Jonas Hansson
Close
Jonas Hansson ställer ut sina lastbilar på mässor och truckerträffar. ”Det är roligt att se vad annat folk bygger. Man får mersmak”, säger han.
Close
Månadens medlem

Hjärterum för lastbilar

Modellbygge. I lastbilsförare Jonas Hanssons hus i Kilafors finns inte mycket stjärterum. – De jäkla lastbilarna är överallt. Ibland känns det lite mycket. Men det är roligt att hålla på, som avkoppling efter jobbet.

Jonas har plockat ner en hel drös modell-lastbilar från övervåningen till köket. Minst lika många – i skala 1:25 – trängs i hans garage. De är gjorda efter verkliga modeller, som rullar på vägarna. Beställningarna rullar också in från åkerier och privatpersoner, som vill föreviga sina klenoder.

– Jag lägger ut allting jag gör på min Facebooksida.

Intresset kom tidigt, när Jonas fick några modeller att plocka ihop. Lastbilar har alltid varit magi. Men Jonas gick först på naturbruksgymnasiet och arbetade som dräng, innan han tog steget till åkeri. Ibland längtar han tillbaka till korna, med djur kan man inte stressa.

Modellbyggandet tog ny fart när Jonas satte sig i lastbilshytten.

– Nu skulle jag behöva ta ledigt från jobbet för att hinna med alla beställningar. Det tar så pass lång tid att få ihop en bil, 40 till 80 timmar, jag skriver aldrig upp. Det är skönt att sätta sig, en timme eller två, efter en tung arbetsdag.

Byggena bromsas ofta in, i väntan på beställda delar. Ibland får Jonas uppfinna detaljerna själv. Under väntetiderna på jobbet brukar han sitta och klura på hur han ska göra. Svårast är lacken – och att få alla krusiduller som dekaler ”lull lull och bling, bling” på plats.

– Jag tänkte jag skulle börja göra dekaler själv, men jag tror inte jag har tid.

Fuska? Nej, nej, modellen ska vara så lik originalet som möjligt. När bilen står där klar och allting stämmer, då är Jonas nöjd. Fast en gång åkte ett vrenskande bygge rätt in i väggen. Jonas skrattar.

– Limmet var för dåligt, allting lossnade. Det gick helt snett. Känner jag nu att det kärvar så lägger jag bilen ifrån mig. Det är bra att ha ett par stycken på gång, samtidigt.

Han ställer ut och tävlar, förstås, senast på Elmiamässan. I fjol knep han en tredjeplats på Mini Nordic Trophy i Mantorp. Många är de Scania- och Volvolastbilar som Jonas inte kan skiljas från, men när han ändå levererar gör han det själv. Eller frågar en pålitlig kollega.

– Jag har fått för många platta och trasiga paket med delar från olika post- och fraktbolag.

Månadens medlem
Robin Ahlgren älskade att jobba som taxitelefonist. Men helgjobbet tvingade fram ett jobbyte. Foto: John Antonsson

”Nu får jag mer tid med dottern”

Taxi. Robin Ahlgrens krav på att få vara ledig mer än två av fem helger kom inte med i taxitelefonisternas nya löneavtal. Som frånskild pappa var valet enkelt. Han byter jobb. Trots det är han halvnöjd med förhandlingarnas resultat. – Lönerna blev hyfsade, vi får se det som en seger i alla fall.

Engagerade. Nermin Pudic i Transporttältet under ett uppsökeri som taxisektionerna i avdelning 9 Örebro och 6 Värmland hade förra hösten. I år är det fokus på digitalt samarbete – över avdelningsgränserna. Foto: Lilly Hallberg

Avdelningar väver nätverk

Fackligt samarbete. Ordning och reda inom taxi och färdtjänst. Det är målet och namnet för nätverket som knyts runt om i landet. Behoven är stora – och väldigt olika.

Våld på jobbet
Sparkande väktare

”Alla är inte gjorda för det här jobbet”

Bevakning. I maj 2019 griper Boban och hans väktarkollegor en misstänkt snattare. En månad senare dyker en filmsekvens upp. I den ser det ut som att en av väktarna sparkar snattaren, som sitter i handbojor, i huvudet. I januari kommer fallet att prövas i domstol.

