Hallå där!

Michaela Leo Michaela Leo börjar snart ett nytt jobb – hon ska driva på den facklig-politiska samverkan i Stockholms arbetarekommun. Transport kan ta åt sig en del av äran för det, tycker hon.

 

Parkeringsvakt, avdelningsordförande för Transport i Östergötland, valledare åt Transport senaste valet, det är en del av det du gjort Michaela Leo. Men nu har du fått ett nytt arbete?

– Ja, jag ska bli facklig-politisk ombudsman åt Stockholms arbetarekommun och i Socialdemokraterna i Stockholms län. Jag vill gärna tacka Transport för att de väckte min medvetenhet kring hur viktigt det är att samarbeta mellan fack och politik, och för att jag fick gå den facklig-politiska utbildningen och lära mig mer.

Det finns en lång tradition av fackligt-politiskt samarbete men också frustration mellan varven?

– Ja, hos båda sidor. Tanken är nu att stärka banden mellan S och facket. Att man använder båda möjligheterna för att föra fram sina frågor. Jag tyckte länge att det räckte väl att vara med i facket, men sedan kände jag att jag måste bli aktiv i ett politiskt parti också, för att samarbeta i viktiga frågor.

Du har politiska uppdrag i din hemstad Norrköping?

– Det gick fort att få uppdrag när jag blev aktiv. Numera sitter jag enbart i kommunfullmäktige, men jag har suttit i arbetsmarknads- och vuxenutbildningsnämnden. En fråga som var uppe var om vi skulle ha kvar en lastbilsutbildning i Norrköping. Alla som går den får jobb, men utbildningen är dyr. Det kändes bra att ha möjlighet att stötta transportare i vardagen.

Du börjar på nya jobbet i oktober, vad gör du just nu?

– Jag är arbetslös. Senaste jobbet var på Arbetsförmedlingen. Där avbröts min provanställning när jag ifrågasatte att vi skulle strunta i överenskommelsen mellan myndigheten, Hotell- och restaurangfacket och Handels om att inte bevilja praktik under sommarmånaderna.

– Det var helt okej att jag fick sluta, jag hade inte kunnat arbeta kvar på en myndighet som gör en överenskommelse och sedan inte följer den. Det handlar om trovärdighet, både min och myndighetens.

Du har arbetat på Handels också?

– Ja med organisering. Det är viktigt att medlemmarna, och de blivande medlemmarna, känner att de kan få makt över det som gäller just deras arbetsplats. I en butik fick personalen inte tvätta arbetskläderna hemma. Men tvättmaskinen som fanns på jobbet var trasig och stod dessutom i damernas omklädningsrum. Det var ett arbetsmiljöproblem som var viktigt för dem. Vi har lagar, avtal och regler. Men om medlemmarna inte törs säga ifrån då spelar det ingen roll. Styrkan kommer av att vi organiserar oss.

Stockholms arbetarekommun låter ibland tala om sig när man är oense internt?

– Utan friktion kommer vi inte framåt. Men vi måste ena oss i stora frågor. Som när Centern säger att nyanlända ska ha ännu lägre ingångslön än vad vi som är födda i Sverige har. Då lämnar vi över lönebildningen till politiken och det är inte den svenska modellen. Vi har också lön för utfört arbete inte utifrån var du kommer ifrån. Att acceptera lön efter ursprung skulle splittra oss arbetare oerhört.

Är det någon skillnad mellan att vara politiskt och fackligt aktiv?

– Om du engagerar dig politiskt har du helt plötsligt omgivningens ögon på dig. Men det har du också om du tar på dig ett fackligt uppdrag.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Svart silhuett av medelålders man. Bild: Shutterstock

Ryktet går om hur det borde vara

Åkeri. Vi ringer upp en rumänsk förare som kör i Sverige. Numera har han ett bra jobb på ett svenskt företag, men han träffar många landsmän som inte har det.

Ellastbils som laddar på en parkering

Vad tycker du om omställningen?

Forskning. Känner du dig över­vakad på jobbet? Stressad av nya digitala bokningssystem eller kön till laddstolpen med elbilen? Forskare vid Göteborgs universitet söker nu kontakt med personer som påverkas av både den digitala och gröna omställningen.

Attila Yoldas. Foto: Julide Yoldas

”Typiskt killar är ingen ursäkt”

Machokultur. Självklart finns det biologiska skillnader mellan pojkar och flickor, kvinnor och män. Men överdriv dem inte, uppmanar föreläsaren Atilla Yoldaș. I sin handbok för att hjälpa oss göra pojkar till jämställda män passar han på att avliva myten om testosteron.

