Tove Lundberg är docent i psykologi vid Lunds universitet, och forskar om mikroaggressioner och minoritetsstress i arbetslivet. Hon och hennes kollegor tittar bland annat på sambandet med psykisk ohälsa som depression, ångest och stress.
Close
Tove Lundberg är docent i psykologi vid Lunds universitet, och forskar om mikroaggressioner och minoritetsstress i arbetslivet. Hon och hennes kollegor tittar bland annat på sambandet med psykisk ohälsa som depression, ångest och stress.
Close
Hur bra är vi på inkludering?

Komma ut eller inte?

…den frågan ställer sig hbtqi-personer i arbetslivet varje dag – flera gånger om dagen. Forskaren Tove Lundberg ser att vi är långt ifrån en lösning på den utsatthet som finns i att bryta mot heteronormen.

Du och din fru ska äntligen få barn, om ett par månader är det dags. Händelsevis är även du kvinna. Och nu viner mikroaggressionerna runt öronen. ”Ska ni ha barn, det syns ju knappt!” (Klapp på din platta mage). ”Är det din tur att vara gravid nästa gång?”.

– Vi ser inom forskningen en skillnad på var gränserna går för den andras integritet. Ingen skulle drömma om att fråga en heterosexuell kollega hur man har sex, eller hur man organiserar sin relation. Mest utsatta är transpersoner. De kan få frågor om vilket slags könsorgan de har, eller bli medvetet felkönade, säger Tove Lundberg.

Tove Lundberg är psykolog vid Lunds universitet, och forskar om mikroaggressioner och minoritetsstress i arbetslivet. Hon och hennes kollegor tittar bland annat på sambandet med psykisk ohälsa som depression, ångest och stress.

– Vi ser att det är utsattheten som förklarar högre grad av ohälsa hos hbtqi-personer, och att det alltså inte är identiteten i sig som är problemet.

Med den saken utredd poängterar hon att vi har bra lagstiftning i Sverige, men att det inte räcker. Problemet med minoritetsstress i arbetslivet finns kvar så länge de starka normerna – hetero och cis – gör det.

Cis

Heteronormen känner nog de flesta till. Cis kan vara ett mer obekant begrepp, det betecknar en person vars biologiska kön överensstämmer med hens juridiska, sociala och självidentifierade kön.

Att vi funderar mindre över cis-normen än över heteronormen är en av anledningarna till att transpersoner är mest utsatta för minoritetsstress. En annan anledning är att man som regel är synlig som transperson. Det går inte att avstå från att komma ut inför nya kollegor, kunder eller samarbetspartners.

Arbetsplatsen är speciell på det viset att man själv behöver bestämma hur mycket av sig själv man delar där. Kollegorna är inte så nära att man måste komma ut varje gång någon felkönar ens partner, eller säger något nedsättande om homosexuella.

För en hbtqi-person återstår att manövrera ett socialt minfält. Komma ut eller inte komma ut? Vad finns för risker? De flesta är inte negativa mot hbtqi-personer, men är personen framför mig en av dem eller inte?

Tove Lundberg kallar dem mikrocopingstrategier, alla dessa beslut som behöver fattas. De kräver mycket energi. Man kanske säger emot, man ignorerar, man försöker undervisa, man blir arg.

– Sedan tidigare vet vi att socialt stöd, stöttande chef, och stöttande kollegor är jätteviktigt för att man ska må bra. Men det finns ingen forskning om samband mellan mikrocoping och hälsa, så det är vi intresserade av att undersöka nu, berättar Tove Lundberg.

Måste man ”tåla lite”?

I hennes forskning är urvalet hittills främst högutbildade hbtqi-personer i tjänstemannayrken. Hur det ser ut i andra sektorer beror på: Är tonen rå men hjärtlig? Får man lära sig att ”tåla lite” om man ska jobba här? Är det bara att ge igen om någon försöker sätta sig på dig?

– Som forskare ser jag en stor risk att mikroaggressioner är vanligt förekommande på en sådan arbetsplats, och vi vet att de riskerar leda till trakasserier. Vi vet också att den typen av jargong kan ha negativa effekter på människors hälsa.

