God avkastning – räddningen för bräckligt pensionssystem

Pensioner. Om avkastningen i de statliga AP-fonderna blir låg i framtiden, runt 1,0 procent per år, kan fonderna vara tömda om 40–45 år. Det skriver Pensionsmyndigheten i en färsk rapport, som också slår fast vad de flesta vet vid det här laget. Att dagens unga måste jobba länge för att få ihop en dräglig pension.

Pensionsmyndigheten släpper inte bara orangea kuvert, utan också tjocka rapporter i samma signalfärg. I den senaste summeras 2017. Och det är inga stora överraskningar.

Pensionssystemet blev inte som politikerna tänkt sig när den stora reformen röstades igenom i riksdagen på 1990-talet. Utgångspunkten var att livslängden skulle fortsätta öka och förhoppningsvis skulle åldringarna få ungefär 70 procent av slutlönen i total pension.

I verkligheten har livslängden ökat betydligt mer än vad forskarna förutspådde. Pensionskapitalet måste därmed räcka längre och de utbetalade slantarna blir magrare.

Resultat har blivit pensioner kring 55-60 procent av slutlönen. Myndigheterna har därför myntat ett nytt begrepp – alternativ pensionsålder.

Barn som föds år 2020 förväntas i snitt leva till 91 års ålder. De kan varken lämna förvärvslivet vid fyllda 65, 67 eller 69. I stället måste de jobba till 72,5 år för att få samma pension (som andel av slutlönen) som släktingar födda på 1930-talet.

Inom arbetarrörelsen är det uppenbart att vanliga LO-medlemmar ofta har svårt att orka ens till 65-årsstrecket. LO och Socialdemokraterna har olika förslag till lösningar.

Partiet vill höja pensionerna med 600 kronor för åldringar som ligger i intervallet 11 000-14 000 kronor i pension. LO ser hellre att avgiften till det allmänna pensionssystemet höjs med två procentenheter. Från dagens 18,5 procent på inkomsten till 20,5 procent.

Får LO inte gehör har facket uttalat att kravet i stället kommer att riktas mot arbetsgivarna i nästa avtalsrörelse – i form av höjd avsättning till tjänstepensionen.

När det gäller den allmänna pensionen fungerar systemet så att de förvärvsarbetande generationerna varje månad betalar in avgifter, som sedan går rakt ner i fickorna på pensionärerna. Staten har AP-fonder, men de är bara en buffert. Utan påfyllnad skulle de sina snabbt.

Sina kan de också göra om avkastningen blir lägre än det basscenario som Pensionsmyndigheten räknar på. I det ska AP-fonderna öka med 3,25 procent i snitt per år, samtidigt som inkomsterna i samhället inte stiger mer än 1,8 procent.

I den optimistiska prognosen hoppas myndigheten på 5,5 procent i tillväxt i fonderna och löneökningar som stannar på 2,5 procent. Då kommer AP-fonderna att växa.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Örjan Torpe:
    27 maj, 2018

    Tillväxt i fonderna, hur går det till då? jo genom kursökningar på börserna och aktieutdelningar. Bankerna tex, ägs till stor del av institutioner, AP-fonder, försäkringsbolag etc. Delar bankerna ut pengar till aktieägarna så ökar ditt pensionskapital. Ökade kapitalskatter leder således till sämre pensioner. Jämför med fondavgifterna.

Lästips:

Jan Lindkvist, chefredaktör på Transportarbetaren.

Bered dig på ett liv som fattigpensionär

Ledare. Är du strax över 20 år och lastbilschaufför? Då kan du på ålderdomen se fram mot ungefär 11 400 kronor i pension från staten, förutsatt att du pallar att köra till fyllda 65 år.

Houshang Rahmati

Han upptäckte att pensionskontot var nollat

Pensionspremier. Houshang Rahmati trodde på överenskommelsen med sin arbetsgivare. Men bevakningsbolaget tog sedan tillbaka pengar som hade betalats in till Fora.

Svenska sedlar

Så blir du blåst på pensionspengar

Pensionspremier. Tjänstepensionen ska ge trygghet efter arbetslivet. Men många företag betalar in för lite eller inget alls. Transportarbetaren har talat med drabbade och ombudsmän som kämpar mot medvetet fusk och ren okunskap.

Väktare, ryggtavla. Foto: Justina Öster

Fusk med streckkoder kan kosta dig jobbet

Bevakning. Efter några uppdagade fall vill Transports bevakningsombudsman Jerker Nilsson stämma i bäcken. Han varnar väktare och annan bevakningspersonal: – Läs av streckkoderna med din handenhet. På plats. Fusk kan kosta dig jobbet.

