Avtal 2020

Här är detaljerna i taxitelefonisternas nya avtal

Taxi. Taxitelefonisterna får en lönehöjning på totalt 1 369 kronor på 29 månader. Det första lönelyftet sker den 1 januari 2021. – Med tanke på pandemins stora inverkan på taxibranschen får vi vara nöjda med avtalet, säger Transports centrala ”taxiombudsman” Mats H Andersson.

Telefonisterna som bemannar taxis beställningscentraler har ett eget kollektivavtal. Uppgörelsen blev klar i går och följer LO:s märke. Det innebär ett löneutrymme på 5,4 procent de kommande 29 månaderna.

Löptiden för avtalet är den 1 januari 2021 till den 31 maj 2023.

Precis som för andra yrkesgrupper är retroaktiv lön, kompensationen för de sju månaderna med frusna löner, inbakad i de 5,4 procenten.

Lönerna höjs nu i två steg:

  • den 1 januari 2021 med 778 kronor.
  • och ytterligare 591 kronor från den 1 juni 2022.

Löneökningarna motsvarar inte fullt ut 5,4 procent. Orsaken är att LO förhandlat fram en angelägen förbättring av avtalspensionen, som arbetsgivarna betalar in premier till. (Åldern sänks etappvis från 25 till 22 år, då premieinbetalningarna startar.)

LO-arbetarna får dock betala förbättringen genom en viss avräkning på löneutrymmet. Avräkningen blir inte lika för alla, utan beräknas branschvis. Ju fler unga, desto större avräkning.

För taxitelefonisterna blir reduceringen totalt 0,46 procentenheter, av märket.

– Det är lite mer än vad Transports åkerichaufförer och terminalarbetare fick ”betala”. Och lite mindre än kostnaden som väktarna väntas få, säger Mats H Andersson.

Han betonar att pensionsreformen är viktig, särskilt för LO-arbetare som ofta kommer ut i arbetslivet tidigt.

En heltidsarbetande telefonist får omkring 15 000 kronor varje år i premier, till det egna avtalspensionskontot. På tre år blir det 45 000 kronor – pengar som sedan kan växa genom ”ränta-på-ränta” under ett yrkesliv som fortsätter 40–45 år till.

De olika tilläggen i telefonistavtalet höjs med samma procentsatser som lönerna. Parterna enades också om att tillsätta två arbetsgrupper. Den ena ska se över lönetarifferna. Den andra tar sig an arbetsmiljöfrågor, och den automatisering och digitalisering som redan påverkat taxibranschen i stor utsträckning.

LO:s samordning och det så kallade märket på 5,4 procent är lägre än löneutrymmet i den förra avtalsrörelsen. Då fick fackförbunden igenom 6,5 procent på tre år.

Mats H Andersson säger:

– Jag kan förstå om medlemmar velat ha större löneökningar, särskilt om man jobbar i branscher som inte påverkats nämnvärt av pandemin. Men taxi är en näring som drabbats väldigt hårt av corona. Här ger märket och LO-samordningen draghjälp.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Viktor Andersson och Magnus Kvilén på Transports avdelning 3 i Göteborg är kritiska till anställningsvillkoren för Foodoras matbud. Foto: John Antonsson

Dyrt att vara bilbud hos Foodora

Matbud. Cykelbuden som jobbar för Foodora har kollektivavtal. De bilburna buden är anställda i ett annat bolag där de kör egna bilar och enbart får provisionslön.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Projekt för bättre ordning i taxibranschen startar

Taxi. Nu är taxiprojektet i gång. Fem uppsökare gör sig beredda att söka upp chaufförer och företag landet runt. Syftet är att rekrytera fler medlemmar, få i gång facklig verksamhet och teckna fler kollektivavtal.

Ingram Micro. Foto: Lilly Hallberg

”Många får svettutslag på kroppen”

Arbetsmiljö. Bristerna i arbetsmiljön på Ingram Micro är stora, även om det har skett vissa förbättringar de senaste åren. Det anser en medlem i Zads, som vill vara anonym, men som arbetar med returer på lagret.

