Målet: Bli bäst i Sverige på att värva elevmedlemmar

Facket. I början av året var Transports avdelning 17 Skövde-Borås på plats 12 när det gällde antalet elevmedlemmar inom förbundet. Sista oktober hade de avancerat till en tredje plats. Transportarbetaren ringde upp Johan Lövgren, väktare och ungdomsansvarig på avdelningen, för att fråga hur han gör när han är ute i skolorna och värvar.

Johan Lövgren är väktare och ungdomsansvarig i Transports avdelning 17. Foto: Privat
Johan Lövgren är väktare och ungdomsansvarig i Transports avdelning 17. Foto: Privat

– När jag blev ungdomsansvarig och skulle ut och prata med gymnasieelever som läser transportprogrammet, så tänkte jag direkt att jag ville bli bäst i Sverige på att värva elevmedlemmar. Så jag gjorde en egen presentation som passar mig och hur jag pratar och vad jag vill få fram. Där utgår jag från mina egna erfarenheter och berättar bland annat om ett tillfälle då jag själv hade väldigt stor nytta av Transport, säger Johan Lövgren.

Vad var det som hände då?

– Jag jobbade på ett bevakningsföretag och tjänstgjorde på två olika orter. Arbetsgivaren gav mig dubbla anställningsbevis, ett för varje region, så att de skulle slippa betala milersättning och traktamenten för restiden mellan orterna. Då hade jag ändå tre timmars restid enkel väg till ena stället och enligt kollektivavtalet skulle jag ha betalt för den tiden. Sedan när jag blev sjuk fick jag ingen sjuklön, för jag var behovsanställd, så arbetsgivaren tog bort mig från de passen som jag skulle ha arbetat och sa att eftersom jag var sjuk så hade de inget behov av mig.

Vad gjorde Transport då?

– De hjälpte mig och såg till att jag fick ersättning retroaktivt för ob, traktamente och milersättning, och för den tid jag skulle ha arbetat om jag var frisk. Om jag inte hade varit medlem hade jag fått lösa det själv och suttit ensam med dåvarande arbetsgivaren.

Vad mer lyfter du fram under din presentation?

– Hur viktigt det är med många medlemmar för att få ett starkt avtal. Ju fler medlemmar man kan plocka ut i strejk, desto kraftigare och bättre kan avtalet bli. Det är därför transportavtalet är så starkt som det är. Med färre medlemmar blir det inte lika bra avtal.

Hur fungerar elevmedlemskapet?

– Det är gratis under utbildningen och till och med sommaren efter 3:an. Om de är med har de hjälp under sommarjobb och praktik. För även om lärare kan svara på det mesta så kan de inte svara på allt. Sedan är det upp till dem om de vill fortsätta att vara med eller inte när elevmedlemskapet går ut.

Var jobbar du till vardags?

– Då jobbar jag som väktare på ett sjukhus i Skövde.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Tommy Wreeth 2021. Foto: Justina Öster

”Vi måste vara offensiva”

Ordförandeord. Jag tänker personligen rätt ofta på förbundet och fackets framtid, och även om jag är relativt äldre enligt passet så gillar jag att fundera på framtiden och vilka val förbundet står inför och borde göra. Det jag alltid landar i är offensivt och framåt med klokskap. Den dagen man sitter nöjd och håller i bordskanten för att skydda det man har är det nog dags att logga ut och lämna över till nästa ordförande för förbundet.

Annelie Edholm är Koreafrälst. Varje dag lyssnar hon på pojkbandet BTS. ”De har musik för vilket humör som helst, väldigt sällsynt”, säger hon.

”Jag gillar inte orättvisor”

Terminal. Annelie Edholm fann kärleken och flyttade från Stockholm till Jönköping. Blev terminalarbetare och djupdök i facklig utbildning och arbetsmiljö. Som sambon. På ledig tid ljuder koreansk musik i Annelies hörlurar och hon föredrar tv-serier, gjorda i Korea.

APM Terminalsklubbens ordförande Daniel Börjesson och kassören, tillika skyddsombudet, Peter Saltvik. Foto: John Antonsson

Arbetsmiljön största utmaningen

Hamn. Transports klubb på APM Terminals i Göteborg har flera stora utmaningar. Den kanske största: arbetsmiljön ska vara bra samtidigt som jobb försvinner med automatisering.

Hallå där!

Magnus Wainebro

...busschaufför som tillsammans med branschkollegor firas med en egen dag i dag, den 18 mars.

4 av 10 saknar kunskap om avtalade försäkringar

Anställningsvillkor. Den som jobbar på ett företag med kollektivavtal skyddas av försäkringar från Afa. Enligt en undersökning Avtalat beställt saknar 43 procent av 605 svarande kunskaper om de kollektivavtalade försäkringarna.

Misstänkt insider nekar till allt

Rättsfall. På måndagen inleddes rättegången mot den hamnarbetare som är misstänkt för inblandning i omfattande kokainsmuggling kopplad till hamnen i Helsingborg. Mannen själv säger sig inte vara inblandad i något av det han anklagas för.

Däckskiftarna Nacka

Mycket fusk i liten verkstad?

Däckverkstad. Så var det högsäsong för byte igen – den sista mars kan vinterdäcken tas av. I höstas granskade Skatteverket företag i branschen för att komma åt fusk.

Lastbil med ny front före krocktest med personbil. Foto: Trafikverket

Ny front på lastbilar kan rädda liv

Teknik och trafik. En ny stötdämpande lastbilsfront kan mildra personskador och rädda liv – vid en krock mellan en personbil och en lastbil. Forskare vid Chalmers har konstruerat en prototyp som Trafikverket krocktestat, med positivt resultat enligt myndigheten.

Transport stämmer UPS om handdatorer

Arbetsrätt. UPS-chaufförernas handdatorer används till tidrapporteringen. Den som är utloggad får löneavdrag. Helt fel anser Transport som stämmer UPS och Biltrafikens Arbetsgivareförbund i Arbetsdomstolen.

Lastbilschaufför och gravid? Berätta för din arbetsgivare så att riskbedömning kan göras.

Viktigt att tidigt bedöma gravidas arbetsmiljö

Arbetsmiljö. Vänta inte med att berätta för din chef om du är lastbilschaufför och blir gravid. Vibrationer, buller, partiklar och tung fysisk belastning kan innebära en risk. Därför är det viktigt att arbetsgivaren tidigt i graviditeten gör en individuell riskbedömning av arbetsmiljön.

Hallå där!

Anna Almqvist

…LO-ekonom och författare till rapporten Makt­eliten. Den visar att eliten i storföretagen tjänar 73 gånger så mycket som en lastbilschaufför.

UPS Göteborg. Foto: John Antonsson

Nytt miljonvite slår mot UPS

Arbetsmiljö. 600 000 kronor i vite för chaufförernas arbetsmiljö. 600000 för terminalarna. Arbetsmiljöverkets beslut står fast då UPS överklagande nekats.

Köldgräns krävs för säkra resor anser Transport.

”Köldgräns krävs för säkra resor”

Serviceresor. Ställ färdtjänst- och skolskjutsfordon vid minus 30 grader, manar facket. Debatten drog i gång i Norrbotten när ett taxibolag stoppade en skolskjuts vid en köldknäpp. Hos Luleå och Älvsby taxi går åsikterna lite isär om en bestämd köldgräns.