Åke Ivarzon tycker inte om att vara sysslolös. Han dömer fortfarande rinkbandy på vintrarna. ”Man behöver inte springa som när man dömer fotboll. Man tar några skär och glider omkring. Och så kan man ju hålla sig i rinken”, säger Åke och ler busigt.
Close
Åke Ivarzon tycker inte om att vara sysslolös. Han dömer fortfarande rinkbandy på vintrarna. ”Man behöver inte springa som när man dömer fotboll. Man tar några skär och glider omkring. Och så kan man ju hålla sig i rinken”, säger Åke och ler busigt.
Close

”Jag kan inte tänka mig att bara gå och drälla”

Månadens medlem. Efter pension från försvaret började Åke Ivarzon jobba som tidningsbud i Visby. Han delar fortfarande ut tidningar fyra nätter i veckan trots att han snart fyller 82 år. Och han har inga planer på att sluta.

Åke Ivarzon är född i Borås och blev tillfälligt stationerad på Gotland 1955 när han jobbade för Försvarsmakten.

– Jag försökte med näbbar och klor att hålla mig kvar på ön, och det lyckades jag med, berättar han.

Året efter träffade han sin blivande fru May och sedan blev han kvar. I dag bor han i en prydlig lägenhet i det område som kallas ”grönsakslandet” i nordöstra Visby, omkring tio minuters promenad från ringmuren.

Grönsakslandet kallas området tack vare kvartersnamnen. Själv bor han i kvarteret Vitkålen och delar bland annat tidningar i Melonen (trevåningshus utan hiss), Dillen (villor) och Gurkan (trevåningshus med hiss).

Han slutade på Försvaret i december 1992 och började jobba som tidningsbud bara några veckor senare.

– Jag hörde ryktesvägen att de behövde folk och gick bort till kontoret och pratade med dem. Det var inga problem, bara att hämta sin tidningskärra och sätta i gång.

Fyra gånger i veckan går han upp vid halv två på natten och jobbar tre till fyra timmar. Sedan går han hem och lägger sig igen.

– Jag jobbar för att hålla i gång och för att ha någonting att göra. Jag kan inte tänka mig att bara gå och drälla.

Vad säger kompisar och släktingar om att du är uppe och jobbar på nätterna?

– De tycker att det är dumt. Mina söner är på mig och tycker att jag ska sluta. De tycker inte att jag kan ta hand om mig, säger Åke och skrattar.

Att jobba som tidningsbud är något av ett ensamjobb. Åke lyssnar inte på musik eller radio när han jobbar. Han arbetar metodisk och koncentrerar sig på tidningarna, så att inga hamnar fel. Då och då träffar han lite folk på nätterna. De flesta är på väg hem efter en sen kväll på stan. Han brukar även heja på personalen från kommunens nattpatrull, de som tittar till äldre människor i deras hem. Alltså de som inte är fullt lika pigga som Åke.

Och trots att Åke Ivarzon fyller 82 år i höst har han inga planer på att sluta. I alla fall inte så länge armar och ben håller ihop. Han jobbar med knäskydd för att minska skaderisken och stretchar för att bli av med ömma leder.

Men redan för många år sedan, när Åke hade jobbat i några år som tidningsbud och fyllde 65, fick han höra att det var dags att sluta. Han sa emot och fick stanna ett par år till. Vid 67 blev han inkallad till chefen som meddelade att det tyvärr var dags att pensionera sig. Åke gick hem, men bara ett par veckor ringde telefonen när chefen behövde en vikarie. Sedan dess har det rullat på.

– Jag mår bra av att jobba. På något sätt är det tröttsamt med semester. Man blir bara trött när man sitter som en död hög.

Åke Ivarzon har hållit på med idrott i hela sitt liv. Orienterat, cyklat, spelat fotboll och rinkbandy. Och han håller fortfarande i gång som rinkbandydomare på vintrarna. Dömde fotboll gjorde han ända upp till 70-årsåldern.

Vad är då det bästa och sämsta med jobbet som tidningsbud?

– Det sämsta är att det är mitt i natten. Det bästa är att man sköter sig själv och inte har någon som springer efter och pekar när man gör fel.

Dessutom ger det såklart en rejäl extraslant. Cirka 8 000 kronor i månaden tjänar Åke på sina fyra nattpass i veckan. Han tycker att alla äldre som kan, orkar och vill ska få fortsätta jobba.

– Det är inte alla som är skapta för att jobba till 65 och sedan sluta tvärt. De som känner för det ska få jobba tills de själv väljer att sluta, säger han.

Att äldre som jobbar kvar länge tar arbetstillfällen från unga håller Åke bara delvis med om.

– Nja. Men det finns också många sådana jobb som ungdomarna inte vill ha. De flesta yngre vill bara ha ”manschettjobb” på kontor. Man ska nog vara lite äldre för att passa som tidningsbud. De flesta ungdomar tycker att det är för jobbigt och slutar.

 

Jonas Ohlin

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Christian Florin

…du och stuverikollegan Betim Bajrami i Göteborgs hamn har på tre veckor värvat 26 nya medlemmar till Transport.

Transportarbetarens logga

Uteslutning prövas i hovrätten

Juridik. Transports rätt att utesluta en medlem som politiskt aktivt arbetar mot förbundets mål ska avgöras av Svea hovrätt. På onsdag inleds rättegången.

