TMA-bil
Close
Inget givet skydd. Arbetsmiljöverket stred tidigare för ett generellt krav på TMA-fordon vid vägarbeten, något som verket frångått. I dag ska riskbedömningen göras i varje enskilt fall. Fel signalvärde till skyddsombuden, enligt Transport.
Close
Granskning: Skyddsombud

Förenklade regler riskerar försvåra för skyddsombud

Regelverk. Arbetsmiljöverket vill både kraftigt minska antalet föreskrifter och göra reglerna enklare. Men LO-facken befarar att förenklingen kommer att ta viktiga verktyg från skyddsombuden och att skyddsnivån sänks.

I Transports årsrapport framgår den stora kompetens som skyddsombuden på alla nivåer besitter. En överväldigande majoritet, nära 70 procent, svarar att de inte har några problem att förstå Arbetsmiljöverkets föreskrifter. Tvärtom fungerar de som ett viktigt stöd i uppdraget.

– Det finns en uppenbar risk att man förlorar verktyg om verket genomför förenklingar. Motiveringen att föreskrifterna är svåra att förstå håller inte, säger Martin Miljeteig, central arbetsmiljöombudsman på Transport.

Arbetsmiljöverkets stora arbete med att se över regelverket pågår för fullt. Tanken är att antalet föreskrifter ska minska från dagens drygt 70 till cirka 15. Reglerna om systematiskt arbetsmiljöarbete kommer att finnas med i samtliga föreskrifter i den föreslagna regelstrukturen. Parallellt pågår arbetet med regelförnyelse. Avsikten är att det ska bli mer lättbegripligt och enklare att hitta.

Transport ingår i den LO-grupp som i sitt remissvar, i början av hösten, var starkt kritisk mot förslaget. Kritiken gäller förslaget till förnyelse av föreskrifterna som rör arbetsanpassning/rehabilitering och utformning av arbetsplatsen. Det är framför allt LO-förbundens skyddsombud som riskerar att drabbas, enligt Carola Löfstrand, arbetsmiljöutredare på LO: Förenklingarna skulle leda till att reglerna blir otydligare att tillämpa i praktiken.

– På tjänstemannasidans arbetsplatser har man inte haft så mycket preciserade regler om utformningen av arbetet för säkerhet. Arbetares arbetsplatser är mer reglerade när det gäller skydd, inte minst ur ett säkerhetsperspektiv, säger hon.

Enligt LO:s utredare finns risken att en del arbetsgivare kommer att ducka för krav från skyddsombud. De kan säga att en regel är borttagen från branschen och tro att skyddsnivån sänkts. Ord kommer att stå emot ord och riskera att undergräva skyddsombuds auktoritet.

Arbetsmiljöverket hävdar att skyddsnivån inte kommer att sänkas.

– Riskerna på arbetsplatserna är ofta likartade i flera branscher. Därför blir det mer relevant att ha föreskrifter som utgår från riskerna i stället för specifika verksamheter och branscher – det bidrar också till att skyddsnivån blir lika för alla verksamheter, säger Eva Barkström, Arbetsmiljöverkets projektledare för ny regelstruktur.

– Allmänna råd kommer att finnas kvar, om än i mindre omfattning. I den nya regelstrukturen kommer de att placeras direkt efter respektive paragraf.

På arbetsgivarsidan har planerna på regelförnyelse väckt mer positiva reaktioner än hos facket. Alf Berglund, arbetsmiljöexpert hos Transportföretagen, tror att farhågorna delvis rör sig om missförstånd.

– Det kommer att bli exakt lika många paragrafer, det enda man gör är att ge dem en mer logisk indelning. Allt som handlar om arbetsutrustning till exempel hamnar i ett häfte, säger han.

– Men även om reglerna är desamma så kommer det ju att innebära en gigantisk förändring. Man slår sönder strukturer och erfarenhet som samlats i föreskrifter under många år. Det kommer till en början säkert bli svårt att hitta när det stuvats om, så är det alltid.

Alf Berglund påpekar att Svenskt Näringslivs medlemmar till en början inte heller var så positivt inställda. Samtidigt säger han sig har svårt att förstå kritiken om den består i att minskningen av antalet föreskrifter i sig skulle leda till en sämre nivå i arbetsmiljön.

– Det har ändå många fördelar att strukturera föreskrifterna, som kommit till under olika epoker och i en del fall innehåller dubbelregleringar.

Men Transports arbetsmiljöexperter ser också andra förändringar i myndighetens förhållningssätt som är negativa. Allt oftare är det en jurist, inte en inspektör, som avgör Arbetsmiljöverkets agerande efter en inspektion. Det handlar också om att verket går ifrån ett generellt förhållningssätt i viktiga frågor.

– TMA-fordon är ett tydligt exempel. Först strider verket allt vad man orkar för ett generellt beslut om skyddsfordon vid arbeten på väg. Sedan tar man bort beslutet och nu ska riskbedömning göras vid varje fall, säger Martin Miljeteig.

– Arbetsmiljöverket ger signalvärden som knappast stärker våra skyddsombud.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Sopbilsolycka Renova Göteborg

Olyckan som inte fick hända

Arbetsskador. Peter Ellevad backar sakta mot schaktet för att tippa avfallet. Plötsligt rusar motorn. Sopbilen far i väg som en projektil, över skyddsbarriären och ner i gropen. Peter lyckas hoppa ur hytten, men får 14 frakturer i fallet. Efteråt exporteras sopbilen till Polen. Utan att den blivit undersökt.

