Diagram psykisk ohälsa
Close
Under perioden 2017–2019 var i snitt 15,1 kvinnliga yrkesförare per 1 000 sysselsatta kvinnor i den privata sektorn långtidssjukskrivna på grund av psykiska diagnoser. Det kan jämföras med att endast 3,7 manliga yrkesförare av 1 000 sysselsatta män var långtidssjuka av samma anledning. Källa: Statistik som Afa Försäkring tagit fram åt Transportarbetaren.
Close
Psykisk ohälsa

Kvinnor drabbas oftare än män

Sjukskrivningar. Kvinnor blir oftare långtidssjukskrivna på grund av psykiska diagnoser än män. Och kvinnliga transportarbetare är mycket hårdare drabbade än sina manliga kollegor, visar statistik från Afa Försäkring.

Psykiska diagnoser orsakade hela 31 procent av kvinnornas arbetssjukdomar under perioden 2015–2019, men bara 3 procent av männens arbetssjukdomar under samma period, enligt siffror från Afa Försäkring.

Att bli långtidssjukskriven, alltså sjukskriven i mer än 90 dagar, kan få allvarliga konsekvenser både för den drabbade individen och samhället i stort. Individens livsinkomst och pension påverkas negativt, och det finns en risk att fastna i ett utanförskap. Dessutom är samhällskostnaderna stora. År 2018 bedömde socialdepartementet att den sammanlagda kostnaden för psykisk ohälsa i landet uppgick till drygt 200 miljarder kronor eller 4,83 procent av bruttonationalprodukten (BNP).

– Det är enorma kostnader och produktionsbortfall. Den psykiska ohälsan är ett av våra största folkhälsoproblem, säger Ingrid Osika Friberg, senior utredare på Jämställdhetsmyndigheten.

Varför?

Vad beror det då på att fler kvinnor än män blir långtidssjuka på grund av psykiska diagnoser?

Forskning visar att kvinnor själva upplever att de oftare har problem med psykiska sjukdomar som depression, ångest och utmattning än män – och att de oftare söker vård än män.

– Det är inte så konstigt att sjukdomsmönstret återspeglas i sjukskrivningstalen. Söker du inte vård blir du heller inte sjukskriven, säger Gunnel Hensing, professor i samhällsmedicin och folkhälsa vid Göteborgs universitet.

Maskulina normer

Forskning visar också att män har en större ovilja än kvinnor att prata om hur de mår, framför allt om sin psykiska ohälsa.

– Det talas om maskulina normer. Män ska vara starka, självständiga och inte beroende av andra. Det finns därför män som drar sig för att söka vård när de mår dåligt, säger Ingrid Osika Friberg.

Vården fångar inte heller upp män som mår psykiskt dåligt lika bra.

– När kvinnor söker vård bedömer vården oftare att det handlar om något psykiskt eller psykosomatisk och de får behandling för psyket. Det görs fler fysiska undersökningar på män, deras problem hänförs mer till kroppen, säger Ingrid Osika Friberg.

Kontaktintensiva jobb

Men de flesta forskare är överens om att skillnader i den psykosociala arbetsmiljön är den viktigaste förklaringen till att kvinnor oftare blir långtidssjukskrivna på grund av psykiatriska diagnoser än män.

– Kvinnor finns i kontaktintensiva stressiga jobb inom vård, skola och omsorg, där de inte kan påverka sitt arbete så mycket själva, säger Ingrid Osika Friberg.

Granskning

Pathric Hägglund är nationalekonom och var projektledare för en granskning från Riksrevisionen 2019 om mäns och kvinnors sjukfrånvaro. Han tror inte att de högre sjukskrivningstalen bland kvinnor beror på att deras arbetsmiljö är sämre än männens.

– Hypotesen arbetsmiljö är knepig, eftersom den utgår från beskrivningar av upplevd hälsa. Kvinnor över lag beskriver att de upplever en sämre arbetsmiljö. Men det är inte objektiva arbetsmiljömått. Kvinnor är sjukskrivna mer än män i princip alla branscher. Det är därför svårt att tro att arbetsmiljö skulle vara en viktig förklaring till skillnader i sjukfrånvaro mellan män och kvinnor, säger han.

Det är känt att kvinnor i allmänhet tar ett större ansvar för hem, hushåll och familj.

Men det är ont om aktuell forskning om sambandet mellan det obetalda hemarbetet och sjukfrånvaro på grund psykiska diagnoser. Ingrid Osika Friberg pekar på att rapporter från bland annat Försäkringskassan visar att kvinnors, och även mäns, sjukskrivningar för psykisk ohälsa ökar när de har barn mellan två och femton år.

Tröskeln sänks

Men Pathric Hägglund anser inte att kvinnor får sämre hälsa än män när de får barn.

