Krönika

Hur ska det gå?

Davids krönika. Årets lilla löneförhöjning har kommit och snart drar nästa års avtalsrörelse i gång. Efter vad man kan läsa blir det ett normalt avtal inom transportbranschen. Ett som följer industrins så kallade märke. Alltså drygt två procents lönelyft. I vart fall arbetsgivarna verkar nöjda. Men hur kan de vara det?

De tycker att de kommer billigt undan. Men varje dag får jag ett antal jobberbjudanden på nätet: ”Vi är ett glatt gäng som nu utökar åkeriet”. Eller ett åkeri norr om Stockholm som på stående fot erbjuder 34 000 i månaden för någon långkörning.

Ändå är det bara de hoppfulla som annonserar. Flera åkare säger att det är meningslöst eftersom ändå ingen söker jobben. Tv har också visat reportage där stora linjeåkerier har tiotals bilar som ingen vill köra, stående på gården.

Då är det inte så konstigt att det ”glada gänget” gärna vill utöka sin verksamhet och ta hand om jobben – fast de har ju inte heller något folk …

Hur intressant är det för blivande chaufförer med ett avtal på runt 27 000 kronor i månaden? När lönerna borde ligga på långt över 30 000 för att någon ens ska söka sig till branschen.

Folk protesterar inte längre med vilda strejker och upprop. Man ”röstar med fötterna” i stället och överger det man inte tror på.

För de flesta vet numera vad det innebär att vara chaufför: att likt en robot jobba jämt och sällan hinna hem till kvällsmaten – om man ens är i hemstaden när arbetstiden är slut.

De runt artontusen man får ut efter skatt räcker knappt ens till att försörja en halv familj. Så för att få upp lönen behövs ett oändligt antal övertidstimmar och traktamenten. Som i sin tur omöjliggör just ett familjeliv. För vem vill vara tillsammans med en person som aldrig är hemma?

Skälet till att lönerna hållits nere hittills är till viss del den internationella konkurrensen. Men den verkar det faktiskt börja bli lite ordning på nu. Till och med rumänska åkare som etablerar sig i Sverige skriver kollektivavtal.

I stället är industrins stora våta dröm att det ska komma AI–robotar som kan köra lastbilarna. Ingenjörerna grubblar och grubblar, inte bara över hur man ska kunna köra förarlöst, utan också hur man ska få till automatiska lastningar och lossningar (Kanske ett ”walking floor” som skickar ut godset direkt på backen?)

Stora saker är på gång – hoppas man. Men vi med mänskliga händer måste ändå börja få den lön vi är värda för ett arbete som är långt mer komplext än vad många tror. Och till slut är det nog ingenjörerna som kommer att ersättas med AI-robotar. Långt före chaufförerna.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Per Olof Lundin:
    8 maj, 2019

    Bra skrivet, så är verkligheten... jag tror att näringen har "bitit sig själv i nacken"!
    Jag är ju själv 70+ och har just förnyat mitt YKB för 5 år till... får se hur mycket
    jag kan jobba när jag blir 76..? Är det den verklighet vi vill ha..?? "Turken"

  2. Lena Blomquist, red:
    6 maj, 2019

    Transportarbetaren vill svara på kommentaren om bidrag till S. Fackförbundet ger inte ekonomiskt bidrag till något politiskt parti.
    https://www.transportarbetaren.se/sa-anvands-din-fackavgift/

  3. David:
    5 maj, 2019

    Det är ju inte konstigt det fattas chaufförer. Har kör i 20 år, sen jag var 18, men håller på att skola om mig pga lönen och arbetstiderna är så dåliga. Tror inte jag har haft en enda månad på 20 år utan att ha haft övertid eller övernattning. Det är nog dags att tänka om både för arbetsgivare och fack om hur man ska vända trenden men chaufförsbristen. För ingen vill jobba för 27000 i månaden i ett av Sveriges farligaste yrke.

