Avtal 2020

Här är detaljerna i taxitelefonisternas nya avtal

Taxi. Taxitelefonisterna får en lönehöjning på totalt 1 369 kronor på 29 månader. Det första lönelyftet sker den 1 januari 2021. – Med tanke på pandemins stora inverkan på taxibranschen får vi vara nöjda med avtalet, säger Transports centrala ”taxiombudsman” Mats H Andersson.

Telefonisterna som bemannar taxis beställningscentraler har ett eget kollektivavtal. Uppgörelsen blev klar i går och följer LO:s märke. Det innebär ett löneutrymme på 5,4 procent de kommande 29 månaderna.

Löptiden för avtalet är den 1 januari 2021 till den 31 maj 2023.

Precis som för andra yrkesgrupper är retroaktiv lön, kompensationen för de sju månaderna med frusna löner, inbakad i de 5,4 procenten.

Lönerna höjs nu i två steg:

  • den 1 januari 2021 med 778 kronor.
  • och ytterligare 591 kronor från den 1 juni 2022.

Löneökningarna motsvarar inte fullt ut 5,4 procent. Orsaken är att LO förhandlat fram en angelägen förbättring av avtalspensionen, som arbetsgivarna betalar in premier till. (Åldern sänks etappvis från 25 till 22 år, då premieinbetalningarna startar.)

LO-arbetarna får dock betala förbättringen genom en viss avräkning på löneutrymmet. Avräkningen blir inte lika för alla, utan beräknas branschvis. Ju fler unga, desto större avräkning.

För taxitelefonisterna blir reduceringen totalt 0,46 procentenheter, av märket.

– Det är lite mer än vad Transports åkerichaufförer och terminalarbetare fick ”betala”. Och lite mindre än kostnaden som väktarna väntas få, säger Mats H Andersson.

Han betonar att pensionsreformen är viktig, särskilt för LO-arbetare som ofta kommer ut i arbetslivet tidigt.

En heltidsarbetande telefonist får omkring 15 000 kronor varje år i premier, till det egna avtalspensionskontot. På tre år blir det 45 000 kronor – pengar som sedan kan växa genom ”ränta-på-ränta” under ett yrkesliv som fortsätter 40–45 år till.

De olika tilläggen i telefonistavtalet höjs med samma procentsatser som lönerna. Parterna enades också om att tillsätta två arbetsgrupper. Den ena ska se över lönetarifferna. Den andra tar sig an arbetsmiljöfrågor, och den automatisering och digitalisering som redan påverkat taxibranschen i stor utsträckning.

LO:s samordning och det så kallade märket på 5,4 procent är lägre än löneutrymmet i den förra avtalsrörelsen. Då fick fackförbunden igenom 6,5 procent på tre år.

Mats H Andersson säger:

– Jag kan förstå om medlemmar velat ha större löneökningar, särskilt om man jobbar i branscher som inte påverkats nämnvärt av pandemin. Men taxi är en näring som drabbats väldigt hårt av corona. Här ger märket och LO-samordningen draghjälp.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

I Gamleby har Nilsbuss hyrt in sig i en gammal fabrikslokal. Bilarna får stå ute. Chaufförerna har fått ett litet fönsterlöst krypin som lunch- och fikarum. Foto: Jan Lindkvist

Facket framme med Nilsbuss

Servicetrafik. Transport och Nilsbuss har träffat en överenskommelse som ger fler förare rätt till utebliven lön, retroaktivt. Facket har i åratal stridit för att det småländska bussbolaget ska följa kollektivavtal.

Teslas verkstad i Segeltorp. Foto: Lilly Hallberg

Lång färd mot kollektivavtal

Konflikt. Tesla rundar hamnblockaden och tar in bilar landvägen från Tyskland. Transport öppnar för fler sympatiåtgärder framöver till stöd för IF Metall, som skulle acceptera om den amerikanska elbilstillverkaren lägger verksamheten i ett annat bolag som har kollektivavtal – ”gör en Amazon”.

Richard Lindeen, operativt ansvarig för Wolt Sweden. Foto: Pressbild

Wolt tecknar avtal – men inte för buden

Plattformar. Nätbutiken Wolt Market har tecknat ett kollektivavtal med Handels. Men några planer på att teckna avtal för Wolts kurirer som levererar varorna finns inte.

