Huden är vårt största organ, men kanske också det mest bortglömda. Det är ofta först när huden gör uppror som vi inser att den behöver vårt fokus för att må bra. Foto: Maria Lund
Close
Huden är vårt största organ, men kanske också det mest bortglömda. Det är ofta först när huden gör uppror som vi inser att den behöver vårt fokus för att må bra.
Close
Arbetsmiljö: Hudproblem

Huden mår sämst i hytt och kabin

Hälsa. Huden är inte bara en yta. Den är en bortglömd beskyddare med många fiender. Inom transportarbetarkåren finns några av de yrken som löper störst risk för en hud i kris.

Hudproblem vanliga för flygvärdinnor och lastbilschaufförer. Illustration av Ingrid Fröhlich
Illustration: Ingrid Fröhlich
Vanessa Löhndahl, auktoriserad hudterapeut och ordförande i Sveriges hudterapeuters riksorganisation.
Vanessa Löhndahl. Foto: Privat

Huden är ett svindlande organ. Vårt största, med två kvadratmeter proppfulla av lyhörda receptorer som hjälper oss att uppfatta världen runtomkring. Kanske också det mest bortglömda, trots att den är kroppens första försvarslinje och vårt skyltfönster mot omvärlden.

– Huden kan berätta så mycket. Mycket mer än vad de flesta är medvetna om, säger Vanessa Löhndahl, auktoriserad hudterapeut och ordförande i Sveriges hudterapeuters riksorganisation (SHR).

Omskakande

När Bill McElligott vänder sig till en klinik i Chicago har han kört lastbil i 28 år. Längs kinden löper ett trassligt nätverk av djupa fåror. Hudytan påminner om ett ödsligt månlandskap. Läkaren som tar emot honom blir omskakad. Den vänstra sidan av 69-åringens ansikte är betydligt äldre än den högra. Hela den medicinska världen ruskas om när fotot på chauffören får global spridning.

Lastbilschauffören Bill Mcelligotts solskadade ansikte. Foto: Jennifer Gordon
Lastbilschauffören Bill Mcelligotts solskadade ansikte. Foto: Jennifer Gordon

– Tidigare trodde man inte att solljus gick genom fönsterrutor. Nu vet vi att UVA-strålar har en väldigt stark påverkan på huden, och att de dessutom tränger djupare ned i huden än UVB, säger Petra Verga Kan, hudläkare.

”Truck driver face”

Inom transportarbetarkåren finns några av de yrkeskategorier som löper störst risk för hudproblem och hudsjukdomar. Begreppet ”truck driver face” innebär solskador begränsade till den ena ansiktshalvan – just det som drabbade den amerikanska mjölkbilsföraren.

– Bilden talar sitt tydliga språk. Den är både spännande och illustrativ, och visar hur huden påverkas av en så otroligt tydlig solexponering.

Riskfaktor

Solen gör gott, inte tu tal om det, men är också en potentiell riskfaktor för hudsjukdomar. Nästan 90 procent av hudens förtida åldrande orsakas av solen. Rodnad och soleksem är exempel på direkta, synliga skador men effekterna kan gå djupare och orsaka dna-skador på cellnivå. Rynkor, förlorad elasticitet och hudcancer visar sig först på sikt.

Hudläkaren Petra Verga Kan. Foto: Privat
Hudläkaren Petra Verga Kan. Foto: Privat

– Vi har olika motståndskraft, förstås. Men den typen av hudproblem kommer efter lång tid. Vårt inre åldrande tickar på oavsett vad vi gör, medan det yttre påverkas av hur vi har levt, säger Petra Verga Kan.

Vissa studier pekar på att malignt melanom, den allvarligaste formen av hudcancer, är vanligare bland lastbilschaufförer och andra yrkesgrupper som tillbringar mycket tid bakom ratten.

Kabinpersonal

Även piloter och kabinpersonal har en ökad risk för hudcancer, visar forskning. En tänkbar orsak kan vara att flygpersonalen utsätts för mer ultraviolett strålning än genomsnittet, eftersom den är dubbelt så hög på flyghöjd.

– Man kan också spekulera kring om det, till viss del, beror på att de landar i tropikerna och solar i några dagar innan de återgår till jobbet, säger Olle Larkö, professor emeritus i dermatologi vid Sahlgrenska akademin i Göteborg.

Olle Larkö Professor och Dekanus Sahlgrenska akademin, Göteborgs universitet. Foto: Johan Wingborg
Olle Larkö. Foto: Johan Wingborg

Fler fiender

Huden har fler fiender: kyla, vind, torr luft, klimatväxlingar, nutidsutmaningar som luftföroreningar och stress. Addera hormonella förändringar, mycket makeup och en experimentell kompott av aktiva hudvårdsprodukter, och du har mångdubblat risken för hudkris. Kabinpersonal kan många gånger pricka av flera av dessa faktorer.

– Jag tänker ofta på flygvärdinnornas utsatta hy när jag reser. De tillbringar hela arbetsdagar i en besvärlig miljö. Huden blir ju knastertorr bara man flyger längre än en timme, säger Petra Verga Kan.

”Flygvärdinnesjukan”

Den inflammatoriska hudsjukdomen perioral dermatit brukar kallas ”flygvärdinnesjukan”, eftersom många flygvärdinnor drabbas. Symtomen – små knottror, rodnad, känslighet, torr och fjällande hud – är tecken på en rubbad barriär.

