ORDFÖRANDEN HAR ORDET

Vem betalar priset för fri frakt?

Ordförandeord. Antalet transporter i samhället ökar och tempot likaså. Varor ska helst inte ligga stilla alls och det som tidigare fick ta fem timmar att transportera ska nu förflyttas på tre.

I varu- och budbranschen är tempot ännu högre. Som kund förväntar du dig snabb leverans av varor du köper på nätet. Gärna samma dag, i värsta fall inom en eller ett par timmar och helst utan kostnad. Det i sig behöver inte vara något fel, men vi måste diskutera konsekvenserna. Här vill jag vara tydlig, det finns inget som heter ”fri frakt”. Frågan är bara vem det är som betalar. Alltför ofta är det den som kör som på olika sätt drabbas av den här utvecklingen, och det sker i hela branschen.

Jag säger det igen, transporter måste få kosta! Det är bara så vi värnar både schysta villkor och en klimatmässigt hållbar utveckling. Då går det inte att dumpa villkor, äventyra trafiksäkerhet och strunta i klimatet för att köra ut en ask huvudvärkstabletter med så kallad fri frakt. Då går det inte att utnyttja dem som står längst ifrån arbetsmarknaden som en slit- och slängvara och brickor i ett oseriöst affärsspel.

I dag ligger en alltför stor del av ansvaret på den som kör, både när det gäller att följa lagar och regler och när det gäller de egna villkoren och arbetsmiljön. De är ofta i total beroendeställning gentemot arbetsgivaren, i den mån det finns någon. Den stora avarten är plattformsföretagen. Där kan cykelbud stå helt utan arbetsgivare och själva få ansvara för sitt skyddsnät. Men även varutransporterna brottas med stora problem. Arbetsgivarna staplar tillfälliga anställningar på varandra. Man tillhandahåller bilar med blankslitna däck utan tillstånd och uppmanar till systematiskt fusk, genom till exempel överlast. Och då pratar vi inte om ett par kilo, utan om extrem överlast med förödande konsekvenser för trafiksäkerheten. Naturligtvis ska varje chaufför ha ett ansvar för att följa lagen. Men det är också självklart att arbetsgivare som sätter i system att tvinga sina anställda att begå lagbrott ska bära en del av ansvaret. När det gäller business to business vill vi se ett utökat beställaransvar kopplat till transporten.

Det finns inget som heter fri frakt, oavsett vad som står i köpvillkoren. Vi vet i grund och botten vilka det är som får betala i dag. Förarna. Transport driver frågan på flera olika sätt, och du som medlem kan hjälpa till. Jobbar du som väktare i en reception och tar emot försändelser? Fråga om budet är medlem! Jobbar du inom bilvård, gummi eller på bensinstation och får ett paket via bud? Fråga om personen är medlem! Träffar du dessa personer i ditt arbete som lastbilschaufför, visa på medlemskapets värde och värva en medlem! Köper du en vara på nätet, ta reda på hur den skickas till dig och varför inte fråga om den som ringer på dörren är medlem i Transport?

Vi måste höja ambitionsnivån när det gäller att skapa hållbarhet, rimlighet och säkerhet i transportsektorn. Vi måste se till att människor inte sätter både sin egen och andras säkerhet på spel i överlastade bilar från partihandeln. Vi måste se till att de som kammar hem vinsten faktiskt också är de som betalar investeringarna i säkra fordon och vettiga villkor. Det finns nämligen inget som heter fri frakt.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

David Ericsson. Foto: Petrus Iggström

Berättelsen om Willi Betz

Davids krönika. Det har skrivits mycket om tyska Willi Betz, lönedumpningens fader, och hans åkeri i tidiga 2000-talet.

Alexandra Einerstam

Måste varje glåpord bli ett rättsfall?

Alexandras krönika. Jag har blivit kallad mycket under de många år jag har jobbat som väktare, ordningsvakt och skyddsvakt. ”Fitta”, ”hora”, ”stasivakt”… ja, listan kan göras lång men det har också gjort att jag har … härdats? Blivit avtrubbad? Tål mer än gemene man?

Kristina Sjöberg. Foto: Petrus Iggström

Vevradio och stormkök

Krisberedskap. Det är viktigt att vara förberedd i händelse av kris. Råd som dubbla sim-kort och två olika betalkort är lättare att ta till sig än att stapla frystorkad mat och vatten med hundraårig hållbarhet.

Är allt frid och fröjd i åkeribranschen?

Debatt. Under årtionden har vi i Transport kämpat mot lönedumpning, mot oseriösa aktörer som slår undan fötterna på åkerier med kollektivavtal. Med facklig-politisk samverkan, och med stor hjälp av våra dåvarande socialdemokratiska EU-parlamentariker, drevs det så kallade mobilitetspaketet igenom.

