Många lastbilschaufförer säger: Jag vet aldrig när jag kommer hem och så var det för mig också tidigare. Fast på ett litet åkeri var det inga problem med barnen, åkaren hade själv småbarn, säger Fredrik Lindby.
Close
Många lastbilschaufförer säger: Jag vet aldrig när jag kommer hem och så var det för mig också tidigare. Fast på ett litet åkeri var det inga problem med barnen, åkaren hade själv småbarn, säger Fredrik Lindby.
Close
Arbets-LIV

Fredrik vill vara chaufför OCH pappa

Livspusslet. – Kan inte kärringen hämta barnen? Det är den vanligaste frågan distributionsföraren Fredrik Lindby fått på sina lastbilsjobb. Han vill gärna veta när han kommer hem på kvällarna och inte missa barnens uppväxt.

Vara jämställd. Hinna hem och laga mat, skjutsa barnen till träningarna i fotboll, simning och gymnastik. Finnas där.

Fredrik är inne på sitt fjärde åkerijobb sedan han sadlade om från brevbärare till lastbilschaufför. Vi har haft mejlkontakt rätt länge innan vi ses och Fredrik har uttryckt sin frustration över svårigheterna att vara småbarnsfar och arbeta inom transportbranschen.

Fick inte förlängt

På jobbet innan fick han inte förlängt när provanställningen löpte ut. Åkeriet hade ett 30-tal anställda, merparten killar i 25–30-årsåldern som mest jobbade, sov och putsade på lastbilarna på fritiden.

– Lastbilen var jättefin och allt var i ordning. Behövde man något fick man det och transportledaren la upp jobben bra. Men det var stressigt och frågan kom ofta: Kan du köra lite mer? Jag kände att jag inte passade in, drog in för lite pengar när jag tvingades svara: Jag måste hämta barnen.

Fredrik förstår att fordonen behöver fyllas, men han tror inte att han orkat stanna kvar i det högt uppdrivna tempot. Ändå blev han besviken att han fick gå och mejlade:

”Det är tydligt att det inte går att vara lastbilschaufför och pappa fast jag bara vabbade 1,5 dagar på ett halvår.”

Hinner hämta på fritids

På sitt nya åkeri har Fredrik fått det mycket bättre. Han är provanställd än en gång, men börjar 6.30 och kan hämta de yngsta barnen på fritids vid 16.30–17.00. Sambon jobbar heltid som förskollärare och lämnar på morgonen.

– Transportledaren är bra på att lägga ut turerna och jag jobbar ingen övertid alls. Jag tror det går, med god planering. Vill arbetsgivaren att man ska jobba över tycker jag att de ska fråga, så att man hinner kolla med familjen. Inte ta det för givet.

Klocka i skylten till uraffär.
Tid för jobb. Tid för barn. Tid för partner. Tid för fritid… Det borde gå att få ledigt från jobbet när förskola och fritids stänger, tycker Fredrik Lindby som håller hårt i sina pappadagar för att klara stängningarna. Foto: Justina Öster

Självklart handlar det om att ge och ta för bägge parter, betonar Fredrik.

– Vet jag om att jag har en tidig körning en morgon så kan jag inte vabba den dagen, då får sambon stanna hemma. Och jag har aldrig lämnat lastbilen full med varor, alltid kört ut allt och gjort mitt jobb.

Inte råd med deltid

Som förälder har Fredrik fortfarande rätt att arbeta deltid.

– Men vi har inte råd med dagens höga räntor, elpriser och inflation.

Familjen bor i ett radhusområde med mest tjänstemän, så klasskillnaden blir tydlig när många av grannarna kan jobba hemma, om barnen blir sjuka eller förskola och fritids stänger för semester eller planering. Att lämna barnen på jourfritids, där de varken känner personal eller andra barn tar emot.