– Tänk dig huden som en tegelvägg, förklarar Vanessa Löhndahl. När den är hel skyddar den, men spricker fogarna kan vi få stora problem. Det är lite så det fungerar med en hud som blir uttorkad.

Viktigt förebygga

En hud i balans får ofta oförtjänt lite uppskattning. Det är kanske först när den gör uppror som vi blir varse att den inte bara är en yta. Att förebygga är den viktigaste åtgärden. En sparsmakad hudvårdsrutin med rengöring, återfuktning och solskydd räcker långt. Solskydd är A och O och ska återappliceras under dagen, i stället för att stuvas undan i handskfacket eller väskan. Att skydda sig med kläder ska inte underskattas, anser professor Olle Larkö.

– Man behöver inte bära päls precis, men en t-shirt, solglasögon, keps eller något som liknar en cowboyhatt. Det beror på vilket självförtroende man har.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

David Ericsson. Foto: Petrus Iggström

Chefer jag minns

Davids krönika. Vad är en bra chef? Eller snarare, hur är en bra chef? Personer i chefsposition är naturligtvis bara vanliga människor, som dock av någon anledning fått en lite speciell roll i livet.

Transportarbetarens logga

Kollegahjälpen – ett kvartssekel med kamratstöd

Arbetsmiljö. För 25 år sedan startade Kollegahjälpen, ett kostnadsfritt stöd till lastbilschaufförer som råkat ut för en trafikolycka eller andra svåra händelser i jobbet.

Hallå där!
Transport sutredare Amne Alansari kartlägger hur det ser ut på svenska rastplatser. Bilden är ett fotomontage. Foto: John Antonsson/Justina Öster

Amne Alansari

… ny utredare på Transport som jobbar med att kartlägga hur det är på svenska rastplatser.

Kultur
I ateljén, med målningen Dirty boots vars titel är hämtad från en Sonic youth-låt. Foto: Lilly Hallberg

Mörk samtid målad i stora drag

Konst. Lika levande yta men mer konkret djup. Björn Eriksson Molins måleri har blivit tydligare som kommentarer till samhällsutvecklingen. Värmlandsavdelningens ordförande ställer ut i Karlstad i november.

Fascinationen för militärprylar har Thomas Lindström haft sedan barnsben och samlat har han gjort i många år. Foto: Bertil Janson

Militärprylar är Thomas passion

Mötet. Från D-dagens stränder till en egen militärlastbil. Slambilsförarens specialintresse har fört honom långt.

Den stora stadsflytten
Världsunik flytt. Under två dagar, den 19 och 20 augusti, transporterades Kiruna kyrka till sin nya plats på en fem kilometer specialanpassad väg. Foto: Lars Sjölund

Unik flytt, öppet sår

Kiruna. Gruvan är anledningen till den pågående, spektakulära flytten av en stad. Och av de flesta av dess invånare, varav många nu tvingas flytta när marken rämnar.

Månadens medlem
Bildtext: Martin Nyberg samlar sopor på jobbet och skräp på fritiden.

Martin tar kampen mot skräpet

Renhållare. Martin Nybergs Opel vectra med släpvagn är belamrad med soppåsar, handskar, krattor, sopborstar, griptång och båtshake. På dagarna hämtar han sopor, på fritiden plockar han skräp.

Fråga facket
Utlandstransporter

Hur fungerar rast och vila vid utlandstransporter?

Transport. Pontus undrar över kör- och vilotider för utlandstransporter. Börje vill veta om han fick rätt ersättning då han jobbade extra i midsomras. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Vägsträckan
De gamla gruvlavarna står ännu kvar och utgör landmärken i Kiruna, mitt emot stadens nya centrum. Foto: Lilly Hallberg

Från kust till fjäll

E10 Luleå–Kiruna. Vacker, vild – och farlig. Landets nordligaste Europaväg lockar folk från fjärran med naturupplevelser. Men är också en viktig transportled, ibland skrämmande smal och olycksdrabbad.

Hallå där!
Tobias Persson och Monica Liljedahl jobbar på Zalandolagret i Brunna, där Postnord tog över driften den 1 oktober. Foto: Lilly Hallberg

Tobias Persson och Monica Liljedahl

…huvudskyddsombud respektive skyddsombud för Transport på Zalandos anläggning i Brunna, där Postnord TPL nyligen tog över driften efter Ceva.

Månadens medlem
”Det är svårt för oss att få till stora förändringar”, säger Michael Stjärnfeldt som suttit med i Transports förhandlingsdelegation för flyg­avtalet sedan 2005. Foto: John Antonsson

Michael är veteran i avtalsdelegationen för flyget

Flyg. Efter snart 20 år i Transports flygavtalsdelegation har Michael Stjärnfeldt sett hur förhandlingar och villkor förändrats. I dag är allt mer uppstyrt – på gott och ont.

Upphandlad taxitrafik
Färdtjänst och vanlig taxi kör åt olika håll. Foto: Lilly Hallberg

Ett avtal, två yrken?

Servicetrafik. Vanlig taxi och färdtjänst – jobbet skiljer sig mycket åt, förarna går på samma kollektivavtal. För offentligt upphandlad trafik finns särskilda utmaningar. För facket är kontroll grundläggande.

Kids trick or treat on Halloween night. Child at decorated house door with autumn leaf wreath and pumpkin lantern. Little boy in witch and skeleton costume and hat with candy bucket. Fall decoration.

4 tycker till – om halloween

Enkät. Fredagen den 31 oktober är det dags att ställa frågan: ”Bus eller godis?” Firar du halloween och i så fall hur?