Tjänsteförmåner, illustration av Mattias Käll
Snabbkoll

Förmån eller fälla – så funkar tjänstefringisarna

Förmåner. Hur stor vinst är det egentligen med bilen som arbetsgivaren ”bjuder” på? Och ger fri surf på jobbmobilen rätt att surfa hur mycket som helst, på vad som helst? Tjänsteförmåner ger inte vinst varje gång till den anställda.

1. Dyrare med firmabil för Svensson

Tjänstebil. Förmånernas förmån som anställd. Och visst, det vore ju toppen med en fin Ferrari som det inte ens är nödvändigt att serva själv. Men det är inte säkert att det blir lönsamt i det långa loppet jämfört med att köpa en bil privat.

Sedan halvårsskiftet gäller en ny lag som riskerar att göra tjänstebilen rejält dyrare i drift. Med de nya reglerna för beräkningen av förmånsvärde kommer de allra flesta i Sverige med tjänstebil att få en höjning av förmånsvärdet. För genomsnittsbilen är höjningen nära 34 procent.

Regeringen har drivit igenom de nya reglerna för att de tidigare förmånsvärdena sågs som för låga. Tanken är att det ska bli mer rättvist jämfört med att köpa en bil privat. Lagändringen gäller för alla som registrerar ny tjänstebil efter den 1 juli 2021.

 

2. Dyrare gåvor under pandemin

Huvudregeln är att den anställda ska skatta för gåvor från arbetsgivaren. Men det finns undantag, och ett är särskilt aktuellt i dessa dagar: Julgåvan. Det finns dock gränser för hur fin den får vara. Under vanliga år är julgåvan skattefri om värdet inte överstiger 500 kronor, inklusive moms.

Men covidpandemin har ändrat det: Både under 2021 och året innan har arbetsgivaren kunnat ge personalen en skattefri gåva på upp till 2 000 kronor per anställd.

Regeringen har höjt det skattefria beloppet vilket öppnat för så kallade coronagåvor, som kan slås ihop i samband med påskägg och julklapp till exempel. Så den skattefria julgåvan kan i år alltså vara värd 2 500 kronor.

Det finns andra undantag från skatteplikten:

  • Jubileumsgåva, värd max 1 500 kronor, när företaget firar 25-, 75- eller 100-årsjubileum.
  • Minnesgåva, max värd 15 000 kronor och vid högst ett tillfälle, när anställningen upphör. Det gäller varaktigt anställda, med en sammanlagd anställningstid på minst sex år hos företaget.

Observera att gåvan blir skattepliktig från första kronan om den överstiger det högsta beloppet.

 

3. Mobilen är fri!

Mobiltelefonen är faktiskt inte skattepliktig, även om den används utanför jobbet. Anledningen är helt enkelt att det i praktiken är omöjligt att skilja ut privat bruk från jobbanvändning.

För de flesta som har tillgång till mobiltelefon kan den användas också på fritiden, med fri surf. Det är dock ovanligt att ”fri surf” betyder att det är okej att surfa in på vad som helst så länge det är lagligt – arbetsgivaren reglerar nästan alltid i avtal vad som gäller för arbetsplatsen.

Det här gäller även annan elektronisk utrustning, som datorer, router och läsplattor. Många arbetsplatser har i dag sådan utrustning med tillhörande abonnemang, mot fast avgift som de anställda även kan använda för privat bruk.

Skatteverkets bedömning gäller även om arbetsgivarens anskaffningskostnad för den elektroniska utrustningen uppgår till stora belopp.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Peter Jansson:
    14 januari, 2022

