”Nu får en gå och vänta”, säger däckbytaren Gunnar Johansson. Ett år till pension, men själv ser han mest fram emot älg- och rådjursjakt i oktober.
Close
”Nu får en gå och vänta”, säger däckbytaren Gunnar Johansson. Ett år till pension, men själv ser han mest fram emot älg- och rådjursjakt i oktober.
Close

Gunnar Johansson – gummigubbe i Mjölby sedan ett halvt decennium

Månadens medlem. Han gick åtta år i skolan. Sen var han trött på det. Men under 50 år i gummibranschen har det bara rullat på för Gunnar Johansson i Mjölby.

– Det är ingen idé att hålla på och byta när en trivs med jobbet, säger han. En är väl ingen sån där hoppjerka.

Jobbet finns på tunga sidan på Euromaster, företaget som hette Mjölby gummi när Gunnar Johansson klev in genom dörren den 5 maj 1965. Där har han hand om däcken till lastbilar och andra tunga fordon.

Han kommer vid halv sjutiden på morgonen, då ska kaffet sättas på och sedan blir det en kopp med grabbarna.

– Och när vi har pratat skit en stund är det bara att sätta i gång. Arbetsdagen? Den är olika hela tiden. Det kanske kan bli fyra monteringar, och sen kan det komma in en punktering. En vet aldrig hur den ska sluta.

Men 50 år, hur kommer det sig att du inte har tröttnat?

– Det är klart att det är grabbarna. Trivseln. Jag trivs med killarna på verkstan och med kunderna. Alla åkare som kommer.

Med ett halvt sekel i samma bransch har Gunnar Johansson en nästan unik överblick:

– Det är stor skillnad på däcken. Nu kan de gå 20 000, kanske upp till 30 000 mil. Förr rullade de max 5 000. Och numera är det slanglöst, bara att skruva dän hela hjulet. Tidigare fick en dra loss slangen, då var det jobbigt.

Dessutom är det maskiner som lyfter och bankar nu för tiden. För Gunnar Johansson blir det mer av precisionsarbete. Men kroppen har klarat sig hyggligt även under de tyngre åren.

– En har väl varit hård i stommen, konstaterar han.

Lastbilar från Östeuropa tillhör också de nyare inslagen i jobbet på en gummiverkstad.

– Ibland kommer våra öststatsbröder in akut med så blankslitna däck att en varken kan eller vill laga dem, berättar Gunnar Johansson.

Högsäsong råder när Transportarbetaren är på plats. Under några aprilveckor ska både lastbilar och personbilar få på sig sommardäcken. Den vanliga styrkan på fem arbetare har fyllts på med bemanningsanställda. Sedan blir det lugnt igen, och under sommaren kan Gunnar Johansson ibland vara ensam.

Han sparar nämligen sin semester till hösten. Hans största nöje är att vara i skogen, att jaga älg, rådjur eller vildsvin.

– Vi är ett gäng på sex gubbar. Vi pratar och dricker kaffe. Gemenskapen är viktigast, det är den som gör trivseln i skogen.

Den allra finaste stunden är dock, enligt Gunnar Johansson, när jaktlaget släpper i väg hunden.

– En kille har hand om kopplet, och när vi andra har satt oss på våra platser släpper han. Är det rådjur vi jagar så har vi en drever, men en kan aldrig veta riktigt vart den driver djuren.

Efter höstens pass i älg- och rådjursskogen blir det jobb igen för Gunnar Johansson. Men inte så länge.

– Jag har lovat dem att bli kvar ett år till. Sen ska en väl släppa fram någon ungdomligare till arbete.

Så den 5 maj 2016 tar Gunnar Johansson av sig overallen och lämnar gummiverkstaden. Efter 51 år.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Christian Florin

…du och stuverikollegan Betim Bajrami i Göteborgs hamn har på tre veckor värvat 26 nya medlemmar till Transport.

Transportarbetarens logga

Uteslutning prövas i hovrätten

Juridik. Transports rätt att utesluta en medlem som politiskt aktivt arbetar mot förbundets mål ska avgöras av Svea hovrätt. På onsdag inleds rättegången.

Transportarbetarens logga

Uteslutning av SD-politiker uppe i rätten

Facket. Tingsrätten prövar Transports rätt att utesluta en sverigedemokratisk kommunpolitiker. I veckan hölls huvudförhandlingen i Stockholms rådhus. Den lastbilschaufför som stämt förbundet hävdar att fackets starka ställning gör uteslutningen lagvidrig.

Hallå där!
Transport sutredare Amne Alansari kartlägger hur det ser ut på svenska rastplatser. Bilden är ett fotomontage. Foto: John Antonsson/Justina Öster

Amne Alansari

… ny utredare på Transport som jobbar med att kartlägga hur det är på svenska rastplatser.

