Jouni Illikainen hade arbetsskor med stålhätta, men klämde sig ändå så illa att han fick åtta frakturer. Fem på ena foten och tre på den andra. Ena stortån var helt av. Foto: Pernilla Ahlsén
Close
Jouni Illikainen hade arbetsskor med stålhätta, men klämde sig ändå så illa att han fick åtta frakturer. Fem på ena foten och tre på den andra. Ena stortån var helt av.
Close
Fackligt arbete

Fotskada blev startskottet för ny fackklubb

Åkeri. Lastbilsföraren Jouni Illikainen krossade sina fötter när han lastade varor hos en kund. Två månader tidigare hade han påtalat riskerna i arbetsmomentet för cheferna, men ingen lyssnade. Nu har han och kollegan Nicklas Vilhelmsson på Götene Kyltransporter startat en fackklubb och blivit skyddsombud för att förhindra olyckor i framtiden.

Företaget i Götene består av två delar, Götene Kyllager och Götene Kyltransporter. Foto: Pernilla Ahlsén
Lastbilstvätten på Götene Kyltransporter. Företaget har 110 lastbilar. Foto: Pernilla Ahlsén
Götene Kyltransporter har 110 bilar. Foto: Pernilla Ahlsén

– Jag har alltid ont i fötterna, men vissa dagar är bättre och andra sämre, säger Jouni Illikainen.

Vi sitter i chaufförsrummet på Götene Kyltransporter i Västergötland. Vi får prata högt för att överrösta oljudet från lastbilstvätten som ligger vägg i vägg.

Runt bordet sitter även Nicklas Vilhelmsson och Markus Larsson. De är skyddsombud alla tre och sitter i styrelsen i arbetsplatsens nya fackklubb. När de startade klubben i september 2021 var det dålig stämning på företaget och många som sa upp sig i tät följd.

– Problemet var att vi inte kände att vi blev hörda av ledningen. Det skapades två olika läger, ett vi och dem. Det var ingen bra kommunikation, säger Nicklas.

Startskottet

Men det var olyckan som blev startskottet för deras fackliga engagemang.

Det var en sommardag i augusti 2020 som Jouni lastade varor hos en kund i Göteborg. Hans lastbil hade bakgavellyft. Det är en ramp som ska läggas på lastbryggan för att förenkla lossningen av varor. Men porten hos kunden var inte anpassad för det, så han fick i stället lägga deras lastbrygga på bakgavellyften.

– Det är farligt för deras lastbrygga kan rasa ner, säger Jouni.

Nu har Jouni Illikainen, Nicklas Vilhelmsson och Markus Larsson utbildat sig till skyddsombud och startat fackklubb för att förhindra fler olyckor i framtiden. Foto: Pernilla Ahlsén
Nu har Jouni Illikainen, Nicklas Vilhelmsson och Markus Larsson utbildat sig till skyddsombud och startat fackklubb för att förhindra fler olyckor i framtiden. Foto: Pernilla Ahlsén

Han larmade om riskerna redan innan olyckan ägde rum.

– Jag spelade in en film för att visa hur det gick till när vi lastade och sa till chefen att det var idiotiskt att köra med bakgavellyft där. Jag sa att den kommer att gå sönder, eller så går kundens lastbrygga sönder och i värsta fall går jag sönder. Och så blev det. Det tog tre månader, sedan small det, säger han.

Klämdes fast

Jouni var inne i lastbilen med trucken när lastbryggan gick upp och sedan ner igen bakom ryggen på honom. Jouni märkte inte det och hann inte få stopp på trucken. Fötterna klämdes fast mellan trucken och bryggan.

– Smärtan var outhärdlig och jag skrek rakt ut, säger han.