– Vi menar inte att kvinnor får sämre hälsa därför att de tar mer ansvar för barn och hem. När de tar ett större ansvar för barnen och hemmet prioriterar de ner jobbet, tröskeln för att vara sjukskriven sänks, säger han och tillägger:

– Det är möjligt att det finns studier som visar att män som tar större ansvar hemma också är sjukskrivna mer. Men inget tyder på att det skulle bero på försämrad hälsa. Det är kopplat till drivkrafterna på arbetsmarknaden. Löneutvecklingen är viktig.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Så ska servicetrafik på villovägar stoppas

Upphandlingar. I pengar handlar det om chaufförer som blivit blåsta på tusentals kronor varje månad. I arbetet handlar det om stress, arbete på ”raster” och fordon med stora brister. Både fack och förare hoppas nu att ett pilotfall ska visa Nilsbuss att bolaget måste göra om – och rätt betala sina skulder till förarna för utfört arbete.

Så här tre år efteråt är den gamla konflikten om Icas mattransporter på Tommy Nordberghs åkeri överspelad och tillhör det förflutna. ”Nu jobbar vi med andra saker. Det har blivit mycket bättre, säger chauffören och skyddsombudet Kenneth Fransson.

Krisen på Tommy Nordberghs åkeri ledde framåt

Arbetsmiljö. Hösten 2019 hamnade två skyddsombud på Tommy Nordberghs åkeri i en konflikt med ­arbetsgivaren när de tog strid för säkerhet och bättre arbetsmiljö på ­bilar med dubbla lastplan. Tre år senare är bilarna fortfarande i bruk, men stämningen en helt annan.

Gravid mage med förbudstecken över

Gravid och utkörd – så här illa är det

Kvinnor berättar. De var uppskattade medarbetare, fick höra om sin lovande framtid av chefer och arbetsledare. Tills de talade om att de väntade barn. Transportarbetaren har talat med kvinnor som gravida fått ta den yrkesmässiga smällen.

Nilsbuss-kollage

Så ska servicetrafik på villovägar stoppas

Upphandlingar. I pengar handlar det om chaufförer som blivit blåsta på tusentals kronor varje månad. I arbetet handlar det om stress, arbete på ”raster” och fordon med stora brister. Både fack och förare hoppas nu att ett pilotfall ska visa Nilsbuss att bolaget måste göra om – och rätt betala sina skulder till förarna för utfört arbete.

Vad hände sedan?
Så här tre år efteråt är den gamla konflikten om Icas mattransporter på Tommy Nordberghs åkeri överspelad och tillhör det förflutna. ”Nu jobbar vi med andra saker. Det har blivit mycket bättre, säger chauffören och skyddsombudet Kenneth Fransson.

Krisen på Tommy Nordberghs åkeri ledde framåt

Arbetsmiljö. Hösten 2019 hamnade två skyddsombud på Tommy Nordberghs åkeri i en konflikt med ­arbetsgivaren när de tog strid för säkerhet och bättre arbetsmiljö på ­bilar med dubbla lastplan. Tre år senare är bilarna fortfarande i bruk, men stämningen en helt annan.

Marko Juvonen avdelning 17. Foto: John Antonsson

Utbildning ska minska olyckorna

Arbetsmiljö. Konflikten på Tommy Nordberghs åkeri har lett till att Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd, Tya, ser över vad de kan göra för att öka medvetenheten om riskerna vid dubbelplansekipage. Syftet är att förhindra tillbud och olyckor.

Snabbkoll
Snabbkoll: Så blir du blåst på lönen

Så blir du blåst på lönen

Dina pengar. Arbetsgivare kan blåsa anställda på lön på många sätt. Här är några exempel att vara vaksam mot. Hämtade från verkligheten.

Högt pris för samhällsbetald trafik

Ingen utväg mot bättre villkor?

Upphandlingar. Fusk med raster, brister på utrustning och jour utan betalning med konstruktionen ”flexbank”. Nilsbuss är ett annat bolag som facket i flera år försökt förmå följa avtal – och uppdraget från regionerna.

Högt pris för samhällsbetald trafik
Bristen på förare som kör färdtjänst och annan upphandlad servicetrafik är stor. Även Ronnie Persson i Värmland funderar på att sluta sedan det blev klart att regionen åter har gett hårt kritiserade Trendtaxi avtal. Foto: Lilly Hallberg

Skandalbolagen vinner viktig servicetrafik

Upphandlingar. De är ökända, har fått avtal hävda och tvingats betala miljonbelopp i vite. Ändå kör flera stora bolag vidare efter att ha vunnit nya upphandlingar av färdtjänst, sjuktransporter och skolskjutsar. Förlorare blir ofta förarna.