”Det är viktigt att ta ställning i livet, i sin vardag. Man kan inte bete sig som en kossa och bara tänka på sig själv”, säger taxiföraren Magnus Hedman.
Close
”Det är viktigt att ta ställning i livet, i sin vardag. Man kan inte bete sig som en kossa och bara tänka på sig själv”, säger taxiföraren Magnus Hedman.
Close

Magnus ifrågasätter allt

Månadens medlem. När arbetargrabben och taxichauffören Magnus Hedman i Örebro ilsknar till över händelser i samhället fattar han pennan. Ibland hamnar första utkastet på något taxikvitto, sedan jobbar han vidare med dikterna hemma vid datorn.

Magnus har kört taxi och jobbat i växeln på beställningscentraler för en rad olika företag i sju år. Nu har han just fått en heltidstjänst, på Nora taxi.

– Jag ska få riktig lön för första gången, ingen provision på inkört belopp utan 22 500 kronor i månaden före skatt, berättar han glatt.

Vi slår oss ner hemma vid köksbordet i lägenheten, som han delar med sin sambo. Helst hade Magnus velat bo kvar i miljonprogramsområdet Vivalla, där han växte upp.

– Det var fint och jag trivdes väldigt bra, men som alla bostadsområden av den här typen beskrevs det som ett problemområde i massmedia.

Husen skulle rustas och platsen där Magnus hus stått lämna plats för en ankdamm, berättar han. Magnus minns hur hans pappa, lastbilschauffören, drämde igen dörren när några från Hyresgästföreningen försökte värva honom. Ändå engagerade sig sonen i rörelsen, ett antal år senare.

– Pappa hade rätt i att föreningen fungerade bäst i början, innan det blev för mycket byråkrati. Men även om organisationer inte är perfekta är det bättre att gå med och påverka i dem som finns än att ställa sig passiv, utanför.

– Jag tänker likadant om facket. LO och Transport har hamnat för långt bort från vår verklighet. De anställda har fått det för bra och bekvämt och tar inte kampen för arbetarna längre, men om de gjorde det skulle de få arbetarna med sig. Annars får vi väl strejka själva, med eller utan facket, tillägger Magnus.

Han har varit med om en vild strejk, en kampåtgärd facket centralt aldrig kan godkänna när kollektivavtal väl undertecknats och fredsplikt råder. Så fungerar spelreglerna mellan fack och arbetsgivare i den svenska modellen.

Magnus och kollegorna strejkade i två timmar efter att taxibolagets lokala filial övertagits av en ny ägare. Åkaren valde att stänga beställningscentralen i Örebro nattetid och körningarna dirigerades i stället från Uppsala. Chaufförerna i Örebro blev utan beställningar och inkomsten dök med flera tusenlappar.

– Arbetsgivaren svarade med att lockouta oss, stänga av oss från jobbet, men så småningom fick vi som vi ville och beställningscentralen i Örebro öppnades igen på natten, förklarar Magnus.

En annan aktion gjorde han ihop med ett gäng från Hyresgästföreningen, som protesterade mot utförsäljningen av allmännyttans bostäder. De tågade in till politikerna i kommunfullmäktige, som skulle fatta beslutet, men blev stoppade och avhysta av en Securitasvakt:

– Vi är med i samma fackförbund, invände Magnus.

– Jag gör bara mitt jobb, fick han till svar.

I väntan på körningar, i en överetablerad bransch, brukar Magnus läsa böcker. Allt från lyrik, till romaner, fackböcker och politisk litteratur. När andan faller på skriver han dikter.

– Men inte om natur och kärlek. Jag tar upp sociala frågor. Det är viktigt att ta ställning i livet, i sin vardag. Det är ju det man gör när man skriver. Man kan
inte bete sig som en kossa och bara tänka på sig själv. Man måste tänka på samhället, på världen, anser Magnus.

Han tror inte på bilden av omvärlden som de tongivande medierna förmedlar, utan kallar den förljugen. Vänsterpartiets förre ledare Lars Ohly fick backa, men Magnus säger frankt att han är kommunist. Karl Marx ord: ”Ifrågasätt allt” är hans ledstjärna, när han följer med i nyhetsbevakningen, men tidningen Proletären är hans husorgan. I den har Magnus också skrivit krönikor.

I kritik mot den äldre generationen kan Magnus dikta: ”Hur kunde ni? /Vi unga undrar: /Hur kunde ni resignera? /Lämpa över detta helvete / på oss…?”

Efter valet i Grekland uttryckte Magnus sin besvikelse:

”Folket i demokratins
vagga har just valt in
nassar i parlamentet.

Nej: dom har pissat
I valurnan.
På politikerna; på EU.
I radion hör jag
Yrkesljugarna.”

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Christian Florin

…du och stuverikollegan Betim Bajrami i Göteborgs hamn har på tre veckor värvat 26 nya medlemmar till Transport.

Transportarbetarens logga

Uteslutning prövas i hovrätten

Juridik. Transports rätt att utesluta en medlem som politiskt aktivt arbetar mot förbundets mål ska avgöras av Svea hovrätt. På onsdag inleds rättegången.

