Fiffel & båg

Ryktet går om hur det borde vara

Åkeri. Vi ringer upp en rumänsk förare som kör i Sverige. Numera har han ett bra jobb på ett svenskt företag, men han träffar många landsmän som inte har det.

Svart silhuett av medelålders man. Bild: Shutterstock
Bild: Shutterstock

Jag vet att du vill vara anonym, vad ska vi kalla dig?

– Kanske Andrew Tate? Haha!

Detta att betala traktamenten ”i stället” för lön, är det kutym i Rumänien?

– I helsicke heller! Det är bara ett kryphål för att minimera utgifterna till Skatteverket, att betala den rumänska minimilönen och resten som traktamenten. Men jag tror att den här typen av företag är mindre vanliga nu än för fem–sex år sedan, det är svårt om du har 30 löner som måste betalas.

Varför tror du att det är mindre vanligt nu?

– För att Skatteverket började göra sitt jobb så att pengar inte läcker bort från dit de ska. Färre förare kommer till Sverige och på parkeringsplatserna hör man historier om åkerier med kanske bara fem bilar som åkt fast. Det är bra, jag betalar 35 procent i skatt och sociala avgifter och det är jag glad för.

Hur är livet för dina landsmän som har tveksamma arbetsgivare?

– Det är komplicerat för det är en psykologisk fråga. För en del är känslan dålig och för en del är den väldigt dålig. Bara det att om förarna skadar sig i arbetet och måste till sjukhus så får de en större sjukhusräkning. Och deras körtid är pressad till MAX.

Har du hört om folk som tvingas arbeta av tid eller får lån tagna i sitt namn?

– Lyckligtvis inte. Vi lever inte innan år 1856, slaveriet är avskaffat. Men en sak som arbetsgivare utnyttjar är det faktum att om du kommer hit i början av en månad så får du betalt först i slutet av nästa. Det är också en psykologisk fråga, en del är close-minded och lyder.

Hur funkar det att klara sig på en liten lön i ett dyrt land?

– De flesta tjänar inte så lite. Men man måste vara uppmärksam på kryphålet. De kan tjäna 21 000 kronor i lön och skatta på dem – sedan kan arbetsgivaren variera hur mycket som läggs som traktamenten, det är så de spelar boll. Och förarna bor ju i bilarna.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

”Tyvärr är det vanligt att ingen betalar skatt och sociala avgifter för rumänska förare”, säger fackförbundet SLT:s ordförande Elena ”Nina” Frandes.

”Utvecklingen för rumänska förare är inte ljus”

Åkeri. Bemanningsföretag används för att ducka skatten och förarna får betala. Ett företag som hade tioårskontrakt med sin enda svenska kund påstod sig sakna fast driftställe och betalade 570 procent av ersättningen som skattefritt traktamente. – Det är rumäner som exploaterar andra rumäner, säger fackkämpen Elena Frandes.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

”Man vill ju inte ha en kamera i ansiktet hela tiden”

Säkerhet. ”Vad är det som försiggår, undrade vi? Vad är övervakningssystemet i rondbilen till för? Det är bara om olyckan skulle vara framme, sa ledningen. Men inte var det så roligt, man vill ju inte ha en kamera i ansiktet hela tiden när man kör”.

Ellastbils som laddar på en parkering

Vad tycker du om omställningen?

Forskning. Känner du dig över­vakad på jobbet? Stressad av nya digitala bokningssystem eller kön till laddstolpen med elbilen? Forskare vid Göteborgs universitet söker nu kontakt med personer som påverkas av både den digitala och gröna omställningen.

Förslag om laddstationer vid statliga rastplatser

Trafik. Ett 30-tal av Trafikverkets omkring 270 rastplatser runt om i Sverige skulle kunna kompletteras med stationära laddstationer, som drivs av kommersiella aktörer. Först ut i ett pilotprojekt skulle kunna vara rastplatsen Brahehus vid E4, strax norr om Gränna.

