LO-förbunden oeniga i synen på las

Arbetsrätt. I debatten hävdas att fack och arbetsgivare var nära en överenskommelse när las-förhandlingarna kraschade sent på natten den 30 september. Var det så? – Vi har haft väldigt svårt att få ett klart svar på den frågan, säger Transports ordförande Tommy Wreeth, som är frustrerad.

På onsdagsmorgonen kom beskedet att fack och arbetsgivare gör ett nytt försök att komma överens om förändringar i lagen om anställningsskydd (Las), ett förstärkt omställningsskydd och helst också en ny a-kassa.

Förbundsordförande Tommy Wreeth sitter i LO:s styrelse och har följt förhandlingsturerna i månader. Han är kritisk. Under gårdagen diskuterade styrelsen en trevare från Svenskt Näringsliv om att återuppta las-överläggningarna.

Då hade LO-styrelsen precis innan ägnat två dagar åt att diskutera den stundande avtalsrörelsen och vilka av las-frågorna som eventuellt kunde lyftas in i de ordinarie löneförhandlingar som förbunden precis drar igång.

Trevaren från Svenskt Näringsliv skapade intensiv debatt och till slut gick LO-styrelsen till omröstning. Transport och fem andra förbund sa nej, ett la ner rösten och sju röstade för. Även LO:s ledning röstade för.

Det betyder att LO, PTK och Svenskt Näringsliv nu startar om på ny kula i morgon, torsdag.

En central fråga är förstås om det är någon idé. Var parterna förra gången verkligen så nära en lösning som det hävdas i efterdebatten?

Tommy Wreeth har själv inte ingått i den lilla fackliga delegation som mötte Svenskt Näringsliv öga mot öga. Men han är skeptisk:

– Det har hela tiden varit svårt att få besked om vad förhandlingarna verkligen sprack på. Flera i LO-styrelsen har begärt en sammanställning, svart på vitt. Varför är det så svårt att få fram den informationen?

Tommy Wreeths slutsats är att facken inom LO brottas med olika problem. För Transport, som har många småföretag som arbetsgivare, är själva grundtryggheten i anställningen livsviktig. Han säger:

– Några stora pengar finns ofta inte att mjölka ut om exempelvis ett åkeri tappat körningar och måste säga upp chaufförer. Här är turordningsreglerna avgörande. Arbetsgivaren ska inte godtyckligt kunna sparka ut äldre och slitna förare. Eller personer som tagit på sig fackliga uppdrag.

– IF Metall och industrin har andra bekymmer. Där handlar det om omstruktureringar och stora fabriker som hotas av nedläggning. En bra omställningsförsäkring är förstås väldigt viktig när hundratals arbetare sägs upp samtidigt. För Kommunal kan rätten till fast jobb och heltid väga tungt.

LO, PTK och Svenskt Näringsliv har ett dygn på sig att lösa upp knutarna, sedan ska ett eventuellt las-förslag läggas fram för LO: styrelse. Blir det ja där – eller nej – ska frågan i vilket fall som helst prövas i LO:s representantskap. Mötet är inplanerat till tisdag i nästa vecka.

I LO:s styrelse har vart och ett av de 14 förbunden en representant och en röst.

I representantskapet baseras rösterna på medlemsantal. Ju fler medlemmar, desto fler ombud med rösträtt. En minoritet av förbunden – om de är stora – kan därmed köra över majoriteten.

Vad hade behövts för att Transport skulle ha ställt sig bakom fortsatta förhandlingar?

– Kravet vi ställt är att Gudmund Toijers las-utredning måste skrotas. Så länge den ligger som en våt filt över förhandlingsbordet är parterna inte jämbördiga, säger Tommy Wreeth.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Nextjetflygplan

Nya avtal för flyget dröjer

Flyg. Redan i mitten av december inledde Transport förhandlingarna om nya avtal för markpersonalen inom flyget. Lönerna är ännu inte klara. Parterna skulle ha träffats under torsdagen, men mötet sköts upp till den 22 april.

Lastbilschauffören "Johan Åkerman" och bemanningsanställda "Johanna Lagerberg". Illustration: Michael Schneider

Modernisering eller bara försämring?

Anställningsskydd. Så ska arbetsrätten förändras. Läs om nya las, som ska vara införd till nästa sommar.

Enigt i LO i juni förra året. Dåvarande ordförande Karl-Petter Thorwaldsson, IF Metalls Marie Nilsson och Kommunals Tobias Baudin på presskonferens där las-utredningen totalsågades.

Las – omstridd från start

Arbetsrätt. Förändrad, ”moderniserad”, arbetsrätt var ett krav från Centern och Liberalerna. Utan deras stöd hade Stefan Löfven inte kunnat bilda regering efter valet 2018. Januariavtalet mellan partierna innebär bland annat att turordningsreglerna i anställningsskyddet ses över.

Vad händer med mobilitetspaketet?

Åkeri. Tunga röster som jobbar för schystare villkor på landets vägar träffades under torsdagskvällen för ett direktsänt samtal.

Storbrand ödelade anrik gummiverkstad

Däck. I morse var branden på Malå Gummiverkstad en huvudnyhet i medierna. Transportprofilen Roger Oskarsson jobbade i 30 år på verkstaden, som nu är totalförstörd.

Avtal 2021
Nextjetflygplan

Nya avtal för flyget dröjer

Flyg. Redan i mitten av december inledde Transport förhandlingarna om nya avtal för markpersonalen inom flyget. Lönerna är ännu inte klara. Parterna skulle ha träffats under torsdagen, men mötet sköts upp till den 22 april.

Stora löneklyftor i kommunal renhållning

Miljöarbete. Individuella löner har gjort att det skiljer över 4 000 kronor i lön för miljöarbetarna på det kommunala bolaget Karlstads Energi. Transports ombudsman Mikael Ladman är kritisk.

Krav på plexiglas och stopp för passagerare i taxi-framsätet

Taxi. Plexiglas och stopp för framsätesåkning vid sjukresor. Efter ökad smittspridning och påtryckningar från Transport följer Region Västernorrland i Stockholms spår och ökar corona-säkerheten för både taxiförare och passagerare.

Många förare lurade – nu döms åkeriägaren till fängelse

Åkeri. Huvudmannen i de omskriva åkerierna Norrköping Transport NL och Direct Transport döms till två års fängelse och näringsförbud i fem år, för grova ekobrott. Två andra medlemmar i familjen döms samtidigt. I domen från Norrköpings tingsrätt pekas speditören DSV ut på ett föga smickrande sätt.

Syrebrist kan ha orsakat ny dödsolycka på fartyg

Arbetsmiljö. Den 25 mars omkom en 33-årig besättningsman ombord på ett fartyg som låg för ankar strax utanför Södertälje Hamn. Misstankar finns om att mannen, som var från Kap Verde, klättrat ner i ett utrymme där lasten, flis, hade förbrukat syret.

Transports kongress 2017 debatterade flera stora framtidsfrågor och ombuden tillsatte också en framtidsutredning. Ulf Persson (bilden till höger) är utredningssekreterare. Foto: Jan Lindkvist / John Antonsson

Framtidsutredningen snart i mål

Transport. Facket står inför många utmaningar i framtiden. Vid förbundets kongress för snart fyra år sedan skickades flera tunga frågor till en framtidsutredning, som skulle lägga fram förslag.

Rapport: Stor oro bland arbetare om pension

Pension. LO-medlemmarna oroar sig mer än tjänstemän för pensionen. Hälften av LO-medlemmarna kan tänka sig att byta parti på grund av pensionsfrågan.