Helena Jahncke
Close
Helena Jahncke är docent i arbetshälsovetenskap. Den 2 mars i år tillträdde hon som ny chef för forsknings- och utvecklingsavdelningen på Afa Försäkring.
Close

Här forskas för friskare arbetsliv

5 frågor. Helena Jahncke är ny chef för forskningsavdelningen på Afa Försäkring, bolaget som finansieras genom dina kollektivavtal.

1. Du är ny på jobbet. Kan du berätta vad du gör?

– Jag är avdelningschef för forsknings- och utvecklingsavdelningen, som inkluderar rehabiliteringsstödet på Afa Försäkring. Där gör jag allt från att koordinera processerna kring forskningsansökningar, till att stötta medarbetarna som är experter på sina områden. Som chef är mitt jobb att underlätta att de ska kunna göra sina jobb så bra som möjligt.

– I det läge vi befinner oss jobbar många hos oss på distans. Därför har mycket handlat om att hantera den fysiska och psykosociala arbetsmiljön, göra riskanalyser och handlingsplaner. Eftersom vi ägs av arbetsmarknadens parter är det viktigt att vi är föregångare i arbetsmiljöarbetet.

 

2. Men forskning och rehab, hur hänger det ihop?

– Vårt rehabiliteringsstöd är en viktig del för att stötta arbetsgivare när en anställd genomgår arbetslivsinriktad rehabilitering. Vi vill ta hjälp av forskning för att förebygga eller förkorta sjukskrivningar.

 

3. Vad gjorde du innan du hamnade på Afa?

– Jag har jobbat med forskning kring arbetsmiljöfrågor i över tolv år och har bland annat drivit stora forskningsprojekt om arbetsplatsers utformning och digitalisering. Jag har också drivit projekt om återhämtning. Ett projekt handlade exempelvis om variation i arbetet. Att man blandar fysiska och mentala arbetsuppgifter.

– För att inte utveckla belastningsskador är det viktigt att variera sig. Sitter man stilla mycket är det viktigt att ta pauser eller göra en mera fysisk arbetsuppgift. Har man ett fysiskt arbete kan man om det är möjligt göra tvärt om, och bryta av med en mer mental arbetsuppgift.

 

4. Varför lägger Afa 150 miljoner på forskning varje år?

– Vi vill främja hälsa och förebygga arbetsskador och sjukfrånvaro genom att stödja forskning och utveckling. Tanken är att resultaten från forskningen ska omsättas och snabbt komma till praktisk nytta.

– Våra ägare, arbetsmarknadens parter, tar ett stort ansvar och tycker att de här frågorna är mycket viktiga. Då vill vi på Afa Försäkring ta ett ansvar för kunskapsutvecklingen.

– Vi strävar också efter att finansiera forskning som ligger i framkant.

 

5. Finns det något område som inte är tillräckligt utforskat och som ni gärna skulle ge forskningspengar till?

– I april har vi utlyst forskningsmedel för hur covid-19 påverkar arbetslivet. Vi försöker rikta in oss på det som samhället behöver och i det här fallet kan vi förhoppningsvis dra lärdomar för såväl framtida kriser som i en kommande vardag.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Marko Juvonen avdelning 17. Foto: John Antonsson

Utbildning ska minska olyckorna

Arbetsmiljö. Konflikten på Tommy Nordberghs åkeri har lett till att Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd, Tya, ser över vad de kan göra för att öka medvetenheten om riskerna vid dubbelplansekipage. Syftet är att förhindra tillbud och olyckor.

Så här tre år efteråt är den gamla konflikten om Icas mattransporter på Tommy Nordberghs åkeri överspelad och tillhör det förflutna. ”Nu jobbar vi med andra saker. Det har blivit mycket bättre, säger chauffören och skyddsombudet Kenneth Fransson.

Krisen på Tommy Nordberghs åkeri ledde framåt

Arbetsmiljö. Hösten 2019 hamnade två skyddsombud på Tommy Nordberghs åkeri i en konflikt med ­arbetsgivaren när de tog strid för säkerhet och bättre arbetsmiljö på ­bilar med dubbla lastplan. Tre år senare är bilarna fortfarande i bruk, men stämningen en helt annan.

Taxibilar vid centralstationen i Göteborg.

Är du rädd på jobbet, taxiförare?

