ORDFÖRANDEN HAR ORDET

Följ oss i Almedalen

Orförandeord. Almedalen … är det ett jippo för samhällseliten och klubben för inbördes beundran – eller ett uttryck för den fantastiska demokrati vi lever i?

Jag skulle vilja säga att Almedalsveckan är precis vad man gör den till. Transport åker dit för att lyfta ett antal frågor som berör våra medlemmar. Under dessa dagar är det ju fullt möjligt att stoppa en minister på gatan för att ställa en fråga, eller sticka in huvudet på ett seminarium för att provocera någon som inte tycker som vi.

Vi har ett fullt schema med seminarier vi ska gå på om åkeri, hamn, arbetsmiljö och mycket, mycket annat. Vi har möten med politiker och intervjuer vi ska genomföra. Liksom förra året kommer vi att göra reportage med intressanta personer för att att föra Almedalsveckan närmare medlemmarna. Håll koll på Transports Facebooksida.

Vi kommer också att arrangera ett par egna seminarier:

Skapar Amazon djungelns lag på arbetsmarknaden?

(Måndagen den 1 juli kl 14.45-15.45.)

Vittnesmål från andra länder berättar hur Amazons anställda betraktas som maskiner vars rörelser registreras, klockas och analyseras i detalj. Hur de har vuxenblöjor då de nekas tid att gå på toaletten, och hur tidsjakten pressar logistikkedjan till bristningsgränsen.

Vi har all anledning att tro att Amazon inom kort kommer att slå ned sina pålar i den svenska myllan. Därför har vi all anledning att oroa oss för vad det kommer att föra med sig in på svensk arbetsmarknad, när det gäller synen på arbetstagare och deras villkor inom bland annat terminal, lager och åkeri.

Amazons ambition är att finnas i hela konsumtionsflödet, ”from A to Z”. Men här i Sverige har vi även Å, Ä, och Ö och det hoppas vi att de ska få förhålla sig till. För att det ska ske behöver vi diskutera just detta: Hur kan vi i Sverige förbereda oss för Amazon?

Ett halvår för att bli Youtuber, 80 timmar för att bli ordningsvakt – är det rimligt?

(Tisdagen den 2 juli kl 11.00-12.00.)

Bevakningspersonal förväntas i dag också agera poliser, brandmän, sjuksköterskor, socialsekreterare, psykologer och föräldrar, utöver sitt yrke. Detta med endast 80 timmars utbildning i ryggen.

Vi ser hur efterfrågan på bevakningspersonal ökar och Transport har också sagt att det är befogat att diskutera hur de kan bidra ytterligare till tryggheten, när polisens resurser inte räcker. Men då måste diskussionen om vilka förutsättningar de ges att göra sitt jobb gå hand i hand med detta.

Högre lön är självklart viktigt och sänder en tydlig signal. En avgörande förutsättning är också utbildningen, och vi ställer oss frågan om det är rimligt att en person förväntas hantera både hotfulla och mänskligt svåra situationer efter bara 80 timmar, vilket är vad som krävs för att bli ordningsvakt i dag. Vi tror inte det och vi vill diskutera hur vi stärker bevakningspersonalens kompetens. De måste bli både bättre rustade att värna om tryggheten i samhället och känna sig mer trygga när de utför sitt arbete.

 

Ni kan följa seminarierna på vår hemsida live eller i efterhand. Häng med oss! Vi är där för att lyfta våra gemensamma frågor.

Jag vill också passa på att önska alla en skön sommar.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Företag betalade 450 000 i skadestånd

Bevakning. Ett bevakningsföretag i Västsverige har betalat 450 000 kronor i skadestånd efter en uppgörelse med Transport.

Tommy Wreeth är förbundsordförande för Transport.

Transport kräver 5,5 procent i ettårigt avtal

Avtal. Avtalskraven mellan Transport och Transportföretagen är överlämnade. Transport kräver ett ettårigt avtal med 5,5 procents löneökning, samt ett engångbelopp på 5 726 kronor.

”Vi vill vara med och påverka.” Meddy Linond (ordförande), Johan Afvander (ledamot) och Marie-Louise Rindå (ledamot) i klubben. Anders Nilsson (sekreterare) har jobbat natt och saknas på bilden.

Scheman tände gnistan att nystarta flygklubb

Arlanda. – Står man bara längst bak och klagar händer inget. Så resonerade Meddy, Marie-Louise, Johan och Anders och väckte sin klubb ur törnrosasömnen. En ”massa petande” i deras arbetsscheman tände gnistan.

Lastbil på vinterväg, Umeå

Vintervägar – en farlig arbetsplats

Debatt. Transportarbetareförbundets medlemmar har ofta vägen som arbetsplats oavsett väder och vind eller årstid. Under 2022 förolyckades 38 personer i sitt arbete, samt ytterligare sex personer som går under ”övrigt” i Arbetsmiljöverkets statistik.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson. Foto: Jan Lindkvist

Which side are you on?

