Hallå där!

Johanna Larsson

… Johanna Larsson, på produktionsbolaget Fremantlemedia, som söker kvinnliga chaufförer till en eventuell tv-serie.

Johanna Larsson, på produktionsbolaget Fremantlemedia.
Foto: Privat

Ni planerar ett test-avsnitt, där ni ska hänga med yrkeskvinnor ut på vägarna. Hur är intresset att vara med?

– Gensvaret är väldigt bra. Vi blir positivt bemötta överallt där vi tipsar intresserade om att anmäla sitt intresse, på Facebook-nätverk och hos arbetsgivare. Flera hundra har hört av sig, det är lite mer än vi förväntade oss, och visar att vi inte är fel ute med vår idé.

Vilken typ av förare söker ni – och i vilka branscher?

– Alla sorters chaufförer, egentligen inte i några speciella branscher. Det kan vara kvinnor som kör regelbundna transporter och har återkommande kontakt med samma kunder, bärgare och allt möjligt. Förare av farligt gods är lite svårt att veta hur vi ska hantera rent praktiskt, men de får gärna anmäla sitt intresse och är en person intressant så får vi lösa det.

Vad händer just nu?

– Vi samlar in filmer där chaufförerna presenterar sig. Den som är intresserad kan spela in en enkel selfie-film där hon säger: ”Hej, hej jag heter Johanna” och berättar vad hon gör och var hon bor. Det behöver inte vara något komplicerat och är inget som ska visas sen.

Varför vill ni producera en tv-serie om kvinnor vid ratten?

– Det är ett yrkesliv vi gärna vill skildra. Det är intressant att försöka nå ut till kvinnor och tittare som inte sett kvinnliga chaufförer… fast det har nog de flesta gjort nu. Just nu är program-idén kvinnor, men den kan komma att utvecklas till transportarbetare över lag, män också. Vi har inte låst oss än, utan utvecklar hela tiden projektet.

Ni planerar att göra inspelningar för test-programmet under sommaren?

– Så är tanken, fast vi har inte riktigt spikat någon inspelningsplan än. Vi är ungefär på steg ett, av tio. Typ: Håller idén? Hur är de som visar intresse? Vi hoppas kunna lägga inspelningar i slutet av sommaren, om vädret är med oss.

När får ni veta om någon kanal nappar på idén – och köper in en hel serie program?

– Det kan jag faktiskt inte riktigt svara på. Inköpen görs under olika perioder. Förhoppningsvis blir det klart under hösten, men det finns en period i januari också när vi kan sälja in våra idéer. I vår värld är det en ganska lång process från ax till limpa.

Hur många chaufförer räknar ni med att träffa för det första test-avsnittet?

– Det är för tidigt att säga, men vår grundtanke är fyra, fem personer. Vi kan inte ta för många om man ska få tid att lära känna förarna och vad de gör.

Har du fått någon uppfattning om kvinnliga chaufförer i din research för programmet?

– Min uppfattning är att de är väldigt stolta över sitt yrke och har en bra sammanhållning, inte bara kvinnor emellan utan inom hela branschen. Många har bra arbetsgivare och bra kunder de kör ut varor till. Kvinnorna verkar vara väldigt nöjda med sina jobb. Vissa har jobbat länge, andra är nya men den gemensamma nämnaren är yrkesstoltheten.

Har ni något namn på serien, som tv-tittarna kan spana efter?

– Nej, det har vi faktiskt inte än.

Fotnot: Du når Johanna Larsson på adressen johanna.larsson@fremantlemedia.se

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Lena Blomquist, red:
    25 juni, 2018

    Tom, vi skickar din kommentar vidare till Johanna Larsson som vi har intervjuat.

  2. Tom Ragnar:
    25 juni, 2018

    Ska du ha en duktig chaufför ska du kontakta min dotter Liselott Ragnar,när hon körde upp för Cbehörigheten så kom dom nån KM sen slängde besiktningsmannen sina papper på instrumentbrädan och sen sa han bara vilken naturbegåvning och det höll han på med tills dom var klara

Lästips:

Peter Viitanen var tvungen att lära sig köra lastbil för att klara rollen som lastbilschauffören Erwin i ”Försvunna människor”.

