”Jag är som en roulett-kula. Snurrar runt, runt utan att trilla ner någonstans”, säger Thomas Loo, en av många arbetstagare som har svårt att få fast jobb på dagens arbetsmarknad.
Close
”Jag är som en roulett-kula. Snurrar runt, runt utan att trilla ner någonstans”, säger Thomas Loo, en av många arbetstagare som har svårt att få fast jobb på dagens arbetsmarknad.
Close

”Jag är slav i Fas3”

Månadens medlem. Thomas Loo är en av de hundratusentals svenska invånare som politikerna käbblar om. En av alla som inte får in foten på arbetsmarknaden. Inte på riktigt. – Jag är Fas3-slav, säger han och avslöjar i nästa andetag att livet precis tagit en ny vändning.

Det var kärleken som förde Thomas Loo till Norrland och så småningom till Norrfjärden, ett litet samhälle med 1 300 invånare strax norr om Piteå. Han, grabben från Jönköping, hade träffat en tjej.

Paret gifte sig och fick barn, två stycken. Fast livet blev ändå inte som Thomas drömt om.

Han är öppen med sin historia. En berättelse om uppförsbacke.

Uppväxten hemma i Jönköping präglades av alkoholmissbruk. Både mamman och pappan söp. Thomas har inget minne av att han själv fick stryk, men föräldrarna slogs desto mer.

I efterhand har Thomas funderat över om hans lässvårigheter och koncentrationsproblem i ungdomen i själva verket är alkoholskador. Mamman drack och rökte även under graviditeten.

– Jag gick ut grundskolan, men var oerhört skoltrött. Efter det fick jag olika praktikplatser. Ingen ledde till fast jobb. Jag är fortfarande som en roulett-kula. Snurrar runt, runt utan att trilla ner någonstans, säger han.

Thomas flyttade hemifrån redan som 17-åring. Han ströjobbade och pluggade under en period på folkhögskola, för att få upp betygen.

Via kontakter fick Thomas visstidsjobb på en ASG-terminal och han trivdes med godshanteringen. Efter det kom han in på DFDS Fraktarnas terminal. Det blev inget fast den gången heller. Efter fem månader gick Posten in och köpte delen som handlade om pakethantering.

– Hade jag haft en månad längre anställningstid hade jag fått följa med över till Posten. Nu missade jag tåget precis, suckar Thomas.

Vid fyllda 35 har Thomas Loo lång erfarenhet av Arbetsförmedlingen. Bilden är inte positiv.

– Förmedlingen har aldrig hjälpt till med något riktigt jobb. Min pappa sa alltid: ”Får du jobb, ska du ha betalt! Och du ska gå med i facket och a-kassan!” Jag kan knappt prata med förmedlingen, utan att bli förbannad.

– Nu har jag haft en lång Fas3-placering. Det värsta är känslan av att vara slav. Du utför arbete, fast utan betalning som går att leva på. Jag förstår inte hur förmedlingen tänker. När jag under en period bodde i Lycksele blev jag anvisad jobb i Ystad. Samtidigt hade jag familj, med småbarn.

Barn är ett särskilt kapitel i Thomas liv. Första barnet, en son, föddes 2002. Förlossningen blev utdragen och svår. Pojken hade navelsträngen virad runt halsen och fick en grav CP-skada av syrebristen.

– Han dog vid 13 månaders ålder, säger Thomas och orden stockar sig.

Thomas har tre syskon. För två av de andra har familjelivet utvecklats på samma sätt, det vill säga första barnet har dött i låg ålder.

Thomas och hans hustru fick ytterligare ett barn, en dotter, innan äktenskapet sprack. Separationen skedde för ett par år sedan och skickade ner honom i en djup svacka.

När Thomas kommit så här långt i berättelsen skiner han plötsligt upp. I höstas träffade han en ny tjej! En kvinna med fyra egna barn.

– Hon har betytt jättemycket för att jag ska komma tillbaka på banan. Jag har alltid velat ha familj och den här relationen känns verkligen rätt.

Just nu är Thomas utan jobb eller praktikplats. Nya möten är utsatta med Arbetsförmedlingen och Försäkringskassan. Facket – Transport – har varit med som stöttning.

– Jag vill ha ett tungt jobb, så att kroppen används. Båda terminaljobben jag hade var jäkligt roliga.

Thomas funderar mycket över politik och samhällsfrågor, särskilt arbetsmarknaden. Han anser att bemanningsföretag är ett otyg, samma sak med klyftorna som blivit djupare i Sverige:

– Min tes är att underklassen ska avskaffas. Höj upp lönerna för de lägst avlönade och bättra på ersättningarna för sjuka och arbetslösa. Människor med låga inkomster kommer att lägga varenda ny krona på mat, kläder, nöjen och nya däck till bilen.

– Då blir det fart på hjulen igen! Om alla EU-länder gör samma sak, gynnas hela Europa. Jag hoppas på ett regeringsskifte i höst. Och det första Stefan Löfven måste göra är att avskaffa Fas3!

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Christian Florin

…du och stuverikollegan Betim Bajrami i Göteborgs hamn har på tre veckor värvat 26 nya medlemmar till Transport.

Transportarbetarens logga

Uteslutning prövas i hovrätten

Juridik. Transports rätt att utesluta en medlem som politiskt aktivt arbetar mot förbundets mål ska avgöras av Svea hovrätt. På onsdag inleds rättegången.

