Snabbkollen – Nyanställd
Snabbkoll

Första jobbet: Tänk på det här!

Arbetsliv. Har du tagit studenten och ska börja jobba i sommar? Eller går du i gymnasiet och ska sommarjobba för första gången? Då har du säkert många funderingar. Här är några tips som är bra att ha i bakhuvudet.

1. Anställningsbevis

Anställningsbeviset är livsviktigt. Det reglerar vilka villkor som gäller för just dig. Arbetsgivaren måste enligt lag lämna det till dig inom en månad. Men försök att få det så tidigt som möjligt. Helst före första arbetsdagen. Beviset ska innehålla:

  • Ditt och arbetsgivarens namn och organisationsnummer.
  • En kortare beskrivning av dina arbetsuppgifter och din yrkestitel.
  • Vilken anställningsform du ska ha. Om du har ett tillfälligt jobb ska det stå när anställningen slutar. Olika tillfälliga anställningar ger dig olika rättigheter.
  • Hur lång uppsägningstid du har.
  • Din lön. Plus andra villkor.
  • Arbetstider.
  • Hur mycket semester du har rätt till. Det får aldrig vara mindre än 25 dagar per år.
  • Vilket kollektivavtal som gäller på din arbetsplats (förutsatt att det finns ett).

 

2. Gå med i facket…

Har du varit studerandemedlem i facket? Då kan det vara dags att registrera dig som ordinarie medlem när du tagit studenten och börjar jobba. Det finns många anledningar att vara med i ett fackförbund. Först och främst för att många medlemmar kan se till att avtalen blir bättre.

Men det är också bra att vara med om något strular på jobbet. Då kan facket hjälpa dig. Går du med i facket efter att chefen betett sig ruttet kan det vara för sent. Transport har som grundregel att du får hjälp från den första dagen du är med.

3. …och i a-kassan

Du ska ha varit medlem i en a-kassa i tolv månader för att få arbetslöshetsersättning baserad på din inkomst. Förutom det måste du uppfylla arbetsvillkoret. I normalfallet ska du ha jobbat motsvarande halvtid de senaste sex månaderna. Under covidpandemin sänktes kraven för att uppfylla arbetsvillkoret, och de sänkta kraven gäller 2022 ut: Det krävs att du arbetat minst 60 timmar under sex månader under de senaste 12 månaderna, eller totalt 420 timmar under en sammanhängande sexmånadersperiod.

 

4. Ha koll på rutiner

Se till att du vet hur du ska göra om du blir sjuk. Vem du ska kontakta och om det är något du behöver fylla i.

 

5. Allmänt jobbhyfs

Visa gärna framfötterna och ta för dig. Kom i tid. Men när arbetsdagen är över ska du sluta jobba om arbetsgivaren inte sagt att du ska jobba övertid, med lön för det. Du gör varken dig själv eller kollegorna en tjänst om du jobbar utan att få betalt.

 

6. Prata med ditt skyddsombud

Skyddsombudet kan förhoppningsvis berätta om viktiga rutiner och säkerhet, som din arbetsgivare missat att berätta om.

Finns det inte ett lokalt skyddsombud på din arbetsplats kan du vända dig till Transports regionala skyddsombud om något i arbetsmiljön oroar dig.

 

7. Om vi målar fan på väggen

Se till att få lönespecifikation med organisationsnummer vid varje löning. Får du inte det, ligg på!

En del oseriösa arbetsgivare struntar i att betala skatt.

Har du en lönespecifikation där skatteavdraget är angivet är du skyddad om arbetsgivaren fuskar. Men har du inte det kan du i värsta fall bli återbetalningsskyldig på grund av chefens fusk.

Anar du ugglor i mossen kan du själv kontakta Skatteverket för att kontrollera att företaget betalat in din inkomstskatt och sociala avgifter.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Snabbkoll: Varsel och uppsägningar. Illustration: Mattias Käll

Varsel och uppsägningar

Av med jobbet? Sverige ser ut att vara på väg in i en lågkonjunktur. Då ökar risken för varsel och uppsägningar. Så fungerar det och det är skillnaden.

Laura Hartman är chefsekonom på LO. Foto: John Antonsson

”Svensk arbetsmarknad har visat sig oväntat stark”

Ekonomi. Trots skenande inflation och kraftigt höjda räntor ser vi ingen stor ökning av arbetslöshet eller varsel. LO:s chefsekonom Laura Hartmans bedömning är ändå att Sverige är på väg in i en period av ökad arbetslöshet.

Måste vi ha skinn på näsan för att hänga med i lönen?

Debatt. Jag läst en undersökning om att kvinnor drar sig för att söka välbetalda jobb av rädsla för att bli sexuellt trakasserade och att trakasserierna sticker ut på arbetsplatser där det ena könet dominerar.

Tema sömn
Tema Sömn. Illustration: Unni von Feilitzen

Så klarar du nattskiften

Sömntips. Jobbar du natt? Då löper du större risk att drabbas av sömnstörningar, övervikt och hjärt-kärlsjukdomar. En trött förare är dessutom en farlig förare. Men det finns knep som gör att du klarar skiftarbetet bättre.

