Genom företaget Tochal taxi i Borås fick iraniern Davood Barmaki arbetstillstånd i Sverige. ”Jag blev utnyttjad och lurad på lön”, säger Barmaki som till slut kontaktade Transport för att få hjälp.
Close
Genom företaget Tochal taxi i Borås fick iraniern Davood Barmaki arbetstillstånd i Sverige. ”Jag blev utnyttjad och lurad på lön”, säger Barmaki som till slut kontaktade Transport för att få hjälp.
Close

Lurad på lön i fem år

Migrantarbetare. Davood Barmaki flydde undan regimen i Iran och fick jobb på ett taxiföretag i Borås. I flera år fick han bo i en skrubb på kontoret, utan riktig lön och med allmosor från chaufförerna.

– Jag tvingades dessutom låna 100 000 kronor på banken och betala taxiåkaren, när mitt arbetstillstånd skulle förnyas. Droppen kom när han krävde ytterligare 400 000 kronor för att ansöka om permanent uppehållstillstånd, säger Davood, som med hjälp av Transport polisanmält arbetsgivaren för utpressning och människoexploatering.

Davood Barmaki är tillbaka vid källarlokalen där han bodde i en skrubb.
Davood Barmaki är tillbaka vid källarlokalen där han bodde i en skrubb. Foto: Jan Lindkvist

Vi går längs ett hyreshus i Borås. Vid en källarlokal med stora taxidekaler på fönstren lutar sig Davood Barmaki fram mot den tonade rutan.

– Därinne bodde jag. Dusch fanns inte, jag fick gå till badhuset och tvätta mig.

Han tar täten mot garaget. En taxibil står inne. Han darrar i kroppen och ser sig oroligt omkring.

– Jag har blivit misshandlad tidigare, säger han och skyndar mot porten och dagsljuset.

Det låter först osannolikt när Davood Barmaki berättar sin historia. Vi sitter i ett mötesrum på Transports Boråsavdelning. Intervjun sker via tolk. Efter sex år i Sverige talar Davood fortfarande väldigt lite svenska. Med vid bordet finns också ombudsman Sven Sawatzki.

Davood Barmaki kommer från Teheran. I drygt 20 år jobbade han för myndigheterna. På jordbruksdepartementet. Han beskriver hur han redan 2003 reste till Sverige. Tanken var att stanna, men han övertalades att återvända.

Vid hemkomsten fortsatte han på departementet, men läget var förändrat. Davood hade fått regimens ögon på sig.

Vid en rättegång några år senare dömdes han till fängelse. Han överklagade och flydde till Sverige, innan nästa dom föll. Tio års fängelse.

Vi är nu framme vid 2014.

Under det första Sverigebesöket hade Davood Barmaki hälsat på en vän till familjen, som flyttat till Sverige och drev en bensinstation. Davood hade förmåtts att satsa 100 000 kronor i rörelsen.

I samband med flykten undan fängelsestraffet erbjöd vännen ett arbete, som tack för pengarna. Vännen hade nu sadlat om och drev taxibolag i Göteborg och Borås.

En process startade med Arbetsförmedlingen och Migrationsverket. I november 2014 hade Davood Barmaki fått klartecken. Han skrev på ett anställningsbevis för bolaget, Tochal taxi. Jobbet som fordonsmekaniker var på heltid, 40 timmar. Med en angiven lön på 22 000 kronor.

I mobilen har Davood Barmaki sparat bilder på det kontorsutrymme som var hans bostad.
I mobilen har Davood Barmaki sparat bilder på det kontorsutrymme som var hans bostad. Foto: Jan Lindkvist

Fast arbetet och tillvaron i Sverige blev inte som Davood tänkt sig:

– Jag anställdes som bilmekaniker, men gjorde mycket annat också. Som administrativt arbete. Jag gjorde scheman för taxiförarna som jobbade i två olika skift. Det blev inte bara heltid, jag jobbade mycket mer. Periodvis sju dagar i veckan.