Men att prata om mikroaggressioner är kanske inte alltid mest hjälpsamt då det kan få det att låta som enstaka situationer, konstaterar hon i nästa stund.

– Om till exempel okänsliga skämt är ständigt närvarande i vår arbetsmiljö ser vi som arbetstagare nog inte dem som enstaka interaktioner. Det genomsyrar i stället hela kulturen. Det blir mycket svårare att navigera i den, och man vill inte heller orsaka dålig stämning genom att vara trist och säga ifrån.

Och då lämnar man kanske. Eller så finns andra faktorer som är skyddande. Transportsektorn är känd för en ruff jargong. Men delar av den kan vara vilsam för htbqi-personer. Som exempelvis lastbilschaufför tillbringar man mycket tid ensam i sin bil, man slipper det dagliga fikarummet. Kontakterna är begränsade.

”Viktigt hur chefen pratar om det”

Men vad kan man då göra på arbetsplatsen för att alla ska känna sig trygga och inkluderade?

Chefen har ansvaret för arbetsmiljöfrågorna, men enligt de chefsintervjuer Tove Lundberg har i sitt material verkar de dessvärre handfallna i frågan om minoritetsstress. Ofta vill de tro att det inte är ett problem på just deras arbetsplats.

– Cheferna är vilsna. Kärnproblemet är normer, och det är svårt att översätta till aktiva åtgärder. Men hur chefen pratar om det är viktigt. Säger chefen ”Alla kan göra fel” eller säger chefen ”Vi lever i ett heteronormativt samhälle, vi är fast i det tillsammans och vi har alla ansvar att tänka själva”?

Det senare ger en möjlighet att prata om problemet – att synliggöra.

– Det är så vi kommer framåt. För mig handlar inte om att bli klar, utan om att ständigt arbeta med processen att skapa en bra och inkluderande arbetsplats.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

I ateljén, med målningen Dirty boots vars titel är hämtad från en Sonic youth-låt. Foto: Lilly Hallberg

Mörk samtid målad i stora drag

Konst. Lika levande yta men mer konkret djup. Björn Eriksson Molins måleri har blivit tydligare som kommentarer till samhällsutvecklingen. Värmlandsavdelningens ordförande ställer ut i Karlstad i november.

”Det är bra om cheferna har lite extra koll på oss med diagnos så att vi inte kör på för hårt och går in i väggen”, säger Cindy Wannberg. Foto: Justina Öster

”Våga be om hjälp, fråga och säg ifrån”

Drömjobbet. Många VET vad adhd är, men FÖRSTÅR ändå inte vad det är. Man känner sig ensam och annorlunda, men vill man något ska man jobba för det, tycker Cindy Wannberg. Själv kämpade hon hårt för att uppnå sin dröm – att köra lastbil.

Pedagogen Liliane Jbeilly har nära till skratt och visar ord och uttryck med hela kroppen för att Walid Dahda, Abdulnasser Alzoukani och kollegorna ska hänga med. Foto: Justina Öster

Här får de anställda lära sig svenska på arbetstid

SFI. 2025 är här. ”Har ni några önskningar”, frågar läraren Liliane Jbeilly. ”Jag vill bli rik”, svarar en av de anställda på TPL Postnord i Ljungby med ett gott skratt. De deltar i ett projekt, finansierat av EU och arbetsgivaren, och tränar svenska. På arbetstid.

Hallå där!
Transport sutredare Amne Alansari kartlägger hur det ser ut på svenska rastplatser. Bilden är ett fotomontage. Foto: John Antonsson/Justina Öster

Amne Alansari

… ny utredare på Transport som jobbar med att kartlägga hur det är på svenska rastplatser.

Kultur
I ateljén, med målningen Dirty boots vars titel är hämtad från en Sonic youth-låt. Foto: Lilly Hallberg

Mörk samtid målad i stora drag

Konst. Lika levande yta men mer konkret djup. Björn Eriksson Molins måleri har blivit tydligare som kommentarer till samhällsutvecklingen. Värmlandsavdelningens ordförande ställer ut i Karlstad i november.