”Jag märker att det tar längre tid att återhämta sig och bli människa igen”, säger lastbilschauffören Tobias Olausson. Foto: Pernilla Ahlsén

”De mörka timmarna är jobbigast”

Skiftjobbaren. Kaffe, en bensträckare eller en kort tupplur. Det är knep som lastbils­chauffören Tobias Olausson tar till för att klara nattpassen. Men ju äldre han blir desto svårare är det att återhämta sig.

Snabbkoll
Snabbkoll: Varsel och uppsägningar. Illustration: Mattias Käll

Varsel och uppsägningar

Av med jobbet? Sverige ser ut att vara på väg in i en lågkonjunktur. Då ökar risken för varsel och uppsägningar. Så fungerar det och det är skillnaden.

Kultur
Högakustenbron, Sveriges svar på Golden Gate – och nästan lika lång. Hängbron över Ångermanälven, nära mynningen, öppnade 1997 och kortar E4:ans sträckning med nära en mil. Foto: John Antonsson

Sverige är rikt på broar

Förbindelser. Broar binder samman land, förkortar vägen och gör det möjligt att gå eller cykla under stora trafikleder. De riktiga långsträckarna tjänar också ofta som symboler för sin hemtrakt. Och Sverige är rikt på broar.

Snabbkoll
Snabbkoll om stridsåtgärder/konflikter. Illustration: Mattias Käll

Det här händer vid strejk

Konflikt. Transports förbundsordförande har varnat för en tuff avtalsrörelse och utesluter inte stridsåtgärder. Men vad är egentligen strejk och lockout?

Dina pengar
Mynthögar

Hänger din arbetarlön med?

Löneutveckling. LO-arbetarna halkar efter tjänstemännen. Det har LO visat i flera av sina årliga sammanställningar. Det har skett en så kallad löneglidning som gjort att tjänstemännens löner ökat mer än ”märket” sedan år 2000.

Ett fritt och omväxlande jobb med trevliga kollegor och shysta arbetsvillkor. Magnus Birgersson trivs med att köra bärgningsbil för ett litet åkeri. Transportarbetaren följde med honom en dag på jobbet. Foto: Pernilla Ahlsén

En dag i bärgningsbilen

Arbetsmiljö. Ett fritt och omväxlande jobb med trevliga kollegor och shysta arbetsvillkor. Magnus Birgersson trivs med att köra bärgningsbil för ett litet åkeri. Transportarbetaren följde med honom en dag på jobbet.

Snabbkoll
Snabbkoll: Avtalsrörelse Illustration: Mattias Käll

Vägen till din nya lön

Avtalsrörelse. I år ska Transport förhandla fram nya avtal för sina medlemmar. Här är några saker som är bra att veta.

Arbetsmiljö
Procentsatserna bygger på svar från chaufförer på samtliga arbetsorter. Om enbart svar från de större städerna i Östergötland, Linköping och Norrköping, räknas med blir vissa resultat andra. Så är det en högre andel, 94 procent, av dem som kör i de stora städerna som anger att de ofta eller ibland känner stress på grund av körtiderna (fråga 6) och hela 86 procent som svarar att körtiderna inte är tillräckliga för att utföra arbetet på ett säkert sätt, jämfört med 72 procent om svaren från samtliga arbetsorter tas med (fråga 1.) Grafik: Petrus Iggström

Fackets enkät gav svart på vitt om körtid och stress

Transport. De visste att det var problem. Men också att förändring krävde fakta. Linköpingsavdelningen gjorde en enkät som svart på vitt visar hur pressade arbetsförhållanden är för färdtjänstförare. Så vill arbetsgivare, regionens trafikbolag och politiker nu förändra villkoren.

Arben Pepi, Transportombud, och Patrik Emanuelson, skyddsombud, utanför Vikbolands taxi i Linköping. Foto: Lilly Hallberg

”Enkäten speglar verkligheten vi lever i”

Stressigt. – Många nya upplever att det är för stressigt och slutar, fast alla skulle tjäna på en erfaren yrkeskår, säger färdtjänsföraren Patrik Emanuelson.

Det regionala trafikbolaget Östgötatrafiken upphandlar servicetrafik för hela regionen och har även uppdrag i angränsande län, vilket bland annat innebär sjuktransporter till angränsande län. Genrebild. Foto: Lilly Hallberg

Så vill facket gå vidare

Uppföljning. Redan första sittningen med åkerierna gav resultat: Muntligt löfte att färdtjänstförare ska få betald lunch vid körningar till annan ort. Något inte ens hälften kan räkna med i dag.

Mattias Näsström, biträdande trafikchef på Östgötatrafiken.

Östgötatrafiken: ”Vi fortsätter dialogen”

Upphandlaren. Förarnas arbetstid, fordonsschema och raster måste facket först reda ut med arbetsgivarna, åkerierna. Först sedan kan det bli tal om möte i grupp med upphandlaren av serviceresor, Östgötatrafiken. Nu är det dags.

Jan-Owe Larsson (M) är ordförande och Annsofi Ramevik (S) är andre vice ordförande i Region Östergötlands trafik- och samhällsplaneringsnämnd.

Hallå politiker, vad kan och vill ni göra?

5 frågor. Transportarbetaren har ställt fem frågor till två politiker i Region Östergötlands trafik- och samhällsplaneringsnämnd, som tagit del av Transports enkät Körtider och stress.