Ett tidningsbud
Avtalsrörelsen

Fortsatta förhandlingar för tidningsbuden

Tidningsbud. Överläggningarna om tidningsbudens löner tar fart igen. En förförhandling hölls i veckan och i slutet av augusti kallas hela förhandlingsdelegationen in för fortsättningen.

– Träffen med arbetsgivarna hölls i god anda, säger Jerker Nilsson, central ombudsman i Transport. Det kändes konstruktivt.

Branschen präglas av vikande upplagor för tryckta morgontidningar, samtidigt som distributionsföretagen fortsätter jaga veckotidningar och andra extraprodukter att bära ut.

Tidningsutdelningen sker under några intensiva timmar på natten och morgonen, och tidningsbuden har sällan heltidstjänster. Löneavtalet för de mellan 12 000 och 13 000 buden bygger ändå på heltid. Grundlönen för en tidningsdistributör med tio års erfarenhet ligger i dag på 26 861 kronor, som omräknas utifrån hur många procent personen jobbar.

Årets avtalsförhandlingar startade i maj. Två förhandlingsdagar är nu utsatta: den 28 och 29 augusti. Då är hela den fackliga delegationen med tidningsbud inkallade.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. HjörnesGrönaDuracell:
    23 februari, 2018

    En 7 försvann och med det en del av poängen att Transport skyndar säkert men långsamt och uppfinner tryckpressen igen.Inte ens ett kuvert kunde dom kosta på sig!

  2. HjörnesGrönaDuracellsKanin.:
    22 februari, 2018

    Sju månader efter att det nya avtalet var klart så damp det äntligen ner i min fastighetsbox...Inatt kommer jag och mina fackliga kamrater stå därpå filialen så där transportsaliga man kan bli ibland och skåda undret i form av ett väldigt tunt häfte...

  3. Roger Östlund:
    29 augusti, 2017

    Avtalet klart, blev värdelöst hoppas ni har bra löner för att sitta och inte göra nånting, finns det nåt jobb över?

  4. HjörnesGrönaDuracellkanin:
    20 augusti, 2017

    Och innan det avtalet blir tryckt och skickat ut så hinner väl VTD gå i konkurs.Prognosen är förlust på 47 miljoner i år..

  5. Lena Blomquist:
    18 augusti, 2017

    Tack för saklig information. Vi kommer att beskriva lönesystemet mer ingående nästa gång.

  6. Sven-Åke:
    18 augusti, 2017

    Det är ju ett stort problem att du, Lena, liksom alla andra inom Transport bluffar om lönen. Liksom med alla andra avtal så måste man läsa det finstilta innan man vet vad man talar om. I tidningsbudsavtalet bilaga kan du se hemligheten med den grundlön som du skriver om. "Ob-tillägget är inkluderad i lönen sedan kollektivavtalsförhandlingama 1975". När du drar bort ett inbakat OB på 6000-7000 så ser du den riktiga lönen. Allt annat är humbug Ingångslönen är 22.628 kronor med inbakat OB-tillägg, det glömde du nämna av någon anledning. Tidningsbuden arbetar under den tid när det råder totalt arbetsförbud och är enligt SCB (om man räknar både kvinnor och män och större grupper arbetare) den grupp där man har störst dödlighet i Sverige innan pensionen. Man har på många håll i Sverige enorma problem med att rekrytera tidningsbud och distributionsbolagen befinner sig i en svår kris p.g.a. att de dåliga förhållandena och lönerna ger en närmast ofantlig personalomsättning. Post och Telestyrelsen skriver i nya studie om kvalitetsbrister i postbranschen att det naturligtvis måste påverka utdelningen när distributionsbolagen inte kan rekrytera anställda och går in i natten med 25 % obesatta distrikt. Flera morgontidning har satt som högsta prioritet att försöka få ut tidningen överhuvudtaget med den stora personbrist som råder.

Lästips:

Tommy Wreeth 2021. Foto: Justina Öster

Den viktiga kontakten med verkligheten

Ordförandeord. Om det är något jag lärt mig efter 37 år som medlem i Svenska Transportarbetareförbundet och 27 år i förbundets tjänst, varav snart åtta som ordförande, så är det vikten av kontakt med verkligheten. Oavsett var du befinner dig i vårt förbund.

Har du pengar att hämta? Du som varit sjukskriven i mer än 14 dagar, varit föräldraledig eller skadat dig på jobbet kan ha pengar att hämta. Läs mer om dina avtalsförsäkringar på avtalat.se. Foto: Shutterstock

Få vet att försäkringarna finns

Avtalat. Tidningsbudet Elisabet Skoog är sjukskriven för att hon har en tumör i magen. Snart har hon varit sjukskriven i ett år. Hon får sjukpenning från Försäkringskassan och den kollektivavtalade försäkringen AGS hjälper också till. Försäkringen toppar upp pengarna från Försäkringskassan med tio procent av hennes lön.

