ORDFÖRANDEN HAR ORDET

Följ oss i Almedalen

Orförandeord. Almedalen … är det ett jippo för samhällseliten och klubben för inbördes beundran – eller ett uttryck för den fantastiska demokrati vi lever i?

Jag skulle vilja säga att Almedalsveckan är precis vad man gör den till. Transport åker dit för att lyfta ett antal frågor som berör våra medlemmar. Under dessa dagar är det ju fullt möjligt att stoppa en minister på gatan för att ställa en fråga, eller sticka in huvudet på ett seminarium för att provocera någon som inte tycker som vi.

Vi har ett fullt schema med seminarier vi ska gå på om åkeri, hamn, arbetsmiljö och mycket, mycket annat. Vi har möten med politiker och intervjuer vi ska genomföra. Liksom förra året kommer vi att göra reportage med intressanta personer för att att föra Almedalsveckan närmare medlemmarna. Håll koll på Transports Facebooksida.

Vi kommer också att arrangera ett par egna seminarier:

Skapar Amazon djungelns lag på arbetsmarknaden?

(Måndagen den 1 juli kl 14.45-15.45.)

Vittnesmål från andra länder berättar hur Amazons anställda betraktas som maskiner vars rörelser registreras, klockas och analyseras i detalj. Hur de har vuxenblöjor då de nekas tid att gå på toaletten, och hur tidsjakten pressar logistikkedjan till bristningsgränsen.

Vi har all anledning att tro att Amazon inom kort kommer att slå ned sina pålar i den svenska myllan. Därför har vi all anledning att oroa oss för vad det kommer att föra med sig in på svensk arbetsmarknad, när det gäller synen på arbetstagare och deras villkor inom bland annat terminal, lager och åkeri.

Amazons ambition är att finnas i hela konsumtionsflödet, ”from A to Z”. Men här i Sverige har vi även Å, Ä, och Ö och det hoppas vi att de ska få förhålla sig till. För att det ska ske behöver vi diskutera just detta: Hur kan vi i Sverige förbereda oss för Amazon?

Ett halvår för att bli Youtuber, 80 timmar för att bli ordningsvakt – är det rimligt?

(Tisdagen den 2 juli kl 11.00-12.00.)

Bevakningspersonal förväntas i dag också agera poliser, brandmän, sjuksköterskor, socialsekreterare, psykologer och föräldrar, utöver sitt yrke. Detta med endast 80 timmars utbildning i ryggen.

Vi ser hur efterfrågan på bevakningspersonal ökar och Transport har också sagt att det är befogat att diskutera hur de kan bidra ytterligare till tryggheten, när polisens resurser inte räcker. Men då måste diskussionen om vilka förutsättningar de ges att göra sitt jobb gå hand i hand med detta.

Högre lön är självklart viktigt och sänder en tydlig signal. En avgörande förutsättning är också utbildningen, och vi ställer oss frågan om det är rimligt att en person förväntas hantera både hotfulla och mänskligt svåra situationer efter bara 80 timmar, vilket är vad som krävs för att bli ordningsvakt i dag. Vi tror inte det och vi vill diskutera hur vi stärker bevakningspersonalens kompetens. De måste bli både bättre rustade att värna om tryggheten i samhället och känna sig mer trygga när de utför sitt arbete.

 

Ni kan följa seminarierna på vår hemsida live eller i efterhand. Häng med oss! Vi är där för att lyfta våra gemensamma frågor.

Jag vill också passa på att önska alla en skön sommar.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transports ordförande Tommy Wreeth. Foto: Martin Hörner Kloo

Transport: Blockaden har haft effekt

Konflikt. Transports blockad av ryska, ryskkontrollerade och ryskflaggade fartyg pågår som varslats hela maj månad. Något beslut om förlängning är ännu inte fattat.

Transportarbetarens logga

Transports blockad fortsätter

Hamn. Svenska Transportarbetareförbundets blockad av ryska och ryskkontrollerade fartyg i svenska hamnar fortsätter som planerat månaden ut.

Sedlar

Andreas drog in 800 000 till transportarbetare i sin avdelning

Försäkringar. Under hösten förra året jobbade Andreas Ehm som försäkringsinformatör för Transport och Avtalat. Han ringde runt till transportarbetare och med hans hjälp fick 20 personer dela på mer än 800 000 kronor i försäkringsutbetalningar.

Inget smittskydd i taxibilarna längre

Insändare. Jag hoppas att alla är väl medvetna om att de flesta taxibolagen, åtminstone i Stockholm, nu har plockat bort barriärskyddet och skippat alla andra skyddsåtgärder. Nu är det ”business as usual”.