Smidigt att lasta med bakgavellyft. Men porten hos kunden som Jouni Illikainen lastade vid var inte anpassad för det. Ett fel i lastbryggan gjorde att den fälldes upp när trycket i Jounis lastbil sjönk. När lastbryggan var på väg ner igen klämde han fötterna. Foto: Pernilla Ahlsén
Smidigt att lasta med bakgavellyft. Men porten hos kunden som Jouni Illikainen lastade vid var inte anpassad för det. Ett fel i lastbryggan gjorde att den fälldes upp när trycket i Jounis lastbil sjönk. När lastbryggan var på väg ner igen klämde han fötterna. Foto: Pernilla Ahlsén

Till slut lyckades han köra fram trucken en aning så att han kom loss.

– Sedan fick jag hjälp av en kille på fabriken som ringde efter ambulans.

Jouni tillbringade 16 timmar på akuten på Mölndals sjukhus. Röntgen visade att olyckan hade resulterat i åtta frakturer: Fem i vänster fot och tre i höger. Ena stortån var helt av.

Kunde inte gå

När Jouni kom hem halv två på natten hade han varit vaken i ett och ett halvt dygn.

– Vi har ingen hiss så jag fick ta mig upp till andra våningen med kryckor. Frun och svärsonen hjälpte till men det tog ändå 20 minuter. Sedan fick jag skaffa rullstol. Jag kunde ju inte gå.

Jouni var sjukskriven i elva månader. Åkeriet hörde av sig för att visa sitt stöd, men ansvaret för olyckan låg hos kunden. Jouni ansökte om ersättning från deras truckförsäkring men fick bara 12 500 kronor.

– Det kändes som ett hån, ett slag i ansiktet, säger Jouni som förmodligen alltid kommer att ha problem med värk.

– Jag är helt slut i fötterna efter en arbetsdag. Sjukgymnasten har sagt att om jag inte kan utföra mitt jobb så måste jag byta, men än så länge går det bra.

Under sjukskrivningen hördes Jouni och Nicklas ofta på telefon. Efter ett tag fick de veta att kunden hade börjat använda sig av lastning med bakgavellyft igen och att åkeriet fortsatte att skicka bilar som inte var anpassade för uppdraget.

”Måste göra något”

– Då kände vi att vi måste göra något, säger Nicklas.

Det var då de bestämde sig för att engagera sig i facket.

Nicklas kontaktade Transports avdelning 17 i Skövde och frågade hur han skulle göra för att bli skyddsombud och starta fackklubb. Av Jerry Walthéreson fick han veta att han behövde få med sig två kollegor till för att starta fackklubb.

Värken har fortfarande inte gått över. ”Efter en arbetsdag är jag helt slut i fötterna”, säger Jouni Illikainen. Foto: Pernilla Ahlsén
Värken har fortfarande inte gått över. ”Efter en arbetsdag är jag helt slut i fötterna”, säger Jouni Illikainen. Foto: Pernilla Ahlsén

Jouni var fortfarande sjukskriven och visste inte om han kunde köra lastbil mer, så Nicklas fick med sig en annan kollega. Efter att ha gått introduktionskursen kunde de titulera sig skyddsombud. Det var i april förra året.

– Sedan tog det inte många dagar innan jag införde mitt första skyddsombudsstopp hos kunden där Jouni skadat sig, säger Nicklas.

Och nu hände det grejer. På bara några dagar installerade kunden en ny port och införde gårdslastning, en pall i taget.

– Det blev mycket bättre av att vi ställde krav, säger Nicklas.

– Ja. Efteråt har vi fått mycket beröm för skyddsstoppet, säger Jouni som också är skyddsombud nu.

Hjälpt av skyddsombuden

Markus Larsson fick också hjälp av de nya skyddsombuden. Han har jobbat på Götene Kyltransporter i tre år. Innan dess arbetade han som bonde på en gård utanför Götene, men när han fick ont i ryggen skolade han om sig till lastbilsförare. Det fungerade bra till en början, men efter ett tag började han få ont i ryggen av sin lastbil.

– Jag tjatade på transportledaren i flera veckor om att jag behövde byta bil utan att något hände. Till slut vände jag mig till Nicklas, säger han.

Nicklas gick till transportledaren i sin roll som skyddsombud.

– Då fick jag en ny bil samma dag. Det var ingen diskussion ens, säger Markus.

