”Amazon en motsats till vad Sverige står för”

Amazon. Under årets största shoppingdag träffades fem fackförbund digitalt. För att berätta om sina strategier mot Amazon. Det multinationella bolaget har etablerat sig på allvar i Sverige under sensommaren och hösten.

Samtidigt som fackföreningsledarna pratar om e-handelsbolaget strejkar flera tusen Amazon-arbetare som är medlemmar i tyska facket Verdi.

Steven Cotton generalsekreterare för Internationella Transportarbetarefederationen, ITF, berättar om ett företag som cyniskt pressar sina anställda stenhårt. Samtidigt som Amazons vd Jeff Bezos är världens rikaste man med en förmögenhet på 200 miljarder dollar. Företag är värderat till en triljon, dollar.

– Vi tittar ofta på Sverige med avundsjuka. För oss är Amazon en motsats till vad den svenska arbetsmarknadsmodellen står för. Amazon bryr sig inte om vilka hörn de måste runda eller hur svårt Amazon gör det för våra medlemmar, så länge de kan tjäna pengar, säger Cotton.

Cotton radar upp ett antal krav som ITF ställer på Amazon. Det handlar om allt från att företaget ska respektera mänskliga rättigheter till att man också borde betala sin beskärda del i skatt.

Just nu är världens ögon riktade mot Sverige. Svensk fackföreningsrörelse har under lång tid väckt omvärldens fackliga beundran. På grund av den svenska partsmodellen med stor täckning av kollektivavtalen och jämförelsevis hög facklig anslutningsgrad. Nu undrar de hur svenska facken kommer att tackla Amazon, som hittills gjort sitt bästa för att trycka ned alla försök till facklig organisering.

I Sverige har Amazon en del egna anställda. Men då rör det sig om it-tekniker och andra tjänstemän. Unionen och Sveriges ingenjörer är därför med i det fackliga Amazon-nätverket, tillsammans med Transport, Handels och Seko.

Amazons gods körs i dagsläget ut av Postnord. Lagerarbetarna på Amazons lager i Eskilstuna är anställda av Kuehne Nagel, ett företag som har kollektivavtal med Transport.

Transports ordförande Tommy Wreeth skulle ha deltagit i det digitala panelsamtalet men fastnade i fredagens intensiva avtalsförhandlingar. Han ersattes av Magnus Lagerqvist, central ombudsman:

– Just nu finns ett avtal som styr villkoren hos Amazon. Vi kan visa övriga världen att det faktiskt går att bedriva den här typen av verksamhet under schysta och värdiga former, säger han.

Som det är nu jobbar strax under 50 terminalarbetare för Kuehne Nagel på Amazons lager. Inom ett år ska personalstyrkan ökas med ett par hundra personer. Därför har Transport satsat resurser på att ha en person i Eskilstuna som jobbar med att rekrytera och organisera arbetarna.

– Med anledning av Amazons rykte jobbar vi med att bygga upp en lokal facklig organisation. Vi ställer krav på att företaget ska följa kollektivavtalet och de svenska reglerna på arbetsmarknaden. Vi är också beredda att hjälpa andra fackförbund, i samtliga yrkeskategorier, på den svenska arbetsmarknaden att teckna svenska kollektivavtal med Amazon, säger Magnus Lagerqvist.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Jonas Fritz:
    21 december, 2020

    Jag blir direkt orolig över att ha ett sådant företag här. Märkligt att sossarna drivit att få dom hit.
    Min fråga är....kan det bli så att man byter förmedling som tar in arbetare från andra länder?

Lästips:

Amazon.com

Nagelbitare när Amazon-arbetare röstar om facket

En bitter kamp mellan fack och företag har utspelat sig på en Amazon-terminal i Alabama, USA. 5 800 arbetare har röstat om facket ska få förhandla om kollektivavtal.

Transportarbetarens logga

Amazon-arbetare i Italien strejkar

E-handel. På måndagen gick personalen på e-handelsjätten Amazon i Italien ut i strejk. Uppslutningen blev stor. Även chaufförerna hos de olika underleverantörerna la ner abetet. Bättre organisation av arbetet och mindre stress är några av kraven.

Transportarbetarens logga

Globalt fackligt nätverk mot cateringjätte på gång

Flyg. Transports flygombudsman Johan Einarsson och internationella chef Peter Lövkvist har haft videomöte med amerikanska Teamsters. Ett fackförbund med 1,4 miljoner medlemmar. Bakgrunden är fackförbund i flera länder tvistar med Gate gourmet. USA också.