  4. Robi Lindström:
    4 maj, 2019

    Instämmer till 100 med författaren. Löneutvecklingen har stått stilla, när digitala färdskrivare och YKB tvång infördes hette det att lönerna och uppskattningen av jobbet skulle stiga. Men det har ju inte hänt, eller hur? Samtidigt har längre körningarna övertagits totalt av forna öst statare och dom körningar som vi skandinaver har fått ha kvar har varit dom som kräver mera kompetens samt språkkunskaper. Även distributionspriserna har påverkats till den grad att lönsamheten pressats ner till en nivå där marginaler mest går att hitta genom att fuska med kör och vilotider. Endast genom att jobba ca 200 timmar och över i månaden har man kunnat få ihop till en lön som går att leva på. Tyvärr till bekostnad av livet i övrigt. Lade själv av med chaufförsyrket för strax över ett år sedan, var nog ett av dom bättre besluten som jag har fattat under dom senaste 20 åren eller så. Gillade jobbet (gör nog det fortfarande) men är rätt säker på att för egen del är det färdigjobbat som yrkeschaufför. Man kan ju tycka att när man som jag under lång tid samlat erfarenhet och spetskompetens i en bransch som kräver så mycket som chaufförsyrket så skulle grundlönen börja med en 3 åtminstone. Men tydligen inte så nu får det vara, finns andra jobb för den som är villig att ta i. Pengarna till vettiga chaufförslöner kommer nog fram till slut, när bristen blir så stor att det börjar påverka ekonomin hos dom "stora" transportörerna men där är vi inte ännu. Och då har många av oss lagt av och hittat andra yrken där man faktiskt även får vara hemma ibland. Så framtiden i transportbranschen kommer antagligen fortsättningsvis under lång tid att vara svår, snart även för det gänget som sitter på pengarna.

  5. Torbjörn Lennartsson:
    4 maj, 2019

    Jag är inte medlem i transport. Men som jag och min arbetsgivare brukar säga i denna frågan så vore det bra om ni i transport kunde sätta press på avtalet. För i min bransch ( jag kör rundvirke ) skulle ni kunna pressa upp avtalet med tio procent så måste södra i mitt fall betala åkaren vad det kostar. I ett sådant läge skulle jag kunna tänka mig att bli medlen igen. Jag gick ur facket för över tjugo år sedan på grund av en uppsägning så att min åkare var tvungen att säga upp mig.

  6. Thord Jansson:
    4 maj, 2019

    Jag tycker att Transport skall dra in alla bidrag till Socialdemokraterna genast och när dom blir ett arbetarparti kanske dom kan få lite.
    Tycker även att Transport ska demonstrera/protestera mot vansinnet att hela tiden höja skatt på bränslet.
    (Dvs, sluta att sticka huvudet i sanden och bli en fackförening som kämpar för oss arbetare)
    Det kommer i en nära framtid slå ut seriösa åkerier och drabbar även oss arbetare som måste använda bilen.(landsbygden)
    Man kan inte stötta ett parti som hela tiden höjer skatten på drivmedel och pratar om miljön.
    Det är bara ett svepskäl för att dom inte kan hantera rikets penningar....
    Ps, är absolut för att vi måste göra nåt åt miljön
    Men ser inte att det där är rätt sätt/enda.
    Mvh. Thord Jansson

  7. Janne Nilsson:
    4 maj, 2019

    Då kanske transport borde gå i bräschen och skrota 'märket' och verkligen kräva rejäla lönelyft. Har ju givetvis inget hopp om detta för hela fackföreningsrörelsen har tyvärr korrumperats.

  8. Nick:
    4 maj, 2019

    Bra skrivet ! Efter 31 år i branchen så börjar lusten tryta inte bara för mig m många fler. Våra vänner hemmavid ligger på 30 o uppåt i lön och sover hemma varje natt medans vi andra på 27 ligger ute 10-12 nätter i mån. Bara iår har vi ett manfall på 7 chaufförer så blir d ingen ändring snart så är vi fler som går över till annan arb marknad.

  9. Thomas Laursen:
    4 maj, 2019

    Ett bra intressant inlägg. Så sant om hur det är att köra långdistans. Man måste ha en förstående fru. Inga barn hemma. Har kört allt utom bränsle. Sämst var löstrailer dragningar för DSV. Bäst för Schenker. Det var allra bäst med NON och Börje Jönsson. Det var på den goda tiden med Lomme och Kent Persson som förmän. Rena öknen hos GP Last.

  10. Ted:
    2 maj, 2019

    Det här har jag påtalat för transportarbetareförbundet i åratal, tyvärr utan att få gehör.
    Vår grundlön måste upp och det rejält, vi har ingen löneglidning utan det är lägstalönen som gäller på de flesta arbetsplatser.
    I byggsvängen är 35000 i grundlön inget konstigt, kämpa åt samma nivå för chufförer.

    Vad gäller våra traktamenten har de stått stilla i många år nu, maten och dusch längs vägarna har
    däremot inte gjort det, bedrövligt.

Lästips:

Nextjetflygplan

Nya avtal för flyget dröjer

Flyg. Redan i mitten av december inledde Transport förhandlingarna om nya avtal för markpersonalen inom flyget. Lönerna är ännu inte klara. Parterna skulle ha träffats under torsdagen, men mötet sköts upp till den 22 april.

Stora löneklyftor i kommunal renhållning

Miljöarbete. Individuella löner har gjort att det skiljer över 4 000 kronor i lön för miljöarbetarna på det kommunala bolaget Karlstads Energi. Transports ombudsman Mikael Ladman är kritisk.

