Garantilön viktigaste avtalsfrågan för reklamutdelarna

reklamblad
Close
En långdragen tvist om hur reklamutdelarnas löner ska beräknas pågår.
Close
Avtalsrörelsen: Tidningsbud & reklamutdelare

Reklamutdelare. Oskäligt låg lön är vardag i ett av Transports minsta avtal. Reklamutdelarnas egen ombudsman står för beskrivningen.

Jerker Nilsson är central ombudsman med ansvar för kollektivavtalet för distributörer av direktreklam. Han säger inte själv att avtalet är ett sorgebarn, men att medlemmarna är få och att förtjänsterna är små kan han medge.

– Vi har en långdragen tvist på gång om hur lönerna ska beräknas, säger han.

Resultatet av den är avgörande när det blir dags för reklamavtalet i den pågående stora avtalsrörelsen. Det handlar om garantilön.

Så här fungerar det lilla udda avtalet:

Utdelarna har prestationslön som bygger på antal hushåll i distriktet och ifall det är villor, flerbostadshus eller blandat. Andra parametrar är vikten på det som delas ut samt hur mycket utdelaren själv sorterar.

Samtidigt innehåller avtalet en timlön – och en garantiregel som säger att timlönen ska gälla om prestationslönen inte når upp till den. En vuxen reklamutdelare som har garanterad behovsanställning ska med denna konstruktion tjäna minst 100 kronor i timmen.

– Tvisten är med ett företag som har räknat tidsåtgången på ett orealistiskt sätt, säger Jerker Nilsson.

Nils Bergh är arbetsrättsjurist på Almega tjänsteföretagen, Transports motpart när det handlar om reklamutdelarnas avtal. Han håller med om att frågan om garantilön är den viktigaste i och inför avtalsrörelsen.

– Vi och Transport tänker på olika sätt, säger han.

Eftersom en diskussion pågår mellan parterna, och ett fall är på väg mot Arbetsdomstolen, vill han inte utveckla sin arbetsgivarlinje om garantilönen.

Mikael Ströh är Transportmedlem, miljöarbetare och reklamutdelare. Han har tagit strid för bättre villkor, bland annat i tvisten om garantilön.

– Det är svårt att få folk att gå med i facket när de är indoktrinerade med att vi inte har ett riktigt jobb. Samtidigt hoppas man som en liten människa att alla medlemmar ska kunna få hjälp av facket, säger han.

Hans mål är ett rakare och bättre kollektivavtal för reklamutdelare. Och betalt för den tid han faktiskt arbetar.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Per-Olof Persson:
    5 februari, 2020

    Bild på reklam utdelad av Post Nord!

Lästips:

Reklamutdelarna är ofta anställda av franchiseföretag som jobbar direkt för Svensk direktreklam. Foto: John Antonsson

Transport förlorade om reklamlöner i domstol

Arbetsrätt. 3 200 sorterade exemplar i timmen är enligt Arbetsdomstolen en normal prestation. Det innebär 53 ibladade reklambilagor i minuten.

Transports förbundsordförande Tommy Wreeth. Foto: Pernilla Ahlsén

”Dags att skrota industrins lönemärke”

Löner. I snart 25 år har det så kallade märket, där industrins fack och arbetsgivare sätter normen för löneökningarna, styrt förhandlingarna för alla andra fackförbund. Resultatet av det är att tjänstemännen har ökat sina löner betydligt mer än arbetarna.

Tommy Wreeth 2021. Foto: Justina Öster

Sveriges arbetare förtjänar bättre

Ordförandeord. Vi har nyss påbörjat år 2022, ett år som lär bli mycket händelserikt utifrån många olika aspekter och synvinklar.

Inget smittskydd i taxibilarna längre

Insändare. Jag hoppas att alla är väl medvetna om att de flesta taxibolagen, åtminstone i Stockholm, nu har plockat bort barriärskyddet och skippat alla andra skyddsåtgärder. Nu är det ”business as usual”.

När krisen kommer

Förberedd. För två år sedan förvandlades min kompis till prepper. Hon kastade ut böcker och andra ”onödiga” saker och fyllde skåp och hyllor med konserver och torkad mat. Checklistan som finns i broschyren "Om krisen eller kriget kommer", utgiven av Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB), har hon följt slaviskt.

Möte med makten
Moderaternas Johan Forssell intervjuas av Transportarbetarens John Antonsson.