Inte heller bostaden blev vad han sett framför sig.

– Jag blev ju inte lovad ett eget hus eller en stor lägenhet, men ett bra liv. De första två månaderna bodde jag i ett kontorsrum, som företaget hade i Göteborg. Sedan kom jag till Borås och fick en säng i ett minimalt rum på taxiföretagets källarkontor. Där blev jag kvar i tre år, innan företaget ordnande fram en liten lägenhet.

Han tittar ner i bordet, fortsätter:

– Efter flykten var det en svår tid för mig, jag kan inte beskriva hur det kändes. Jag skämdes över min situation. En del taxiförare som såg hur jag hade det brukade ge mig mat. Arbetsgivaren sa hela tiden att det bara var tillfälligt, ”att vi ska fixa något bättre”.

Fast det stora problemet var lönen. Davood fick ingen riktig betalning alls, uppger han. Bara lite matpengar.

Davood Barmaki hävdar att företaget är skyldigt honom närmare en miljon kronor för utebliven lön under de fem och ett halvt år han jobbade. Det var bara de sista två åren – sedan han fått lägenheten – som arbetsgivaren gav honom pengar till hyran, 3 500 kronor. Plus 500-700 kronor för mat.

– Inte en enda krona kom in på mitt konto under hela den här tiden. Det var bara kontant. Ändå jobbade jag mer än 100 procent.

– Vad kunde jag göra? Hemma i Iran väntade ett tioårigt fängelsestraff eller avrättning. Hela tiden hotade arbetsgivaren med att jag skulle bli utkastad från Sverige, om jag tjafsade.

Davood Barmaki plockar fram en kopia på en banktransaktion. Den är på 99 500 kronor. Pengarna går från Davood Barmakis konto, till arbetsgivarens. Till ägaren av taxiföretaget.

– Han begärde de pengarna för att söka förlängt arbetstillstånd för mig. Vi gick tillsammans till banken och han intygade att jag hade anställning i företaget. Så banken beviljade lånet. Jag har fortfarande en skuld på 80 000 kronor till banken.

Totalt har Davood Barmaki betalat 250 000 kronor till arbetsgivaren, hävdar han. Inklusive de 100 000 kronorna år 2003. Omkring 50 000 kronor ordnade han fram genom att sälja sin mors smycken.

När arbetsgivaren krävde mer betalning kontaktade Davood till slut Transports Boråsavdelning. Facket började nysta i härvan och i mars skickades en begäran om förhandling till Tochal taxi.

En vecka senare begärde ägaren företaget i konkurs.

Bakom garderoberna stod sängen. Dusch fanns inte i källarlokalen.
Bakom garderoberna stod sängen. Dusch fanns inte i källarlokalen. Foto: Privat

I samband med konkursen kom det fram handlingar som reser frågor kring Davood Barmakis arbete och lön.

Bland annat finns ifyllda inkomstdeklarationer för åren Davood jobbat på Tochal taxi. Enligt deklarationerna har han tjänat 160 000 till 180 000 per år. Omkring 2 700 kronor har betalats in i löneskatt varje månad.

Konkursförvaltaren har också skickat över flera lönespecifikationer till facket. De ger ett hemsnickrat intryck och anger Davoods månadslön till 14 760 kronor. Brutto. Långt ifrån de 22 000 kronor som anges i anställningskontraktet.

Det finns också små handskrivna lappar där Davood Barmaki intygar att han fått lön. Kontant. Davood skakar på huvudet:

– Jag försäkrar, jag har aldrig fått den betalning som anges i deklarationerna eller på papperslapparna. Det är bara skatten som betalats in. Jag var ju skriven på företagets adress. Arbetsgivaren öppnade all min post. Jag lurades att skriva under papper, utan att förstå vad det var.

– Det som hänt mig är modernt slaveri. Att berätta det här är farligt för mig. Men jag vill ändå att det kommer fram. Jag vill ha min rätt och jag är tacksam över att ni lyssnar på mig.

