Hallå där!

Bodil Jönsson, aktuell med en ny bok: Tio tankar om arbete. Hennes tidigare bok Tio tankar om tid blev mycket omtalad på 1980-talet.

Du vill att vi ska se annorlunda på arbete och ifrågasätter den enorma betydelse det fått i våra liv. Men du är själv 74 år och jobbar för fullt?

– Det finns ingen motsättning i det. En av de saker jag vill med min bok är att öka acceptansen för att människor kan vilja arbeta olika mycket och må olika bra av att jobba olika mycket. Jag vill att min bok ska inspirera tanken snarare än ge färdiga lösningar på en komplex situation som överlevt sig själv och där alla håller varandra i ett ömsesidigt strupgrepp: arbeta!

För dem som jobbar inom LO-förbunden är många jobb hårt styrda när det gäller arbetstid och raster. Hur ska taxichaufförer och väktare kunna tillämpa dina tankar om en friare syn på arbetstid?

– En utveckling i den riktning som jag skissar ger sig inte av sig själv, och det krävs många olika steg på vägen, steg som vi inte kan förutse och planera alla på en gång. I dag har vi en obefogat stor mänsklig och ekonomisk kostnad för att alla ska in i samma mall, oberoende av personlighet, yttre förutsättningar och yrkesuppgift. Om vi åtminstone vågade samtala om möjligheterna att rucka på exempelvis styrningen av arbetena – vad skulle vi se då?

Du förespråkar medborgarlön?

– Nej, det gör jag inte – jag varnar bland annat för de ramaskrin som kan komma från den som själv jobbar hårt och inte vill att hans skatt ska gå till den som bara latar sig. Men jag säger också att det inte är värdigt ett samhälle som vårt med den skyhöga arbetslöshet som möter unga människor om de har funktionsnedsättningar, ofullständiga skolbetyg eller utomeuropeisk bakgrund. Vi andra har skapat en värld där de inte får vara med. Många långtidssjuka har det också orimligt svårt.

Vilka är dina bästa argument för medborgarlön?  

– Att vi för ungefär samma kostnad som dagens bidragssystem kan ge människor möjlighet att överleva utan att kränka dem med all kontroll. Många av dem skulle fortsätta göra så gott de kan, och en hel del av det som de gör och som kan se ut som ideellt arbete skulle vara i allra högsta grad samhällsnyttigt. Att perioden mellan två jobb skulle kunna bli sådan att man hann växa till sig som människa.

Du vill mynta begreppet lagomarbete, vad betyder det?

– Att vi skulle kunna göra tankeleken att luckra upp åtta-timmarsdagen och pensionsåldern, inte till en annan siffra utan till något som är lagom för den berörda utifrån hur mycket arbete hen klarar, arbetsuppgifternas karaktär och de yttre omständigheterna. Sådant som påverkar oss under olika perioder i livet kan vara sjuka närstående, små barn, en problemperiod med tonåringar eller en konkurrerande studieinsats.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Svart silhuett av medelålders man. Bild: Shutterstock

Ryktet går om hur det borde vara

Åkeri. Vi ringer upp en rumänsk förare som kör i Sverige. Numera har han ett bra jobb på ett svenskt företag, men han träffar många landsmän som inte har det.

Ellastbils som laddar på en parkering

Vad tycker du om omställningen?

Forskning. Känner du dig över­vakad på jobbet? Stressad av nya digitala bokningssystem eller kön till laddstolpen med elbilen? Forskare vid Göteborgs universitet söker nu kontakt med personer som påverkas av både den digitala och gröna omställningen.

Attila Yoldas. Foto: Julide Yoldas

”Typiskt killar är ingen ursäkt”

Machokultur. Självklart finns det biologiska skillnader mellan pojkar och flickor, kvinnor och män. Men överdriv dem inte, uppmanar föreläsaren Atilla Yoldaș. I sin handbok för att hjälpa oss göra pojkar till jämställda män passar han på att avliva myten om testosteron.

Hallå där!
Transport sutredare Amne Alansari kartlägger hur det ser ut på svenska rastplatser. Bilden är ett fotomontage. Foto: John Antonsson/Justina Öster

Amne Alansari

… ny utredare på Transport som jobbar med att kartlägga hur det är på svenska rastplatser.