Säkerheten ökar, men arbetsmiljön glöms bort

Debatt. Säkerhetsläget i Sverige och världen är oroligt. Cyberattacker sker dagligen, skyddsobjekt fotograferas trots förbud och spionage från utländska makter pågår. Detta skapar fler uppdrag och arbetstillfällen för bevakningsbranschen. Företagen ser ökade intäkter – men risken är att arbetsmiljön glöms bort när nya uppdrag snabbt ska bemannas.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson. Foto: Petrus Iggström

Berättelsen om Willi Betz

Fiffel & båg. Det har skrivits mycket om tyska Willi Betz, lönedumpningens fader, och hans åkeri i tidiga 2000-talet. Från början var det ett litet tankbilsåkeri som körde vin (!) från Italien till Tyskland. Men när Berlinmuren föll 1989 öppnades portarna för privat ägande i de forna sovjetstaterna.

Att marschera i takt eller inte

Kanon. Så var den här till slut, vår omtalade kulturkanon. En reporter från TV 4 kom fram till mig där jag satt och fikade på Liljeholmstorget och stack en mikrofon under näsan. ”Vad tycker du om kulturkanon?” undrade hon.

Nu har det hänt

Autobahn. I många år har man talat om den, varningsklockorna har ringt men den har ändå aldrig riktigt inträffat – förrän nu. Den totala trafikinfarkten, signerad Tyskland. Egentligen är den ganska odramatisk. Allt står helt enkelt bara stilla. Autobahn är förvandlad till en parkering där bilarna endast rör sig ryckvis några meter i taget.

Alexandra Einerstams senaste krönikor
Alexandra Einerstam

Måste varje glåpord bli ett rättsfall?

Rätt & orätt. Jag har blivit kallad mycket under de många år jag har jobbat som väktare, ordningsvakt och skyddsvakt. ”Fitta”, ”hora”, ”stasivakt”… ja, listan kan göras lång men det har också gjort att jag har … härdats? Blivit avtrubbad? Tål mer än gemene man?

På ny adress

Flytt-tankar. Jag försöker säga hejdå till den gamla lägenheten. Det låter kanske enkelt, men hur lämnar man egentligen platsen där ens liv vecklat ut sig, dag för dag, år efter år?

Insektsdöden – ett hot mot vår existens

Miljö. Det är mitten av 1980-talet. Min mamma och jag är på väg hem. Det är skymning och insekterna slår mot bilrutan tills den nästan är svart. Mamma sprutar spolarvätska och försöker få bort dem med vindrutetorkarna.

Vevradio och stormkök

Krisberedskap. Det är viktigt att vara förberedd i händelse av kris. Råd som dubbla sim-kort och två olika betalkort är lättare att ta till sig än att stapla frystorkad mat och vatten med hundraårig hållbarhet.

Arbetsgivare, bered er på en match

Ordförandeord. Avtalsrörelsen är i princip klar för denna gång. Avtal har tecknats för alla Transports yrkesgrupper. Vissa har löst sig lättare än andra och på en del avtalsområden har vi tvingats varsla om konflikt för att nå fram.

Hur tänker ni politiker göra arbetslivet säkrare?

Insändare. Om knappt ett år är det allmänna val i Sverige. Bland annat till riksdagen där den lagstiftande makten utövas. Riksdagen utser regering som utövar den verkställande makten. I dessa delar av makten i vår stat ingår att se till så skyddslagstiftning som den samlade arbetsmiljölagstiftningen omsätts i verklighet.

När schysta villkor används som reklam

Ledare. Shyssta villkor och kollektivavtal och en qr-kod med Ansök nu som lovar en genomsnittslön på 180 kronor per timme. Det budskapet har Foodoras rosa mopedboxar haft. En sanning med modifikation.

Ordningsvakter i tunnelbanan. Foto: John Antonsson

Pepparsprej kan rädda liv i hotfulla situationer

Arbetsmiljö. Jag har arbetat som ordningsvakt i 25 år, i miljöer som krog, tunnelbana och centrumområden. Jag har dessutom utbildning som beredskapspolis och skyddsvakt. Under utbildningen till beredskapspolis fick jag träning i användning av OC-sprej (pepparsprej) och insåg hur avgörande detta hjälpmedel är för ordningsvakters arbetsmiljö och säkerhet.

Låt inte industrin diktera villkoren

Ordförandeord. Hösten kommer smygande och det innebär nya utmaningar både för oss inom Transport och LO-familjen.

Vem tänker göra något åt döden på jobbet?

Insändare. Olyckor på landets arbetsplatser fortsätter att skörda dödsoffer. Statistiken är förfärande. Sedan den 1 januari 2022 har 189 människor dött på arbetet. 32 av dessa dog 2025. Den urartade situationen blir inte bättre. Tragedierna fortsätter.