Vid ett annat tillfälle var det en plastbit som saknades under trappsteget på hans lastbil. Det gjorde att grus och slask lade sig där. Till slut halkade Markus och blev liggande på marken.

– Då såg Nicklas till att bilen inte fick köras förrän felet var åtgärdat. Då fixade de trappsteget över helgen, säger Markus.

Markus Larsson (i förarhytten) har fått mycket hjälp av Nicklas Vilhelmsson och de andra i fackklubben. Nu har han också utbildat sig till skyddsombud och vill vara med och hjälpa andra. Foto: Pernilla Ahlsén
Markus Larsson (i förarhytten) har fått mycket hjälp av Nicklas Vilhelmsson och de andra i fackklubben. Nu har han också utbildat sig till skyddsombud och vill vara med och hjälpa andra. Foto: Pernilla Ahlsén

Också gått med

Nu har han också gått med i fackklubben och blivit skyddsombud.

– Jag har fått så bra hjälp av Nicklas, säger Markus. Så nu vill jag hjälpa folk tillbaka.

Fackklubben har även sett till att det har satts upp skyddande räcken på farliga platser och infört rutiner för att skrapa bort is som gör att lastpallarna kan välta.

– På den korta stund som vi har haft klubb och skyddsombud har vi fått väldigt mycket gjort, säger Jouni.

– Men det är fortfarande mycket kvar. Vi kan inte göra allt på en gång, då kanske ledningen tröttnar på oss. Vi får ta lite i taget. Rom byggdes ju inte på en dag, säger Nicklas.

Bra stöd

De tycker att de får bra stöd av avdelningen på Transport.

– Vi kan alltid ringa dem om vi har frågor och får svar direkt, säger Nicklas.

Nermin Hadzimuratovic har overall när han lossar frysvaror. För ett år sedan fick han en balk i huvudet när han lastade varor. Nu har fackklubben sett till att företaget har köpt in individuella hjälmar och hoppas att fler ska använda dem. Foto: Pernilla Ahlsén
Nermin Hadzimuratovic har overall när han lossar frysvaror. För ett år sedan fick han en balk i huvudet när han lastade varor. Nu har fackklubben sett till att företaget har köpt in individuella hjälmar och hoppas att fler ska använda dem. Foto: Pernilla Ahlsén

När företagsledningen ville göra tillfälliga schemaändringar ringde Jouni till avdelningen och frågade om de fick göra så.

– Då fick jag veta att det var ett brott mot kollektivavtalet. Schemaändringar ska vara permanenta och förvarnas innan. När jag tog upp det fick ledningen backa, säger Jouni.

De tycker att relationen med ledningen har blivit mycket bättre nu när de har en fackklubb på arbetsplatsen.

– Det känns som att vi blir mer lyssnade på nu, säger Markus.

– Ja nu måste de lyssna på oss. När vi tar upp något till diskussion så reder vi ut det direkt, säger Nicklas.

Ny vd uppmuntrar

Sedan årsskiftet har Götene Kyltransporter dessutom en ny vd, Sven Lans, som uppmuntrar fackklubbens verksamhet.

– Jag kommer från industrin och är van vid att ha ett nära samarbete med facket. Alla på arbetsplatsen fyller ju en viktig funktion. Om medarbetarna trivs och mår bra så går det bättre för hela företaget. Så jag ser facket som en viktig samarbetspartner. Vi vill ju åt samma håll, säger han.

Fackklubbens ambition är att växa och att få fler att engagera sig.

– Många är intresserade och tycker att det låter vettigt, men vill att vi ska ha kommit i gång lite mer innan de går med i klubben. Men det viktiga är att de rapporterar in olyckor så att vi kan göra något åt dem, säger Jouni.

Nermin Hadzimuratovic och fackklubbens ordförande Nicklas Vilhelmsson. Foto: Pernilla Ahlsén
Nermin Hadzimuratovic och fackklubbens ordförande Nicklas Vilhelmsson. Foto: Pernilla Ahlsén

Klubben håller fortfarande på att hitta rutiner för sitt arbete. Målet är att ha möten en gång i månaden, men det är inte helt lätt när alla arbetar skift.