Kultur
I ateljén, med målningen Dirty boots vars titel är hämtad från en Sonic youth-låt. Foto: Lilly Hallberg

Mörk samtid målad i stora drag

Konst. Lika levande yta men mer konkret djup. Björn Eriksson Molins måleri har blivit tydligare som kommentarer till samhällsutvecklingen. Värmlandsavdelningens ordförande ställer ut i Karlstad i november.

Fascinationen för militärprylar har Thomas Lindström haft sedan barnsben och samlat har han gjort i många år. Foto: Bertil Janson

Militärprylar är Thomas passion

Mötet. Från D-dagens stränder till en egen militärlastbil. Slambilsförarens specialintresse har fört honom långt.

Månadens medlem
Bildtext: Martin Nyberg samlar sopor på jobbet och skräp på fritiden.

Martin tar kampen mot skräpet

Renhållare. Martin Nybergs Opel vectra med släpvagn är belamrad med soppåsar, handskar, krattor, sopborstar, griptång och båtshake. På dagarna hämtar han sopor, på fritiden plockar han skräp.

Hallå där!
Tobias Persson och Monica Liljedahl jobbar på Zalandolagret i Brunna, där Postnord tog över driften den 1 oktober. Foto: Lilly Hallberg

Tobias Persson och Monica Liljedahl

…huvudskyddsombud respektive skyddsombud för Transport på Zalandos anläggning i Brunna, där Postnord TPL nyligen tog över driften efter Ceva.

Månadens medlem
”Det är svårt för oss att få till stora förändringar”, säger Michael Stjärnfeldt som suttit med i Transports förhandlingsdelegation för flyg­avtalet sedan 2005. Foto: John Antonsson

Michael är veteran i avtalsdelegationen för flyget

Flyg. Efter snart 20 år i Transports flygavtalsdelegation har Michael Stjärnfeldt sett hur förhandlingar och villkor förändrats. I dag är allt mer uppstyrt – på gott och ont.

Kids trick or treat on Halloween night. Child at decorated house door with autumn leaf wreath and pumpkin lantern. Little boy in witch and skeleton costume and hat with candy bucket. Fall decoration.

4 tycker till – om halloween

Enkät. Fredagen den 31 oktober är det dags att ställa frågan: ”Bus eller godis?” Firar du halloween och i så fall hur?

Vilgot inne på klassisk mark för arbetarrörelsen, hos Arenagruppen vid Norra Bantorget i Stockholm.

Vilgot räknar för vänstern

Mötet. På universitetet upptäckte Vilgot Österlund siffrorna, bytte utbildningsväg och är i dag statistiker hos radikala tankesmedjan Arena idé. Men hans första fack var Transport.

Hallå där!

Frida Fuentes

…som tidigare jobbat som ordningsvakt i tunnelbanan i Stockholm, men nu är skyddsombud på heltid vid Avarn security.

Månadens medlem
Helena Åström tipsar yngre kollegor: ”Var dig själv och bjud på dig själv!”

Helena har jobbat 40 år som flygvärdinna

Kabinpersonal. Helena Åström tänkte bli lärare. Nu har hon rest ihop 40 år som charterflygvärdinna och gillar att vara på väg. Höjdpunkten? En jordenruntresa.

Förhandlingar i gång för flygavtalen

Flyg. Förhandlingarna om nya avtal för flygets markpersonal har dragit i gång. Nu ska Transport och Svenska Flygbranschen försöka komma överens om nya löner.

Månadens medlem
Bildtext: ”Det ska finnas utrymme att tvätta, sköta om bilen och göra säkerhetskontroller. Och man ska våga göra sin röst hörd”, säger Elin Malmström som är skyddsombud och tycker att hon blir lyssnad på, på sin nuvarande arbetsplats.

Sitta still är inget för Elin

I farten. Elin Malmström är sopgubben som gillar allt som brummar, högt. Sopgubbe? Ja, man säger ju inte taxichaufförska, tycker hon som kör sop-limo.

Johan Moberg framför sin DAF som han har kört sedan november 2024. Foto: Pierre Hennigor Cavalli

När vägen förändrar livet

Mötet. För 26 år sedan blev lastbilschauffören Johan Moberg förlamad från bröstet och nedåt i en motorcykelolycka. Trots det kan han, mot alla odds, fortfarande arbeta kvar. – Jag älskar det här yrket. Jag tror att det är det som har räddat mig, säger han.

Hallå där!

Bror Hellman

…som är väktare och tillbringade tre månader i Transportavdelning 5:s dammiga källare.