Transportarbetarens logga

Inget klargörande från DSV om åkerihärvan i Norrköping

Åkeri. Speditören DSV kommenterar inte uppgifterna om tricksande med kontrakt och bolag, efter att åkeriet Norrköping Transport NL skapat negativa rubriker i media.

Ditt liv mäts i pengar

Debatt. Under de första månaderna när coronapandemin bröt ut stannade världen och Sverige upp. Med följden att arbetsplatsolyckorna minskade och antalet människor som dog på sitt arbete minskade kraftigt. 2020 såg ut att bli ett bättre år än på tio år.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson

Klarna skor sig på fattiga

Skuldfälla. De flesta känner nog till inkasso- och finansbolaget Klarna. Dess historia från några studenter på Handelshögskolan som fick en idé, till ett företag med miljardomsättning är inget annat än en framgångssaga.

Sveket

Corona. Problemet med att få covid-19 är inte att sjukdomen i sig alltid är så farlig. Problemet är att det inte går att veta vart den ska ta vägen. Ska det bara bli en snabbt övergående förkylning? Eller något betydligt värre, sjukhusinläggning, syrgas och kanske mer eller mindre bestående men.

Nog med blippande och bloppande!

Ny teknik. Att ”få” en ny lastbil är ofta ett lyft för en chaufför. Funktionerna är bättre än på den gamla, liksom oftast motorstyrkan och ljudnivån i hytten. Den är också ett tecken på åkarens förtroende och att man gjort ett bra jobb.

Kamp enda vägen ut ur gig-träsket

Ledare. I februari tecknade Transport ett kollektivavtal för Foodoras uppåt 2 200 cykel- och mopedbud. Uppgörelsen kom efter en kampanj där förbundet värvat hundratals bud som medlemmar.

Otroligt mycket står på spel framöver

Ordförandeord. Vi närmar oss så sakta uppstarten på en ny valrörelse, en valrörelse som troligen blir den viktigaste på väldigt länge.

En dom som väcker frågor

Ledare. Transport har inte rätt att utesluta aktiva sverigedemokrater. Den nyheten har väl nått de flesta vid det här laget.

Var stolta över att ni är chaufförer, tjejer!

Debatt. Jag blir sååå skogstokig! Läste i Transportarbetaren om den stackars tjejen som kämpade som kranbilschaufför och blev så illa bemött av både kunder och en del så kallade kollegor.

Debatt: Sexuella trakasserier
utanför

De tar inte sitt ansvar

Debatt. Transportarbetaren har tidigare skrivit om Josephine, som tvingades sluta på sin arbetsplats sedan hon anmält sexuella trakasserier. Nu skriver hon själv om den utsatta situationen som bemanningsanställd, en utsatthet som Josephine delar med allt fler unga på arbetsmarknaden.

Oseriöst agerande

Debatt / Facket kommenterar. Josephine var utlånad till ett kundföretag som utför tredjepartslogistik inom Transports organisationsområde. Hennes visstidsanställning avslutades, trots att Performiq samtidigt annonserade ut lediga tjänster på samma företag.

Vår bild en helt annan

Debatt / Arbetsgivarens genmäle. Vi beklagar djupt Josephines upplevelse under sin tid hos oss. Vi vill betona att vi på inget sätt vill förringa det hon upplevt – ingen ska behöva känna sig otrygg på sin arbetsplats. Som företag så står Performiq inte bakom någon form av kränkande behandling.

Vidrigt att skylla på pandemin

Debatt / Slutreplik. Performiq, ni vägrar att ta konsekvenser av era handlingar, vilket jag kan förstå. Ett erkännande av sanningen skulle se riktigt illa ut för er. Med största sannolikhet skulle fler än jag ifrågasätta om ni ska få fortsätta bedriva er verksamhet.

E-handeln väcker skamkänslor

Ledare. I kvällsmörkret svärmar de som stressade getingar i bostadsområdet. Bilar strajpade med namn som Best, Budbee, Bring, Foodora. Ibland är det privatbilar som stannar och män – nästan alltid män – i gympaskor kutar ut med travar av pizzakartonger eller frigolitlådor med thaimat.

Oseriöst agerande

Debatt / Kommentar. Josephine var utlånad till ett kundföretag som utför tredjepartslogistik inom Transports organisationsområde. Hennes visstidsanställning avslutades, trots att Performiq samtidigt annonserade ut lediga tjänster på samma företag.

Det finns ingen fri frakt…

Ordförandeord. Gemensam facklig styrka, solidaritet, självförtroende och bra förberedelser är nyckeln till framgång i alla förhandlingar. Detta är egentligen inget nytt under solen. Men när Transport provocerades av en ovillig, okunnig och oseriös motpart att ta till varsel i taxiförarförhandlingarna så är detta faktum ändå väl värt att nämna.