Hyllade yrkesförare: Henrik Klefberg, Rikard Wedh, Rolf Eriksson, Björn Gustavsson, Rolf Eriksson och Pontus Isaksson. Foto: Lilly Hallberg
Close
Hyllade yrkesförare: Henrik Klefberg, Rikard Wedh, Rolf Eriksson, Björn Gustavsson, Rolf Eriksson och Pontus Isaksson.
Close
Yrkesförarens dag

Förarna firas på sin dag

Åkeri. ”Bra att facket är ute och visar upp sig. Och vi är värda det!” sa lastbilschauffören Rikard Wedh som just fått en kaffe i avdelning 6-mugg på Rasta Värmland på Yrkesförarens dag.

Den 9 september är sedan 2015 temadag för att uppmärksamma alla landets yrkesförare med en egen dag. Fika utanför terminalen, tårta på åkeriet eller korvgrillning vid macken ska bidra till att uppmärksamma en yrkeskategori som annars sällan uppmärksammas när allt rullar på.

– Vi från avdelningen finns här och i Rasta på Grums, sa Värmlandsavdelningens ordförande Mikael Persson vid nio-tiden på fredagsmorgonen.

Då var han på plats på Rasta öster om Karlstad, tillsammans med Ronnie Persson och Per Lindvall. Med sig hade de rosa muggar för dryck och biljetter för kaffe och bulle inne i butiken. Sedan sysslade de med ”uppsökande verksamhet”, gick fram till lastbilschaufförer som stannade till för att tanka eller ta sin 45-minuters rast på parkering intill.

– Jag tycker att det fungerar mycket bättre att gå ut och ta kontakt, många är tveksamma till att komma fram och prata, säger Mikael Persson.

– Men jag tror att våra yrkeskårer överlag tycker att det är kul med den här sortens uppmärksamhet. Vi försöker göra något från avdelningen också för andra grupper, som bevakningsanställda i februari, och vi har ordnat med Luciafirande för tidningsbud på flera håll – tyvärr är det svårt att samtidigt ordna på alla håll. Värmland är ju vidsträckt.

En förare kommer förbi och frågar om ob-tillägg i transportavtalet. Mikael och de andra svarar på frågor och fyller på med rosa muggar. Men alla vill inte ha kontakt. Ofta handlar det om utländska chaufförer. Ronnie Persson beklagar det, liksom avdelningsordförande Mikael Persson:

– Man kan bara spekulera om orsaker. En del kanske är rädda för facket, eller för att bli bluffade.

Men att vara eller bli medlem i Transport är inte något krav för att bli hyllade på Yrkesförarens dag, betonar alla. Förra året bjöd Värmlandsavdelningen bussförarna på Länstrafiken på smörgås och festis – först inte helt odelat uppskattat av Kommunal , som organiserar yrkesgruppen, men väldigt uppskattat av bussförarna. Flera hade gärna sett en repris i år.

På Rasta i Väse höjer fem förare som kör tunglastare, med motvikter för kranbilar, sina rosa Transportmuggar och välkomnar uppmärksamheten.

Den 9 september har varit en yrkesförarnas temadag sedan 2015, och finns registrerad som sådan på Temadagar.se. Den har väckt alltmer intresse, och arrangemangen kring dagen har ökat. Och det gäller i allt högre grad yrkesförare ur olika kategorier. De första åren var det främst lastbilschaufförer som uppmärksammades. Transports avdelningar har varit ute på plats på flera håll runt om i landet under fredagen.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Färdskrivare slopas för miljöfordon upp till 7,5 ton

Trafik. Regeringen har beslutat att slopa krav på kör- och vilotider samt färdskrivare på vissa miljövänliga lastbilar som väger upp till 7,5 ton. Samtidigt ska vissa b-kortsförare kan få köra klimatvänliga fordon som väger upp till 4,25 ton. Transport är kritiskt och kallar ändringarna en trafikfara.

David Ericsson. Foto: Jan Lindkvist

Bokmöten i trolltider

Davids krönika. Luft, kraft, styrka gav årets seminarium Boken på arbetsplatsen på Runö kursgård i Åkersberga. Arrangörer var Transport, Kommunal och Byggnads. Det handlade om arbetsplatsbiblioteken, ungefär som de vägkrogsbibliotek Transport ännu driver.

