”Jag är etiopier, jag tycker om att skratta”, säger Allonias Sebhatu. Han är en allvarlig tänkare, men har också nära till ett stort leende.
Close
”Jag är etiopier, jag tycker om att skratta”, säger Allonias Sebhatu. Han är en allvarlig tänkare, men har också nära till ett stort leende.
Close

”Jag är verkligen ingen bråkstake”

Månadens medlem. Allonias Sebhatu är fackskeptikern som blev fackkämpe. Han jobbar hårt för att organisera taxiförare i Stockholm. Men någon bråkstake anser han sig inte vara.

– Jag försökte verkligen undvika att ta kampen, men till slut hade jag inget val, säger han.
Allonias Sebhatu tvingades in i taxibranschen. Han hade jobbat i flera år som frilansande tolk och översättare, men plötsligt blev uppdragen färre och färre och till slut tvingades han sätta firman i konkurs.

– Jag var tvungen att jobba för att kunna försörja min familj och mig själv.

Taxi blev lösningen. Till en början gick det bra. Men sedan blev lönen också som taxichaufför alltför låg.

– Det gick inte att klara sig på jobben, man körde 12–13 timmar och fick ändå en jättedålig kassa. Då blir man arg.

Men att det skulle blir facklig kamp för bättre villkor var långt ifrån självklart. Allonias hade dåliga erfarenheter av facket sedan han som ung jobbade som köksbiträde. Då var han medlem i Hotell- och restaurangfacket (HRF). Men när han då fick sparken tyckte han att de inte stod upp för honom och blev väldigt besviken.

– Jag litade inte på facket alls och blev faktiskt inte medlem i förrän förra året.

Vändningen kom när Transport värvade medlemmar på Arlanda och han började prata med Saied Tagavi, som är engagerad i taxi- och bussektionen i Transport, avdelning 5.

– Det blev en riktigt het diskussion. Men jag var imponerad av hans argument. Han fick mig att förstå att facket inte kan göra allt, att vi måste fixa saken själva, och organisera oss för att kunna få stöd.

Och så blev det. Allonias Sebhatu började värva medlemmar för att starta en fackklubb, men Taxi kurir kallade upp honom till disciplinnämnden och drog in hans tillstånd. I praktiken blev han därigenom av med jobbet. Taxi kurir hävdar att det beror på att han sagt nej till för många körningar. Konflikten har uppmärksammats både av Tranportarbetaren och av radio och teve.

– I början kändes det väldigt jobbigt, men för varje dag som jag fortsatte strida kändes det mer och mer rätt. Och taxibolagen blev mer och mer rädda. Så i dag känns det bra.

Att Allonias Sebhatu är duktig på språk märks under intervjun. Hans mobil ringer flera gånger och han svarar omväxlande på sina båda modersmål tigrinja och amarinja (språk som talas i Etiopien och Eritrea). Han har gått i fransk skola, skriver dikter på engelska och pratar för det mesta svenska.

Hans pappa kom till Sverige som politisk flykting från Etiopien och när Allonias var 16 år kom han efter för att undvika militärtjänst. Senare kom även hans sex syskon till Sverige.

Språkkunskaperna har han haft stor nytta av i det fackliga arbetet. Många personer med invandrarbakgrund kör taxi och självklart är det en fördel att kunna mer än bara svenska när man ska rekrytera medlemmar.

I dag jobbar Allonias Sebhatu delvis för Nynäshamns taxi och delvis fackligt för Transport. Han ser ljust på framtiden.

 

Jonas Ohlin

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Christian Florin

…du och stuverikollegan Betim Bajrami i Göteborgs hamn har på tre veckor värvat 26 nya medlemmar till Transport.

Transportarbetarens logga

Uteslutning prövas i hovrätten

Juridik. Transports rätt att utesluta en medlem som politiskt aktivt arbetar mot förbundets mål ska avgöras av Svea hovrätt. På onsdag inleds rättegången.

Transportarbetarens logga

Uteslutning av SD-politiker uppe i rätten

Facket. Tingsrätten prövar Transports rätt att utesluta en sverigedemokratisk kommunpolitiker. I veckan hölls huvudförhandlingen i Stockholms rådhus. Den lastbilschaufför som stämt förbundet hävdar att fackets starka ställning gör uteslutningen lagvidrig.

Hallå där!
Transport sutredare Amne Alansari kartlägger hur det ser ut på svenska rastplatser. Bilden är ett fotomontage. Foto: John Antonsson/Justina Öster

Amne Alansari

… ny utredare på Transport som jobbar med att kartlägga hur det är på svenska rastplatser.