Transportarbetarens logga

Uteslutning av SD-politiker uppe i rätten

Facket. Tingsrätten prövar Transports rätt att utesluta en sverigedemokratisk kommunpolitiker. I veckan hölls huvudförhandlingen i Stockholms rådhus. Den lastbilschaufför som stämt förbundet hävdar att fackets starka ställning gör uteslutningen lagvidrig.

Hallå där!
Transport sutredare Amne Alansari kartlägger hur det ser ut på svenska rastplatser. Bilden är ett fotomontage. Foto: John Antonsson/Justina Öster

Amne Alansari

… ny utredare på Transport som jobbar med att kartlägga hur det är på svenska rastplatser.

Kultur
I ateljén, med målningen Dirty boots vars titel är hämtad från en Sonic youth-låt. Foto: Lilly Hallberg

Mörk samtid målad i stora drag

Konst. Lika levande yta men mer konkret djup. Björn Eriksson Molins måleri har blivit tydligare som kommentarer till samhällsutvecklingen. Värmlandsavdelningens ordförande ställer ut i Karlstad i november.

Fascinationen för militärprylar har Thomas Lindström haft sedan barnsben och samlat har han gjort i många år. Foto: Bertil Janson

Militärprylar är Thomas passion

Mötet. Från D-dagens stränder till en egen militärlastbil. Slambilsförarens specialintresse har fört honom långt.

Månadens medlem
Bildtext: Martin Nyberg samlar sopor på jobbet och skräp på fritiden.

Martin tar kampen mot skräpet

Renhållare. Martin Nybergs Opel vectra med släpvagn är belamrad med soppåsar, handskar, krattor, sopborstar, griptång och båtshake. På dagarna hämtar han sopor, på fritiden plockar han skräp.

Hallå där!
Tobias Persson och Monica Liljedahl jobbar på Zalandolagret i Brunna, där Postnord tog över driften den 1 oktober. Foto: Lilly Hallberg

Tobias Persson och Monica Liljedahl

…huvudskyddsombud respektive skyddsombud för Transport på Zalandos anläggning i Brunna, där Postnord TPL nyligen tog över driften efter Ceva.

Månadens medlem
”Det är svårt för oss att få till stora förändringar”, säger Michael Stjärnfeldt som suttit med i Transports förhandlingsdelegation för flyg­avtalet sedan 2005. Foto: John Antonsson

Michael är veteran i avtalsdelegationen för flyget

Flyg. Efter snart 20 år i Transports flygavtalsdelegation har Michael Stjärnfeldt sett hur förhandlingar och villkor förändrats. I dag är allt mer uppstyrt – på gott och ont.

Kids trick or treat on Halloween night. Child at decorated house door with autumn leaf wreath and pumpkin lantern. Little boy in witch and skeleton costume and hat with candy bucket. Fall decoration.

4 tycker till – om halloween

Enkät. Fredagen den 31 oktober är det dags att ställa frågan: ”Bus eller godis?” Firar du halloween och i så fall hur?

Vilgot inne på klassisk mark för arbetarrörelsen, hos Arenagruppen vid Norra Bantorget i Stockholm.

Vilgot räknar för vänstern

Mötet. På universitetet upptäckte Vilgot Österlund siffrorna, bytte utbildningsväg och är i dag statistiker hos radikala tankesmedjan Arena idé. Men hans första fack var Transport.

Hallå där!

Frida Fuentes

…som tidigare jobbat som ordningsvakt i tunnelbanan i Stockholm, men nu är skyddsombud på heltid vid Avarn security.

Månadens medlem
Helena Åström tipsar yngre kollegor: ”Var dig själv och bjud på dig själv!”

Helena har jobbat 40 år som flygvärdinna

Kabinpersonal. Helena Åström tänkte bli lärare. Nu har hon rest ihop 40 år som charterflygvärdinna och gillar att vara på väg. Höjdpunkten? En jordenruntresa.

Förhandlingar i gång för flygavtalen

Flyg. Förhandlingarna om nya avtal för flygets markpersonal har dragit i gång. Nu ska Transport och Svenska Flygbranschen försöka komma överens om nya löner.

Månadens medlem
Bildtext: ”Det ska finnas utrymme att tvätta, sköta om bilen och göra säkerhetskontroller. Och man ska våga göra sin röst hörd”, säger Elin Malmström som är skyddsombud och tycker att hon blir lyssnad på, på sin nuvarande arbetsplats.

Sitta still är inget för Elin

I farten. Elin Malmström är sopgubben som gillar allt som brummar, högt. Sopgubbe? Ja, man säger ju inte taxichaufförska, tycker hon som kör sop-limo.

Johan Moberg framför sin DAF som han har kört sedan november 2024. Foto: Pierre Hennigor Cavalli

När vägen förändrar livet

Mötet. För 26 år sedan blev lastbilschauffören Johan Moberg förlamad från bröstet och nedåt i en motorcykelolycka. Trots det kan han, mot alla odds, fortfarande arbeta kvar. – Jag älskar det här yrket. Jag tror att det är det som har räddat mig, säger han.

Hallå där!

Bror Hellman

…som är väktare och tillbringade tre månader i Transportavdelning 5:s dammiga källare.