LO-förbunden oeniga i synen på las

Arbetsrätt. I debatten hävdas att fack och arbetsgivare var nära en överenskommelse när las-förhandlingarna kraschade sent på natten den 30 september. Var det så? – Vi har haft väldigt svårt att få ett klart svar på den frågan, säger Transports ordförande Tommy Wreeth, som är frustrerad.

På onsdagsmorgonen kom beskedet att fack och arbetsgivare gör ett nytt försök att komma överens om förändringar i lagen om anställningsskydd (Las), ett förstärkt omställningsskydd och helst också en ny a-kassa.

Förbundsordförande Tommy Wreeth sitter i LO:s styrelse och har följt förhandlingsturerna i månader. Han är kritisk. Under gårdagen diskuterade styrelsen en trevare från Svenskt Näringsliv om att återuppta las-överläggningarna.

Då hade LO-styrelsen precis innan ägnat två dagar åt att diskutera den stundande avtalsrörelsen och vilka av las-frågorna som eventuellt kunde lyftas in i de ordinarie löneförhandlingar som förbunden precis drar igång.

Trevaren från Svenskt Näringsliv skapade intensiv debatt och till slut gick LO-styrelsen till omröstning. Transport och fem andra förbund sa nej, ett la ner rösten och sju röstade för. Även LO:s ledning röstade för.

Det betyder att LO, PTK och Svenskt Näringsliv nu startar om på ny kula i morgon, torsdag.

En central fråga är förstås om det är någon idé. Var parterna förra gången verkligen så nära en lösning som det hävdas i efterdebatten?

Tommy Wreeth har själv inte ingått i den lilla fackliga delegation som mötte Svenskt Näringsliv öga mot öga. Men han är skeptisk:

– Det har hela tiden varit svårt att få besked om vad förhandlingarna verkligen sprack på. Flera i LO-styrelsen har begärt en sammanställning, svart på vitt. Varför är det så svårt att få fram den informationen?

Tommy Wreeths slutsats är att facken inom LO brottas med olika problem. För Transport, som har många småföretag som arbetsgivare, är själva grundtryggheten i anställningen livsviktig. Han säger:

– Några stora pengar finns ofta inte att mjölka ut om exempelvis ett åkeri tappat körningar och måste säga upp chaufförer. Här är turordningsreglerna avgörande. Arbetsgivaren ska inte godtyckligt kunna sparka ut äldre och slitna förare. Eller personer som tagit på sig fackliga uppdrag.

– IF Metall och industrin har andra bekymmer. Där handlar det om omstruktureringar och stora fabriker som hotas av nedläggning. En bra omställningsförsäkring är förstås väldigt viktig när hundratals arbetare sägs upp samtidigt. För Kommunal kan rätten till fast jobb och heltid väga tungt.

LO, PTK och Svenskt Näringsliv har ett dygn på sig att lösa upp knutarna, sedan ska ett eventuellt las-förslag läggas fram för LO: styrelse. Blir det ja där – eller nej – ska frågan i vilket fall som helst prövas i LO:s representantskap. Mötet är inplanerat till tisdag i nästa vecka.

I LO:s styrelse har vart och ett av de 14 förbunden en representant och en röst.

I representantskapet baseras rösterna på medlemsantal. Ju fler medlemmar, desto fler ombud med rösträtt. En minoritet av förbunden – om de är stora – kan därmed köra över majoriteten.

Vad hade behövts för att Transport skulle ha ställt sig bakom fortsatta förhandlingar?

– Kravet vi ställt är att Gudmund Toijers las-utredning måste skrotas. Så länge den ligger som en våt filt över förhandlingsbordet är parterna inte jämbördiga, säger Tommy Wreeth.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Inget annat än vidrigt

Debatt. Fredagen den 4 december upplevde vi slutet på arbetarrörelsen, som vi har lärt känna den. Vi arbetare upplevde det stora sveket från våra kamrater i IF Metall och Kommunal.

Jan Lindkvist, chefredaktör på Transportarbetaren.

Snacka om kalldusch …

Ledare. Torsdagen den 3 december 2020. Dagen då IF Metall och Kommunal manifesterade LO:s oförmåga att hålla samman.

Tommy Wreeth

Ett stort svek mot svenska arbetstagare

Ordförandeord. Vi närmar oss slutet av detta minst sagt annorlunda, och ur många olika aspekter tuffa, år. Vi har tvingats hantera en pandemi som påverkat oss alla personligen. Och den har också påverkat förbundets verksamhet på flera områden. Bland annat fick vi skjuta fram avtalsrörelsen, en åtgärd som inneburit ett väldigt komprimerat arbete i slutet av året.

Avtal 2020

Avtal dröjer för taxiförarna

Taxi. Taxiförarna får vänta på nytt löneavtal. Under onsdagen satt fack och arbetsgivare i nya förhandlingar, utan att nå en uppgörelse. Parterna möts igen den 28 januari.