Kultur
I ateljén, med målningen Dirty boots vars titel är hämtad från en Sonic youth-låt. Foto: Lilly Hallberg

Mörk samtid målad i stora drag

Konst. Lika levande yta men mer konkret djup. Björn Eriksson Molins måleri har blivit tydligare som kommentarer till samhällsutvecklingen. Värmlandsavdelningens ordförande ställer ut i Karlstad i november.

Fascinationen för militärprylar har Thomas Lindström haft sedan barnsben och samlat har han gjort i många år. Foto: Bertil Janson

Militärprylar är Thomas passion

Mötet. Från D-dagens stränder till en egen militärlastbil. Slambilsförarens specialintresse har fört honom långt.

Månadens medlem
Bildtext: Martin Nyberg samlar sopor på jobbet och skräp på fritiden.

Martin tar kampen mot skräpet

Renhållare. Martin Nybergs Opel vectra med släpvagn är belamrad med soppåsar, handskar, krattor, sopborstar, griptång och båtshake. På dagarna hämtar han sopor, på fritiden plockar han skräp.

Hallå där!
Tobias Persson och Monica Liljedahl jobbar på Zalandolagret i Brunna, där Postnord tog över driften den 1 oktober. Foto: Lilly Hallberg

Tobias Persson och Monica Liljedahl

…huvudskyddsombud respektive skyddsombud för Transport på Zalandos anläggning i Brunna, där Postnord TPL nyligen tog över driften efter Ceva.

Månadens medlem
”Det är svårt för oss att få till stora förändringar”, säger Michael Stjärnfeldt som suttit med i Transports förhandlingsdelegation för flyg­avtalet sedan 2005. Foto: John Antonsson

Michael är veteran i avtalsdelegationen för flyget

Flyg. Efter snart 20 år i Transports flygavtalsdelegation har Michael Stjärnfeldt sett hur förhandlingar och villkor förändrats. I dag är allt mer uppstyrt – på gott och ont.

Kids trick or treat on Halloween night. Child at decorated house door with autumn leaf wreath and pumpkin lantern. Little boy in witch and skeleton costume and hat with candy bucket. Fall decoration.

4 tycker till – om halloween

Enkät. Fredagen den 31 oktober är det dags att ställa frågan: ”Bus eller godis?” Firar du halloween och i så fall hur?

Vilgot inne på klassisk mark för arbetarrörelsen, hos Arenagruppen vid Norra Bantorget i Stockholm.

Vilgot räknar för vänstern

Mötet. På universitetet upptäckte Vilgot Österlund siffrorna, bytte utbildningsväg och är i dag statistiker hos radikala tankesmedjan Arena idé. Men hans första fack var Transport.

Hallå där!

Frida Fuentes

…som tidigare jobbat som ordningsvakt i tunnelbanan i Stockholm, men nu är skyddsombud på heltid vid Avarn security.

Månadens medlem
Helena Åström tipsar yngre kollegor: ”Var dig själv och bjud på dig själv!”

Helena har jobbat 40 år som flygvärdinna

Kabinpersonal. Helena Åström tänkte bli lärare. Nu har hon rest ihop 40 år som charterflygvärdinna och gillar att vara på väg. Höjdpunkten? En jordenruntresa.

Förhandlingar i gång för flygavtalen

Flyg. Förhandlingarna om nya avtal för flygets markpersonal har dragit i gång. Nu ska Transport och Svenska Flygbranschen försöka komma överens om nya löner.

Månadens medlem
Bildtext: ”Det ska finnas utrymme att tvätta, sköta om bilen och göra säkerhetskontroller. Och man ska våga göra sin röst hörd”, säger Elin Malmström som är skyddsombud och tycker att hon blir lyssnad på, på sin nuvarande arbetsplats.

Sitta still är inget för Elin

I farten. Elin Malmström är sopgubben som gillar allt som brummar, högt. Sopgubbe? Ja, man säger ju inte taxichaufförska, tycker hon som kör sop-limo.

Johan Moberg framför sin DAF som han har kört sedan november 2024. Foto: Pierre Hennigor Cavalli

När vägen förändrar livet

Mötet. För 26 år sedan blev lastbilschauffören Johan Moberg förlamad från bröstet och nedåt i en motorcykelolycka. Trots det kan han, mot alla odds, fortfarande arbeta kvar. – Jag älskar det här yrket. Jag tror att det är det som har räddat mig, säger han.

Hallå där!

Bror Hellman

…som är väktare och tillbringade tre månader i Transportavdelning 5:s dammiga källare.