    Ta bort allt detta med förmåner i företag för många av förmånerna missbrukas.Sänk skatten på arbete för alla löntagare istället.Då kan var och en själv avgöra vad som är värt att lägga sina pengar på istället för att vissa saker är förmånliga och andra saker är inte förmånliga enligt skattereglerna.Jag har själv utnyttjad detta med förmåner till max när jag var egenföretagare, men jag anser att det skapar olika spelregler för löntagare och för företagare på ett sätt som inte är lämpligt.Även många av storföretagen missbrukar/utnyttjar detta med olika förmåner det läser man ofta om trots att företagen är väldigt lönsamma så skall de ändå utnyttja förmåner till max och gärna lite till då skatten på arbete är alldeles för hög särskilt för de som tjänar mest.Då blir det naturligt att de som redan är högavlönade förser sig med förmåner som är skattefria istället för att begära högre lön.Vill staten subventioner vissa saker som är bra för folkhälsan eller vad det nu är politikerna anser att staten skall subventionera så borde det ske direkt till alla löntagare/medborgare istället för att företagen kan använda dessa förmåner till de som redan har de högsta lönerna.

Lästips:

Transporter, avfall och bilvård ska kontrolleras av nya krimcenter

Åkeri. Miljö. Bilvård. Transporter, avfall och bilvård. De finns med bland riskbranscherna som ska granskas i särskilda krimcenter för att motverka brottslighet inom arbetslivet. Två har påbörjat arbetet i Göteborg och Umeå och fem till ska vara på plats före årsskiftet.

Körde mat för Uber Eats – miljoner i skattefusk

Matbud. Svarta löner, momsfiffel och utnyttjade bud. En underleverantör till Uber Eats undanhöll 2,3 miljoner kronor i skatter och avgifter. Nu ska Skatteverket specialgranska matbudsbranschen.

Deklarera vi e-tjänsten, inskickad deklaration. Foto: Fialotta Bratt

Skatteavdragen som kan ge chaufförer tusenlappar

Deklarationsdags. Kör du lastbil mellan midnatt och klockan sex på morgonen? Då kan du få pengar tillbaka på skatten. I vissa fall kan det röra sig om många tusenlappar.

Kultur
Högakustenbron, Sveriges svar på Golden Gate – och nästan lika lång. Hängbron över Ångermanälven, nära mynningen, öppnade 1997 och kortar E4:ans sträckning med nära en mil. Foto: John Antonsson

Sverige är rikt på broar

Förbindelser. Broar binder samman land, förkortar vägen och gör det möjligt att gå eller cykla under stora trafikleder. De riktiga långsträckarna tjänar också ofta som symboler för sin hemtrakt. Och Sverige är rikt på broar.

Snabbkoll
Snabbkoll om stridsåtgärder/konflikter. Illustration: Mattias Käll

Det här händer vid strejk

Konflikt. Transports förbundsordförande har varnat för en tuff avtalsrörelse och utesluter inte stridsåtgärder. Men vad är egentligen strejk och lockout?

Ett fritt och omväxlande jobb med trevliga kollegor och shysta arbetsvillkor. Magnus Birgersson trivs med att köra bärgningsbil för ett litet åkeri. Transportarbetaren följde med honom en dag på jobbet. Foto: Pernilla Ahlsén

En dag i bärgningsbilen

Arbetsmiljö. Ett fritt och omväxlande jobb med trevliga kollegor och shysta arbetsvillkor. Magnus Birgersson trivs med att köra bärgningsbil för ett litet åkeri. Transportarbetaren följde med honom en dag på jobbet.

Snabbkoll
Snabbkoll: Avtalsrörelse Illustration: Mattias Käll

Vägen till din nya lön

Avtalsrörelse. I år ska Transport förhandla fram nya avtal för sina medlemmar. Här är några saker som är bra att veta.

Arbetsmiljö
Procentsatserna bygger på svar från chaufförer på samtliga arbetsorter. Om enbart svar från de större städerna i Östergötland, Linköping och Norrköping, räknas med blir vissa resultat andra. Så är det en högre andel, 94 procent, av dem som kör i de stora städerna som anger att de ofta eller ibland känner stress på grund av körtiderna (fråga 6) och hela 86 procent som svarar att körtiderna inte är tillräckliga för att utföra arbetet på ett säkert sätt, jämfört med 72 procent om svaren från samtliga arbetsorter tas med (fråga 1.) Grafik: Petrus Iggström

Fackets enkät gav svart på vitt om körtid och stress

Transport. De visste att det var problem. Men också att förändring krävde fakta. Linköpingsavdelningen gjorde en enkät som svart på vitt visar hur pressade arbetsförhållanden är för färdtjänstförare. Så vill arbetsgivare, regionens trafikbolag och politiker nu förändra villkoren.