Avtal 2020

Avtal klart för utlandsförarna

Åkeri. Transport har tecknat ett nytt löneavtal för utlandschaufförerna, en yrkeskår som krympt kraftigt de senaste 25 åren. Uppgörelsen ger totalt 5,4 procent mer på 29 månader. Minus avräkning för en förbättrad avtalspension.

Fackliga segrar i kampen för Europas gig-jobbare

Internationellt. Tre avgöranden i tre europeiska länder stärker villkoren för cykel- och bilbud, som får uppdrag via mobilappar. Europafacket ser det som ett starkt skäl för EU att sätta ner foten mot plattformsföretag som inte tar sitt arbetsgivaransvar.

Nytt avtal på gång för Hamnarbetarförbundet?

Hamn. Transports konkurrentfack, Hamnarbetarförbundet (HF), har förhandlat fram en ”principuppgörelse” om ett nytt kollektivavtal. Avtalsförslaget är en kopia på Transports redan tecknade avtal, så när som på en arbetsgrupp. Innan HF skriver på ska medlemmarna rösta.

Kryptisk förklaring till fejkade hälsodeklarationer

Bevakning. Efter Transportarbetarens avslöjande har en rad medier rapporterat om de fejkade hälsodeklarationer som Securitas skickade till byggföretaget Collen. Securitas försvarar sig med att formulären var ett ”administrativt misstag”. Transportarbetaren ställde en rad frågor och fick till slut svar. Svar som stämmer dåligt med väktarnas vittnesmål och det som framgår av formulären.

Snökaos stoppade tidningar

Oväder. Tidningsbudens säkerhet kunde inte garanteras i Västernorrland. Därför stoppade chefredaktören tisdagsmorgonens utdelning. Ett klokt beslut, enligt Transports regionala skyddsombud.

Transport anmäler Securitas och Collen för covid-intygen

Bevakning. Transport har anmält både Securitas och byggföretaget Collen till Integritetsskyddsmyndigheten (IMY). IMY hette tidigare Datainspektionen. Facket begär att myndigheten utreder de fejkade hälsodeklarationerna och hanteringen av dem.

Vi väntar på svar, Securitas!

Bevakning. Transportarbetaren har gått ut med felaktiga uppgifter, om förfalskade hälsodeklarationer. Det skriver Securitas presschef Jens Granath i ett internt meddelande till all personal. Han beskriver hälsodeklarationerna som ett ”administrativt misstag, helt utan uppsåt”. En händelse som utspelades i våras, hävdar Granath.

Regeringen föreslår ny covid-dispens för YKB

Åkeri. Tålamodet är slut. Nu rundar regeringen EU-kommissionen och lägger fram ett svenskt förslag om att förlänga yrkesförarnas yrkeskompetensbevis (YKB) – på grund av pandemin. Beslut fattas av riksdagen.

Securitas förfalskade Coronaintyg som kunden krävde av väktarna

Bevakning. I Gävle bevakar Securitas de nya stora serverhallar som det irländska bolaget Collen bygger åt Microsoft. Väktarna måste lämna hälsodeklarationer till Collen, för covid-19. Men mycket talar för att Securitas förfalskat ett stort antal hälsodeklarationer. När Collen upptäckte det skickades flera väktare hem.

corona

Nu körs vaccinet ut i landet

Åkeri. På annandagen rullade de första transporterna med vaccin mot covid-19 in i Sverige. Vilka transportörer som ska leverera vaccinet ut till regionerna har varit omgärdat av sekretess och hårda säkerhetskrav.

Äntligen på ny väg? Flera tjejer på fordonsprogrammet vid Karlfeldtgymnasiet har berättat om sextrakasserier. Nu hoppas skolledningen komma till rätta med problemen. Foto: Matilda Fors / Avesta Tidning

Skolchef sätter stopp för sextrakasserier

Åkeri. Elever på fordonsprogrammet har i flera år försökt slippa sexistisk jargong och oönskad beröring. Nu ska personal på gymnasiet i Avesta utbildas i värdegrundsfrågor.

Avtal 2020

Bra semestervillkor när KFS och Pacta slog ihop påsarna

Flyg. Miljö. En historisk löneuppgörelse är tecknad för anställda i kommunala flygplats- och renhållningsbolag. Tidigare förhandlade Transport med två arbetsgivarparter, KFS och Pacta. De hade egna avtal för både miljö och flyg. Nu har organisationerna gått ihop, i Sobona. Och de två yrkesgrupperna har fått var sitt branschavtal.

Avtal 2020
reklamblad

Lönerna klara för reklamutdelare, bilvårdare och terminalare

Nya löner är på väg också för reklamutdelare, bilvårdare och en liten grupp terminalarbetare som jobbar på ett eget avtal. Alla tre uppgörelserna är tecknade med Almega och följer normen i årets avtalsrörelse. Det vill säga 5,4 procent i lönehöjning på 29 månader.