Allonias Sebhatu
Close
Allonias Sebhatu kämpar för schysta villkor för färdtjänstförarna.
Close

Högre lön för Stockholms färdtjänstförare

Färdtjänst. Sociala krav i nivå med kollektivavtalet ska ställas när Stockholms läns landsting upphandlar färdtjänst. Taxi- och färdtjänstföraren Allonias Sebhatu har i flera år stridit för schystare villkor och är jublande glad: – Jag har jättesvårt att tro att det verkligen har hänt, säger han.

(UPPDATERAD)Transportarbetaren når honom på mobilen, på väg till en intervju med SVT:s lokala nyhetsteam utanför Södersjukhuset i Stockholm.

– Jag är så glad, det finns inte ord för att uttrycka vad jag vill säga. det känns som om jag blivit välsignad. Jag och vi har kämpat och gjort allt som står i vår makt för att påverka politikerna och det gav resultat. Till slut. Vi nådde hit tack vare arbetstagarnas kamp, utbrister Allonias Sebhatu.

– Till och med Sverigedemokraterna i landstinget följde vad de lovat en gång.

Beslutet klubbades under landstingsfullmäktiges möte i Stockholm i går, med stöd av Socialdemokraterna, Vänsterpartiet, Miljöpartiet och Sverigedemokraterna. De borgerliga partierna var emot med hänvisning till att en ny lag med samma inriktning nu analyseras och är på väg att införas.

Allonias Sebhatu och kollegorna har väckt stor medial uppmärksamhet genom sina återkommande protester och demonstrationer mot dåliga anställningsvillkor och löner på så lite som 27 kronor i timmen. Deras kritik har fått ytterligare ammunition av vittnesmål från gamla, sjuka och funktionshindrade resenärer som tvingas vänta på bilar och kommer för sent.

Beslutet innebär att landstingets trafiknämnd ska kräva att förarna i de taxibolag, som anlitas för att köra färdtjänt-, sjuk- och skolresor, ska få lön och ersättningar som når upp till åtminstone nivån i taxiföraravtalet. Ett avtal som länge innehållit procentlön på inkört belopp (omkring 37 procent) och en garantilön, som det ofta slarvas med hos mindre nogräknade taxiföretag.

(Chaufförernas avtal är på väg att omförhandlas i juni).

Få förare är organiserade i Transport och avtalet kritiseras för att vara svagt, men innehåller ändå pension och försäkringar, något som många chaufförer går miste om i dag.

Socialdemokraternas oppositionsråd Talla Alkurdi kommenterar beslutet i SVT Stockholm:

– Man får inte pressa ned lönerna lägre. Både chaufförerna och resenärerna har drivit på i den här frågan.

Hon tillägger att användningen av skattemedel har lett till att löner dumpats.

Transport har i åratal tryckt på för bättre villkor inom taxi- och färdtjänst och utredaren Emil Burman säger:

– Jättebra, nu följer ju Stockholms läns landsting lagstiftningen. Men, tillägger han, man kan önska att de gjort det tidigare.

Vägen fram till gårdagens beslut har varit snårig med återkommande invändningar från borgerligt håll, beskriver Burman. Man har sagt att det inte går att ställa krav på kollektivavtal, att man då bryter mot lagen.

Men sedan dess har EU fattat beslut som gör det möjligt att ställa sociala krav. Och Sveriges civilminister Ardalan Shekarabi har, efter flera försök, lyckats driva igenom ny lagstiftning. Den är tänkt att förbättra anställdas löner och villkor till kollektivavtalad nivå, när färdtjänt-, sophämtning och bevakning upphandlas.

– Ring mig om politikerna säger att det inte går, sa Shekarabi och rev ner applåder på Transports kongress i förra veckan.

Transports Emil Burman ser det som att mångas kamp gett resultat, och nämner också Synskadades riksförbund. Han noterar att KD stödde den nya lagstiftningen i riksdagen, men sa nej till sociala villkor i Stockholms läns landsting.

Burman är nöjd, men jublar inte.

– Det här var absolut nödvändigt och det minsta möjliga vi kan kräva för att våra chaufförer ska få någorlunda drägliga villkor.

Det dröjer innan Stockholms läns landsting ska upphandla färdtjänst och sjukresor igen. Kommer beslutet att ha effekt för förarna?

– Vi behöver koka ner det till att upphandlarna verkligen ställer krav på rimliga villkor för chaufförerna. Och att tjänstemännen följer upp upphandlingarna, så att kraven följs i praktiken, säger Emil Burman.

Till SVT invänder trafikborgarrådet Christoffer Tamsson (M) att beslutet är en ”icke-fråga” och ett ”slag i luften” eftersom den nya lagen redan är på gång att införas. Han anser också att ”taxibranschen fungerar dåligt överhuvudtaget”, oavsett vilket parti som sitter vid makten.

– Jag har varit på möten där moderata politiker sagt att de inte vill slösa skattebetalarnas pengar på schysta villkor till våra förare. Jag ser hellre ett slag i luften än i våra medlemmars mage, kommenterar Transports Emil Burman.

Färdtjänstföraren Roger Iversen från Borlänge är på Transports förbundskontor i Stockholm, i en speciellt tillsatt grupp, för att gå igenom möjligheterna att skapa ett särskilt färdtjänstavtal. I dag följer chaufförerna inom samhällsbetalda resor taxiförarnas avtal . Han välkomnar Stockholms läns landstings beslut:

– Det är absolut ett steg i rätt riktning. Framför allt ger det en trygghet till chaufförerna. Det är ett steg närmare schysta villkor helt enkelt, säger han.