När krisen kommer

Förberedd. För två år sedan förvandlades min kompis till prepper. Hon kastade ut böcker och andra ”onödiga” saker och fyllde skåp och hyllor med konserver och torkad mat. Checklistan som finns i broschyren "Om krisen eller kriget kommer", utgiven av Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB), har hon följt slaviskt.

Möte med makten
Moderaternas Johan Forssell intervjuas av Transportarbetarens John Antonsson.

”Svensk rättspolitik är väldigt ängslig”

Val 2022. Vilken roll ska ordningsvakterna ha i framtidens brottsbekämpning? På det och mycket annat svarar Moderaternas rättspolitiska talesperson Johan Forssell i Transportarbetarens artikelserie ”Möte med makten.”

Kent Källqvist. Foto: Christina Ahlund

Muf-metoder

Kent Källqvist kommenterar. Min gode vän Hans Tilly, Byggnadsarbetareför­bundets förre ordförande, fick ett avkapat hästhuvud i ett paket till sin arbetsplats. Av­sändare var Johan Forssell, samma man som nu är Moderaternas rättspolitiska talesman. Samme man som i intervjun här intill kräver hårdare tag mot de som hotar och trakasserar.

Första maj i krigets skugga

Ledare. Kriget fortsätter att rasa i Ukraina och Sverige försöker trycka på för att få ett slut. Svenska Transportarbetareförbundet har varslat om blockad av ryska, ryskflaggade och ryskkontrollerade fartyg från den 1 maj 2022 och demonstrationer anordnas utanför ryska ambassader runt om i världen, så också i Stockholm. Många är vi som vill få slut på Putins krig.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson. Foto: Jan Lindkvist

Också ett slags krig

Kamp. Min pappa ville egentligen bli poet. Men med fru, tre barn och ett radhus var det inte så lätt att försörja sig med de små stencilhäften han skrev. Så han fick nöja sig med att bli journalist på Svenska Dagbladet (fyrtio förlorade år med dagspressen, som han sa).

Om kriget kommer

Orostider. Fyra ryska stridsflygplan kränkte svenskt luftrum. Sånt händer visserligen ett par gånger om året. Det ovanliga den här gången var att det var jaktplan och att de flög i formation. Annars brukar det vara enstaka spaningsplan som förirrar sig in över landet.

Tänk på vändskivan, vändskivan, VÄNDSKIVAN!

Åkeri. Vändskiva, va fan e de? Undrar den som inte jobbar med lastbilar. Jo det är den där plattan på dragbilen som påhängsvagnen (trailern) och många vanliga släp sitter fast i och vilar på. Den är nästan rund, har ett spår och en koppling i mitten och i den sitter trailern fast med en liten, men rätt stark tapp.

EU:s blockad blir oerhört urvattnad

Ordförandeord. När det pågår ett krig i vår närhet som bröt ut precis när det vi uppfattar som det normala i vår värld efter två års pandemi höll på att bli just det normala, så känner man stor sorg i både sinne och hjärta. Givetvis går ens tankar till Ukrainas folk och på hur man kan hjälpa dem på bästa sätt.

Ojämlikheten sliter sönder vår värld

Krönika. I Sverige tjänar en näringslivstopp mer än 65 arbetare. Vad blir det per år? 25 miljoner? Mitt i pandemin växte inkomstgapet. När arbetare avstod löneökningar gjorde samhällets ekonomiska elit det motsatta.

Möte med makten
Socialdemokraternas partisekreterare Tobias Baudin pratar valår med Transportarbetarens reporter John Antonsson. Foto: Pernilla Ahlsén

”Det har varit en tuff tid”

Val 2022. Den 11 september är det val i Sverige. LO kommer att satsa rekordmycket resurser på en socialdemokratisk valvinst. Men vad gör Socialdemokraterna för att förtjäna stödet? Partisekreterare Tobias Baudin lovar ett parti som visar Sveriges arbetare respekt och försvarar samtidigt svängningen i LAS-frågan.

Kent Källqvist. Foto: Christina Ahlund

Upp till bevis (S)

Kent Källqvist kommenterar. Vi är ingenting som parti utan starka förbund”, säger Tobias Baudin, partisekreterare i Socialdemokraterna. Men hur är det då med respekten för facken hos regeringspartiet?

Än en gång visar transportarbetarna hur viktiga de är

Ledare. Kriget i Ukraina har förödande effekter. Det är obeskrivliga lidanden som utspelas. Rysslands invasion fördöms av FN och EU och historiska beslut tas av många regeringar, så även i Sverige som gav direkt stöd till de väpnande styrkorna i Ukraina.

Vi gör vårt yttersta för sänkt bensinpris

Debatt. Vi har blivit kontaktade angående de höga bränslepriserna, av oroliga medlemmar, under en längre tid. Priserna vid pumparna tar all löneförhöjning och mer därtill.