Genrebild sexuella trakasserier
Close
Håll inte tyst om du blir utsatt för sexuella trakasserier eller övergrepp. Berätta för någon du har förtroende för, uppmanar Transports ombudsmän och regionala skyddsombud.
Close

Håll inte upplevelserna inom dig själv – berätta!

Transportbranschen. Ombudsmän, regionala skyddsombud och ordföranden är överens: Berätta, berätta, berätta. Prata med någon som du har förtroende för. Säg ifrån. Hör av dig till oss på facket.

I yrkesgrupp efter yrkesgrupp har kvinnor de senaste veckorna vittnat om övergrepp, sexuella trakasserier och sexistisk jargong. Skådespelarna var först ut, sedan har sångare, musiker, jurister, journalister och politiker följt efter med berättelser och upprop. Vittnesmål har också spridits från idrottsrörelsen, skolorna och fackförbundsvärlden.

En insamling av berättelser om övergrepp och trakasserier startade förra veckan även inom transportbranscher: #banaväg.

– Vi tror att det behöver synliggöras att det här finns i transportnäringen också, säger Tove Winiger, en av initiativtagarna.

Själv jobbar hon som politiskt sakkunnig på branschorganisationen Sveriges Åkeriföretag (SÅ). Men idén att börja samla berättelser om övergrepp, trakasserier och jargong mot kvinnor fick hon i sitt feministiska nätverk.

– Eftersom vi på SÅ tycker att det är viktigt att lyfta upp den här frågan har vi kunnat sprida information om upprop och insamling på organisationens Facebooksida. Problemet är större än att det kan finnas dåliga arbetsgivare som är medlemmar i SÅ. Det här handlar om kulturen inom branscherna.

Tove Winiger konstaterar dock att insamlandet av berättelser går trögt den första veckan. I Facebookgruppen för chaufförskvinnor, Queen of the road, pågår en debatt om att jargongen är rå i åkeribranschen, och flera av kvinnorna trivs med den.

Vanligt med sexistiska kommentarer

Transportarbetaren ringde till 20-talet ombudsmän, regionala skyddsombud och avdelningsordföranden i Transport, alla kvinnor. Frågan gäller om de blir kontaktade av medlemmar som upplever övergrepp eller sexuella trakasserier på jobbet. Och hur facket agerar.

Några av dem har under sin tid på avdelningskontoret inte hört av en enda medlem som behövt hjälp att slippa övergrepp eller sexism. Men sammantaget har ombudsmän och regionala skyddsombud under årens lopp hanterat en del fall, några av dem kan du läsa om här.

– Det är jättevanligt när unga tjejer börjar köra lastbil – att de får kommentarer om hur de ser ut, vad de vill eller inte vill och klappar där de inte vill bli klappade, säger Cecilia Johansson, ombudsman i Borlänge.

– Men nästan ingen vill driva det vidare, de vet att de blir rökta på arbetsplatsen. Men de vill prata av sig och få det bekräftat att de har rätt att säga nej, fortsätter hon.

Prata med något du litar på

Cecilia Johansson och de andra ombudsmännen och RSO:erna är rörande överens om vad den som utsätts för sexuella trakasserier ska göra: Se först och främst till att inte behålla upplevelserna inom dig själv.

– Prata med din arbetsgivare, kontakta skyddsombudet. Om det är chefen själv som kränker dig får du gå högre upp i hierarkin. Och naturligtvis ska du söka stöd hos oss i facket, säger Marja-Lena Lundberg, regionalt skyddsombud i Luleå.

– Börja med att berätta för någon som du har förtroende för. Då kanske ett beslut att prata med chefen också mognar hos dig själv, säger Susanne Bergman-Israelsson, avdelningsordförande i avdelning 19 i Västerås.

– Gör en polisanmälan om det handlar om ett övergrepp. Och självklart ska du kontakta facket, säger Lotta Larsson, ombudsman i Halmstad.

Företräder även förövare

Kjell Arbestål, ombudsman på Transports avdelning i Sörmland, hanterar fyra fall med sexuella trakasserier just nu. Två har kommit till förhandlingsstadiet.

– Men jag företräder dem som har gett de oönskade kramarna. Som har känt på kvinnors kroppar mot deras vilja och som arbetsgivaren vill bli av med, säger han.

Det handlar om män som har tafsat på kvinnor hos arbetsgivarens kunder, kvinnor som inte är transportare.

– Männen är medlemmar i facket, säger Kjell Arbestål. Och min roll är att försöka få till det så bra som möjligt för dem när arbetsgivaren tänker avskeda dem.

Och om han framöver kommer till en arbetsplats där både offer och förövare är med i Transport?

