Lee Ljungberg har arbetat som flygvärdinna i 16 år. Lika länge har hon navigerat mellan olika hudtillstånd, till följd av den utmanande arbetsmiljön i luften. Foto: Maria Lund
Close
Lee Ljungberg har arbetat som flygvärdinna i 16 år. Lika länge har hon navigerat mellan olika hudtillstånd, till följd av den utmanande arbetsmiljön i luften.
Close
Arbetsmiljö: Hudproblem

Livet i luften – en utmaning för huden

Kabinpersonal. Livet i luften utmanar hudens status. En dränerande cocktail av nattflygningar, stress och arbete genom tidszoner fick flygvärdinnan Lee Ljungbergs hud att slå bakut.

Det sägs att en timme i luften är lika påfrestande som två timmar på ett kontor. Att flyga är som att pressas mellan osynliga krafter – trycket, luften och bruset tär på kroppen. För att inte tala om att hela hudkostymen riskerar haveri.

– Huden påverkas enormt mycket av att jobba genom tidszoner, nattflygningar och oregelbundna tider. En lång arbetsperiod med skiftande arbetstider sliter på huden, säger Lee Ljungberg.

Jobbat i 16 år

Hon har arbetat som flygvärdinna i 16 år. Lika länge har hon navigerat mellan olika världsdelar och olika hudtillstånd.

– Jag har en väldigt torr hy i mig själv. Det var en nackdel när jag började flyga. Min hud älskar inte direkt livet i luften.

Luftfuktigheten i flygplanskabiner är låg, under 20 procent. Det motsvarar den genomsnittliga luftfuktigheten i Sahara. Därtill förlorar kroppen omkring 2,5 deciliter vatten för varje timme i luften.

Hudproblem

I den utmanande arbetsmiljön blev Lees hud växelvis ökentorr, växelvis oljig med akne.
Hon var bara 22 år när hon började som säsongsanställd flygvärdinna, en så kallad sommarfågel.

Hudproblemen kom smygande. Ett år senare fick hon en tjänst på Norwegian och blev så småningom kabinchef. Lee Ljungberg flög kors och tvärs över jordklotet. En glödande soluppgång över Persiska viken ena dagen, betongkroppar på rad i en bullrig världsstad nästa.

– Det var långa arbetsdagar, mycket stress, mycket jobb. Ibland gick jag upp supertidigt, för att nästa arbetsperiod hålla mig vaken under en nattflygning. Kroppen vet inte alls vad som händer.

Natten är en tid för vila. Kroppen går på sparlåga, reparationsprocesser dundrar i gång. Huden, till exempel, bygger upp de skador som den har fått under dagen, från luft, sol och vind. Lee var som en skugga mellan tidszonerna, alltid på väg. Huden fick inte den återhämtning den så väl behövde.
– Huden blev så torr, så stram, nästan krackelerad. När jag tittade mig i spegeln syntes plötsligt fina linjer. Sminket blev kakigt, fastnade i det fnasiga, säger hon.

Hudåkommor ligger på fjärde plats bland de mest betungande icke-dödliga sjukdomarna globalt. Mängder av studier bekräftar sambandet mellan hudhälsa och vårt generella välmående.

– Mitt mående påverkas något enormt när huden inte mår bra. Vi flygvärdinnor har alltid uppsatt hår – ansikte och hals är väldigt exponerade. Har man en dålig huddag känns det som att alla passagerare stirrar, fast de säkert inte gör det. Man är ju så synlig i kabinen.

Sedan 2016 arbetar Lee Ljungberg på ett privatjetbolag. Med fler år i yrket har hon vässat sina hudkunskaper. Det har varit avgörande för att boosta barriären. Egentligen, resonerar hon, är det inte så konstigt att huden blir lidande i den fuktfattiga, återvunna luften i ett flygplan.

– Man sitter inne i en liten plåtburk och är tiotusen meter närmare solen. Men jag svävar på moln. Jag har världens roligaste skitjobb.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Insänt logga

GDPR skyddar inte de anställda

Insändare. Det finns otaliga tekniska system med förmåga att hålla koll på de anställda som övervakar vad de gör eller inte gör under sin arbetstid. I våra branscher använder man sig ofta av kameror, gps och skannrar som registrerar vad de anställda gör.

Ulrich kör malmtransporter – belönas för säkerhetsarbete

Arbetsmiljö. Ulrich Höntzsch jobbar med att köra 90-tons ekipage för Kaunis Iron logistik. Han är också skyddsombud och nu prisas han med ett stipendium på 15 000 kronor från Prevent.

