Erik Hjertberg är ordförande för flygtankarnas fackklubb på SFS vid Arlanda.
Close
Erik Hjertberg är ordförande för flygtankarnas fackklubb på SFS vid Arlanda.
Close
Månadens klubb

Klubben med arbetarna som fick mest i löneökning

Flyg. I årets avtalsrörelse fick flygtankarna den högsta löne­ökningen i hela LO-kollektivet. Klubben på Stockholm Fuelling Services vill inte röra det som fungerar bra.

Stockholm Fuelling Services har sina lokaler alldeles nära grindarna till Arlandas område.

Erik Hjertberg är ordförande för Transports klubb där och jobbar som flygtankningsförman och ska snart hoppa in för sin kollega vid lunchen. På skärmarna ser vi vilka beställningar som ligger på tur och hur mycket soppa som flygtankarna ska trycka in i flygplanen.

– Jag jobbar mest dagtid eftersom jag har barn som inte ska vara hemma så länge själva, säger han.

– Så långt det går så får alla lägga sitt eget schema med arbete ungefär varannan helg här och jag tycker att det fungerar bra. Alla får nästan alltid jobba de tider som de vill, säger han.

Flygtankarna hjälper uppåt 300 flygplan om dagen. Inte fullt lika många som innan pandemin. Då kunde de tanka uppåt 400.

– Många av våra jobb räddades under pandemin. Alla här blev korttidspermitterade. Vi hade knappt någonting att göra alls. Bara några flyg i upphandlad trafik och de flyg som gick tomma för att behålla sina slottider.

Flygtankarnas avtal är litet. Tidigare var det en del av ett annat avtal, och nu finns det vissa på arbetsgivarsidan som vill baka in det i ett annat igen.

– Vi vill ha ett eget avtal. Man ska inte röra det som fungerar bra.

Klubben har flera skyddsombud på arbetsplatsen. En av dem är Lars Klingsell. Han slår sig ner en stund för en paus mellan tankningarna.

– Jag tycker att allt flyter på bra här och arbetsmiljön är ganska bra. Förr kunde det bli lite halt där ute och det fanns risk för halka. men de har satt räfflad betong nu, säger han.

Erik Hjertberg ska ta över efter sin kollega och börja fördela arbetsuppgifter för tankningsmännen under lunchen.

Men så fryser allting på datorerna. Han ringer tillbaka kollegan ”Bokis”, som böjar tar skärmdumpar på dagens planer och ringer till datasystemets kundtjänst i England. Det är kö dit.

– När det inte fungerar här fungerar det ingenstans, säger han.

Lunchen blir framskjuten och Erik och ”Bokis” får styra om och göra de automatiska momenten manuellt. Flygtankningsmännen som är ute på plattan använder tablets (surfplattor). Inte heller de fungerar som de ska och jobbet styrs om till klassiskt papper och penna

Det blir lite för mycket att göra och Transportarbetarens besök på airside skjuts upp till nästa gång.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

LO: Det krävs för rättvis klimatomställning

Klimat. Omställningen till ett hållbart samhälle är nödvändig. För att den ska bli rättvis krävs en ny politik och krafttag från både fack och arbetsgivarförbund. Det är slutsatsen i en ny LO-rapport med konkreta förslag på hur det ska gå till.

Lastare vid SAS-plan på Arlanda. Foto9: Justina Öster

Nytt lönesystem i stora flygavtalet

Flyg. I Transport och Svenska Flygbranschens nya kollektivavtal öppnas det upp för lokalt förhandlade individuella löner. Det blir en ny utmaning för fackklubbarna att fördela potterna.

APM Terminalsklubbens ordförande Daniel Börjesson och kassören, tillika skyddsombudet, Peter Saltvik. Foto: John Antonsson

Arbetsmiljön största utmaningen

Hamn. Transports klubb på APM Terminals i Göteborg har flera stora utmaningar. Den kanske största: arbetsmiljön ska vara bra samtidigt som jobb försvinner med automatisering.

Jobben räddade i Helsingborgs hamn

Hamn. Helsingborgs hamn har dragit tillbaka de sista varslen om uppsägning. Jobben räddades efter att Transport och Helsingborgs hamn har kommit överens om ett nytt skiftschema.