Utsikt från Lars-Gunnar Ivarssons fönster. Bilden är manipulerad. Originalet är ett foto av Lars-Gunnar Ivarsson.

Budet, bågarna och böckerna

Litteratur. Tidningsbudet Lars-Gunnar Ivarssons verk utgår från egna personliga intressen. Men böckerna talar om det allmängiltiga, berättar om vägen. Oavsett om det handlar om svenskamerikanen Svens livsresa, en invasion under ökenkriget 1941 eller motorcykeln Indian 741 B Military.

Taxibilar vid centralstationen i Göteborg.

Går du runt på att köra taxi?

Enkät. Avreglering och pandemi har för många taxichaufförer gjort det svårt att leva på inkomsten. Transportarbetaren frågade fyra förare utanför Göteborgs Centralstation hur det ser ut våren 2024. Klarar du dig på din lön som anställd chaufför?

Fokus på potthål i veckan

Trafiksäkerhet. Nationella potthålsveckan har inletts. Trafikanter uppmanas att anmäla skador i vägbanor till myndigheterna – potthål är ett växande problem i trafiken.

Nya bokningssystemet katastrof för förarna

Servicetrafik. Körtider omöjliga att klara, raster som flyttas under dagen och lunch i bilen utanför sjukhuset. Det ”flexibla” bokningssystemet har lett till stress, sjukskrivningar och planer på att byta jobb bland färdtjänstchaufförer i Östergötland.

Upphandling av färdtjänst tas om

Servicetrafik. Beslutet om tilldelning av avtal för servicetrafik i Örebro län återkallas – i sin helhet. Taxibolagens fordon måste utvärderas för att se att det gått rätt till i miljardupphandlingen.

Fängelse för kokainsmuggling

Dom. Fängelse i två år. Det blev straffet för den hamnarbetare som mot sitt nekande döms för att ha agerat insider i den stora kokainhärvan med koppling till Helsingborgs hamn.

”Tre truckolyckor inträffar varje dag”

Lager. Att manövrera en truck är ett precisionsarbete. Så se upp med truckutbildningar på en eller ett par dagar. Saknar du tidigare erfarenhet tar det längre tid än så, varnar Maria Themptander på Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Tyngre fordon med B-körkort?

Teknik och trafik. Snart kan vissa B-kortsförare få köra fordon som väger upp till 4,25 ton. Men det förutsätter att fordonen går på alternativa bränslen.

Säkerhetskontrollen på Arlanda. Foto: Justina Öster

Avarn hotas av vite på 100 000

Arbetsmiljö. Transports skyddsombud larmade Arbetsmiljöverket om brister i arbetsmiljön. Efter en inspektion riskerar bevakningsbolaget Avarn Security 100 000 kronor i vite om åtgärder inte vidtas i den nya säkerhetskontrollen på Arlanda flygplats.

Helsingborgs hamn vill säga upp två

En privat säkerhetskonsult har undersökt fyra hamnarbetares koppling till en brottsmisstänkt kollega. Nu vill bolaget säga upp två av arbetarna, något Helsingborgs Dagblad var först att berätta.

Månadens avdelning
Transports avdelning 19 i Västerås.

Facklig närvaro främst

Transport. Högt i tak och full fart – förhandlingar, möten med medlemmar, en Startpunktsutbildning och någon som är på språng ut. Det händer mycket hos avdelning 19 och det mesta handlar om aktiviteter utanför kontoret i Västerås.

Ukrainska kvinnor utbildas till lastbilsförare

Åkeri. Det är brist på mycket i krigsdrabbade Ukraina – särskilt på lastbilschaufförer. För att fylla ut tomrummet efter landets många inkallade män och hålla samhället i gång har 24 kvinnor i Kiev gått en förarutbildning för C-kort. Nu skalas utbildningen upp och fler utbildas.

På säker väg. Eleverna på Södra Vikens program går på skolan som nyligen utsetts till Sveriges bästa transportskola.

Unga om transportbranschen: Helt rätt

Utbildning. När över 1 000 transportelever svarade på hur de ser på branschen och framtiden blev det toppbetyg. Och nästan nio av tio tycker att utbildningen ger rätt kunskap.

Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtal

Taxi. Samtrans-chaufförer som enbart kör samhällsbetalda resor har rätt till månadslön på mellan 26073 och 27004 kronor enligt kollektivavtalet. Men så är det inte för majoriteten av de Transportarbetaren talat med.