Allonias Sebbhatu har beskrivit sin kamp i en dokumentärfilm och i ett reportage i Transportarbetaren. I dag har han mötts av kollegornas kramar, klappar på axeln och grattis-rop hela dagen. Lunch har han inte hunnit med, men han tänker inte vila på lagrarna.

– Nu ska vi kämpa vidare för att få 100 procent kollektivavtal! Inte vila, den dagen vi vilar kommer vi att förlora allt igen.

Kampen behöver nytt bränsle, anför Allonias Sebbhatu, och påpekar att fackligt anställda inte kan göra allt jobb.

– Det behövs aktivister som hjälper till. Om alla gör lite grand når vi mycket längre än om bara några få agerar och de andra skördar frukterna av deras arbete.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

4 av 10 saknar kunskap om avtalade försäkringar

Anställningsvillkor. Den som jobbar på ett företag med kollektivavtal skyddas av försäkringar från Afa. Enligt en undersökning Avtalat beställt saknar 43 procent av 605 svarande kunskaper om de kollektivavtalade försäkringarna.

Mattias Samuelsson, utredare LO. Foto: LO

Regeringen tar bort utbildning om arbetsmarknad från gymnasiet

Debatt. I den grundläggande kursen för samhällskunskap i gymnasieskolan står det i dag att eleverna bland annat ska lära sig om arbetsrätt, arbetsmiljö och arbetsmarknadens parter och deras roller. Men det kommer de inte att göra längre när de nya ämnesplanerna börjar gälla 1 juli 2025.

Collage med avtalsförsäkringar

Så billiga är dina försäkringar för arbetsgivaren

Avtalat. Du som jobbar på ett företag med kollektivavtal täcks av försäkringar som ger skydd vid händelser som sjukdom, barnafödsel och arbetsskador. Flera av försäkringarna är helt avgiftsfria för företagen. Varför är det så?

Högertrafik

Påsk först med fartbegränsning

Trafik. Påsken är en av de stora trafikhelgerna. Och också en av de första helger med hastighetsbegränsning utanför tätorter, infört för att minska olyckorna. Transportarbetaren tittade i backspegeln för att se vad som gällde tillåten fart tidigare – en av våra mest lästa artiklar på webben de senaste åren.

Filmstjärnan Jean-Claude Van Damme gör sin klassiska ”split” mellan två Volvo-lastbilar. Screenshot reklamfim Volvo trucks.

Tio år sen Van Damme slog rekord med Volvo

Årsdag. Det är en av de mest spektakulära reklamfilmerna någonsin: Filmstjärnan Jean-Claude Van Damme gör sin klassiska ”split” mellan två Volvo-lastbilar. Nu är det tio år sen den slog rekord på Youtube.

Närbild på ett däckbyte.

Kontroller avslöjade däckbytare

Däckverkstad. Hos nära hälften av företagen fanns brister i kassaregistret eller hanteringen av den obligatoriska personalliggaren. Det visar Skatteverket omfattande extrakontroll av verkstäder i samband med däckskifte i höstas.

CSG-anställda har inte fått sin lön

Bevakning. Väktare och ordningsvakter som jobbar på CSG har inte fått sin lön. Företaget är i rekonstruktion och lönekontoret hänvisar till statliga lönegarantin och länsstyrelsen.

25 år sen tunnelbranden i Mont Blanc
Collage med tidningsurklipp och skärmdumpar med artiklar om olyckan i Mont Blanctunneln 1999.

Lastbil orsakade katastrofen i Alperna 1999

Åkeri. Mitt i den 11 kilometer långa tunneln började Volvo-lastbilen brinna. Några minuter senare var 50 fordon fångade i den giftiga röken. Nu är det 25 år sen branden i Mont Blanctunneln krävde 39 liv.

CSG och Nordic Level Security i rekonstruktion

Bevakning. CSG och Nordic Level Security är i rekonstruktion, bara månader efter att bolagen köptes upp av Anzen Security Group AB. De två bolagen har 98 miljoner kronor i skatteanstånd som ska betalas i höst.

Hallå där!

Magnus Wainebro

...busschaufför som tillsammans med branschkollegor firas med en egen dag i dag, den 18 mars.

4 av 10 saknar kunskap om avtalade försäkringar

Anställningsvillkor. Den som jobbar på ett företag med kollektivavtal skyddas av försäkringar från Afa. Enligt en undersökning Avtalat beställt saknar 43 procent av 605 svarande kunskaper om de kollektivavtalade försäkringarna.

Misstänkt insider nekar till allt

Rättsfall. På måndagen inleddes rättegången mot den hamnarbetare som är misstänkt för inblandning i omfattande kokainsmuggling kopplad till hamnen i Helsingborg. Mannen själv säger sig inte vara inblandad i något av det han anklagas för.

Närbild på ett däckbyte.

Mycket fusk i liten verkstad?

Däckverkstad. Så var det högsäsong för byte igen – den sista mars kan vinterdäcken tas av. I höstas granskade Skatteverket företag i branschen för att komma åt fusk.

Lastbil med ny front före krocktest med personbil. Foto: Trafikverket

Ny front på lastbilar kan rädda liv

Teknik och trafik. En ny stötdämpande lastbilsfront kan mildra personskador och rädda liv – vid en krock mellan en personbil och en lastbil. Forskare vid Chalmers har konstruerat en prototyp som Trafikverket krocktestat, med positivt resultat enligt myndigheten.

Transport stämmer UPS om handdatorer

Arbetsrätt. UPS-chaufförernas handdatorer används till tidrapporteringen. Den som är utloggad får löneavdrag. Helt fel anser Transport som stämmer UPS och Biltrafikens Arbetsgivareförbund i Arbetsdomstolen.