– Ja, då måste jag nog ta hjälp av min kollega så att vi får lyssna på och stötta båda parter.

Sida vid sida med Irans kvinnor

Demonstration. På fredagen samlades folk från LO-distriktet utanför Irans ambassad för att visa sitt stöd för den feministiska kampen och de mänskliga rättigheterna i landet. Saied Tagavi, fackligt aktiv i Transport, var en av talarna.

Julhandeln kickar i gång
Eddie Karlsson är Transportombud på sin arbetsplats, DHL Express i Göteborg.

Eddie mådde dåligt inför Black Friday

Terminal. Tidigare år har varit stressiga och tunga. Men i år är Eddie Karlsson på DHL Express i Göteborg inte lika orolig. Nya chefer har lyssnat på personalen och sett till att det är ordentlig bemanning och bra planering till Black Friday.

Skakigt läge för näthandeln

E-handel. Efter flera år av uppgång dalar handeln på nätet. Raketsiffrorna från pandemin är bortblåst och handlarna fruktar att försäljningen ska dala.

Så gör företagen vid arbetstoppar

Enkät. Transportarbetaren har frågat ett flertal transportföretag som levererar varor från e-handeln hur de gör vid arbetstoppar som Black Friday, Cybermåndag och julhandeln.

Snabbkoll
Snabbkoll: Så blir du blåst på lönen

Så blir du blåst på lönen

Dina pengar. Arbetsgivare kan blåsa anställda på lön på många sätt. Här är några exempel att vara vaksam mot. Hämtade från verkligheten.

Målet: Bli bäst i Sverige på att värva elevmedlemmar

Facket. I början av året var Transports avdelning 17 Skövde-Borås på plats 12 när det gällde antalet elevmedlemmar inom förbundet. Sista oktober hade de avancerat till en tredje plats. Transportarbetaren ringde upp Johan Lövgren, väktare och ungdomsansvarig på avdelningen, för att fråga hur han gör när han är ute i skolorna och värvar.

”Man får bättre koll på vad som händer runt lastbilen”

Åkeri. – Var ska man ha kaffemuggen? Det får de lägga till, men bilen kan säkert funka riktigt bra inne i stan. Det är mycket glas och när man sitter i mitten får man bättre koll på vad som händer runt omkring, säger Niklas Jussila och Ove Mattson som provsitter i hytten.

Ny ellastbil för distribution på väg

Åkeri. Kompakt, med lågt insteg och förarplatsen centrerad i hytten. Mitt i värsta snöyran visade företaget Volta trucks upp sin nya ellastbil, framtagen speciellt för distribution i stadstrafik. Planen är att den ska rulla ut på svenska marknaden andra kvartalet 2023.

Hallå där!
David Ericsson, årets Ivar Lo-pristagare 2023. Foto: Patrik Pettersson

David Ericsson

…lastbilschaufför, författare och krönikör i Transportarbetaren, som tilldelas fackföreningsrörelsens Ivar Lo-pris 2023 på 125 000 kronor.

Taxi Härnösand backar efter kritik mot aggressivt mejl till förare

Taxi. De anställda på Taxi Härnösand uppmanades i ett mejl från arbetsgivaren att kämpa för att bli ”svensk på riktigt” och förbjöds att prata med varandra på sitt modersmål inne på taxistationen. Efter Transports kritik backade arbetsgivaren och bad de anställda om ursäkt.

Brist på flygtekniker

Flyg. Lastbilschaufförer och taxiförare var först ut. Nu slår också flygbranschen larm om att fler flygtekniker, flygmekaniker och plåtslagare behöver rekryteras och utbildas för att plan och helikoptrar ska kunna lyfta framöver. Störst är bristen på plåtslagare.

Foodorabud. Foto: John Antonsson

Foodora fick rätt mot Transport i AD

Arbetsrätt. Transport förlorade mål i Arbetsdomstolen. Domen slår fast att ett matbud var anställd av ett så kallat egenanställningsföretag och inte Foodora.

Genrebild tidningsbud

Bud – en hotad yrkeskår?

Tidningsbud. En av Transportarbetareförbundets kärngrupper, tidningsdistributörerna, har blivit allt mindre. Tidningsdöd och minskad utgivningstakt har slagit hårt. Nyligen aviserade Tidningen Ångermanland att det nästa år bara blir utdelning tre dagar i veckan.

”Ingen ska riskera att skadas eller dö på jobbet”

Arbetsmiljö. Arbetsgivarna brister när det gäller både tillsyn och kontroll av olycksdrabbade mobila maskiner som bland annat truckar. Skriftliga tillstånd för att få köra truck saknas också på många arbetsplatser inom verkstad, tillverkning, transporter och magasinering. Det visar en rapport från Arbetsmiljöverket.