Close
Jonny Kronbäck är skyddsombud och vice ordförande i Transportklubben på Kuehne-Nagel i Staffanstorp.
Close
Hallå där!

Jonny Kronbäck

... som är skyddsombud och vice ordförande i Transportklubben på Kuehne-Nagel i Staffanstorp. Ni har fått tillbaka frukostrasten, som arbetsgivaren tidigare drog in.

Hur gjorde ni?

– Vi körde den gamla klassiska stilen, tjatade, tog upp rasten vid alla våra möten och bad chefen föra det vidare till ledningen. Det satt ganska hårt inne, så vi fick kämpa länge. Men nu känns det bra.

Varför är frukostrasten så viktig?

– Att jobba fem timmar i sträck utan att få rast är ganska mastigt, så det var en liten seger.

En liten?

– En stor! Alla blev glada. Nu kan vi ta en macka och en kopp kaffe. Det är en guldkant som påverkar oss jättemycket. Mest betyder den för stämningen. Pressar man fem timmar i sträck utan vila går humöret ner. Rasten är en humörshöjare.

Ville arbetsledningen ha något i gengäld?

– Ja, Kuehne-Nagel, som sköter driften vid BMW:s reservdelslager, ville ha upp vissa resultat. Och de har blivit bättre, det är mer gröna siffror. Arbetsgivaren har summerat och utvärderat och det ser över lag bra ut. Så det verkar som vi får behålla rasten.

För ett år sen berättade ni i Transportarbetaren hur ni jobbat för att få till en dialog med arbetsgivaren. Hur är samarbetet nu?

– Mycket, mycket bättre än innan vi fick hjälp av Transports ombudsman och regionala skyddsombud på Malmöavdelningen och startade klubben. Förr träffades vi knappt, men nu har vi möten med närmaste chefen en gång i veckan. Varje måndag klockan 14 tar vi upp säkerhet och hälsa. Händer det något större träffar vi ledningen på samverkansmöten.

Vad är bra med det?

– Att vi når direkt upp på ledningsnivå, i fall något händer. Ingen kan glida undan. Ledningen tar det vi säger på allvar. Förr var det kaos och ingen lyssnade.

Hur är det med klubbmöten för medlemmarna?

– Det har vi ett par gånger i månaden.

Har du något tips till andra klubbar och Transportmedlemmar?

– Det gäller att hålla liv i den fackliga verksamheten, annars är det lätt att allt somnar in. Du måste tjata på chefen, tjata, tjata, tjata. Ge er inte. Stå på er,

Vad händer nu hos er?

– Vi har börjat titta på arbetsmiljöföreskriften om organisatorisk och social arbetsmiljö, alltså den psykosociala. Ledningen har gjort en enkätundersökning, som alla fick fylla i. Man fick komma in på kontoret och fylla i svaren i lugn och ro.  Nu har vi fått resultatet, ska ta upp det i styrelsen, på ett klubbmöte och ge feedback. Ledningen har redan gjort en del åtgärder. Det är kul att de tar frågan på allvar.

 

Fotnot. Föreskrifter om organisatorisk och social arbetsmiljö (AFS 2015:4) går att hitta på Arbetsmiljöverkets webb, av.se. Googla även på organisatorisk och social skyddsrond och systematiskt arbetsmiljöarbete för psykosociala frågor.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

”Amazon en motsats till vad Sverige står för”

Amazon. Under årets största shoppingdag träffades fem fackförbund digitalt. För att berätta om sina strategier mot Amazon. Det multinationella bolaget har etablerat sig på allvar i Sverige under sensommaren och hösten.

Transportarbetarens logga

Transport håller koll på Amazon-lager

Lager. Transport ska specialbevaka lager- och logistikföretaget som har fått e-handelsjätten Amazons uppdrag att sköta den svenska logistiken. Det handlar om ett företag som har kollektivavtal och ett schyst rykte hos facket.

Pensionärssektionen i Göteborg

Sökes: Transport-pensionärer!

Seniorer. – Var är ni, alla pensionärer? Sven Olof, Gösta, Jan-Erik, Käth, Christer, Stefan, Johnny och Bengt har samlats på Göteborgsavdelningen. Gänget utlovar varm vänskap, resor – och heta diskussioner.

Månadens medlem
”Jag är rutinmänniska, gillar att ha rutiner och vill göra ett bra jobb”, säger fackligt engagerade hundföraren Mattias Hansson. Kollegan Holger är sex, sju år och tidigare polishund.

Bästa kollegan har fyra tassar

Bevakning. Att jobba som hundförare är inget jobb. Det är en livsstil. Och schäferhunden Holger en trygg kollega i natten för fackligt engagerade väktaren Mattias Hansson.

Månadens avdelning
”Vi vill att Norrland ska leva och att de som är med i a-kassan också ska gå med i Transport!” Från vänster: Ulrika Wiklund (LO, hyr arbetsrum), regionala skyddsombudet Johnny Wiklund, Linda Björkner (telefontjänsten TPD). Längst fram ordförande och studieorganisatör Mikael Humlin.

”Vi vill att Norrland ska leva!”

Hälsingland. Mitt under brinnande pandemi flyttade Transports Hälsingeavdelning till nya lokaler. Ny ordförande är på plats och coronatiden har rullat på hyfsat. Fast ett gäng sopgubbar slog bakut, alldeles i början.