Två döms för ekobrott i Think Pink-härvan

Dom. Think Pinks tidigare vd döms till fängelse i 1,5 år för grov ekonomisk brottslighet. En avfallskonsulent döms också till fängelse för medhjälp. Båda har tidigare fått längre fängelsestraff för miljöbrott som bolaget begått.

Långtradare på väg mot Göteborg. Foto: Justina Öster

”Okej att bara testa alkoholberoende chaufförer”

Trafik. Det är okej som Transportstyrelsen föreslår nu, att bara förare med alkoholproblem ska testas för alkoholberoende. Så reagerar en lastbilschaufför som kör i västra delen av Sverige och vill vara anonym. Innan förslaget kom var han fly förbannad.

Kollage med körkort och en skylt med Transportstyrelsens logga.

Transportstyrelsen backar om peth-tester för körkort

Trafik. (UPPDATERAD 25-10-29) De så kallade peth-testerna, blodprov för att mäta förares alkoholkonsumtion, vållade skarp kritik. Nu backar Transportstyrelsen och föreslår att de inte längre ska kunna användas allmänt, som grund för att återkalla körkort. Testerna kommer dock att finnas kvar för personer som fått diagnosen alkoholberoende.

Polisbil

Hårdare tag mot färdskrivarfusk

Trafik. Regeringen föreslår skärpta regler mot färdskrivarfusk. Högre böter, lättare att visitera chaufförer och fler fängelsestraff är några av förslagen.

Europeiska domstolen för de mänskliga rättigheterna, kallad Europadomstolen, ligger i Strasbourg. Varje år inkommer över 50 000 klagomål från personer och organisationer i Europarådets 46 medlemsstater.

SD-uteslutning fall i Europadomstolen

Juridik. Europadomstolen har beslutat att Sverige ska svara på frågor om Transports uteslutning av en SD-politiker. Det gäller om staten agerat i strid med föreningsfriheten, genom domstolsbeslut som ogiltigförklarat uteslutningen.

Kommunen skärper krav på färdtjänst

Servicetrafik. Efter larm om obegriplig, utlokaliserad taxiväxel skärper nu Sundsvalls kommun kraven på leverantören: Alla anställda ska finnas inom Sveriges gräns.

Postnord TPL har tagit över driften vid Zalandos terminal i Brunna, norr om Stockholm.

Zalandolager får ny regi – igen

Terminal. Den 1 oktober tog Postnord TPL officiellt över driften på Zalandos stora anläggning i Brunna, norr om Stockholm. Det är tredje arbetsgivaren på sex år för de anställda.

Jobb hos assistansprofil – mardröm för chaufför

Arbetsrätt. Blankt anställningsbevis, fel lön och utlägg av egna pengar. Att köra den prisbelönta företagsledaren tedde sig perfekt för rutinerade chauffören Marika Jausovec – men slutade med avsked i sms.

Farlig arbetsmiljö
Ståplatta på sopbil. Foto: Privat

Skyddsombud vill stoppa farliga ståplattor

Miljö. Ståplattorna bakpå sopbilarna är livsfarliga och måste bort innan ännu ett dödsfall eller en allvarlig olycka inträffar, anser skyddsombudet Manuel Gomez i Halmstad. Nu har han vänt sig till Arbetsmiljöverket för att få stöd.

Tåg lossas i Norrköpings hamn

Hamnen varslar – elva kan förlora jobbet

Hamn. Norrköpings Hamn har varslat om uppsägningar som kan beröra elva medarbetare. En nödvändig konsekvens av skogsindustrins nedgång, enligt bolaget.

Rekordbeslag av heroin i falska Clas Ohlson-kartonger

Åtal. En uppenbart nervös lastbilschaufför stoppades natten till den 11 april av tullen i Helsingborg. Nu är han åtalad, misstänkt för att ha försökt smuggla ett halvt ton knark i kartonger som påstods innehålla hushållsapparater på väg till en Clas Ohlson-butik.