Robert Savela och Ulf Karlander. Foto: Privat

Säkerheten ökar, men arbetsmiljön glöms bort

Debatt. Säkerhetsläget i Sverige och världen är oroligt. Cyberattacker sker dagligen, skyddsobjekt fotograferas trots förbud och spionage från utländska makter pågår. Detta skapar fler uppdrag och arbetstillfällen för bevakningsbranschen. Företagen ser ökade intäkter – men risken är att arbetsmiljön glöms bort när nya uppdrag snabbt ska bemannas.

Fråga facket
Utlandstransporter

Hur fungerar rast och vila vid utlandstransporter?

Transport. Pontus undrar över kör- och vilotider för utlandstransporter. Börje vill veta om han fick rätt ersättning då han jobbade extra i midsomras. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Vägsträckan
De gamla gruvlavarna står ännu kvar och utgör landmärken i Kiruna, mitt emot stadens nya centrum. Foto: Lilly Hallberg

Från kust till fjäll

E10 Luleå–Kiruna. Vacker, vild – och farlig. Landets nordligaste Europaväg lockar folk från fjärran med naturupplevelser. Men är också en viktig transportled, ibland skrämmande smal och olycksdrabbad.

Hallå där!
Tobias Persson och Monica Liljedahl jobbar på Zalandolagret i Brunna, där Postnord tog över driften den 1 oktober. Foto: Lilly Hallberg

Tobias Persson och Monica Liljedahl

…huvudskyddsombud respektive skyddsombud för Transport på Zalandos anläggning i Brunna, där Postnord TPL nyligen tog över driften efter Ceva.

Månadens medlem
”Det är svårt för oss att få till stora förändringar”, säger Michael Stjärnfeldt som suttit med i Transports förhandlingsdelegation för flyg­avtalet sedan 2005. Foto: John Antonsson

Michael är veteran i avtalsdelegationen för flyget

Flyg. Efter snart 20 år i Transports flygavtalsdelegation har Michael Stjärnfeldt sett hur förhandlingar och villkor förändrats. I dag är allt mer uppstyrt – på gott och ont.

Kids trick or treat on Halloween night. Child at decorated house door with autumn leaf wreath and pumpkin lantern. Little boy in witch and skeleton costume and hat with candy bucket. Fall decoration.

4 tycker till – om halloween

Enkät. Fredagen den 31 oktober är det dags att ställa frågan: ”Bus eller godis?” Firar du halloween och i så fall hur?

Kultur
Redo för skrämselhicka i tv-soffan? Transportarbetarens John Antonsson tipsar om filmer och tv-serier att titta på när mörkret lagt sig. Foto: Shutterstock

Höstens skräck: Färjor, blues och robotflickvänner

Streamingtips. Halloween står för dörren. De senaste åren har streamingtjänsterna pumpat ut blod och skräck i ett rasande tempo. Här är filmerna och serierna för dig som tycker att verklighetens jävlighet inte riktigt räcker.

Farlig arbetsmiljö
vagga på sopbil Prezero Foto Justina Öster

Arbetsgivaren är skyldig att agera vid riskfylld backning

Miljö. Det finns inga specifika regler när det gäller backning med sopbilar eller andra tunga fordon. Däremot är arbetsgivaren skyldig att bedriva ett systematiskt arbetsmiljöarbete och vidta åtgärder om det finns risker vid backning.

Arkivbild. Sopbil på gata i Stockholm med två sopgubbar och en gående.

”Ingen respekt för backande tunga fordon”

Miljö/Åkeri. Folk har tappat respekten. De bryr sig inte längre om blinkande lampor och pipande ljud när sopbilar och andra tunga fordon backar. Dags för lite upplysning à la SVT:s Anslagstavlan för att förhindra fler olyckor och dödsfall.

Ambulans i Helsingborg. Foto: Shutterstock

Dödsfall på grund av backande sopbil – igen

Miljö. I april i år hände det som inte får hända. Igen. En miljöarbetare som backade med sopbilen råkade köra över en äldre kvinna i Råå, utanför Helsingborg. Hon avled senare.

Fråga facket
Adam undrar över lägstalönen för bilvårdspersonal. Illustration Martin Heap

Vad är lägstalön inom bilvård?

Transport. Adam vill veta vad bilvårdspersonal ska tjäna. Och Fanny vill veta hur länge man ska vara ledig mellan arbetspassen. Det och fler frågor svarar Transports experter på.