Alexander Tilly är psykolog. Han har specialiserat sig på att jobba med utbildningar som rör hot och våld. Bland hans uppdragsgivare finns bland andra bevakningsbranschen och Polisen. Foto: John Antonsson

Vad är det som triggar fram våld?

Konflikthantering. Alexander Tilly är psykolog med bakgrund som ordningsvakt. Han jobbar med att utbilda allt från ordningsvakter till busschaufförer i att hantera situationer med hot och våld. Tilly anser att personal behöver mer träning i att hantera konfliktsituationer.

Hallå där!

Annica Collstam

... ombudsman i Stockholm med ansvar för den krisdrabbade taxibranschen.

Månadens medlem
Lars Karlsson säger att han är en konstnär som kör färdtjänst, inte tvärt om. Helst av allt skulle han ha mycket mera tid för det han brinner för: Att skapa konst och att prata med barn på skolbesök.

Konsten blev hans räddning

Konstnären. Som barn placerades Lars Karlsson på barnhem och i fosterfamilj. Han kallar det att han gick igenom för ­helvetet. Konsten var hans sätt att komma tillbaka.

Arbetsmiljö: Trakasserier
Bea, sextrakasserad kranbilsförare

Fel hudfärg för kranbilsförare?

Åkeri. N-ordet. Blattehora. Apa. Fitta. Tillfrågad om vilka ”tjänster” hon erbjöd. Bespottad och skälld för att vara efterbliven. Kranbilsföraren Bea tvingades stå ut med grova sexuella och rasistiska trakasserier. Hon slog larm till arbetsgivaren. Och fick sluta på jobbet.

Röster från Tjärna Ängar
Viktor Oharanja utanför gallerian Kupolen i Borlänge. Han vill inte träffas i sitt gamla utdelningsdistrikt Tjärna Ängar, och känner sig fortfarande otrygg efter överfallet i området.

Rånade tidningsbudet känner fortfarande rädsla

Brottsoffer. När Viktor Oharanja var ute på sin utdelningsrunda omringades han av ungdomar. Han blev hotad och rånad på sin tidningsbil. Det skapade diskussion om Tjärna Ängar i hela landet.

Röster från Tjärna Ängar
”Vårt uppdrag som fackförbund är att se till att arbetsgivarna säkrar arbetsmiljön för de anställda”, säger ombudsman Kent Christensen och regionala skyddsombudet Joakim Hejenstedt på Transports Dala-avdelning.

”Våra medlemmar ska inte utsättas för risker”

Transport. Knivbråk och stök. Tidningsbudet som omringades och rånades på sin bil blev droppen för Kent Christensen och Joakim Hejenstedt på Transports avdelning 88 i Borlänge. De började kontakta företagen med verksamhet i Tjärna ängar.

Röster från Tjärna Ängar
Kamrater som trivs på Trollskogens förskola. Storasyster Ahlaam och mamma Djir Jamiilo (i bakrunden) är med vid hämtning. Lillebror Ibrahim leker med kompisen Anas. Föräldrarna är mycket nöjda med förskolans verksamhet, men vill att de äldre barnen går i skolan i andra områden.

Granne med Paradiset

Röster. Tjärna Ängar väcker känslor. Bostadsområdet är landets nordligaste på Polisens lista över utsatta områden. Transportarbetaren åkte till Borlänge för att få en bild av verkligheten. Det blev många olika bilder. ”Se det från två håll” uppmanar en trygghetsvärd. Vi gör ett försök.

Röster från Tjärna Ängar
”Bilden av ett område i fritt fall stämmer inte”, säger Borlänges starke man, Jan Bohman (S).

”Tjärna Ängar har blivit ett begrepp”

Politik. Socialdemokraten Jan Bohman är Borlänges starke man. Han är kommunstyrelsens ordförande. Och har själv bott tre år på Tjärna Ängar.