Debatt

Hur kan LO försvara AMF:s investering i Uber?

Debatt. Landorganisationen i Sverige (LO) representerar 13 fackförbund och ska vara en ledande kraft i arbetsrättsliga frågor. Efter en granskning av Expressen framgår det dock att LO, genom sitt ägandeskap i AMF, har investerat sina medlemmars pengar i Uber – vars affärsmodell möjliggör orimliga arbetstider och slavlika löner för sina anslutna förare.

När LO:s ordförande Johan Lindholm konfronterades om detta av Expressens reporter Michael Syrén, menade han att de genom sitt aktieinnehav skulle försöka påverka Uber i rätt riktning.

Men hur realistiskt är det att påverka ett globalt gigbolag värt 1 500 miljarder kronor när ens eget aktieinnehav motsvarar 2,5 miljarder?

I samma intervju medger Johan Lindholm att de är medvetna om att gigbolagen har skapat en affärsmodell som låter dem kringgå sitt arbetsgivaransvar, där kollektivavtal samt anställningstrygghet helt saknas i den här miljön. Trots den här medvetenheten väljer LO, genom sitt ägandeskap i AMF, ändå att investera i Uber.

Osund konkurrens

Konsekvensen blir att LO genom sina investeringar bidrar till att stärka företag som bygger sin framgång på exploatering av sina anslutna förare.

Samtidigt drabbas företag som tar sitt arbetsgivaransvar och följer spelreglerna. Konkurrensen blir osund och resultatet är att seriösa aktörer på marknaden långsamt slås ut.

Ska LO stå upp för sina värderingar och medlemmars rättigheter? Eller ska de fortsätta prioritera kortsiktiga ekonomiska intressen på bekostnad av anständiga arbetsvillkor och en rättvis arbetsmarknad?

Valet är deras – men konsekvenserna påverkar oss alla.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Michael Lindblad:
    19 februari, 2025

    Säg upp kollektivavtalet omgående!!!

  2. Urban Eriksson:
    17 februari, 2025

    Kan man få påstå att facket i vanlig ordning inte bryr sig om sina medlemmar!? För övrigt anser jag att alla länstrafikbolag också undandrar sig sitt arbetsgivaransvar genom att lägga ut större delen av sin verksamhet på underleverantörer vars anställda de i praktiken arbetsleder, samtidigt som de minskar sin kostnader mycket påtagligt gentemot att göra jobbet I egen regi. Även i detta fall är arbetstagarna de stora förlorarna med osäkra anställningar och artificiellt dumpade anställningsvillkor. Inte minst eftersom många länstrafikbolag vägrar kräva kollektivavtal hos sina underleverantör och att de låter bolag som misskött sig få nya kontrakt bara de är extremt billiga. Så det offentliga är inte ett ögonblick bättre än multinationella bolag vars enda syfte är vinst.

Lästips:

Uber och Bolt delar branschen – Taxiunionen manar till enighet

Taxi. Målet är lön som det går att leva på och bättre villkor. På Taxiunionens fullsatt möte blev det uppenbart att förbättringar är angelägna – men också att splittringen är stor i synen på hur det ska göras.

Tommy Wreeth. Foto: Petrus Iggström

Låt inte industrin diktera villkoren

Ordförandeord. Hösten kommer smygande och det innebär nya utmaningar både för oss inom Transport och LO-familjen.

Kadir Kasirga (S). Foto: Sveriges riksdag

Stoppa gigbolagen i välfärden

Debatt. Gigbolaget Bolt har nyligen vunnit upphandlingar om samhällsbetalda resor i både Region Uppsala och Sigtuna kommun. Det handlar om färdtjänst, skolskjuts och sjukresor, transporter som utförs för barn, äldre och personer med funktionsnedsättning.

Är allt frid och fröjd i åkeribranschen?

Debatt. Under årtionden har vi i Transport kämpat mot lönedumpning, mot oseriösa aktörer som slår undan fötterna på åkerier med kollektivavtal. Med facklig-politisk samverkan, och med stor hjälp av våra dåvarande socialdemokratiska EU-parlamentariker, drevs det så kallade mobilitetspaketet igenom.

Fråga facket
Utlandstransporter

Hur fungerar rast och vila vid utlandstransporter?

