”Amazon en motsats till vad Sverige står för”

Amazon. Under årets största shoppingdag träffades fem fackförbund digitalt. För att berätta om sina strategier mot Amazon. Det multinationella bolaget har etablerat sig på allvar i Sverige under sensommaren och hösten.

Samtidigt som fackföreningsledarna pratar om e-handelsbolaget strejkar flera tusen Amazon-arbetare som är medlemmar i tyska facket Verdi.

Steven Cotton generalsekreterare för Internationella Transportarbetarefederationen, ITF, berättar om ett företag som cyniskt pressar sina anställda stenhårt. Samtidigt som Amazons vd Jeff Bezos är världens rikaste man med en förmögenhet på 200 miljarder dollar. Företag är värderat till en triljon, dollar.

– Vi tittar ofta på Sverige med avundsjuka. För oss är Amazon en motsats till vad den svenska arbetsmarknadsmodellen står för. Amazon bryr sig inte om vilka hörn de måste runda eller hur svårt Amazon gör det för våra medlemmar, så länge de kan tjäna pengar, säger Cotton.

Cotton radar upp ett antal krav som ITF ställer på Amazon. Det handlar om allt från att företaget ska respektera mänskliga rättigheter till att man också borde betala sin beskärda del i skatt.

Just nu är världens ögon riktade mot Sverige. Svensk fackföreningsrörelse har under lång tid väckt omvärldens fackliga beundran. På grund av den svenska partsmodellen med stor täckning av kollektivavtalen och jämförelsevis hög facklig anslutningsgrad. Nu undrar de hur svenska facken kommer att tackla Amazon, som hittills gjort sitt bästa för att trycka ned alla försök till facklig organisering.

I Sverige har Amazon en del egna anställda. Men då rör det sig om it-tekniker och andra tjänstemän. Unionen och Sveriges ingenjörer är därför med i det fackliga Amazon-nätverket, tillsammans med Transport, Handels och Seko.

Amazons gods körs i dagsläget ut av Postnord. Lagerarbetarna på Amazons lager i Eskilstuna är anställda av Kuehne Nagel, ett företag som har kollektivavtal med Transport.

Transports ordförande Tommy Wreeth skulle ha deltagit i det digitala panelsamtalet men fastnade i fredagens intensiva avtalsförhandlingar. Han ersattes av Magnus Lagerqvist, central ombudsman:

– Just nu finns ett avtal som styr villkoren hos Amazon. Vi kan visa övriga världen att det faktiskt går att bedriva den här typen av verksamhet under schysta och värdiga former, säger han.

Som det är nu jobbar strax under 50 terminalarbetare för Kuehne Nagel på Amazons lager. Inom ett år ska personalstyrkan ökas med ett par hundra personer. Därför har Transport satsat resurser på att ha en person i Eskilstuna som jobbar med att rekrytera och organisera arbetarna.

– Med anledning av Amazons rykte jobbar vi med att bygga upp en lokal facklig organisation. Vi ställer krav på att företaget ska följa kollektivavtalet och de svenska reglerna på arbetsmarknaden. Vi är också beredda att hjälpa andra fackförbund, i samtliga yrkeskategorier, på den svenska arbetsmarknaden att teckna svenska kollektivavtal med Amazon, säger Magnus Lagerqvist.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Jonas Fritz:
    21 december, 2020

    Jag blir direkt orolig över att ha ett sådant företag här. Märkligt att sossarna drivit att få dom hit.
    Min fråga är....kan det bli så att man byter förmedling som tar in arbetare från andra länder?

Lästips:

Manifestation avdelning 18

Möten och organisering längs vägen

Facket. Valet, avtalets ob-tillägg, försäkringar, medlemsvärvning och förbundets värderingar. Och en snabb fika med bulle – i dag genomförde Transports fyra nordligaste avdelningar en gemensam manifestation och mötte gamla och blivande medlemmar nära motorvägen.

Illustration: Shutterstock

Transportare: Därför behövs den 8 mars, trots allt

Politik. På väg, men inte framme – i dag, den 8 mars, uppmärksammas kvinnors situation och ojämställdhet över hela världen. Facket har av tradition en central roll i arbetet för ett rättvist och jämlikt samhälle.

