Ledare

Jobbigt leva i dyra tider

Ledare. Dödsiffran är den högsta sedan 2011. Till sista juli år hade 28 personer mist sina liv när de har utfört sina arbetsuppgifter. En trend som absolut inte ska peka uppåt.

Värst drabbade är bygg- och transportbranschen. I de senaste arbetsplatsolyckorna med dödlig utgång som nått mig har en 14-åring och en 21-åring mist sina liv. Liv som knappt har börjat. Det gör så ont att det knappt går att läsa om, än mindre ta in. Men det måste vi göra. För så här kan vi inte ha det. Ingen ska behöva dö på jobbet. Arbetsmiljön är arbetsgivarens ansvar. Fack och skyddsombud har också en viktig uppgift. Kräv att du och dina arbetskamrater får rätt utbildning och rätt skyddsmateriel. Och ta särskilt väl hand om nyanställda och extrapersonal.

Avtalsrörelsen rullar på för Transports del. Många av förbundets avtal är tecknade och ungefär lika många är kvar. Konfliktvapnet fick tas till innan bevakningsavtalet var på plats. Men väktare och ordningsvakter behövde inte inleda varslet. Parterna kom överens även om det var knappt. Även för taxiavtalet – förare varslade Transport om konflikt. Medlare tillsattes och i förra veckan kom parterna överens om att återupptagit förhandlingarna. Medlingen sattes på paus. Transport har också skjutit på första delen av sitt varsel och nu har varslets båda delar samma startdatum, den 4 september. Heja svenska modellen där parterna tar sitt ansvar!

Allt har blivit dyrare. Det tror jag de flesta känner av. Jag gör det i alla fall. Och i vår serie Dyrtider träffar vi medlemmar som delar med sig av sina situationer. I senaste Transportarbetaren träffade vi 55-åriga Bror. Han är arbetssökande och har snart slut på a-kassedagar. Flera år kvar till pension men får ändå inte något av alla de jobb han söker. Han får dra ner på allt. Mest av allt svider det att behöva be sina pensionerade föräldrar om pengar. Det svider i mig att läsa Brors berättelse. Ett modernt välfärdssamhälle ska väl kunna ta hand om sina medborgare? Det är något som är trasigt…

Uppdatering!
30 augusti 2023 kl 17
Avtalet mellan Transport och Biltrafikens arbetsgivareförbund är nu undertecknat. Det blev ingen strejk.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Taxiföretag stoppat – levde inte upp till avtal

Servicetrafik. Felaktiga löner och synen på avtalade villkor fick facket att reagera. Nu har Region Gävleborg avslutat avtalet med ett av trafikföretagen som vunnit upphandling av skolskjutsar, sjukresor och färdtjänst.

Bevakningsavtalet är i lås

Bevaknings- och säkerhetsavtalet. Transport och Säkerhetsföretagen kom på måndagen överens om nytt, tvåårigt kollektivavtal för närmare 20 000 anställda inom bevakningsbranschen. Löneökningen blir sammanlagt upp till nästan 2 300 kronor, beroende på lönegrupp.

Transportarbetarens logga

HF dras till domstol för hamnstrejk

Konflikt. Arbetsgivaren har stämt Hamnarbetarförbundet (HF) för olovliga stridsåtgärder. I går inledde facket strejker i en rad hamnar där de har medlemmar. I dag på eftermiddagen möts parterna i Arbetsdomstolen.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson. Foto: Petrus Iggström

”Busskungen” levererar!

Orättvisor. Den skramlande gamla SL-bussen känns ändå mjukt och varmt gungande där vi färdas över Värmdölandet. För vi sitter längst fram vid föraren, Dennis ”Busskungen” Sekayise, med afrikanskt tunggung i bilradion.

Den amerikanska drömmen

Åkeri. Om det är något som betytt mycket för svensk åkerinäring så är det USA och den amerikanska drömmen.

Äntligen en bok där facket är med

Chaufförsliv. Egentligen borde jag kanske inte göra reklam för mig själv och skriva detta. Men varför låta bli nu när jag har möjlighet? Min förra bok hette Den fredlösa och kom 2022. Nu är det dags igen och den nya boken heter Du är en av oss.

Alexandra Einerstams senaste krönikor
Alexandra Einerstam

Fattigdom efter ett långt arbetsliv?

Pensioner. För oss medlemmar inom Transport, vi som kört, ronderat, burit och slitit ett helt yrkesliv, väntar en pension som ofta bara motsvarar hälften av lönen.

Måste vara rösten som säger ifrån

Våga ifrågasätta. I Margaret Atwoods dystopi Tjänarinnans berättelse (The handmaid’s tale) är förtrycket totalitärt och systematiskt. Kvinnor reduceras till sina kroppar, deras rättigheter raderas och varje form av motstånd kvävs.

Gröt – från fattigmat till hetaste trenden

Mat. I det svenska bondesamhället var gröt en stapelvara, serverad både till frukost och middag. Men nu har gröten gjort en remarkabel comeback och pryder menyerna på trendiga kaféer och restauranger.

Serviceresor i Uppsala

Bolt förlorar avtalet om de inte uppfyller kraven

Debatt. Den senaste upphandlingen i Region Uppsala har väckt uppmärksamhet, särskilt kring Bolt och arbetsvillkor. Det finns anledning att klargöra regionens agerande och krav.

Vår sammanhållning är helt avgörande

Ordförandeord. När den här krönikan skrivs är läget ovanligt rörigt i avtalsrörelsen. På gränsen till kaotiskt faktiskt. Samtidigt är det i stunder som dessa som styrkan i vår organisation testas på allvar.

Ju frispråkigare – desto starkare

Ledare. När jag skriver det här har journalisten Joakim Medin ställts inför rätta i Turkiet. Detta för att han utfört journalistiskt arbete. Turkiets president är kränkt och för det kan Medin få avtjäna flera år i turkiskt fängelse. Helt horribelt.

Vi måste försvara den svenska modellen – även i apparnas skuggekonomi

Debatt. Sverige har länge varit ett föregångsland i att kombinera innovation med trygghet. Men i den appbaserade taxibranschen gäller inte längre den svenska modellen. Förare saknar grundläggande rättigheter, medan plattformsföretag som Uber och Bolt kontrollerar arbetsvillkor utan att ta något ansvar. Med stöd i EU:s nya plattformsdirektiv har Sverige nu en unik möjlighet att återställa rättvisan på arbetsmarknaden.

Den amerikanska drömmen

Krönika. Om det är något som betytt mycket för svensk åkerinäring så är det USA och den amerikanska drömmen.

Stress och osäkerhet bland yrkesförare

Debatt. Att planera en rast och dygnsvila utefter svenska vägar har blivit ett stressmoment för yrkesförare i vardagen. Trafikverket har under många år tagit bort många små parkeringar utefter många vägar, samtidigt som man begränsar lastbilsparkeringar på större rastplatser till gagn för personbilar.

Vad du än gör – gör det till musik

Ledare. Är du med i någon grupp på sociala medier där man bojkottar varor från USA? Jag är det. Om det hjälper vet jag inte. För vad biter på ledningen där borta med Trump i spetsen?

Rött huvudskyddsombud-märke på orange varselkläder

Bra arbetsmiljöarbete räddar anställdas liv

Debatt. Transport efterlyser en tydligare politisk vilja för att förbättra arbetsmiljöarbetet och att signalen till företagen måste bli att arbetsmiljö ska ha en central del i deras verksamhet.