Transport. Pontus undrar över kör- och vilotider för utlandstransporter. Börje vill veta om han fick rätt ersättning då han jobbade extra i midsomras. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Säkerheten ökar, men arbetsmiljön glöms bort

Debatt. Säkerhetsläget i Sverige och världen är oroligt. Cyberattacker sker dagligen, skyddsobjekt fotograferas trots förbud och spionage från utländska makter pågår. Detta skapar fler uppdrag och arbetstillfällen för bevakningsbranschen. Företagen ser ökade intäkter – men risken är att arbetsmiljön glöms bort när nya uppdrag snabbt ska bemannas.

Vägsträckan
De gamla gruvlavarna står ännu kvar och utgör landmärken i Kiruna, mitt emot stadens nya centrum. Foto: Lilly Hallberg

Från kust till fjäll

E10 Luleå–Kiruna. Vacker, vild – och farlig. Landets nordligaste Europaväg lockar folk från fjärran med naturupplevelser. Men är också en viktig transportled, ibland skrämmande smal och olycksdrabbad.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson. Foto: Petrus Iggström

Berättelsen om Willi Betz

Fiffel & båg. Det har skrivits mycket om tyska Willi Betz, lönedumpningens fader, och hans åkeri i tidiga 2000-talet. Från början var det ett litet tankbilsåkeri som körde vin (!) från Italien till Tyskland. Men när Berlinmuren föll 1989 öppnades portarna för privat ägande i de forna sovjetstaterna.

Att marschera i takt eller inte

Kanon. Så var den här till slut, vår omtalade kulturkanon. En reporter från TV 4 kom fram till mig där jag satt och fikade på Liljeholmstorget och stack en mikrofon under näsan. ”Vad tycker du om kulturkanon?” undrade hon.

Nu har det hänt

Autobahn. I många år har man talat om den, varningsklockorna har ringt men den har ändå aldrig riktigt inträffat – förrän nu. Den totala trafikinfarkten, signerad Tyskland. Egentligen är den ganska odramatisk. Allt står helt enkelt bara stilla. Autobahn är förvandlad till en parkering där bilarna endast rör sig ryckvis några meter i taget.

Alexandra Einerstams senaste krönikor
Alexandra Einerstam

Måste varje glåpord bli ett rättsfall?

Rätt & orätt. Jag har blivit kallad mycket under de många år jag har jobbat som väktare, ordningsvakt och skyddsvakt. ”Fitta”, ”hora”, ”stasivakt”… ja, listan kan göras lång men det har också gjort att jag har … härdats? Blivit avtrubbad? Tål mer än gemene man?

På ny adress

Flytt-tankar. Jag försöker säga hejdå till den gamla lägenheten. Det låter kanske enkelt, men hur lämnar man egentligen platsen där ens liv vecklat ut sig, dag för dag, år efter år?

Insektsdöden – ett hot mot vår existens

Miljö. Det är mitten av 1980-talet. Min mamma och jag är på väg hem. Det är skymning och insekterna slår mot bilrutan tills den nästan är svart. Mamma sprutar spolarvätska och försöker få bort dem med vindrutetorkarna.

Vevradio och stormkök

Krisberedskap. Det är viktigt att vara förberedd i händelse av kris. Råd som dubbla sim-kort och två olika betalkort är lättare att ta till sig än att stapla frystorkad mat och vatten med hundraårig hållbarhet.

Kultur
Redo för skrämselhicka i tv-soffan? Transportarbetarens John Antonsson tipsar om filmer och tv-serier att titta på när mörkret lagt sig. Foto: Shutterstock

Höstens skräck: Färjor, blues och robotflickvänner

Streamingtips. Halloween står för dörren. De senaste åren har streamingtjänsterna pumpat ut blod och skräck i ett rasande tempo. Här är filmerna och serierna för dig som tycker att verklighetens jävlighet inte riktigt räcker.

Arbetsgivare, bered er på en match

Ordförandeord. Avtalsrörelsen är i princip klar för denna gång. Avtal har tecknats för alla Transports yrkesgrupper. Vissa har löst sig lättare än andra och på en del avtalsområden har vi tvingats varsla om konflikt för att nå fram.