Arben Pepi, Transportombud, och Patrik Emanuelson, skyddsombud, utanför Vikbolands taxi i Linköping. Foto: Lilly Hallberg

”Enkäten speglar verkligheten vi lever i”

Stressigt. – Många nya upplever att det är för stressigt och slutar, fast alla skulle tjäna på en erfaren yrkeskår, säger färdtjänsföraren Patrik Emanuelson.

Det regionala trafikbolaget Östgötatrafiken upphandlar servicetrafik för hela regionen och har även uppdrag i angränsande län, vilket bland annat innebär sjuktransporter till angränsande län. Genrebild. Foto: Lilly Hallberg

Så vill facket gå vidare

Uppföljning. Redan första sittningen med åkerierna gav resultat: Muntligt löfte att färdtjänstförare ska få betald lunch vid körningar till annan ort. Något inte ens hälften kan räkna med i dag.

Mattias Näsström, biträdande trafikchef på Östgötatrafiken.

Östgötatrafiken: ”Vi fortsätter dialogen”

Upphandlaren. Förarnas arbetstid, fordonsschema och raster måste facket först reda ut med arbetsgivarna, åkerierna. Först sedan kan det bli tal om möte i grupp med upphandlaren av serviceresor, Östgötatrafiken. Nu är det dags.

Jan-Owe Larsson (M) är ordförande och Annsofi Ramevik (S) är andre vice ordförande i Region Östergötlands trafik- och samhällsplaneringsnämnd.

Hallå politiker, vad kan och vill ni göra?

5 frågor. Transportarbetaren har ställt fem frågor till två politiker i Region Östergötlands trafik- och samhällsplaneringsnämnd, som tagit del av Transports enkät Körtider och stress.

Biljettkontroll i busväder

Bevakning. I snålblåst eller sol. Väktarna som kontrollerar biljetter i Östergötland är ute varenda dag och ser till att resenärerna betalar.

Kultur
Stora bilden: Ove Allansson på besök i Göteborgs hamn i slutet av juli 1967 (Foto: SvD/TT). Med boken Afton i Ilhéus och andra noveller av Ove Allansson uppmärksammar Ove Allanssonsällskapet att författaren skulle ha fyllt 90 år under 2022.

Ove Allansson – sjöfolkets främsta skildrare

Böcker. Ove Allansson skrev om sjöfolket. 2022 skulle han ha fyllt 90 år och i en ny samling väljer svenska arbetarförfattare ut sina favoriter av hans berättelser.

Snabbkoll
Snabbkoll: Tillbud. Illustration: Mattias Käll

Rapportera om nästan-olyckor

Tillbud. Oj, det kunde gått illa. Du kunde ha klämt handen och ser dig snabbt om, hoppas att ingen såg att du var nära att ”klanta till det”. Tänk tvärtom! Var rädd om dina kollegor och rapportera om risker i arbetsmiljön så att arbetsgivaren kan förebygga, åtgärda och förhindra olyckor.

Stefan Gidlöf tittar ut över Norviks hamnområde. Han är fortfarande besviken över att arbetarkollektivet inte fick vara med och tycka till om utformningen.

Det blåser upp vid hamnen i Nynäshamn

Hamn. En råkall dag vid färjehamnen i Nynäshamn. Transportarbetaren möter Stefan Gidlöf. Fulltatuerad hamnarbetare som vill att facket tänker nytt.

Diskriminering.

Gamla unkna ideal drabbar unga män

Jämställdhet. Va, vabb? Var är mamman? Arbetsgivares förvåning och missnöje när anställda försöker dela ansvar för barn och hem med en partner slår olika. Unga pappor upplever att de är mer utsatta när det gäller att utnyttja sin lagstadgade rätt att vara hemma för vård av sjukt barn.