– Jag vill inte att barnen kommer i kläm. Transportavtalet är otroligt omodernt med bara 25 semesterdagar! Andra yrkesgrupper har 30–36 och Kommunals avtal ger fler semesterdagar när man fyllt 40. Jag vill ju gärna ha semester ihop med sambon också.

”Trodde vi fuskade”

Första chaufförsjobbet hade Fredrik på ett stort familjeåkeri med ett 100-tal anställda. Där fick förarna lämna in utdrag från Försäkringskassan om de begärde föräldraledigt.

– Ändå hade vi en kvinnlig chef. Hon trodde att vi fuskade. Många av förarna var av utländsk härkomst med frun hemma och annan syn på jämställdhet och så kom jag och ville hämta på förskolan.

I början av året gick Transport tillsammans med en rad fack ut och krävde lagstiftning om förkortad arbetstid. Kommunal driver krav på 30-timmarsvecka och Transport har sedan många år kongresskrav på att jobba för kortare arbetstid.

– Det låter bra, men jag svårt att tro att det skulle fungera i transportbranschen där konkurrensen är stenhård, säger Fredrik Lindby.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Gert Norin:
    25 april, 2024

    Bra artikel men att jobba 30 timmars vecka betyder sämre pension

  2. Mats Mattiasson:
    25 april, 2024

    Känner igen mig i artikeln. Har haft flera jobb som lastbilschaufför men alltid fått slutat efter provanställningen. Pga att jag har små barn. Började köra buss istället men det blev sämre. Jobbar heltid och trivs med det. Nackdelen med buss är att du har en ramtid som är 12 timmar som bolaget utnyttjar nästa alla dagar. Bor numera själv och har nästan ingen kontakt med barnen. 4 6 8 15 16 år gammla

  3. Hans:
    25 april, 2024

    30 semesterdagar och höj grundlönen 5000kr för chaufförsyrket. Själv arbetar jag heltid som fjärrbilschaufför och trivs med mitt arbete, arbetsgivare och ekipage. Men lönen är för låg 2024

Lästips:

I ateljén, med målningen Dirty boots vars titel är hämtad från en Sonic youth-låt. Foto: Lilly Hallberg

Mörk samtid målad i stora drag

Konst. Lika levande yta men mer konkret djup. Björn Eriksson Molins måleri har blivit tydligare som kommentarer till samhällsutvecklingen. Värmlandsavdelningens ordförande ställer ut i Karlstad i november.

Skolskjutsar är en viktig del av den upphandlade trafiken.

Vägen till säkrare upphandlingar

Servicetrafik. Myndigheter riskerar att bidra till lönedumpning och dåliga arbetsvillkor genom att inte ställa arbetsrättsliga krav vid upphandling, visar Riksrevisionens granskning.

En inkomstbaserad a-kassa har bland annat som syfte att minska administrationen för personer som haft flera olika inkomstkällor, till exempel personer som jobbar för plattformsföretag. Foto: John Antonsson

Skattad inkomst avgör ersättningen när du är arbetslös

Ersättning. De gamla reglerna utgick från ett arbetsvillkor. För att få a-kassa skulle man ha jobbat minst 80 timmar i månaden under sex månader.

Hallå där!
Transport sutredare Amne Alansari kartlägger hur det ser ut på svenska rastplatser. Bilden är ett fotomontage. Foto: John Antonsson/Justina Öster

Amne Alansari

… ny utredare på Transport som jobbar med att kartlägga hur det är på svenska rastplatser.

Kultur
I ateljén, med målningen Dirty boots vars titel är hämtad från en Sonic youth-låt. Foto: Lilly Hallberg

Mörk samtid målad i stora drag

Konst. Lika levande yta men mer konkret djup. Björn Eriksson Molins måleri har blivit tydligare som kommentarer till samhällsutvecklingen. Värmlandsavdelningens ordförande ställer ut i Karlstad i november.

Fascinationen för militärprylar har Thomas Lindström haft sedan barnsben och samlat har han gjort i många år. Foto: Bertil Janson

Militärprylar är Thomas passion

Mötet. Från D-dagens stränder till en egen militärlastbil. Slambilsförarens specialintresse har fört honom långt.