Foodorabud. Foto: John Antonsson

Facket tar Foodora till Arbetsdomstolen

Arbetsrätt. Foodora hänvisade matbudet till ett så kallat egenanställningsföretag. Efter 23 månader fick han inte jobba kvar. Transport anser att Foodora är arbetsgivare och kräver att budet får jobbet tillbaka – och skadestånd i Arbetsdomstolen.

Kriget i Ukraina

Transports blockad fortsätter

Hamn. Svenska Transportarbetareförbundets blockad av ryska och ryskkontrollerade fartyg i svenska hamnar fortsätter som planerat månaden ut.

Sedlar

Andreas drog in 800 000 till transportarbetare i sin avdelning

Försäkringar. Under hösten förra året jobbade Andreas Ehm som försäkringsinformatör för Transport och Avtalat. Han ringde runt till transportarbetare och med hans hjälp fick 20 personer dela på mer än 800 000 kronor i försäkringsutbetalningar.

Manifestation avdelning 18

Möten och organisering längs vägen

Facket. Valet, avtalets ob-tillägg, försäkringar, medlemsvärvning och förbundets värderingar. Och en snabb fika med bulle – i dag genomförde Transports fyra nordligaste avdelningar en gemensam manifestation och mötte gamla och blivande medlemmar nära motorvägen.

Hallå där!

Moa Lindell

lastbilschaufför från Huddinge och en av åtta tävlande i kategorin Lastbil på Yrkes-SM i Växjö i veckan.

Körde mat för Uber Eats – miljoner i skattefusk

Matbud. Svarta löner, momsfiffel och utnyttjade bud. En underleverantör till Uber Eats undanhöll 2,3 miljoner kronor i skatter och avgifter. Nu ska Skatteverket specialgranska matbudsbranschen.

Örjan Wallon från Transports Norrbottenavdelning skickade bilder från förstamajfirandet i Luleå. Foto: Transport avdelning 26 Norrbotten

Förstamajtåg runt om i landet

Första maj 2022. Äntligen kunde förstamajtågen ringla fram igen. Efter två år av restriktioner och karantän var det många som ville demonstrera på arbetarrörelsens egen högtidsdag.

Dom om avstängt skyddsombud överklagas

Skyddsombud. Andreas Ehm stängdes av från statligt ägda kärnkraftverket Ringhals för två år sedan. Tingsrätten ansåg inte att kärnkraftverket gjort sig skyldigt till hindrande av skyddsombud. Men nu ska frågan upp i hovrätten. – För mig är det en principfråga, säger Andreas Ehm.

Transports ordförande Tommy Wreeth. Foto: Martin Hörner Kloo

Transports blockad träder i kraft den 1 maj

Blockad. Klockan 7.00 den 1 maj träder Svenska Transportarbetareförbundets blockad mot ryska fartyg i kraft. Transport håller kvar sin blockad då de inte tror att EU-blockaden har särskild stor effekt.

Rådjur på väg. Foto: Shutterstock

Se upp för viltet på vägen!

Viltolyckor. Maj är en månad då aktiviteten bland djuren i skogen ökar. Det leder till fler viltolyckor på vägarna där rådjuren löper störst risk att råka illa ut. Förra året skedde 50 000 rådjursolyckor, skriver Riksförbundet M Sverige i ett pressmeddelande.

Internationella Arbetsmiljödagen

Ingen ska behöva skada sig på jobbet!

Arbetsmiljö. I dag, torsdagen den 28 april infaller Internationella Arbetsmiljödagen, ”World Day for Safety and Health Work” – en dag då arbetet för säkrare och tryggare arbetsmiljöer står i fokus världen över.

Dödsolycka utreds av åklagare

Åkeri. En kranbilsförare klämdes så svårt vid en byggarbetsplats i Stockholm att han senare avled av skadorna. Arbetsmiljöverket har funnit så allvarliga brister på arbetsplatsen att de lämnat fallet till åklagare som ska utreda skuldfrågan.

Schyst skifte

Sommardäck. I år satsar Euromaster på däckbyte i tält för drop in-kunder på sju orter runt om i landet. Till skillnad från andra kedjor med liknande verksamhet har Euromaster kollektivavtal och en särskild uppgörelse med Transport som möjliggör däckskifte även på fredagkvällar och helger – med schysta villkor för de anställda i tältet.