Lee Ljungberg har arbetat som flygvärdinna i 16 år. Lika länge har hon navigerat mellan olika hudtillstånd, till följd av den utmanande arbetsmiljön i luften. Foto: Maria Lund
Close
Lee Ljungberg har arbetat som flygvärdinna i 16 år. Lika länge har hon navigerat mellan olika hudtillstånd, till följd av den utmanande arbetsmiljön i luften.
Close
Arbetsmiljö: Hudproblem

Livet i luften – en utmaning för huden

Kabinpersonal. Livet i luften utmanar hudens status. En dränerande cocktail av nattflygningar, stress och arbete genom tidszoner fick flygvärdinnan Lee Ljungbergs hud att slå bakut.

Det sägs att en timme i luften är lika påfrestande som två timmar på ett kontor. Att flyga är som att pressas mellan osynliga krafter – trycket, luften och bruset tär på kroppen. För att inte tala om att hela hudkostymen riskerar haveri.

– Huden påverkas enormt mycket av att jobba genom tidszoner, nattflygningar och oregelbundna tider. En lång arbetsperiod med skiftande arbetstider sliter på huden, säger Lee Ljungberg.

Jobbat i 16 år

Hon har arbetat som flygvärdinna i 16 år. Lika länge har hon navigerat mellan olika världsdelar och olika hudtillstånd.

– Jag har en väldigt torr hy i mig själv. Det var en nackdel när jag började flyga. Min hud älskar inte direkt livet i luften.

Luftfuktigheten i flygplanskabiner är låg, under 20 procent. Det motsvarar den genomsnittliga luftfuktigheten i Sahara. Därtill förlorar kroppen omkring 2,5 deciliter vatten för varje timme i luften.

Hudproblem

I den utmanande arbetsmiljön blev Lees hud växelvis ökentorr, växelvis oljig med akne.
Hon var bara 22 år när hon började som säsongsanställd flygvärdinna, en så kallad sommarfågel.

Hudproblemen kom smygande. Ett år senare fick hon en tjänst på Norwegian och blev så småningom kabinchef. Lee Ljungberg flög kors och tvärs över jordklotet. En glödande soluppgång över Persiska viken ena dagen, betongkroppar på rad i en bullrig världsstad nästa.

– Det var långa arbetsdagar, mycket stress, mycket jobb. Ibland gick jag upp supertidigt, för att nästa arbetsperiod hålla mig vaken under en nattflygning. Kroppen vet inte alls vad som händer.

Natten är en tid för vila. Kroppen går på sparlåga, reparationsprocesser dundrar i gång. Huden, till exempel, bygger upp de skador som den har fått under dagen, från luft, sol och vind. Lee var som en skugga mellan tidszonerna, alltid på väg. Huden fick inte den återhämtning den så väl behövde.
– Huden blev så torr, så stram, nästan krackelerad. När jag tittade mig i spegeln syntes plötsligt fina linjer. Sminket blev kakigt, fastnade i det fnasiga, säger hon.

Hudåkommor ligger på fjärde plats bland de mest betungande icke-dödliga sjukdomarna globalt. Mängder av studier bekräftar sambandet mellan hudhälsa och vårt generella välmående.

– Mitt mående påverkas något enormt när huden inte mår bra. Vi flygvärdinnor har alltid uppsatt hår – ansikte och hals är väldigt exponerade. Har man en dålig huddag känns det som att alla passagerare stirrar, fast de säkert inte gör det. Man är ju så synlig i kabinen.

Sedan 2016 arbetar Lee Ljungberg på ett privatjetbolag. Med fler år i yrket har hon vässat sina hudkunskaper. Det har varit avgörande för att boosta barriären. Egentligen, resonerar hon, är det inte så konstigt att huden blir lidande i den fuktfattiga, återvunna luften i ett flygplan.

– Man sitter inne i en liten plåtburk och är tiotusen meter närmare solen. Men jag svävar på moln. Jag har världens roligaste skitjobb.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

SAS-klubbar satsade på höjda traktamenten

Kabin. Midsommarveckan tecknades de sista lokala bilagorna för flygets kabinpersonal. För tre av dem krävdes medling innan någon överenskommelse kunde nås."Det blev okej. Men man vill alltid ha mer", säger Lennart Selggren, ordförande för Transports klubb på SAS SK.