Peter Viitanen lärde sig köra lastbil för rollen i ”Försvunna människor”

Spänning. SVT:s nya serie ”Försvunna människor” har utsetts till en av årets bästa serier i Europa. Transportarbetaren har träffat Peter Viitanen som spelar huvudrollen som lastbilschauffören Erwin.

David Ericsson. Foto: Jan Lindkvist

Som vi slet

Davids krönika. Som vi arbetade. Bara den som var med kan föreställa sig slitet som enbilsåkare i dragbilssvängen på åttio- och nittiotalet (och säkert innan dess också). Dag och natt, vardag som helgdag, gick körningarna över hela landet, och Norden. Tills det ibland tog stopp och inget jobb fanns på flera dagar. Sen var det full fart igen!

Miranda Alexandersson. Foto: Joachim Nywall

Utkörd från åkeriet när hon väntade barn

Åkeri. Chauffören Miranda berättade tidigt för sin arbetsgivare att hon var gravid. En vecka senare blev hon uppsagt på grund av arbetsbrist – totalt påhittad, enligt henne.

Hallå där!

Henrik Hansson

… modellbyggare från Kvidinge, Skåne, som nyligen blev både nordisk mästare och tog hem publikpriset vid Trailer Trucking-festivalen i Mantorp.

Månadens medlem
Niclas trivs på Gotland. ”Jag kommer nog aldrig flytta härifrån. Vill jag ha storstadspuls kan jag åka till Visby. Men där jag bor är det väldigt lugnt. Jag gillar det. Jag jagar mycket och trivs med att vara ute på landet.” Foto: Pernilla Ahlsén

Niclas brinner för bra arbetsmiljö

Bevakning. Efter 30 år i bevakningsbranschen, varav de senaste 11 på Gotland, kan Niclas Fagerberg jobbet utan och innan. I jakt på en ny utmaning blev han skyddsombud. Nu brinner han för att kollegorna ska ha en bra arbetsmiljö och rättvisa arbetsvillkor.

Kultur
”Ekonomi är inte så svårt som vissa vill få oss att tro, man kommer väldigt långt med lite sunt bondförnuft”, säger Elinor Odeberg.

Våga tycka till om ekonomi

Ekonomi. I boken Dyrtider går Elinor Odeberg till attack mot Riksbankens oberoende och slår ett slag för att vanligt folk ska våga tycka till om ekonomisk politik.

Jag & jobbet
Ibland frågar ungdomar Per Svedberg om han har något vapen, som en elpistol? ”Nej, jag har något värre säger jag och pekar på min mun. Mitt bästa verktyg är truten.”

”Alla människor behöver respekt”

Bevakning. Per Svedberg blev väktare för att han inte ville jobba med människor. Men upptäckte att just det är själva kärnan i jobbet. Han försöker alltid se människan, bortom deras ibland bråkiga, stökiga beteende.

Hallå där!

Martin Andersson

…ordförande i klubb 4 på Arlanda med bland annat plåtslagare och flygmekaniker. Er arbetsgivare Patria Helicopter har höjt era löner – innan avtalsrörelsen för flygbranschen ens dragit i gång. Varför då?

Månadens sektion
Thomas Belvén, Jan Sehlin, Peter Strålind och Magnus Lundberg utanför Folkets hus i Solna. Emil Blomqvist och Joakim Björkstedt sitter också i styrelsen, men är inte med på bild.

”Vi vill ha bättre hämtställen”

Miljöarbetare. Efter den uppmärksammade sopstrejken 2017 ­tömdes Stockholmsavdelningens miljösektion på folk. Nu tar sektionen nya tag med nyvald ordförande, arbete för mer inflytande vid upphandlingar och bättre arbetsmiljö – så att sopgubbarna ska hålla fram till pensionen.