Hallå där!
Transport sutredare Amne Alansari kartlägger hur det ser ut på svenska rastplatser. Bilden är ett fotomontage. Foto: John Antonsson/Justina Öster

Amne Alansari

… ny utredare på Transport som jobbar med att kartlägga hur det är på svenska rastplatser.

Kultur
I ateljén, med målningen Dirty boots vars titel är hämtad från en Sonic youth-låt. Foto: Lilly Hallberg

Mörk samtid målad i stora drag

Konst. Lika levande yta men mer konkret djup. Björn Eriksson Molins måleri har blivit tydligare som kommentarer till samhällsutvecklingen. Värmlandsavdelningens ordförande ställer ut i Karlstad i november.

Fascinationen för militärprylar har Thomas Lindström haft sedan barnsben och samlat har han gjort i många år. Foto: Bertil Janson

Militärprylar är Thomas passion

Mötet. Från D-dagens stränder till en egen militärlastbil. Slambilsförarens specialintresse har fört honom långt.

Månadens medlem
Bildtext: Martin Nyberg samlar sopor på jobbet och skräp på fritiden.

Martin tar kampen mot skräpet

Renhållare. Martin Nybergs Opel vectra med släpvagn är belamrad med soppåsar, handskar, krattor, sopborstar, griptång och båtshake. På dagarna hämtar han sopor, på fritiden plockar han skräp.

Hallå där!
Tobias Persson och Monica Liljedahl jobbar på Zalandolagret i Brunna, där Postnord tog över driften den 1 oktober. Foto: Lilly Hallberg

Tobias Persson och Monica Liljedahl

…huvudskyddsombud respektive skyddsombud för Transport på Zalandos anläggning i Brunna, där Postnord TPL nyligen tog över driften efter Ceva.

Månadens medlem
”Det är svårt för oss att få till stora förändringar”, säger Michael Stjärnfeldt som suttit med i Transports förhandlingsdelegation för flyg­avtalet sedan 2005. Foto: John Antonsson

Michael är veteran i avtalsdelegationen för flyget

Flyg. Efter snart 20 år i Transports flygavtalsdelegation har Michael Stjärnfeldt sett hur förhandlingar och villkor förändrats. I dag är allt mer uppstyrt – på gott och ont.

Kids trick or treat on Halloween night. Child at decorated house door with autumn leaf wreath and pumpkin lantern. Little boy in witch and skeleton costume and hat with candy bucket. Fall decoration.

4 tycker till – om halloween

Enkät. Fredagen den 31 oktober är det dags att ställa frågan: ”Bus eller godis?” Firar du halloween och i så fall hur?

Vilgot inne på klassisk mark för arbetarrörelsen, hos Arenagruppen vid Norra Bantorget i Stockholm.

Vilgot räknar för vänstern

Mötet. På universitetet upptäckte Vilgot Österlund siffrorna, bytte utbildningsväg och är i dag statistiker hos radikala tankesmedjan Arena idé. Men hans första fack var Transport.

Hallå där!

Frida Fuentes

…som tidigare jobbat som ordningsvakt i tunnelbanan i Stockholm, men nu är skyddsombud på heltid vid Avarn security.

Månadens medlem
Helena Åström tipsar yngre kollegor: ”Var dig själv och bjud på dig själv!”

Helena har jobbat 40 år som flygvärdinna

Kabinpersonal. Helena Åström tänkte bli lärare. Nu har hon rest ihop 40 år som charterflygvärdinna och gillar att vara på väg. Höjdpunkten? En jordenruntresa.

Förhandlingar i gång för flygavtalen

Flyg. Förhandlingarna om nya avtal för flygets markpersonal har dragit i gång. Nu ska Transport och Svenska Flygbranschen försöka komma överens om nya löner.

Månadens medlem
Bildtext: ”Det ska finnas utrymme att tvätta, sköta om bilen och göra säkerhetskontroller. Och man ska våga göra sin röst hörd”, säger Elin Malmström som är skyddsombud och tycker att hon blir lyssnad på, på sin nuvarande arbetsplats.

Sitta still är inget för Elin

I farten. Elin Malmström är sopgubben som gillar allt som brummar, högt. Sopgubbe? Ja, man säger ju inte taxichaufförska, tycker hon som kör sop-limo.

Johan Moberg framför sin DAF som han har kört sedan november 2024. Foto: Pierre Hennigor Cavalli

När vägen förändrar livet

Mötet. För 26 år sedan blev lastbilschauffören Johan Moberg förlamad från bröstet och nedåt i en motorcykelolycka. Trots det kan han, mot alla odds, fortfarande arbeta kvar. – Jag älskar det här yrket. Jag tror att det är det som har räddat mig, säger han.

Hallå där!

Bror Hellman

…som är väktare och tillbringade tre månader i Transportavdelning 5:s dammiga källare.