Kritik mot ytterligare höjning av inkomstkrav

Migrantarbetare. I höstas mer än fördubblade regeringen inkomstkravet för arbetskraftsinvandrare. Nu föreslås ännu en höjning. Den som tjänar under 34 200 kronor i månaden riskerar både att förlora jobb och att utvisas om förslaget går igenom.

”Vi känner inte igen Transports bild av Unionen”

Flyg. Transportarbetareförbundet gick i förra veckan ut med att man är beredd att organisera flygvärdinnor och flygvärdar som vill byta fackförbund, från Unionen till Transport. ”Vi är förvånade och känner inte riktigt igen den bild som Transport förmedlar”.

Usel väghållning hotar knäcka yrkesförare

Vägtrafik. Växlande väderlek har lett till ovanligt många potthål och isiga vägar i år. Trafikverket varnar nu för att bilar kan skadas. Men inte bara fordon går sönder – vägstandarden knäcker yrkeschaufförer.

Lyftande flygplan

Flygvärdar och flygvärdinnor vill byta fack till Transport

Flyg. Under en längre tid har kabinanställda inom flyget kontaktat Transportarbetareförbundet. De tycker inte att de får det stöd de behöver av fackförbundet Unionen, och vill byta fack. – Vi är beredda att ta över flygvärdinnorna och flygvärdarna, säger Transports förbundsordförande Tommy Wreeth.

Finsk storstrejk fortsätter

Konflikt. Den här veckan slår en andra strejkvåg in över Finland. Tåg, bussar och stora delar av industrin stannar i protest mot högerregeringens politik.

Transport med i upprop för sänkt arbetstid

Politik. Fem fackförbund öppnar upp för lagstiftning om stänkt arbetstid i en debattartikel. Samtidigt förbereder Socialdemokraterna förslag om sänkt arbetstid med bibehållen lön.

Tuff väg väntar framtidens transportsystem

Teknik och trafik. Underhåll framför nyinvesteringar, effektivare koll på kostnader och klimatanpassning. Det är några inriktningar i Trafikverkets underlag för transportsystem på lång sikt.

Månadens stormöte
I panelen: Socialdemokratiska politikerna Kadir Kasirga, Gunilla Svantorp och Johan Danielsson samt Transports Jimmy Ovesson.

Här lyfter Transports frågor politiskt

Fackligt-politiskt. Det var högt tryck och många frågor när medlemmar digitalt mötte politiker på plats i LO-borgen. Ämnen för första stormötet: Reglering av taxibranschen och kontroll av yrkestrafiken så att mobilitetspakets regler verkligen följs.

Mattias Schulstad har sammanställt LO:s upphandlingsguide.

Upphandlingar sänke för LO-branscher

Offentliga upphandlingar. Färdtjänst, avfallshantering, skolskjutsar, vård och omsorg – varje år upphandlas verksamhet för över 800 miljarder kronor med skattepengar. Fast för många branscher är offentliga upphandlingar ett sänke. LO har gett ut en guide för att återta kontrollen.

Amazon riskerar böter för övervakning av anställda

Lager. Världens största e-handelsbolag, Amazon, hotas av böter på 363 miljoner kronor i Frankrike. Företaget går alldeles för långt i sin övervakning och kontroll av lagerarbetarna, menar den franska integritetsskyddsmyndigheten.

Förtroendevalda från Connect Bus på konferens i Askersund.. Foto: Mats Neander

Connectare knyter band på konferens

Facket. Förtroendevalda från Connect Bus i hela landet möttes efter nyår. Under konferensen lyftes en rad frågor – om kollektivavtal, organisering och rollen som förtroendevald.

Åkerier varnar: För få p-platser

Åkeri. Det finns för få parkerings- och omkopplingsplatser för den tunga godstrafiken. Det anser 93 procent av de företag som svarat på en enkätundersökning från Sveriges Åkeriföretag.

Osäkra jobb kan leda till tidig död

Arbetsliv. Kombinationen låg lön och otrygga anställningar leder till stress och i värsta fall för tidig död. En handbok från Karolinska institutet har tio förslag på att minska hälsoriskerna.