Arbetsmiljö. En måndag i början av november ringlar sig kön av taxibilar lång vid Franks gatukök utanför Göteborgs centralstation. Transportarbetaren knackade på några rutor och frågade: Känner du dig säker när du jobbar?

Macken är full av klappar

Bensinstation. Det blir bara mer och mer paket. Knappt tre veckor före julafton liknar mackens lager mest ett gammeldags postkontor. Men ökningen märks året runt. På OKQ8 i Kolsva i Västmanland råder ändå något som liknar julefrid.

Månadens avdelning
Det här är gänget på avdelningskontoret i Skövde: Jerry Walthéreson, Marko Juvonen, Ulf Nordenberg och Jarmo Nevala. Foto: John Antonsson

Nu satsar de lite extra på taxibranschen

Skövde-Borås. Transport avdelning 17 satsar på att växa och att få flera förtroendevalda på arbetsplatserna. Nu med en särskild satsning på taxibranschen.

Månadens medlem
Uppskattad medarbetare och maratonlöpare. Möt skyddsvakten Kaveh Tiba. Foto: Pernilla Ahlsén

”Mitt mål är att springa 100 maratonlopp”

Prisad. Kaveh Tiba arbetar som skyddsvakt på Arlanda och utsågs till ”Årets kollega inom säkerhetsbranschen” på den stora branschmässan Skydd 2022. Transportarbetaren har träffat en medlem som uppskattas av medarbetarna – och har som mål att springa fem maratonlopp om året.

Hallå där!

Thomas Belvén

… sopgubbe som körde hushållssopor i Vallentuna när snöovädret slog till i veckan.

Hallå där!
David Ericsson, årets Ivar Lo-pristagare 2023. Foto: Patrik Pettersson

David Ericsson

…lastbilschaufför, författare och krönikör i Transportarbetaren, som tilldelas fackföreningsrörelsens Ivar Lo-pris 2023 på 125 000 kronor.

Hallå där!

Daniel Hilmér

… tidningsbud och avtalsrådsveteran från Trollhättan.

Månadens klubb
Patrik Sundström, huvudskyddsombud och ordförande, och Örjan Jansson, kassör i klubben, vill se framåt. Men utan att tiga om de tidigare stora arbetsmiljöproblemen vid Södertälje hamn. Foto: Lilly Hallberg

Lika villkor för alla en hjärtefråga

Södertälje hamn. Strävan efter rättvisa och jämlikhet är grunden. För facket i Södertälje hamn har det varit flera tuffa år med svåra arbetsmiljöproblem. Stämningen har dock blivit bättre, enligt klubben – men mycket arbete återstår.

Hallå där!

Sven Sawatzki

…från avdelning 17 Skövde-Borås som har jobbat på ett helt nytt sätt inför avtalsrådet.

Lars Mikaelsson är Transports förbundssekreterare sedan 2017. Foto: Pernilla Ahlsén

Transports hållning mot SD står fast

8 frågor. Efter valet är SD landets näst största parti och ingår i blocket som ska styra Sverige. Hur påverkar det Transports hållning gentemot partiet? Transports förbundssekreterare Lars Mikaelsson ger svar.

I sin nuvarande position kan Elin vara med och påverka transportbranschen på andra sätt. ”Det är ovanligt med riktiga chaufförer högre upp i företagen. Det är värdefullt att jag har den erfarenheten och kan lyfta förarnas perspektiv”, säger hon. Foto: Pernilla Ahlsén

”Att köra är en frihetskänsla”

Mötet. Elin Engström är lastbilschauffören som spelar polis i nya Beckfilmerna och gärna gör fler stunts i framtiden. För Transportarbetaren berättar hon om kärleken till föraryrket, men också om övergrepp och att vilja påverka i en mansdominerad bransch.

Skyddsmässan 2022

Kaveh är bästa kollegan!

Bevakning. Skyddsvakten Kaveh Tiba utsågs på tisdagen till ”Årets säkerhetspersonal” av Bevakningsbranschens yrkes- och arbetsmiljönämnd (Bya).

”Taxibranschen behöver bli mer jämställd”

Taxi. Av alla taxiförare i Sverige är knappt 10 procent kvinnor. För att möta den stora förarbristen måste branschen rekrytera fler kvinnor. "Det är jättebra, det behöver bli mer jämställt", säger Ellinor Ohlsson som är taxichaufför och kör för Varbergs taxi.

Hallå där!

Victor Dahlin

…avdelning 4, terminalavtalet, som är på sitt första avtalsråd.