Risken för backningsolyckor med sopbilar skulle minska om soprummen inte låg i områden där det är mycket människor i rörelse. Det anser Mikael Wahlberg, regionalt skyddsombud, och Elisabeth Jansson, lokalt skyddsombud.

Backande sopbil ledde till ännu ett dödsfall

Miljöarbetare. Ytterligare en dödsolycka har inträffat när en sopbil backade. Hade en infart varit tydligare markerad hade olyckan kunnat undvikas, anser Transports regionala skyddsombud i Örebro.

Skyddsombudens dag

Skyddsombuden räddar liv

Arbetsmiljö. Den här veckan infaller Europeiska arbetsmiljöveckan. Den 27 oktober uppmärksammas särskilt de som har uppdraget att bevaka arbetsmiljön, uppmärksamma brister på jobbet, minska riskerna och rädda liv – de fackliga skyddsombuden.

Faksimil

Skyddsombud stoppas av tystnadsplikt

Bevakning. Transports skyddsombud har länge känt sig motarbetade av Securitas och Microsoft i Gävle. Nu har samtliga valt att lämna sina uppdrag. Fackets regionala skyddsombud får heller inte göra skyddsrond på techjättens serverhallar – omfattande sekretess sätter stopp i grinden.

Transports lokal vandaliserad

Brott. Hamnavdelningens byggnad i Helsingborg har utsatts för omfattande skadegörelse. Stora stenar har kastats in i lokalen och de flesta fönster är krossade.

Massimo Mazza

Protester mot covidpass i italienska hamnar

Internationellt. Nu är det obligatoriskt att ha ett covidpass för att jobba i Italien. Det är hamnarbetarna som går i täten för protesterna mot det och under passets första dag var hamnarna fulla av möten och demonstrationer.

Ordningsvaktsutredningen

Transport: ”Stoppa slopade Säpo-kontroller”

Bevakning. Svenska Transportarbetareförbundet och branschorganisationen Säkerhetsföretagen gör gemensam sak och kräver att regeringen stoppar förslaget om att ta bort Säkerhetspolisens kontroller av vissa medarbetare.

Hallå där!

Daniel Hilmér

… tidningsbud i Trollhättan, och huvudskyddsombud på Västsvensk tidningsdistribution (VTD), som jobbar som vanligt nu på lördag den 9 oktober, Tidningsbudens dag.

Två sophämtare i Säffle med många års erfarenhet av yrket fick inte behålla sina jobb när kommunen tog över sophämtningen från en entreprenör.

Rutinerade miljöarbetare petades av Säffle kommun

Miljöarbetare. Två sophämtare i Säffle med många års erfarenhet av yrket fick inte behålla sina jobb när kommunen tog över sophämtningen från en entreprenör. – Det är fruktansvärt dåligt att de ratar kompetent personal, säger en av de drabbade, PO Sakariasson.

Viktor Andersson och Magnus Kvilén på Transports avdelning 3 i Göteborg är kritiska till anställningsvillkoren för Foodoras matbud. Foto: John Antonsson

Dyrt att vara bilbud hos Foodora

Matbud. Cykelbuden som jobbar för Foodora har kollektivavtal. De bilburna buden är anställda i ett annat bolag där de kör egna bilar och enbart får provisionslön.

Döden på jobbet
Många dödsolyckor bland lastbilschaufförer sker i trafiken. Foto: Jeppe Gustafsson/Shutterstock

”Alla ska få komma hem från jobbet”

Arbetsmiljö. Förra året dog färre lastbilschaufförer i tjänsten än 2019. Men det är inget trendbrott. Chaufförer är fortfarande en yrkesgrupp som är mycket hårt drabbad av dödsolyckor.

Få arbetsgivare får böta för dödsolyckor

Arbetsmiljö. I få fall leder arbetsplatsolyckor med dödlig utgång till att företag bötfälls. I minst 43 av 55 fall av dödsolyckor under 2018 har ingen arbetsgivare alls kunnat ställas till svars. Det visar en granskning som tidningen Arbetet gjort.

Truckförare skadedrabbade

Arbetsmiljö. I snitt inträffar tre olyckor per dag med truckar. Det gör truckförare till en av de allra värst skadedrabbade yrkesgrupperna. År 2019 skedde 1 163 olyckor där truckar var inblandade. Det visar siffror från Arbetsmiljöverkets databas.