Månadens medlem
Att köra mjölkbil är Ebbas tredje jobb. I framtiden vill hon gärna ha ett eget åkeri. Foto: Pernilla Ahlsén

”Det här är ett riktigt mysjobb”

Åkeri. Ebba Nyberg är 23 år och har redan sitt drömjobb – att köra mjölkbil för Arla. Allra bäst är det så här års när korna har släppts ut på bete och sommarkvällarna är ljusa och ljumma.

Hallå där!

Adam Vinrot

…nybliven student som fick Dalaavdelningens stipendium på sin examensdag vid transportprogrammet på Hushagsgymnasiet, Borlänge, den 8 juni.

Dyrtider
Miljöarbetaren Gustaf Sahlin och hans fru var förutseende. Band om lånen, ordnade med fördelaktigt elavtal. Men de högre matpriserna är kännbara för tvåbarnsfamiljen i Kolmården. Spaning efter extrapriser har ökat och det blir mer falukorv. Fast främst mer planering – och mindre svinn! Foto: Lilly Hallberg

Gott liv trots ökade kostnader

Privatekonomi. Miljöarbetaren Gustaf Sahlin och hans fru var förutseende. Band om lånen, ordnade med fördelaktigt elavtal. Men de högre matpriserna är kännbara för tvåbarnsfamiljen i Kolmården. Spaning efter extrapriser har ökat och det blir mer falukorv. Fast främst mer planering – och mindre svinn!

Månadens klubb
Mathias Bäck och Lena Pettersen tillsammans med Jerry Walthéreson, ordförande i avdelning 17. Klubbens övriga medlemmar Ola Ståhl, Tjallen Bergström och Magnus Vetter var ute och körde när bilden togs.

”Vi vill bara att det ska vara rätt”

Nystartad. Medarbetarna på Sparlunds Buss & Taxi i Vara tröttnade på felaktiga löneutbetalningar. Nu har de bildat en arbetsplatsklubb för att komma till rätta med problemen.

Månadens medlem
”Lastbilsyrket är fantastiskt eftersom jag kan vidareutbilda mig medan jag kör.”

”Jag brinner för att hjälpa kvinnor”

Yogainstruktör. Jobbet som lastbilschaufför till och från Gävle hamn innebär mycket väntan och körningar utan avbrott. Det är perfekt för Elina Munter som använder tiden till att vidareutbilda sig och undervisa i gravidyoga och mammaträning.

Kultur
Forskaren och psykologen Alexander Rozental är dålig på att prokrastinera i jobbet. ”Men att ta körkort har jag skjutit upp”, säger han. Foto: Justina Öster

Skjuter du upp trista saker?

Prokrastinering. Nu måste jag verkligen städa ur förrådet. Jag hittar ju ingenting! Först måste jag bara ut med hunden, tvätta bilen, ringa mamma och köpa mjölk. Men oj, vad sent det blev! Brukar du prokrastinera?

Laura Hartman är chefsekonom på LO. Foto: John Antonsson

”Svensk arbetsmarknad har visat sig oväntat stark”

Ekonomi. Trots skenande inflation och kraftigt höjda räntor ser vi ingen stor ökning av arbetslöshet eller varsel. LO:s chefsekonom Laura Hartmans bedömning är ändå att Sverige är på väg in i en period av ökad arbetslöshet.

Hallå där!

Saied Tagavi

…som är aktiv i Facklig Plattform Iran. Vad handlade ditt förstamajtal om?

Dyrtider
”Jag har tjatat på mina barn att gå med i facket, men de tycker det är för dyrt. Hade jag tjänat mer skulle jag ha betalat deras medlemskap också. Nu är de med i a-kassan i alla fall”, säger Lisen Karlsson. Foto: Justina Öster

Lisen är familjens elpolis

Privatekonomi. Kranbilsföraren och fyrbarnsmamman Lisen Karlsson bor på landet med sin man, 16-åriga dotter och två katter. Efter en räkning på 9 700 kronor bytte hon till timpris på elen. – Helt sjukt! Nu har jag stenkoll på vår el, säger hon.