Transportarbetarens logga

Uteslutning av SD-politiker uppe i rätten

Facket. Tingsrätten prövar Transports rätt att utesluta en sverigedemokratisk kommunpolitiker. I veckan hölls huvudförhandlingen i Stockholms rådhus. Den lastbilschaufför som stämt förbundet hävdar att fackets starka ställning gör uteslutningen lagvidrig.

Hallå där!
Transport sutredare Amne Alansari kartlägger hur det ser ut på svenska rastplatser. Bilden är ett fotomontage. Foto: John Antonsson/Justina Öster

Amne Alansari

… ny utredare på Transport som jobbar med att kartlägga hur det är på svenska rastplatser.

Kultur
I ateljén, med målningen Dirty boots vars titel är hämtad från en Sonic youth-låt. Foto: Lilly Hallberg

Mörk samtid målad i stora drag

Konst. Lika levande yta men mer konkret djup. Björn Eriksson Molins måleri har blivit tydligare som kommentarer till samhällsutvecklingen. Värmlandsavdelningens ordförande ställer ut i Karlstad i november.

Fascinationen för militärprylar har Thomas Lindström haft sedan barnsben och samlat har han gjort i många år. Foto: Bertil Janson

Militärprylar är Thomas passion

Mötet. Från D-dagens stränder till en egen militärlastbil. Slambilsförarens specialintresse har fört honom långt.

Månadens medlem
Bildtext: Martin Nyberg samlar sopor på jobbet och skräp på fritiden.

Martin tar kampen mot skräpet

Renhållare. Martin Nybergs Opel vectra med släpvagn är belamrad med soppåsar, handskar, krattor, sopborstar, griptång och båtshake. På dagarna hämtar han sopor, på fritiden plockar han skräp.

Hallå där!
Tobias Persson och Monica Liljedahl jobbar på Zalandolagret i Brunna, där Postnord tog över driften den 1 oktober. Foto: Lilly Hallberg

Tobias Persson och Monica Liljedahl

…huvudskyddsombud respektive skyddsombud för Transport på Zalandos anläggning i Brunna, där Postnord TPL nyligen tog över driften efter Ceva.

Månadens medlem
”Det är svårt för oss att få till stora förändringar”, säger Michael Stjärnfeldt som suttit med i Transports förhandlingsdelegation för flyg­avtalet sedan 2005. Foto: John Antonsson

Michael är veteran i avtalsdelegationen för flyget

Flyg. Efter snart 20 år i Transports flygavtalsdelegation har Michael Stjärnfeldt sett hur förhandlingar och villkor förändrats. I dag är allt mer uppstyrt – på gott och ont.

Kids trick or treat on Halloween night. Child at decorated house door with autumn leaf wreath and pumpkin lantern. Little boy in witch and skeleton costume and hat with candy bucket. Fall decoration.

4 tycker till – om halloween

Enkät. Fredagen den 31 oktober är det dags att ställa frågan: ”Bus eller godis?” Firar du halloween och i så fall hur?

Vilgot inne på klassisk mark för arbetarrörelsen, hos Arenagruppen vid Norra Bantorget i Stockholm.

Vilgot räknar för vänstern

Mötet. På universitetet upptäckte Vilgot Österlund siffrorna, bytte utbildningsväg och är i dag statistiker hos radikala tankesmedjan Arena idé. Men hans första fack var Transport.

Hallå där!

Frida Fuentes

…som tidigare jobbat som ordningsvakt i tunnelbanan i Stockholm, men nu är skyddsombud på heltid vid Avarn security.

Månadens medlem
Helena Åström tipsar yngre kollegor: ”Var dig själv och bjud på dig själv!”

Helena har jobbat 40 år som flygvärdinna

Kabinpersonal. Helena Åström tänkte bli lärare. Nu har hon rest ihop 40 år som charterflygvärdinna och gillar att vara på väg. Höjdpunkten? En jordenruntresa.

Förhandlingar i gång för flygavtalen

Flyg. Förhandlingarna om nya avtal för flygets markpersonal har dragit i gång. Nu ska Transport och Svenska Flygbranschen försöka komma överens om nya löner.

Månadens medlem
Bildtext: ”Det ska finnas utrymme att tvätta, sköta om bilen och göra säkerhetskontroller. Och man ska våga göra sin röst hörd”, säger Elin Malmström som är skyddsombud och tycker att hon blir lyssnad på, på sin nuvarande arbetsplats.

Sitta still är inget för Elin

I farten. Elin Malmström är sopgubben som gillar allt som brummar, högt. Sopgubbe? Ja, man säger ju inte taxichaufförska, tycker hon som kör sop-limo.

Johan Moberg framför sin DAF som han har kört sedan november 2024. Foto: Pierre Hennigor Cavalli

När vägen förändrar livet

Mötet. För 26 år sedan blev lastbilschauffören Johan Moberg förlamad från bröstet och nedåt i en motorcykelolycka. Trots det kan han, mot alla odds, fortfarande arbeta kvar. – Jag älskar det här yrket. Jag tror att det är det som har räddat mig, säger han.

Hallå där!

Bror Hellman

…som är väktare och tillbringade tre månader i Transportavdelning 5:s dammiga källare.