Massimo Mazza

Protester mot covidpass i italienska hamnar

Internationellt. Nu är det obligatoriskt att ha ett covidpass för att jobba i Italien. Det är hamnarbetarna som går i täten för protesterna mot det och under passets första dag var hamnarna fulla av möten och demonstrationer.

Ordningsvaktsutredningen

Transport: ”Stoppa slopade Säpo-kontroller”

Bevakning. Svenska Transportarbetareförbundet och branschorganisationen Säkerhetsföretagen gör gemensam sak och kräver att regeringen stoppar förslaget om att ta bort Säkerhetspolisens kontroller av vissa medarbetare.

Hallå där!

Daniel Hilmér

… tidningsbud i Trollhättan, och huvudskyddsombud på Västsvensk tidningsdistribution (VTD), som jobbar som vanligt nu på lördag den 9 oktober, Tidningsbudens dag.

Två sophämtare i Säffle med många års erfarenhet av yrket fick inte behålla sina jobb när kommunen tog över sophämtningen från en entreprenör.

Rutinerade miljöarbetare petades av Säffle kommun

Miljöarbetare. Två sophämtare i Säffle med många års erfarenhet av yrket fick inte behålla sina jobb när kommunen tog över sophämtningen från en entreprenör. – Det är fruktansvärt dåligt att de ratar kompetent personal, säger en av de drabbade, PO Sakariasson.

Viktor Andersson och Magnus Kvilén på Transports avdelning 3 i Göteborg är kritiska till anställningsvillkoren för Foodoras matbud. Foto: John Antonsson

Dyrt att vara bilbud hos Foodora

Matbud. Cykelbuden som jobbar för Foodora har kollektivavtal. De bilburna buden är anställda i ett annat bolag där de kör egna bilar och enbart får provisionslön.

Döden på jobbet
Många dödsolyckor bland lastbilschaufförer sker i trafiken. Foto: Jeppe Gustafsson/Shutterstock

”Alla ska få komma hem från jobbet”

Arbetsmiljö. Förra året dog färre lastbilschaufförer i tjänsten än 2019. Men det är inget trendbrott. Chaufförer är fortfarande en yrkesgrupp som är mycket hårt drabbad av dödsolyckor.

Få arbetsgivare får böta för dödsolyckor

Arbetsmiljö. I få fall leder arbetsplatsolyckor med dödlig utgång till att företag bötfälls. I minst 43 av 55 fall av dödsolyckor under 2018 har ingen arbetsgivare alls kunnat ställas till svars. Det visar en granskning som tidningen Arbetet gjort.

Truckförare skadedrabbade

Arbetsmiljö. I snitt inträffar tre olyckor per dag med truckar. Det gör truckförare till en av de allra värst skadedrabbade yrkesgrupperna. År 2019 skedde 1 163 olyckor där truckar var inblandade. Det visar siffror från Arbetsmiljöverkets databas.

Högt tryck på skrivarkurs

Kultur. Drygt 70 LO-medlemmar sökte till LO:s och ABF:s skrivarkurs i våras. Men bara tio fick plats. I vår blir det en ny kurs. De som inte fick plats förra gången har förtur.

Nattarbete

Terminalarbetare: ”Korta arbetstiden för nattjobb”

Terminal. Terminalarbetaren Lennart Karlsson jobbar ständig natt. IF Metall har tecknat avtal om 34 timmars arbete per vecka för nattarbetare, men i Transport gäller 40. – Det känns orättvist att det är så stor skillnad, säger han.

Peter Winstén och Tommy Wreeth.

Facket ser gärna kortare arbetstid

Terminal. Transports avtalsansvariga håller med. En minut komp per timme mellan klockan 22 och 06 är inte så mycket. Men frågan har lyfts och de tror att fler kommer att ställa krav på mer ledig tid i kommande avtalsförhandlingar.

Väktare och ordningsvakter hårt utsatta för hot och våld

Bevakning. ”Rånarna hotade mig med automatvapen och sa åt mig att gå ner på knä. När jag satt ner på knä sparkade de mig i ansiktet.” Väktare och ordningsvakter hör till de yrkesgrupper som löper störst risk att utsättas för hot och våld, visar en ny rapport.