Massimo Mazza

Protester mot covidpass i italienska hamnar

Internationellt. Nu är det obligatoriskt att ha ett covidpass för att jobba i Italien. Det är hamnarbetarna som går i täten för protesterna mot det och under passets första dag var hamnarna fulla av möten och demonstrationer.

Ordningsvaktsutredningen

Transport: ”Stoppa slopade Säpo-kontroller”

Bevakning. Svenska Transportarbetareförbundet och branschorganisationen Säkerhetsföretagen gör gemensam sak och kräver att regeringen stoppar förslaget om att ta bort Säkerhetspolisens kontroller av vissa medarbetare.

Hallå där!

Daniel Hilmér

… tidningsbud i Trollhättan, och huvudskyddsombud på Västsvensk tidningsdistribution (VTD), som jobbar som vanligt nu på lördag den 9 oktober, Tidningsbudens dag.

Två sophämtare i Säffle med många års erfarenhet av yrket fick inte behålla sina jobb när kommunen tog över sophämtningen från en entreprenör.

Rutinerade miljöarbetare petades av Säffle kommun

Miljöarbetare. Två sophämtare i Säffle med många års erfarenhet av yrket fick inte behålla sina jobb när kommunen tog över sophämtningen från en entreprenör. – Det är fruktansvärt dåligt att de ratar kompetent personal, säger en av de drabbade, PO Sakariasson.

Viktor Andersson och Magnus Kvilén på Transports avdelning 3 i Göteborg är kritiska till anställningsvillkoren för Foodoras matbud. Foto: John Antonsson

Dyrt att vara bilbud hos Foodora

Matbud. Cykelbuden som jobbar för Foodora har kollektivavtal. De bilburna buden är anställda i ett annat bolag där de kör egna bilar och enbart får provisionslön.

Döden på jobbet
Många dödsolyckor bland lastbilschaufförer sker i trafiken. Foto: Jeppe Gustafsson/Shutterstock

”Alla ska få komma hem från jobbet”

Arbetsmiljö. Förra året dog färre lastbilschaufförer i tjänsten än 2019. Men det är inget trendbrott. Chaufförer är fortfarande en yrkesgrupp som är mycket hårt drabbad av dödsolyckor.

Få arbetsgivare får böta för dödsolyckor

Arbetsmiljö. I få fall leder arbetsplatsolyckor med dödlig utgång till att företag bötfälls. I minst 43 av 55 fall av dödsolyckor under 2018 har ingen arbetsgivare alls kunnat ställas till svars. Det visar en granskning som tidningen Arbetet gjort.

Truckförare skadedrabbade

Arbetsmiljö. I snitt inträffar tre olyckor per dag med truckar. Det gör truckförare till en av de allra värst skadedrabbade yrkesgrupperna. År 2019 skedde 1 163 olyckor där truckar var inblandade. Det visar siffror från Arbetsmiljöverkets databas.

Högt tryck på skrivarkurs

Kultur. Drygt 70 LO-medlemmar sökte till LO:s och ABF:s skrivarkurs i våras. Men bara tio fick plats. I vår blir det en ny kurs. De som inte fick plats förra gången har förtur.

Nattarbete

Terminalarbetare: ”Korta arbetstiden för nattjobb”

Terminal. Terminalarbetaren Lennart Karlsson jobbar ständig natt. IF Metall har tecknat avtal om 34 timmars arbete per vecka för nattarbetare, men i Transport gäller 40. – Det känns orättvist att det är så stor skillnad, säger han.

Peter Winstén och Tommy Wreeth.

Facket ser gärna kortare arbetstid

Terminal. Transports avtalsansvariga håller med. En minut komp per timme mellan klockan 22 och 06 är inte så mycket. Men frågan har lyfts och de tror att fler kommer att ställa krav på mer ledig tid i kommande avtalsförhandlingar.

Väktare och ordningsvakter hårt utsatta för hot och våld

Bevakning. ”Rånarna hotade mig med automatvapen och sa åt mig att gå ner på knä. När jag satt ner på knä sparkade de mig i ansiktet.” Väktare och ordningsvakter hör till de yrkesgrupper som löper störst risk att utsättas för hot och våld, visar en ny rapport.