Kvinna ligger i hängmatta, äter ett rött äpple och kollar sin laptop.

Vem vill ha mer ledighet?

Semester. Vissa har arbetstidsförkortning och lång semester. Men de flesta jobbar fortfarande 40 timmar i veckan och får bara den semester som lagen kräver. Kommer det fortsätta vara så?

Rattfylla bakom allt fler indragna körkort

Trafiksäkerhet. Nära 20 000 körkort återkallades det första halvåret. Medan trafikbrotten som orsak minskar fortsätter återkallelser på grund av rattfylleri och drograttfylleri att öka.

Sopbil fast i slukhål

Arbetsolycka. Plötsligt rasade vägen – föraren hann inte reagera och sopbilen körde ned och fastnade i slukhålet i ett bostadsområde i Jönköping. Ingen ska ha skadats fysiskt i olyckan.

Många dödsolyckor bland lastbilschaufförer sker i trafiken. Foto: Jeppe Gustafsson/Shutterstock

M: Sverige riskerar missa säkerhetsmål

Trafikpolitik. Målet att halvera antalet dödsolyckor i vägtrafiken ser ut att misslyckas. Riksförbundet M, tidigare Motormännen, larmar nu om att takten för att öka säkerheten är för långsam och att farliga vägavsnitt lämnas utan åtgärd.

Semester fortfarande klassfråga

Rapport. Skillnaderna är stora mellan arbetare och tjänstemän när det gäller möjlighet till semesterresor, fritidsaktiviteter och nöjen. Och klyftan har ökat över tid, visar LO:s kartläggning.

Den första svenska bussen körde i Stockholm i juli 1899. Den testades senare under året på linjen Tegnérgatan-Roslagstull.

Första svenska bussen blev ett bullrande fiasko

Årsdagar. Nu är det 125 år sen Sverige fick den allra första motordrivna bussen. Det blev ett superfiasko som hördes flera kvarter. Daimlers nya heta modell fick öknamnet ”bullerbussen”.

Helsingborgs containerhamn

Hamnarbetare dömd för kokainsmuggling

Hovrättsdom. Tingsrättens dom för kokainsmuggling i Helsingborgs hamn har fastställts av hovrätten. Straffet för den man som dömdes till åtta år i fängelse skärps till nio år. Hamnarbetaren och den andra mannen döms till vardera två år.

Genrebild tidningsbud

Fortsatta neddragningar för tidningsbud

Tidningsbud. De svarta fläckarna där tidningen har blivit allt fler under årets första halvår. På många håll i landet har det lett till uppsägningar.

Transport stämmer bussföretag

Arbetsrätt. Ett bussföretag sa upp en chaufför utan att förhandla med facket. Nu stäms bolaget för brott mot medbestämmandelagen.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Färdskrivare slopas för miljöfordon upp till 7,5 ton

Trafik. Regeringen har beslutat att slopa krav på kör- och vilotider samt färdskrivare på vissa miljövänliga lastbilar som väger upp till 7,5 ton. Samtidigt ska vissa b-kortsförare kan få köra klimatvänliga fordon som väger upp till 4,25 ton. Transport är kritiskt och kallar ändringarna en trafikfara.

Kvinnlig student framför bild på lastbil, Transport avdelning 5:s stipendiat

Linda knep ett av stipendierna

Pris. ”En glad och positiv kamrat, som vill att alla ska lyckas & må bra, med sin aura sprider hon lycka.” Med den motiveringen, från klasskamraterna på fordons- och transportprogrammet i Vallentuna, knep Linda Berneklint ett av årets stipendier.

Kvinnlig lasstbilschaufför i förarhytten

Arbetsskadorna fortsätter öka

Arbetsmiljö. Kvinnliga yrkesförare har en förhöjd risk att skada sig allvarligt på jobbet. I en rapport från Afa Försäkring är siffrorna dystra.

Knallrosa Matbudsväska med Foodoras loggga på träbänk i Stockholms innerstad.

Livsmedel körs med sämre lönevillkor

Åkeri. Coop Gotland är nästa företag på tur att börja köra ut mat med Foodora, i stället för traditionella åkerier. – Deras villkor är inte nära det som transportavtalet ger, säger Mats H Andersson, ombudsman på Transport.