Månadens medlem
Tidningsbud på väg igen. Elin Larsson är tillbaka hos gamla arbetsgivaren och levererar åter på Småländska Höglandet.

Tillbaka som bud på Höglandet

Tidningsbud. Efter en kort sväng på annat jobb är Elin Larsson tillbaka som tidningsbud. Rutten är ny, bäst är friheten. Ingen natt är den andra lik.

Månadens klubb
”Lite kul ska vi ha också”, säger nya förarklubben på Connect bus. Från vänster Rebwar Hamasaeed (ledamot), Ann-Britt Boström (ledamot), Pernilla Lagerholm Sköld (ordförande), Erik Smedjeborg (skyddsombud) och Mikael Davidsson (sekreterare). Foto: Justina Öster

”Vaccinera oss chaufförer!”

Förarklubb. Förarna på Connect bus i Örebro har nyss dragit i gång sin klubb. Gå inte bakom backande bussar, vädjar de. Och tipsar arkitekter och beslutsfattare: – Lyssna på oss när ni planerar entréer och parkeringar vid sjukhus!

”Jag har gjort det jag blivit satt att göra, men det har varit mycket tårar”, säger Helén Olsson, som sedan förra året arbetar ute på terminal 4 i Karlshamns hamn. Foto: Lilly Hallberg

Tuff omplacering efter 20 år i hamnen

Hamn. Helén Olsson, 58 år, var som spindeln i nätet hos Karlshamns hamn. När städningen las ut på entreprenad blev hon lovad jobb på fastighetssidan. Men plötsligt försvann den tjänsten. I stället kastades Helén ut i verksamheten i hamnen.

Den solgula hundbussen väcker uppmärksamhet. ”Folk stannar, vinkar och fotar”, säger Janne Spanedal. Så glada miner mötte han inte med sopbilen. Foto: Justina Öster

Från sopbil till hundbuss

Arbetsliv. 2017 gick han i täten. Stockholms sopgubbar stred mot sänkta löner och ”nyckelspioner” i bilarna. Nu har Janne Spanedal bytt lastbilen mot en solgul hundbuss. Nyckelknippan har krympt rejält.

Hallå där!

Svante Backfält

… elev vid Nobelgymnasiet i Karlstad och bäst i Sverige på Transportföretagens yrkesprov.

Transports förbundsordförande Tommy Wreeth har haft en hektisk vinter, med avtalsförhandlingar, LAS-strider i LO och en pandemi som försvårat det fackliga arbetet.

Fyra år i hetluften

Kongress 2022. Fyra år har gått sedan Transports kongress i Örebro, då Tommy Wreeth valdes till förbundsordförande. Fyra ovanligt turbulenta år. Om 15 månader är det dags för ny kongress.  – Får jag förtroendet ställer jag gärna upp en period till, säger han.

Månadens avdelning
Ombudsman Jan Lendin, RSO Anders Dristig och avdelningsordförande Dan Johansson på avdelning 55. Saknas gör studieorganisatören Alexander Hutter. På Transports kontor arbetar också Charlotte Wendel Lendin.

”Vi syns och folk märker att vi finns”

Uddevalla. Många mil och mycket arbete ute, trots att pandemin satt käppar i hjulet. På Transports västligaste avdelning har man funnit nya vägar. Och på bevakningsfronten har medlemsantalet ökat.

Månadens medlem
Abbe Sylla jobbar treskift på macken i Solna. När Transportarbetaren hälsar på är det sena passet och han går av vid 23-tiden.

Abbe kör lugnt på stora macken

Bensinmack. Full fart för det mesta. Abdoulaye Sylla trivs med arbetet på bensinstationen. Han både bor och jobbar i Solna – många känner igen honom och hälsar på stan. Men lediga sommardagar tillbringar ”Abbe” gärna i Roslagens famn.

Amir Palislamovic tillbaka på platsen där han i januari räddade en pojke som fallit över kajen, ned i det kalla vattnet. Foto: Lilly Hallberg

Parkeringsvakt och hjälte

Mötet. Amir Palislamovic märkte att något hänt längs kajen vid parkeringsplatsen. Han lyckades sedan rädda en tolvårig pojke ur den iskalla älven. Och har fått hyllningar från hela världen.

Hallå där!

Sofia Wilhelmsson

… vid Sveriges lantbruksuniversitet, SLU, som forskar i gristransportörers arbetsmiljö.

Ett år med corona
Flygfraktsarbetaren Magnus Bärnsten tycker att läget börjar ljusna ”även om det finns svårigheter kvar att övervinna”. Efter varierande permitteringsgrad är han tillbaka på 80 procent arbete vid Arlanda.

”Osäkerheten är jobbigast”

Flyget. Kasten har varit många för flygfraktsarbetaren Magnus Bärnsten. Fram och tillbaka mellan hopp och förtvivlan under ett års pandemi. – Kommer vi att klara det? Vad händer när permitteringsstödet löper ut?

Väntan, hopp som glimmat till och ny väntan. Efter ett år med corona är flygets framtid ännu oviss och hallarna ganska tomma på Arlanda.

Flyget behöver konstgjord andning

Krisbransch. Permitteringar, varsel, uppsägningar, tänt hopp som släckts igen. Ett års kamp mot corona har tärt hårt på flygbranschen. ”Flyget ligger i respirator, väntar på vaccin och hävda inreseförbud”.