut såväl paket som morgontidningar. Därför måste buden som kör egen bil ha trafiktillstånd för godstrafik. För vissa innebär det rejält höjd försäkringspremie.

Åkerier kör avfall – men hur är det med tillstånden?

Uppdaterad. Från Norrköpings hamn kör Skaraslättens Transport importerat avfall till Tekniska verken i Linköping. Men minst ett av åkerierna som företaget hyr in har inte tillstånd att köra avfall. Det är en åkare som dessutom är dömd för ekobrott och saknar trafiktillstånd.

Så kan kontrollerna av yrkestrafiken förbättras

Åkeri. Under onsdagen presenterades en utredning om hur kontrollerna av yrkestrafik kan förbättras. Utredaren vill inte ha en ny myndighet, däremot ett tydligare uppdrag för polisen.

Transport uteslöt SD-politiker – nu prövas tvisten i hovrätten

Facket. Svea hovrätt kommer att ta upp målet om Transports uteslutning av SD-politikern Mats Fredlund. Fredlund stämde förbundet och fick rätt i Stockholms tingsrätt. Transport överklagade och på måndagen beviljade hovrätten så kallat prövningstillstånd.

Stor andel av medlemmarna hotade på jobbet

Arbetsmiljö. Många Transportmedlemmar i Östergötland har utsatts för hot det senaste året. Det visar en undersökning som Transports Linköpingsavdelning gjort.

Avtal 2021
Kalmar flygplats

Avtalen klara för flygets markpersonal

Löner. Efter månader av förhandlingar är lönerna klara för Transports lastare, mekaniker och flygfraktsarbetare. Avtalen följer LO-normen och ger 5,4 procent på 29 månader. Minus en mindre avräkning för en förbättrad avtalspension. Förbundet fick med sig en viktig princip som säger att höjningarna ska räknas på utgående löner.

Böter för brott mot kör- och vilotider ska betalas på plats

Åkeri. Utländska åkerier ska betala sanktionsavgift direkt på plats vid polisens vägkontroller om chaufförer brutit mot kör- och vilotiderna. I dag fattade regeringen beslut om strängare regler, med utgångspunkt från EU:s stora vägpaket.

Regeringen vill lägga ner Bromma flygplats

Flyg. Flygtrafiken vid Bromma flygplats ska så snart som möjligt flyttas över till Arlanda. Främsta skälet är överkapacitet för inrikesflyg, enligt regeringen.

Vad händer med mobilitetspaketet?

Åkeri. Tunga röster som jobbar för schystare villkor på landets vägar träffades under torsdagskvällen för ett direktsänt samtal.

Storbrand ödelade anrik gummiverkstad

Däck. I morse var branden på Malå Gummiverkstad en huvudnyhet i medierna. Transportprofilen Roger Oskarsson jobbade i 30 år på verkstaden, som nu är totalförstörd.

Avtal 2021
Nextjetflygplan

Nya avtal för flyget dröjer

Flyg. Redan i mitten av december inledde Transport förhandlingarna om nya avtal för markpersonalen inom flyget. Lönerna är ännu inte klara. Parterna skulle ha träffats under torsdagen, men mötet sköts upp till den 22 april.

Stora löneklyftor i kommunal renhållning

Miljöarbete. Individuella löner har gjort att det skiljer över 4 000 kronor i lön för miljöarbetarna på det kommunala bolaget Karlstads Energi. Transports ombudsman Mikael Ladman är kritisk.