Månadens medlem
Bildtext: Martin Nyberg samlar sopor på jobbet och skräp på fritiden.

Martin tar kampen mot skräpet

Renhållare. Martin Nybergs Opel vectra med släpvagn är belamrad med soppåsar, handskar, krattor, sopborstar, griptång och båtshake. På dagarna hämtar han sopor, på fritiden plockar han skräp.

Hallå där!
Tobias Persson och Monica Liljedahl jobbar på Zalandolagret i Brunna, där Postnord tog över driften den 1 oktober. Foto: Lilly Hallberg

Tobias Persson och Monica Liljedahl

…huvudskyddsombud respektive skyddsombud för Transport på Zalandos anläggning i Brunna, där Postnord TPL nyligen tog över driften efter Ceva.

Månadens medlem
”Det är svårt för oss att få till stora förändringar”, säger Michael Stjärnfeldt som suttit med i Transports förhandlingsdelegation för flyg­avtalet sedan 2005. Foto: John Antonsson

Michael är veteran i avtalsdelegationen för flyget

Flyg. Efter snart 20 år i Transports flygavtalsdelegation har Michael Stjärnfeldt sett hur förhandlingar och villkor förändrats. I dag är allt mer uppstyrt – på gott och ont.

Kids trick or treat on Halloween night. Child at decorated house door with autumn leaf wreath and pumpkin lantern. Little boy in witch and skeleton costume and hat with candy bucket. Fall decoration.

4 tycker till – om halloween

Enkät. Fredagen den 31 oktober är det dags att ställa frågan: ”Bus eller godis?” Firar du halloween och i så fall hur?

Vilgot inne på klassisk mark för arbetarrörelsen, hos Arenagruppen vid Norra Bantorget i Stockholm.

Vilgot räknar för vänstern

Mötet. På universitetet upptäckte Vilgot Österlund siffrorna, bytte utbildningsväg och är i dag statistiker hos radikala tankesmedjan Arena idé. Men hans första fack var Transport.

Hallå där!

Frida Fuentes

…som tidigare jobbat som ordningsvakt i tunnelbanan i Stockholm, men nu är skyddsombud på heltid vid Avarn security.

Månadens medlem
Helena Åström tipsar yngre kollegor: ”Var dig själv och bjud på dig själv!”

Helena har jobbat 40 år som flygvärdinna

Kabinpersonal. Helena Åström tänkte bli lärare. Nu har hon rest ihop 40 år som charterflygvärdinna och gillar att vara på väg. Höjdpunkten? En jordenruntresa.

Förhandlingar i gång för flygavtalen

Flyg. Förhandlingarna om nya avtal för flygets markpersonal har dragit i gång. Nu ska Transport och Svenska Flygbranschen försöka komma överens om nya löner.

Månadens medlem
Bildtext: ”Det ska finnas utrymme att tvätta, sköta om bilen och göra säkerhetskontroller. Och man ska våga göra sin röst hörd”, säger Elin Malmström som är skyddsombud och tycker att hon blir lyssnad på, på sin nuvarande arbetsplats.

Sitta still är inget för Elin

I farten. Elin Malmström är sopgubben som gillar allt som brummar, högt. Sopgubbe? Ja, man säger ju inte taxichaufförska, tycker hon som kör sop-limo.

Johan Moberg framför sin DAF som han har kört sedan november 2024. Foto: Pierre Hennigor Cavalli

När vägen förändrar livet

Mötet. För 26 år sedan blev lastbilschauffören Johan Moberg förlamad från bröstet och nedåt i en motorcykelolycka. Trots det kan han, mot alla odds, fortfarande arbeta kvar. – Jag älskar det här yrket. Jag tror att det är det som har räddat mig, säger han.

Hallå där!

Bror Hellman

…som är väktare och tillbringade tre månader i Transportavdelning 5:s dammiga källare.