Transportarbetarens logga

Uteslutning av SD-politiker uppe i rätten

Facket. Tingsrätten prövar Transports rätt att utesluta en sverigedemokratisk kommunpolitiker. I veckan hölls huvudförhandlingen i Stockholms rådhus. Den lastbilschaufför som stämt förbundet hävdar att fackets starka ställning gör uteslutningen lagvidrig.

Hallå där!
Transport sutredare Amne Alansari kartlägger hur det ser ut på svenska rastplatser. Bilden är ett fotomontage. Foto: John Antonsson/Justina Öster

Amne Alansari

… ny utredare på Transport som jobbar med att kartlägga hur det är på svenska rastplatser.

Kultur
I ateljén, med målningen Dirty boots vars titel är hämtad från en Sonic youth-låt. Foto: Lilly Hallberg

Mörk samtid målad i stora drag

Konst. Lika levande yta men mer konkret djup. Björn Eriksson Molins måleri har blivit tydligare som kommentarer till samhällsutvecklingen. Värmlandsavdelningens ordförande ställer ut i Karlstad i november.

Fascinationen för militärprylar har Thomas Lindström haft sedan barnsben och samlat har han gjort i många år. Foto: Bertil Janson

Militärprylar är Thomas passion

Mötet. Från D-dagens stränder till en egen militärlastbil. Slambilsförarens specialintresse har fört honom långt.

Månadens medlem
Bildtext: Martin Nyberg samlar sopor på jobbet och skräp på fritiden.

Martin tar kampen mot skräpet

Renhållare. Martin Nybergs Opel vectra med släpvagn är belamrad med soppåsar, handskar, krattor, sopborstar, griptång och båtshake. På dagarna hämtar han sopor, på fritiden plockar han skräp.

Hallå där!
Tobias Persson och Monica Liljedahl jobbar på Zalandolagret i Brunna, där Postnord tog över driften den 1 oktober. Foto: Lilly Hallberg

Tobias Persson och Monica Liljedahl

…huvudskyddsombud respektive skyddsombud för Transport på Zalandos anläggning i Brunna, där Postnord TPL nyligen tog över driften efter Ceva.

Månadens medlem
”Det är svårt för oss att få till stora förändringar”, säger Michael Stjärnfeldt som suttit med i Transports förhandlingsdelegation för flyg­avtalet sedan 2005. Foto: John Antonsson

Michael är veteran i avtalsdelegationen för flyget

Flyg. Efter snart 20 år i Transports flygavtalsdelegation har Michael Stjärnfeldt sett hur förhandlingar och villkor förändrats. I dag är allt mer uppstyrt – på gott och ont.

Kids trick or treat on Halloween night. Child at decorated house door with autumn leaf wreath and pumpkin lantern. Little boy in witch and skeleton costume and hat with candy bucket. Fall decoration.

4 tycker till – om halloween

Enkät. Fredagen den 31 oktober är det dags att ställa frågan: ”Bus eller godis?” Firar du halloween och i så fall hur?

Vilgot inne på klassisk mark för arbetarrörelsen, hos Arenagruppen vid Norra Bantorget i Stockholm.

Vilgot räknar för vänstern

Mötet. På universitetet upptäckte Vilgot Österlund siffrorna, bytte utbildningsväg och är i dag statistiker hos radikala tankesmedjan Arena idé. Men hans första fack var Transport.

Hallå där!

Frida Fuentes

…som tidigare jobbat som ordningsvakt i tunnelbanan i Stockholm, men nu är skyddsombud på heltid vid Avarn security.

Månadens medlem
Helena Åström tipsar yngre kollegor: ”Var dig själv och bjud på dig själv!”

Helena har jobbat 40 år som flygvärdinna

Kabinpersonal. Helena Åström tänkte bli lärare. Nu har hon rest ihop 40 år som charterflygvärdinna och gillar att vara på väg. Höjdpunkten? En jordenruntresa.

Förhandlingar i gång för flygavtalen

Flyg. Förhandlingarna om nya avtal för flygets markpersonal har dragit i gång. Nu ska Transport och Svenska Flygbranschen försöka komma överens om nya löner.

Månadens medlem
Bildtext: ”Det ska finnas utrymme att tvätta, sköta om bilen och göra säkerhetskontroller. Och man ska våga göra sin röst hörd”, säger Elin Malmström som är skyddsombud och tycker att hon blir lyssnad på, på sin nuvarande arbetsplats.

Sitta still är inget för Elin

I farten. Elin Malmström är sopgubben som gillar allt som brummar, högt. Sopgubbe? Ja, man säger ju inte taxichaufförska, tycker hon som kör sop-limo.

Johan Moberg framför sin DAF som han har kört sedan november 2024. Foto: Pierre Hennigor Cavalli

När vägen förändrar livet

Mötet. För 26 år sedan blev lastbilschauffören Johan Moberg förlamad från bröstet och nedåt i en motorcykelolycka. Trots det kan han, mot alla odds, fortfarande arbeta kvar. – Jag älskar det här yrket. Jag tror att det är det som har räddat mig, säger han.

Hallå där!

Bror Hellman

…som är väktare och tillbringade tre månader i Transportavdelning 5:s dammiga källare.