Flygvärdinna i mittgången på ett passagerarplan

Tio klubbar inom kabin klara

Kabin. Efter mycket arbete där även inslag av medling förekommit har Transport och Svenska Flygbranschen nu tecknat lokala avtal på tio olika företag. Det preliminära centrala avtalet är därmed permanent.

Hudproblem vanliga för flygvärdinnor och lastbilschaufförer. Illustration av Ingrid Fröhlich

Huden mår sämst i hytt och kabin

Hälsa. Huden är inte bara en yta. Den är en bortglömd beskyddare med många fiender. Inom transportarbetarkåren finns några av de yrken som löper störst risk för en hud i kris.

Månadens medlem
I år satt säkerhetskontrollanten Therése Svenningsson för första gången, och som enda kvinnan, med i Transports förhandlingsdelegation för bevakningsavtalet.

Kärlek, flyg och väskor

Bevakning. Therése Svenningsson har 22 års erfarenhet av att kontrollera andras bagage. I år satt hon för första gången med i förhandlingsdelegationen för bevakningsavtalet.

Kulturintervju
Ahmed Alneaimi har varit undersköterska sedan 1995. Han jobbar på ett demensboende i Malmö. Nils-Petter Löfstedt / Stavro Filmproduktion

Med kameran riktad mot de som tar hand om oss

Dokumentärfilm. Hur värderas arbetet som går ut på att ta hand om andra människor? Det är den centrala frågan Nils Petter Löfstedt ställer i sin film Det omätbara.

Adhd i arbetslivet
”Det är bra om cheferna har lite extra koll på oss med diagnos så att vi inte kör på för hårt och går in i väggen”, säger Cindy Wannberg. Foto: Justina Öster

”Våga be om hjälp, fråga och säg ifrån”

Drömjobbet. Många VET vad adhd är, men FÖRSTÅR ändå inte vad det är. Man känner sig ensam och annorlunda, men vill man något ska man jobba för det, tycker Cindy Wannberg. Själv kämpade hon hårt för att uppnå sin dröm – att köra lastbil.

”Struktur, tydlighet och rutiner viktiga vid adhd”

Arbetsliv. Alla med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar som adhd, add och autism är olika. Därför är generella råd svåra. Men. Struktur, tydlighet och rutiner är viktiga ledord på jobbet för arbetsgivare som månar om sin personal, betonar personalkonsulten Linnéa Sandvik.

Hallå där!
Tommy Jonsson. Foto: John Antonsson

Tommy Jonsson

…som får 2024 års pris från Europeiska arbetsmyndigheten (European labour authority) för sitt initiativ att sätta upp ett mobilt fackligt kontor i Jönköping.

Snabbkoll
Illustration: Mattias Käll

Så mycket får du som jobbar i midsommar

Lön. Många är lediga i midsommarhelgen. Men för vissa andra blir det arbete. Så mycket tjänar transportarbetarna som jobbar när andra dansar runt stången.

Slamsugning
Martin Eriksson spolar ren den nya slambehållaren i källaren på en fastighet. Varmt vatten löser fett bättre än kallt, tipsar han fastighetsägare.

Så sparar du kroppen

Arbetsmiljö. – Ser man en sådan här installation blir man varm i hela själen! Så säger sug- och spolbilsföraren Martin Eriksson. Annat var det förr.

Kultur
Många har en sorts ekonomiskt konto-tänkande, som ifall vi sätter in ”god” konsumtion som jeans i ekologisk bomull på vårt konto så kan vi göra uttag för mer miljöförstörande köp och handlingar. Men så fungerar det inte, menar Nina Wormbs.

Vilka är dina ursäkter?

Miljötänk. Vi vet så mycket om klimatkrisen, ändå lever vi på som förut. Vilka är dina ursäkter för att inte leva mer hållbart?

Ensamhet på jobbet
Sebastian Pöldre, Johanna Söderlund och Filip Pihl är vana vid att man ger varandra ett handtag när det behövs.

Hjälpsamhet bidrar till gemenskap

Arbetsmiljö. Ensamhet är lika skadligt för hälsan som rökning, visar forskning. Sociala aktiviteter på arbetsplatsen kan förebygga det. På Telge återvinning åker man och fiskar tillsammans bland annat. – Vet man att man är saknad när man inte kommer till jobbet, då vet man att man är behövd och då trivs man, säger vd Vesa Hiltula.