Kultur
I ateljén, med målningen Dirty boots vars titel är hämtad från en Sonic youth-låt. Foto: Lilly Hallberg

Mörk samtid målad i stora drag

Konst. Lika levande yta men mer konkret djup. Björn Eriksson Molins måleri har blivit tydligare som kommentarer till samhällsutvecklingen. Värmlandsavdelningens ordförande ställer ut i Karlstad i november.

Fascinationen för militärprylar har Thomas Lindström haft sedan barnsben och samlat har han gjort i många år. Foto: Bertil Janson

Militärprylar är Thomas passion

Mötet. Från D-dagens stränder till en egen militärlastbil. Slambilsförarens specialintresse har fört honom långt.

Månadens medlem
Bildtext: Martin Nyberg samlar sopor på jobbet och skräp på fritiden.

Martin tar kampen mot skräpet

Renhållare. Martin Nybergs Opel vectra med släpvagn är belamrad med soppåsar, handskar, krattor, sopborstar, griptång och båtshake. På dagarna hämtar han sopor, på fritiden plockar han skräp.

Hallå där!
Tobias Persson och Monica Liljedahl jobbar på Zalandolagret i Brunna, där Postnord tog över driften den 1 oktober. Foto: Lilly Hallberg

Tobias Persson och Monica Liljedahl

…huvudskyddsombud respektive skyddsombud för Transport på Zalandos anläggning i Brunna, där Postnord TPL nyligen tog över driften efter Ceva.

Månadens medlem
”Det är svårt för oss att få till stora förändringar”, säger Michael Stjärnfeldt som suttit med i Transports förhandlingsdelegation för flyg­avtalet sedan 2005. Foto: John Antonsson

Michael är veteran i avtalsdelegationen för flyget

Flyg. Efter snart 20 år i Transports flygavtalsdelegation har Michael Stjärnfeldt sett hur förhandlingar och villkor förändrats. I dag är allt mer uppstyrt – på gott och ont.

Kids trick or treat on Halloween night. Child at decorated house door with autumn leaf wreath and pumpkin lantern. Little boy in witch and skeleton costume and hat with candy bucket. Fall decoration.

4 tycker till – om halloween

Enkät. Fredagen den 31 oktober är det dags att ställa frågan: ”Bus eller godis?” Firar du halloween och i så fall hur?

Vilgot inne på klassisk mark för arbetarrörelsen, hos Arenagruppen vid Norra Bantorget i Stockholm.

Vilgot räknar för vänstern

Mötet. På universitetet upptäckte Vilgot Österlund siffrorna, bytte utbildningsväg och är i dag statistiker hos radikala tankesmedjan Arena idé. Men hans första fack var Transport.

Hallå där!

Frida Fuentes

…som tidigare jobbat som ordningsvakt i tunnelbanan i Stockholm, men nu är skyddsombud på heltid vid Avarn security.

Månadens medlem
Helena Åström tipsar yngre kollegor: ”Var dig själv och bjud på dig själv!”

Helena har jobbat 40 år som flygvärdinna

Kabinpersonal. Helena Åström tänkte bli lärare. Nu har hon rest ihop 40 år som charterflygvärdinna och gillar att vara på väg. Höjdpunkten? En jordenruntresa.

Förhandlingar i gång för flygavtalen

Flyg. Förhandlingarna om nya avtal för flygets markpersonal har dragit i gång. Nu ska Transport och Svenska Flygbranschen försöka komma överens om nya löner.

Månadens medlem
Bildtext: ”Det ska finnas utrymme att tvätta, sköta om bilen och göra säkerhetskontroller. Och man ska våga göra sin röst hörd”, säger Elin Malmström som är skyddsombud och tycker att hon blir lyssnad på, på sin nuvarande arbetsplats.

Sitta still är inget för Elin

I farten. Elin Malmström är sopgubben som gillar allt som brummar, högt. Sopgubbe? Ja, man säger ju inte taxichaufförska, tycker hon som kör sop-limo.

Johan Moberg framför sin DAF som han har kört sedan november 2024. Foto: Pierre Hennigor Cavalli

När vägen förändrar livet

Mötet. För 26 år sedan blev lastbilschauffören Johan Moberg förlamad från bröstet och nedåt i en motorcykelolycka. Trots det kan han, mot alla odds, fortfarande arbeta kvar. – Jag älskar det här yrket. Jag tror att det är det som har räddat mig, säger han.

Hallå där!

Bror Hellman

…som är väktare och tillbringade tre månader i Transportavdelning 5:s dammiga källare.