– Men vi har tät kontakt och pratar mycket sinsemellan, säger Nicklas.

Lär sig lagar

Han är huvudskyddsombud och ordförande i fackklubben, och lägger mycket tid på att lära sig de lagar som gäller.

– Så fort jag har fem minuter över så läser jag på. Min dröm är att kunna lika mycket som ombudsmännen på Transports avdelning.

Nicklas är även ensamstående pappa till två barn, 5 och 7 år, och jobbar natt var tredje vecka.

– Det är mycket pusslande med tiden. Jag lämnar barnen på nattis i Skara på kvällen och hämtar dem klockan 5.30 efter mitt skift på morgonen. Sedan tar jag dem till skola och förskola. Det är klart att det kan vara stressigt att hinna det fackliga också, men jag brukar säga att så länge viljan finns så kan man, säger Nicklas.

Det råder inga tvivel om att viljan finns.

– Det är så roligt när man får igenom saker och märker att det faktiskt blir bättre.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Två av tre i styrelsen för sektion 1: Fredrik Nilsson Hjert och Per Lindvall, grannar på Rud i Karlstad. I bakgrunden Fredriks dotter Amanda, 9 år.

Största yrkessektionen i Värmland ser framåt

Åkeri, terminal och miljö. Olika jobb med lastbil förenar medlemmarna i Värmlandsavdelningens sektion 1 – yrke spelar här större roll än hemort. Det finns fördelar med det, enligt styrelsen som har många tankar om hur sektionen ska växa och få fler aktiva.

Cicco var illa däran när hon kom till omplaceringshemmet. Mitt värsta fall, berättar Lotta Svensson. Pälsen var som en enda skitig kaka och klorna på tok för långa. Nu mår Cicco bra och pälsen har blivit fin. Foto: Sven Rosell

Lotta tar hand om övergivna kaniner

Djurvän. Lotta Svensson driver ett omplaceringshem för kaniner och gnagare. Hos henne får djur som dumpats eller farit illa ett hem, mat och kärlek tills de hittar en ny ägare. Lotta kombinerar sitt engagemang för djur som har det svårt med jobbet som lastbilschaufför.

I dag har John Johansson sitt drömjobb. Men han fick kämpa hårt för att komma dit. Foto Suvad Mrkonjic

”Det är kul att vara störst på vägen”

Mötet. När John var liten visade det sig att hans ständiga huvudvärk berodde på en hjärntumör. Efter behandlingen har han levt med hjärntrötthet och inlärningssvårigheter. Men tack vare ett bra stöd från lärarna på Syab Transportgymnasium klarade han utbildningen till sitt drömyrke – och arbetar i dag som lastbilschaufför.

Snabbkoll
Snabbkoll: Dags att skola om dig? Illustration: Mattias Käll

Dags att skola om dig?

Studieledighet. Du vet väl att du har rätt att vara tjänstledig för att plugga, även om studierna inte har med ditt nuvarande arbete att göra? Nu kan du dessutom söka ett nytt omställningsstudiestöd som motsvarar 80 procent av din lön.

Val 2022
Partiloggor

Vad vill riksdagspartierna?

Partienkät. Den 11 september är det dags att gå och rösta. Är du osäker på vad? Transportarbetaren har tagit pulsen på riksdagspartierna i frågor om till exempel a-kasseersättning, karensavdrag, upphandlingar och marknadshyror.

John Antonsson. Foto: Christina Ahlund

Partienkäten – en kompass som pekar dig i rätt riktning

John Antonsson. För fyra år sedan gjorde Transportarbetaren också en valenkät med liknande frågor. Då varnade vi för att man inte kan ta partiernas svar som ett facit. I dag finns det inga block som varar för evigt…

Kongress 2022

De vill leda Transport

Transport. Svenska Transportarbetareförbundet utser den högsta ledningen, sitt verkställande utskott (VU), för kommande mandatperiod vid kongressen, som startar den 26 augusti.