Fascinationen för militärprylar har Thomas Lindström haft sedan barnsben och samlat har han gjort i många år. Foto: Bertil Janson

Militärprylar är Thomas passion

Mötet. Från D-dagens stränder till en egen militärlastbil. Slambilsförarens specialintresse har fört honom långt.

Månadens medlem
Bildtext: Martin Nyberg samlar sopor på jobbet och skräp på fritiden.

Martin tar kampen mot skräpet

Renhållare. Martin Nybergs Opel vectra med släpvagn är belamrad med soppåsar, handskar, krattor, sopborstar, griptång och båtshake. På dagarna hämtar han sopor, på fritiden plockar han skräp.

Hallå där!
Tobias Persson och Monica Liljedahl jobbar på Zalandolagret i Brunna, där Postnord tog över driften den 1 oktober. Foto: Lilly Hallberg

Tobias Persson och Monica Liljedahl

…huvudskyddsombud respektive skyddsombud för Transport på Zalandos anläggning i Brunna, där Postnord TPL nyligen tog över driften efter Ceva.

Månadens medlem
”Det är svårt för oss att få till stora förändringar”, säger Michael Stjärnfeldt som suttit med i Transports förhandlingsdelegation för flyg­avtalet sedan 2005. Foto: John Antonsson

Michael är veteran i avtalsdelegationen för flyget

Flyg. Efter snart 20 år i Transports flygavtalsdelegation har Michael Stjärnfeldt sett hur förhandlingar och villkor förändrats. I dag är allt mer uppstyrt – på gott och ont.

Kids trick or treat on Halloween night. Child at decorated house door with autumn leaf wreath and pumpkin lantern. Little boy in witch and skeleton costume and hat with candy bucket. Fall decoration.

4 tycker till – om halloween

Enkät. Fredagen den 31 oktober är det dags att ställa frågan: ”Bus eller godis?” Firar du halloween och i så fall hur?

Vilgot inne på klassisk mark för arbetarrörelsen, hos Arenagruppen vid Norra Bantorget i Stockholm.

Vilgot räknar för vänstern

Mötet. På universitetet upptäckte Vilgot Österlund siffrorna, bytte utbildningsväg och är i dag statistiker hos radikala tankesmedjan Arena idé. Men hans första fack var Transport.

Hallå där!

Frida Fuentes

…som tidigare jobbat som ordningsvakt i tunnelbanan i Stockholm, men nu är skyddsombud på heltid vid Avarn security.

Månadens medlem
Helena Åström tipsar yngre kollegor: ”Var dig själv och bjud på dig själv!”

Helena har jobbat 40 år som flygvärdinna

Kabinpersonal. Helena Åström tänkte bli lärare. Nu har hon rest ihop 40 år som charterflygvärdinna och gillar att vara på väg. Höjdpunkten? En jordenruntresa.

Förhandlingar i gång för flygavtalen

Flyg. Förhandlingarna om nya avtal för flygets markpersonal har dragit i gång. Nu ska Transport och Svenska Flygbranschen försöka komma överens om nya löner.

Månadens medlem
Bildtext: ”Det ska finnas utrymme att tvätta, sköta om bilen och göra säkerhetskontroller. Och man ska våga göra sin röst hörd”, säger Elin Malmström som är skyddsombud och tycker att hon blir lyssnad på, på sin nuvarande arbetsplats.

Sitta still är inget för Elin

I farten. Elin Malmström är sopgubben som gillar allt som brummar, högt. Sopgubbe? Ja, man säger ju inte taxichaufförska, tycker hon som kör sop-limo.

Johan Moberg framför sin DAF som han har kört sedan november 2024. Foto: Pierre Hennigor Cavalli

När vägen förändrar livet

Mötet. För 26 år sedan blev lastbilschauffören Johan Moberg förlamad från bröstet och nedåt i en motorcykelolycka. Trots det kan han, mot alla odds, fortfarande arbeta kvar. – Jag älskar det här yrket. Jag tror att det är det som har räddat mig, säger han.

Hallå där!

Bror Hellman

…som är väktare och tillbringade tre månader i Transportavdelning 5:s dammiga källare.