Dragbilsliv. Jag var på väg hem från Eskilstuna en sen fredagseftermiddag för många år sedan. Det var på den tiden jag drog löstrailers som enbilsåkare och jag hade haft en usel vecka. Nu såg jag fram mot att åtminstone få komma hem till middag och lite fredagsmys. Då ringde dragbilsförmedlaren.

Den socialdemokratiske utlandschauffören

Politik. Han är som de flesta av oss som kör tradare, ett ego. Men med blick för jobbet och känsla för kamraterna. Kunnig om smitvägarna när det blivit stopp på Autobahn och allt annat som hör vägarna till. Som de bästa Raststättena och var det går att övernatta ostört på parkeringar som inte är alltför ansatta av rånare.

Det är rörigt på mitt skrivbord

Politik. Ett gammalt skämt: ”Den som har det rörigt på sitt skrivbord är ofta lika rörig inuti huvudet!” Svaret: ”Hur ser det då ut i huvudet på den som har ett tomt skrivbord?” Själv har jag inte bara ett rörigt skrivbord. Det är som om ett korsdrag blåst igenom huset och skapat ett fullständigt kaos – och på motsvarande sätt känns det inuti skallen.

Dålig arbetsmiljö gör det svårt att få personal

Debatt. Bristen på kompetensförsörjning i Norrbotten och Västerbotten ökar risken för högre arbetsbelastning hos de som redan jobbar. Det blir en nedåtgående spiral som i längden gör att allt fler lämnar sina yrken och det blir ännu svårare för företagen att matcha kompetensen. Företagen behöver därför ta sitt arbetsmiljöansvar på allvar.

Lönerna sänks –vinsterna ökar

Krönika. Frimärket ska höjas till 15 kronor och jag tänker på Postnords vd, som fick en löneförhöjning på 22 procent i år, och nu tjänar 840 000 kronor i månaden.

Jag vill inte vara medlem i en klubb som skulle acceptera mig

Ledare. Du känner kanske igen Groucho Marx (1890–1977) citat. Citatet är inte bara roligt, det vittnar också om att det är klubben – föreningen – som väljer vilka som får vara medlemmar. Det som kallas föreningsfrihet.

Den svenska modellen står pall…

Ordförandeord. Ett händelserikt år närmar sig sitt slut. Jag ska inte summera allt som hänt men i backspegeln kan jag konstatera att Transport har haft att göra.

Debatt / Egenanställning

Likställa egenanställning med bemanning är felaktigt

Debatt. Målet mellan Svenska Transportarbetareförbundet och Foodora har satt begreppshanteringen på arbetsmarknaden under lupp. Att likställa egenanställning med bemanning är felaktigt och riskerar att hämma utvecklingen av hållbara villkor, skriver Stephen Schad, ordförande för Egenanställningsföretagens Branschorganisation och vd Frilans Finans.

Mats H Andersson. Foto: Justina Öster

Ta domstolens beslut på allvar, Stephen Schad

Replik. Det är dags för Schad att rannsaka sig själv och egenanställning som begrepp. Egenanställning är att betraktas som bemanningsföretag. Det säger Arbetsdomstolen. Det är hög tid för Schad med flera att göra rent inom sina egna led och kring vilka yrken man väljer att ta in på egenanställning, skriver Transports Mats H Andersson.

Ingen motsättning mellan att reda ut begreppen och förtydliga spelreglerna

Slutreplik. Det finns ingen motsättning mellan att reda ut begreppen och förtydliga spelreglerna på arbetsmarknaden. Tvärtom tror vi att tydliga spelregler till hög grad bygger på en korrekt och, i den mån möjligt, samstämmig begreppshantering. Det gäller självklart inte enbart Transport utan även Foodora, egenanställnings-företagen och alla andra som verkar på arbetsmarknaden.

Jag råkade säga något om privilegier

Krönika. Det finns en bok jag ständigt återvänder till när jag vill få bekräftelse eller hämta argument och det är Anneli Jordahls bok Klass – är du fin nog? Nästa år firar den 20 år men den är minst lika aktuell i dag som när den släpptes. Då, 2003, talade ingen om klass, men tack vare Jordahls bok kom klass upp på tapeten igen.

Se lönen som en investering

Insändare. Vi måste sluta bokföra arbetstagares löner som en "kostnad" på företagens balansräkningar, då kostnader är något väldigt negativt för ett vinstdrivande företag.

Det är dags att säga ifrån nu!

Ordförandeord. Hej Transportare! Som ni säkert både läst och hört i diverse media och nyhetsrapportering den senaste tiden så har jag som enda ledamot av fjorton i LO-styrelsen sagt nej till den så kallade siffersatta LO-samordningen.