Davood Barmaki förklarar att han fått tillbaka hoppet. Han väntar på lönegaranti från staten. Visserligen vägrar konkursförvaltaren att betala de 22 000 kronor som anges i anställningsbeviset, utan bara den lägre summan som framgår av de hemsnickrade lönespecifikationerna – 14 760 kr per månad.

Transportarbetaren har pratat med två chaufförer som kört för Tochal taxi. Båda förklarar att deras intryck är att Davood jobbade heltid på företaget.

– Han fanns alltid där, säger en förare som också intygar att Davood ett flertal gånger berättade att inte fick lön för sitt arbete.

Den andra föraren känner inte till något om utebliven lön:

– Jag kan varken säga ja eller nej, säger han.

Ägaren vägrar kommentera

Migrantarbetare. Transportarbetaren ringer upp ägaren till Tochal taxi för att ställa frågor om Davood Barmaki och polisanmälan. Samtalet blir kort.
– Jag har inget intresse av att prata med dig, säger mannen som är 62 år.

Hela samtalet lyder:

Jag jobbar på den fackliga tidningen Transportarbetaren och har träffat Davood Barmaki. Han berättar om utebliven lön och att han tvingats betala pengar till dig för att få arbetstillstånd. Vad tänker du om det?

– Jag har inget intresse av att tala med dig på telefon.

Jag kan komma till Borås och träffa dig personligen, för en intervju.

– Jag ser ingen anledning att träffa dig eller kommentera det här.

Tochal taxi är försatt i konkurs. Davood Barmaki och 13 chaufförer kommer att få statlig lönegaranti.

Att förarna täcks är intressant.

I Tochals taxis egen årsredovisning för år 2018 skriver bolaget att förarnas anställning i december 2018 flyttades över till ett separat bolag, och att förarna därefter hyrts in.

Om det är korrekt omfattas förarna inte av konkursen och rätten till lönegaranti.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Karl-Erik Engström:
    13 augusti, 2020

    Tittar man på allabolag.se ser det ut som bolaget fått stöd från AF. Höga medianinkomster!! Ett otyg som måste avvecklas. Lönestödet var rätt tänkt från början, men har missbrukats grovt. Kul att göra rätt för sig när konkurenterna kan pga lönestöd dumpa priser på t e x färdtjänst. Jag var själv verksam 1984-2004, både som anställd och egen företagare.

Lästips:

Lastbilar på rastplats. Foto: Justina Öster

Fler yrkesförare kan återfå tung behörighet

Åkeri. Transportstyrelsen ändrar kraven för körkort och diabetes. Behandlad sjukdom behöver inte längre stoppa körkort för lastbil eller taxilegg. Samtidigt pågår en utredning som kan öppna för fler undantag när det gäller synfältsbortfall. Men för dem som medicinerar mot epilepsi har ännu ingen öppning aviserats.

Skolbussföraren Shabaz Jamal, ombudsman Lone Olsson och uppsökaren Jon Wall på parkeringsplatsen utanför Vellinge taxi.

”Utan avtal ingen klisterlapp”

Taxiprojektet. Regn, rusk och grillad korv. Skolbussföraren Shabaz Jamal skakar hand med ombudsman Lone Olsson. Men alla blir inte lika glada när Transports Malmögäng dyker upp för att märka bilar. Med kollektivavtal.

Olika syn på lagstadgade minimilöner

EU. Ett hot mot den svenska modellen. Begränsad låglönekonkurrens. Professorerna Anders Kjellberg och Jörgen Hettne har olika uppfattning om vad ett direktiv om minimilöner i EU skulle betyda för Sverige.

Ungas kommande pensioner. Illustration: Mattias Käll

Kommer dagens unga kunna leva på sin pension?

Pensioner. Den transportarbetare som föddes 2001 och började arbeta som 20-åring kan räkna med pension tidigast vid 67 år. Och om det ska bli en hygglig pension måste hen fortsätta jobba till minst 70.

