Close
Jonny Kronbäck är skyddsombud och vice ordförande i Transportklubben på Kuehne-Nagel i Staffanstorp.
Close
Hallå där!

Jonny Kronbäck

... som är skyddsombud och vice ordförande i Transportklubben på Kuehne-Nagel i Staffanstorp. Ni har fått tillbaka frukostrasten, som arbetsgivaren tidigare drog in.

Hur gjorde ni?

– Vi körde den gamla klassiska stilen, tjatade, tog upp rasten vid alla våra möten och bad chefen föra det vidare till ledningen. Det satt ganska hårt inne, så vi fick kämpa länge. Men nu känns det bra.

Varför är frukostrasten så viktig?

– Att jobba fem timmar i sträck utan att få rast är ganska mastigt, så det var en liten seger.

En liten?

– En stor! Alla blev glada. Nu kan vi ta en macka och en kopp kaffe. Det är en guldkant som påverkar oss jättemycket. Mest betyder den för stämningen. Pressar man fem timmar i sträck utan vila går humöret ner. Rasten är en humörshöjare.

Ville arbetsledningen ha något i gengäld?

– Ja, Kuehne-Nagel, som sköter driften vid BMW:s reservdelslager, ville ha upp vissa resultat. Och de har blivit bättre, det är mer gröna siffror. Arbetsgivaren har summerat och utvärderat och det ser över lag bra ut. Så det verkar som vi får behålla rasten.

För ett år sen berättade ni i Transportarbetaren hur ni jobbat för att få till en dialog med arbetsgivaren. Hur är samarbetet nu?

– Mycket, mycket bättre än innan vi fick hjälp av Transports ombudsman och regionala skyddsombud på Malmöavdelningen och startade klubben. Förr träffades vi knappt, men nu har vi möten med närmaste chefen en gång i veckan. Varje måndag klockan 14 tar vi upp säkerhet och hälsa. Händer det något större träffar vi ledningen på samverkansmöten.

Vad är bra med det?

– Att vi når direkt upp på ledningsnivå, i fall något händer. Ingen kan glida undan. Ledningen tar det vi säger på allvar. Förr var det kaos och ingen lyssnade.

Hur är det med klubbmöten för medlemmarna?

– Det har vi ett par gånger i månaden.

Har du något tips till andra klubbar och Transportmedlemmar?

– Det gäller att hålla liv i den fackliga verksamheten, annars är det lätt att allt somnar in. Du måste tjata på chefen, tjata, tjata, tjata. Ge er inte. Stå på er,

Vad händer nu hos er?

– Vi har börjat titta på arbetsmiljöföreskriften om organisatorisk och social arbetsmiljö, alltså den psykosociala. Ledningen har gjort en enkätundersökning, som alla fick fylla i. Man fick komma in på kontoret och fylla i svaren i lugn och ro.  Nu har vi fått resultatet, ska ta upp det i styrelsen, på ett klubbmöte och ge feedback. Ledningen har redan gjort en del åtgärder. Det är kul att de tar frågan på allvar.

 

Fotnot. Föreskrifter om organisatorisk och social arbetsmiljö (AFS 2015:4) går att hitta på Arbetsmiljöverkets webb, av.se. Googla även på organisatorisk och social skyddsrond och systematiskt arbetsmiljöarbete för psykosociala frågor.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Jonny Kronbäck är huvudskyddsombud på Truck and Wheels lager i Staffanstorp, dit Transports Malmöavdelning kört sin boklåda med pappers- och ljudböcker. Men läsa? ”Jag hinner inte”, säger han.

Prisad boklåda i lunchrummet

Kultur. Lagerarbetaren Jonny Kronbäck hinner inte läsa. Kollegan Tilde Kristoffersson gillar deckare, men Alexander Lind tål dem inte. Transportarbetaren besöker företaget Truck and Wheel för att höra vad de anställda tycker om sin prisbelönta boklåda.

Transportarbetarens logga

”Amazon en motsats till vad Sverige står för”

Amazon. Under årets största shoppingdag träffades fem fackförbund digitalt. För att berätta om sina strategier mot Amazon. Det multinationella bolaget har etablerat sig på allvar i Sverige under sensommaren och hösten.

Transportarbetarens logga

Transport håller koll på Amazon-lager

Lager. Transport ska specialbevaka lager- och logistikföretaget som har fått e-handelsjätten Amazons uppdrag att sköta den svenska logistiken. Det handlar om ett företag som har kollektivavtal och ett schyst rykte hos facket.

Hallå där!
Transport sutredare Amne Alansari kartlägger hur det ser ut på svenska rastplatser. Bilden är ett fotomontage. Foto: John Antonsson/Justina Öster

Amne Alansari

… ny utredare på Transport som jobbar med att kartlägga hur det är på svenska rastplatser.