Transportarbetarens logga

Taxi Stockholm tvingar förarna att acceptera resenärer i framsätet

Taxi. Tvärt emot alla rekommendationer uppmanar Taxi Stockholm chaufförerna att låta kunder som önskar få åka i framsätet. Förare som ändå säger nej riskerar att straffas med poängavdrag. ”Förkastligt!” säger Transports arbetsmiljöombudsman Martin Miljeteig.

Utsnitt ur Anna-Lena Lindqvists nyhetsgrafik om dödsolyckan i Oxelösunds hamn.

Fällande dom efter dödsolycka– ny prövning i hovrätten

Hamn. 21-åriga Nima dog av hjärnskadorna han fick på en kolbåt i Oxelösund. Tingsrätten dömer stuverichefen till nio månader villkorlig dom, hans överordnade frias helt. Hamnbolaget får två miljoner kronor i företagsbot. Domen har överklagats till hovrätten.

Sopbilsolycka Renova Göteborg

Olyckan som inte fick hända

Arbetsskador. Peter Ellevad backar sakta mot schaktet för att tippa avfallet. Plötsligt rusar motorn. Sopbilen far i väg som en projektil, över skyddsbarriären och ner i gropen. Peter lyckas hoppa ur hytten, men får 14 frakturer i fallet. Efteråt exporteras sopbilen till Polen. Utan att den blivit undersökt.

E-handeln exploderar
Budbilar på Kungsgatan i Stockholm. Foto: John Antonsson

Här är företagen som kör hem dina paket

Paketbud. Covidåret 2020 exploderade e-handeln. Allt fler väljer hemleverans. Transportarbetarens kartläggning visar att chaufförerna ofta saknar avtalsenlig lön.

Oseriösa taxibolag
Illustration: Gustaf Öhrnell Hjalmars Foto: Lilly Hallberg/Jan Lindkvist/Justina Öster

Samhällstrafik på lånade tillstånd

Trendtaxi. Förlorade trafiktillstånd. Slavliknande kontrakt. Lön som inte betalats och bortglömda förhandlingar. Trots det har Trendtaxi gång på gång vunnit upphandling av samhällstrafik för hundratals miljoner. Transports avdelningar tar nu striden för de många chaufförer som drabbats.

Egen åkare utan jobb men med stora skulder

Trendtaxi. Han ville köra färdtjänst och såg det som en möjlighet att bli egen åkare, i Trendtaxis bil. Men sedan Region Sörmland bröt med taxibolaget återstår bara avräkningen – krav som i värsta fall landar på närmare 100 000 kronor.

Loudden
På Loudden fanns närmare 150 cisterner för bränsle. Nu ska alla skrotas. Plåtsaxen klipper enkelt igenom de centimetertjocka väggarna. Foto: Jan Lindkvist

Nu är det klippt för oljehamnen

Oljedepå. Den jättelika plåtsaxen klipper ner oljecisternen i småbitar. Som om det vore en konservburk. Ett år har gått sedan Loudden stängdes och oljebolagen är i full gång med rivning och sanering. Samtidigt är osäkerheten stor om Stockholms framtida bränsleförsörjning.

Kultur
Influencern Therése Lindgren intervjuar statsministern i ett avsnitt av ”We are the future” på Youtube.

Influerad av en influencer?

De nya inflytesrika. De som sägs styra världen genom sociala medier, som älskas och följs av miljoner. Och drar in miljoner. Influencers. Vår tids opinionsbildare? I alla fall allt mer utnyttjade av traditionella makthavare för att sprida politiska budskap och information.

Våld på jobbet
Sparkande väktare

”Alla är inte gjorda för det här jobbet”

Bevakning. I maj 2019 griper Boban och hans väktarkollegor en misstänkt snattare. En månad senare dyker en filmsekvens upp. I den ser det ut som att en av väktarna sparkar snattaren, som sitter i handbojor, i huvudet. I januari kommer fallet att prövas i domstol.

Alexander Tilly är psykolog. Han har specialiserat sig på att jobba med utbildningar som rör hot och våld. Bland hans uppdragsgivare finns bland andra bevakningsbranschen och Polisen. Foto: John Antonsson

Vad är det som triggar fram våld?

Konflikthantering. Alexander Tilly är psykolog med bakgrund som ordningsvakt. Han jobbar med att utbilda allt från ordningsvakter till busschaufförer i att hantera situationer med hot och våld. Tilly anser att personal behöver mer träning i att hantera konfliktsituationer.

Kultur
Uppsala domkyrka hösten 2020. En ständigt pågående renovering.

Dom sticker upp

Landmärken. Genom seklen har de stora katedralerna hälsat resande på landsvägar och till sjöss. Högt över andra byggnader och synliga på mils avstånd – välbekanta och kanske lugnande för den som färdats genom mörka skogar eller stormiga hav. Eller bästa landmärket att tävla om att se först från bilen.

Snabbkoll
Snabbkoll: Strejk Illustration: Mattias Käll

Vad gäller vid strejk?

Konflikt. Strejk, blockad, varsel och lockout – självklara ord i tider av konflikt, mindre självklart vad de betyder i praktiken. Här kommer grundfakta.

Röster från Tjärna Ängar
Viktor Oharanja utanför gallerian Kupolen i Borlänge. Han vill inte träffas i sitt gamla utdelningsdistrikt Tjärna Ängar, och känner sig fortfarande otrygg efter överfallet i området.

Rånade tidningsbudet känner fortfarande rädsla

Brottsoffer. När Viktor Oharanja var ute på sin utdelningsrunda omringades han av ungdomar. Han blev hotad och rånad på sin tidningsbil. Det skapade diskussion om Tjärna Ängar i hela landet.