Snabbkoll
Tjänsteförmåner, illustration av Mattias Käll

Förmån eller fälla – så funkar tjänstefringisarna

Förmåner. Hur stor vinst är det egentligen med bilen som arbetsgivaren ”bjuder” på? Och ger fri surf på jobbmobilen rätt att surfa hur mycket som helst, på vad som helst? Tjänsteförmåner ger inte vinst varje gång till den anställda.

Miljardmissen
Renée Andersson (LO) och Ingvar Backle (Svenskt Näringsliv). Foto LO / Ernst Henry Photography AB

”Ett problem att alla inte får ut sin pension”

Pension. Som Transportarbetaren tidigare har berättat missar många som arbetar tillfälligt i Sverige både sin allmänna pension och tjänstepension. Vem ansvarar för att pensionspengarna inte betalas ut? Vi ställde frågan till LO och Svenskt Näringsliv.

Skolbussföraren Shabaz Jamal, ombudsman Lone Olsson och uppsökaren Jon Wall på parkeringsplatsen utanför Vellinge taxi.

”Utan avtal ingen klisterlapp”

Taxiprojektet. Regn, rusk och grillad korv. Skolbussföraren Shabaz Jamal skakar hand med ombudsman Lone Olsson. Men alla blir inte lika glada när Transports Malmögäng dyker upp för att märka bilar. Med kollektivavtal.

Minimilöner
Minimilöner EU. Grafik: Christina Ahlund

”Vi vill inte ha den här skiten i Sverige”

EU. Sverige har röstat ja till en kompromiss om minimilöner. Men både LO och Transport är tydliga med att de inte har ändrat uppfattning – lagstadgade minimilöner i EU är mycket skadligt för den svenska modellen.

Svenskt Näringsliv fortsatt kritiskt mot minimilöner

EU. Svenskt Näringsliv tycker att kompromissen om minimilöner, som ministerrådet har förhandlat fram, är bättre än EU-kommissionens tidigare förslag. Men arbetsgivarorganisationen tycker fortfarande att det är dåligt med ett EU-direktiv om minimilöner.

Olika syn på lagstadgade minimilöner

EU. Ett hot mot den svenska modellen. Begränsad låglönekonkurrens. Professorerna Anders Kjellberg och Jörgen Hettne har olika uppfattning om vad ett direktiv om minimilöner i EU skulle betyda för Sverige.

Kultur
Fattigt familjeträd. Många med så kallat enklare bakgrund har rätt oklar bild av hur släktbanden bakåt löper. Död, ”oäkta barn”, skilsmässor och sjukdom är ofta sådant som det talats tyst om. Före forskningen tappade jag bort mig bortom mormor och farmor.

Vem tror du att du är?

Familj. Släktforskningen har fått ett uppsving. Nätet och modern dna-teknik öppnar nya möjligheter. Men fortfarande ger kyrkböckerna en unik grund för att forska för den som har rötter i Sverige.

Folkmassa och siffror

Miljardmissen

Pensioner. Nästan 80 000 människor som har arbetat tillfälligt i Sverige har inte fått ut allmän pension som de har tjänat in. Totalt ligger över 6 miljarder kronor och väntar på dem i pensionssystemet. Och hos pensionsbolagen finns tjänstepension att hämta. Många vet inte vilka rättigheter de har. Nu efterlyser Transport mer information.

Bidhu Bhushan Das. Foto: Kamilla Kvarntorp

”Många kollegor vet inget om svensk pension”

Pensioner. Flera utländska bud som Transportarbetaren har träffat har inga eller dåliga kunskaper om sin svenska pension. De som vet att de tjänar in till pensionen vet inte hur de ska göra för att få ut pengarna.

Kjell Rautio jobbar som utredare på LO. Han har skrivit och debatterat om sjukförsäkringen i mer än tio år.

”Inkomstskyddet måste förstärkas”

7 frågor. Hur trygg är den som blir sjuk? Och vad betyder regeringens nya giv om sjukförsäkringen? Kjell Rautio, LO:s expert på sjukförsäkringar, svarar på sju frågor.