”Svensk rättspolitik är väldigt ängslig”

Val 2022. Vilken roll ska ordningsvakterna ha i framtidens brottsbekämpning? På det och mycket annat svarar Moderaternas rättspolitiska talesperson Johan Forssell i Transportarbetarens artikelserie ”Möte med makten.”

Kent Källqvist. Foto: Christina Ahlund

Muf-metoder

Kent Källqvist kommenterar. Min gode vän Hans Tilly, Byggnadsarbetareför­bundets förre ordförande, fick ett avkapat hästhuvud i ett paket till sin arbetsplats. Av­sändare var Johan Forssell, samma man som nu är Moderaternas rättspolitiska talesman. Samme man som i intervjun här intill kräver hårdare tag mot de som hotar och trakasserar.

Första maj i krigets skugga

Ledare. Kriget fortsätter att rasa i Ukraina och Sverige försöker trycka på för att få ett slut. Svenska Transportarbetareförbundet har varslat om blockad av ryska, ryskflaggade och ryskkontrollerade fartyg från den 1 maj 2022 och demonstrationer anordnas utanför ryska ambassader runt om i världen, så också i Stockholm. Många är vi som vill få slut på Putins krig.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson. Foto: Jan Lindkvist

Också ett slags krig

Kamp. Min pappa ville egentligen bli poet. Men med fru, tre barn och ett radhus var det inte så lätt att försörja sig med de små stencilhäften han skrev. Så han fick nöja sig med att bli journalist på Svenska Dagbladet (fyrtio förlorade år med dagspressen, som han sa).

Om kriget kommer

Orostider. Fyra ryska stridsflygplan kränkte svenskt luftrum. Sånt händer visserligen ett par gånger om året. Det ovanliga den här gången var att det var jaktplan och att de flög i formation. Annars brukar det vara enstaka spaningsplan som förirrar sig in över landet.

Tänk på vändskivan, vändskivan, VÄNDSKIVAN!

Åkeri. Vändskiva, va fan e de? Undrar den som inte jobbar med lastbilar. Jo det är den där plattan på dragbilen som påhängsvagnen (trailern) och många vanliga släp sitter fast i och vilar på. Den är nästan rund, har ett spår och en koppling i mitten och i den sitter trailern fast med en liten, men rätt stark tapp.

EU:s blockad blir oerhört urvattnad

Ordförandeord. När det pågår ett krig i vår närhet som bröt ut precis när det vi uppfattar som det normala i vår värld efter två års pandemi höll på att bli just det normala, så känner man stor sorg i både sinne och hjärta. Givetvis går ens tankar till Ukrainas folk och på hur man kan hjälpa dem på bästa sätt.

Ojämlikheten sliter sönder vår värld

Krönika. I Sverige tjänar en näringslivstopp mer än 65 arbetare. Vad blir det per år? 25 miljoner? Mitt i pandemin växte inkomstgapet. När arbetare avstod löneökningar gjorde samhällets ekonomiska elit det motsatta.

Möte med makten
Socialdemokraternas partisekreterare Tobias Baudin pratar valår med Transportarbetarens reporter John Antonsson. Foto: Pernilla Ahlsén

”Det har varit en tuff tid”

Val 2022. Den 11 september är det val i Sverige. LO kommer att satsa rekordmycket resurser på en socialdemokratisk valvinst. Men vad gör Socialdemokraterna för att förtjäna stödet? Partisekreterare Tobias Baudin lovar ett parti som visar Sveriges arbetare respekt och försvarar samtidigt svängningen i LAS-frågan.

Kent Källqvist. Foto: Christina Ahlund

Upp till bevis (S)

Kent Källqvist kommenterar. Vi är ingenting som parti utan starka förbund”, säger Tobias Baudin, partisekreterare i Socialdemokraterna. Men hur är det då med respekten för facken hos regeringspartiet?

Än en gång visar transportarbetarna hur viktiga de är

Ledare. Kriget i Ukraina har förödande effekter. Det är obeskrivliga lidanden som utspelas. Rysslands invasion fördöms av FN och EU och historiska beslut tas av många regeringar, så även i Sverige som gav direkt stöd till de väpnande styrkorna i Ukraina.

Vi gör vårt yttersta för sänkt bensinpris

Debatt. Vi har blivit kontaktade angående de höga bränslepriserna, av oroliga medlemmar, under en längre tid. Priserna vid pumparna tar all löneförhöjning och mer därtill.