Jobben räddade i Helsingborgs hamn

Hamn. Helsingborgs hamn har dragit tillbaka de sista varslen om uppsägning. Jobben räddades efter att Transport och Helsingborgs hamn har kommit överens om ett nytt skiftschema.

Kritik mot ytterligare höjning av inkomstkrav

Migrantarbetare. I höstas mer än fördubblade regeringen inkomstkravet för arbetskraftsinvandrare. Nu föreslås ännu en höjning. Den som tjänar under 34 200 kronor i månaden riskerar både att förlora jobb och att utvisas om förslaget går igenom.

”Vi känner inte igen Transports bild av Unionen”

Flyg. Transportarbetareförbundet gick i förra veckan ut med att man är beredd att organisera flygvärdinnor och flygvärdar som vill byta fackförbund, från Unionen till Transport. ”Vi är förvånade och känner inte riktigt igen den bild som Transport förmedlar”.

Usel väghållning hotar knäcka yrkesförare

Vägtrafik. Växlande väderlek har lett till ovanligt många potthål och isiga vägar i år. Trafikverket varnar nu för att bilar kan skadas. Men inte bara fordon går sönder – vägstandarden knäcker yrkeschaufförer.

Lyftande flygplan

Flygvärdar och flygvärdinnor vill byta fack till Transport

Flyg. Under en längre tid har kabinanställda inom flyget kontaktat Transportarbetareförbundet. De tycker inte att de får det stöd de behöver av fackförbundet Unionen, och vill byta fack. – Vi är beredda att ta över flygvärdinnorna och flygvärdarna, säger Transports förbundsordförande Tommy Wreeth.

Finsk storstrejk fortsätter

Konflikt. Den här veckan slår en andra strejkvåg in över Finland. Tåg, bussar och stora delar av industrin stannar i protest mot högerregeringens politik.

Transport med i upprop för sänkt arbetstid

Politik. Fem fackförbund öppnar upp för lagstiftning om stänkt arbetstid i en debattartikel. Samtidigt förbereder Socialdemokraterna förslag om sänkt arbetstid med bibehållen lön.

Tuff väg väntar framtidens transportsystem

Teknik och trafik. Underhåll framför nyinvesteringar, effektivare koll på kostnader och klimatanpassning. Det är några inriktningar i Trafikverkets underlag för transportsystem på lång sikt.

Månadens stormöte
I panelen: Socialdemokratiska politikerna Kadir Kasirga, Gunilla Svantorp och Johan Danielsson samt Transports Jimmy Ovesson.

Här lyfter Transports frågor politiskt

Fackligt-politiskt. Det var högt tryck och många frågor när medlemmar digitalt mötte politiker på plats i LO-borgen. Ämnen för första stormötet: Reglering av taxibranschen och kontroll av yrkestrafiken så att mobilitetspakets regler verkligen följs.

Mattias Schulstad har sammanställt LO:s upphandlingsguide.

Upphandlingar sänke för LO-branscher

Offentliga upphandlingar. Färdtjänst, avfallshantering, skolskjutsar, vård och omsorg – varje år upphandlas verksamhet för över 800 miljarder kronor med skattepengar. Fast för många branscher är offentliga upphandlingar ett sänke. LO har gett ut en guide för att återta kontrollen.

Amazon riskerar böter för övervakning av anställda

Lager. Världens största e-handelsbolag, Amazon, hotas av böter på 363 miljoner kronor i Frankrike. Företaget går alldeles för långt i sin övervakning och kontroll av lagerarbetarna, menar den franska integritetsskyddsmyndigheten.

Förtroendevalda från Connect Bus på konferens i Askersund.. Foto: Mats Neander

Connectare knyter band på konferens

Facket. Förtroendevalda från Connect Bus i hela landet möttes efter nyår. Under konferensen lyftes en rad frågor – om kollektivavtal, organisering och rollen som förtroendevald.

Åkerier varnar: För få p-platser

Åkeri. Det finns för få parkerings- och omkopplingsplatser för den tunga godstrafiken. Det anser 93 procent av de företag som svarat på en enkätundersökning från Sveriges Åkeriföretag.

Osäkra jobb kan leda till tidig död

Arbetsliv. Kombinationen låg lön och otrygga anställningar leder till stress och i värsta fall för tidig död. En handbok från Karolinska institutet har tio förslag på att minska hälsoriskerna.