Kultur
Borgvattnets prästgård i Jämtland, ”Sveriges mest hemsökta hus”, har varit öppen för allmänheten sedan 1970. Gungstolen sägs komma i gungning av sig själv och påstås ha kastat ut en präst på 1940-talet. Foto: Borgvattnet Prästgård & Vandrarhem

Spökturism i sommarland

Semestertider. Spökturism har blivit stort. Ofta går det att kombinera skräck med fika i naturskön omgivning. Här är några tips på gastkramande upplevelser i Sverige, ett land ovanligt rikt på spöken (eller i alla fall platser där de påstås synas till).

Semester på rull
Är du en av många som väljer att semestra i husvagn, husbil eller tält i sommar? Foto: Lilly Hallberg

Det ska va’ husvagn – eller husbil?

Campingliv. Intresset för att köpa ny husvagn eller husbil är större än någonsin. Mer än varannan svensk kan tänka sig att semestra mobilt. Men vilket boende är egentligen bäst – och för vem?

John Antonsson. Foto: Lilly Hallberg

En lovsång till budgetsemestern

Krönika. När jag var liten grabb brukade vi dra en lånad husvagn söderut. Kanske stannade vi redan vid Byske Havsbad, eller så hamnade vi vid någon camping i Umeå. Helt säkert visste jag att resan hade ett oändligt långt stopp på Ikea i Sundsvall.

Kongress 2022
Transports kongress 2017

Facket ska välja väg

Transport. Den 26 augusti öppnar förbundet sin kongress i Örebro. Där ska man ta ställning till 229 motioner och besluta om organisationens vägval.

Snabbkoll
Snabbkollen – Nyanställd

Första jobbet: Tänk på det här!

Arbetsliv. Har du tagit studenten och ska börja jobba i sommar? Eller går du i gymnasiet och ska sommarjobba för första gången? Då har du säkert många funderingar. Här är några tips som är bra att ha i bakhuvudet.

Arbetsmiljö
Husen i Gamla stan är k-märkta, vilket innebär att man inte får ändra särskilt mycket. För Rabbes och Pierres del innebär det att de får släpa sopsäckar och kärl långa sträckor där sopbilen inte kommer fram. Foto: John Antonsson

Stolta sopgubbar i Gamla stan

Miljöarbetare. Soprum i svårtillgängliga källarvalv, ojämna kullerstenar och trånga gränder. Transportarbetaren följde med Pierre Yudego och Rabbe Collmar när de hämtade sopor en tidig morgon i Stockholms Gamla stan.

Transports ungdomsforum
Anna Fröberg, Tobias Bergqvist, Marko Markovic och Reber Omar deltog på förbundets ungdomsforum på Bommersvik. Foto: Kristina Sjöberg

Tre dagar med facket i fokus

Fackligt. Efter två år av restriktioner och inställda fysiska möten kunde ett 30-tal unga transportare i början av maj mötas på kursgården Bommersvik. I dagarna tre diskuteras fackliga frågor blandat med föreläsningar och paneldebatt.

I frågan om övervakning var panelen inte helt överens, de flesta höll upp rött kort. Luf var det enda ungdomsförbundet som enbart visade grönt kort. I panelen från vänster: John Granqvist, Muf, Erik Berg, Luf, Stefan Sarmes, KDU, Oscar Berggren, Cuf, Ava Rudberg, Ung Vänster, och Lisa Nåbo, SSU. Foto: Kristina Sjöberg

Rött kort för övervakning…

Politik. Ungdomsforums andra dag gästades av representanter från Moderaternas, Liberalernas, Kristdemokraternas, Centerns, Vänsterpartiets och Socialdemokraternas ungdomsförbund.

Morgan Finnsiö. Foto: David Lagerlöf/Expo

Expo om SD:s framväxt i Sverige

Politik. Transport har en tydlig hållning mot Sverigedemokraterna. På Ungdomsforum fanns Morgan Finnsiö från Expo på plats för att berätta om ytterhögern, arbetarrörelsen och Sverigedemokraternas framväxt.