Kultur
I ateljén, med målningen Dirty boots vars titel är hämtad från en Sonic youth-låt. Foto: Lilly Hallberg

Mörk samtid målad i stora drag

Konst. Lika levande yta men mer konkret djup. Björn Eriksson Molins måleri har blivit tydligare som kommentarer till samhällsutvecklingen. Värmlandsavdelningens ordförande ställer ut i Karlstad i november.

Fascinationen för militärprylar har Thomas Lindström haft sedan barnsben och samlat har han gjort i många år. Foto: Bertil Janson

Militärprylar är Thomas passion

Mötet. Från D-dagens stränder till en egen militärlastbil. Slambilsförarens specialintresse har fört honom långt.

Månadens medlem
Bildtext: Martin Nyberg samlar sopor på jobbet och skräp på fritiden.

Martin tar kampen mot skräpet

Renhållare. Martin Nybergs Opel vectra med släpvagn är belamrad med soppåsar, handskar, krattor, sopborstar, griptång och båtshake. På dagarna hämtar han sopor, på fritiden plockar han skräp.

Hallå där!
Tobias Persson och Monica Liljedahl jobbar på Zalandolagret i Brunna, där Postnord tog över driften den 1 oktober. Foto: Lilly Hallberg

Tobias Persson och Monica Liljedahl

…huvudskyddsombud respektive skyddsombud för Transport på Zalandos anläggning i Brunna, där Postnord TPL nyligen tog över driften efter Ceva.

Månadens medlem
”Det är svårt för oss att få till stora förändringar”, säger Michael Stjärnfeldt som suttit med i Transports förhandlingsdelegation för flyg­avtalet sedan 2005. Foto: John Antonsson

Michael är veteran i avtalsdelegationen för flyget

Flyg. Efter snart 20 år i Transports flygavtalsdelegation har Michael Stjärnfeldt sett hur förhandlingar och villkor förändrats. I dag är allt mer uppstyrt – på gott och ont.

Kids trick or treat on Halloween night. Child at decorated house door with autumn leaf wreath and pumpkin lantern. Little boy in witch and skeleton costume and hat with candy bucket. Fall decoration.

4 tycker till – om halloween

Enkät. Fredagen den 31 oktober är det dags att ställa frågan: ”Bus eller godis?” Firar du halloween och i så fall hur?

Vilgot inne på klassisk mark för arbetarrörelsen, hos Arenagruppen vid Norra Bantorget i Stockholm.

Vilgot räknar för vänstern

Mötet. På universitetet upptäckte Vilgot Österlund siffrorna, bytte utbildningsväg och är i dag statistiker hos radikala tankesmedjan Arena idé. Men hans första fack var Transport.

Hallå där!

Frida Fuentes

…som tidigare jobbat som ordningsvakt i tunnelbanan i Stockholm, men nu är skyddsombud på heltid vid Avarn security.

Månadens medlem
Helena Åström tipsar yngre kollegor: ”Var dig själv och bjud på dig själv!”

Helena har jobbat 40 år som flygvärdinna

Kabinpersonal. Helena Åström tänkte bli lärare. Nu har hon rest ihop 40 år som charterflygvärdinna och gillar att vara på väg. Höjdpunkten? En jordenruntresa.

Förhandlingar i gång för flygavtalen

Flyg. Förhandlingarna om nya avtal för flygets markpersonal har dragit i gång. Nu ska Transport och Svenska Flygbranschen försöka komma överens om nya löner.

Månadens medlem
Bildtext: ”Det ska finnas utrymme att tvätta, sköta om bilen och göra säkerhetskontroller. Och man ska våga göra sin röst hörd”, säger Elin Malmström som är skyddsombud och tycker att hon blir lyssnad på, på sin nuvarande arbetsplats.

Sitta still är inget för Elin

I farten. Elin Malmström är sopgubben som gillar allt som brummar, högt. Sopgubbe? Ja, man säger ju inte taxichaufförska, tycker hon som kör sop-limo.

Johan Moberg framför sin DAF som han har kört sedan november 2024. Foto: Pierre Hennigor Cavalli

När vägen förändrar livet

Mötet. För 26 år sedan blev lastbilschauffören Johan Moberg förlamad från bröstet och nedåt i en motorcykelolycka. Trots det kan han, mot alla odds, fortfarande arbeta kvar. – Jag älskar det här yrket. Jag tror att det är det som har räddat mig, säger han.

Hallå där!

Bror Hellman

…som är väktare och tillbringade tre månader i Transportavdelning 5:s dammiga källare.