Kriget i Ukraina

Flera partier för hamnblockad

Politik. Tre partier i riksdagen har uttalat stöd för blockad av ryska fartyg i svenska hamnar. Men linjen att avvakta ett gemensamt beslut i EU har också starkt stöd.

Alla är eniga om stöd till Ukraina efter det ryska anfallet. Men meningarna går isär om vilka sanktioner som innebär ett reellt stöd för det krigsdrabbade landet och dess folk.

Transports förbundsstyrelse beslutade i tisdags att avvakta med blockad när det gäller hanteringen av ryska och ryskkontrollerade fartyg i svenska hamnar. Transport vill först samråda med de båda hamnavdelningarna, som hade årsmöte på torsdagen, och de förtroendevalda ute i hamnarna.

Både Transportarbetareförbundet och arbetsgivarparten, Svenska Hamnar, vill ha ett tydligt besked från regeringen om hanteringen av ryska fartyg – och ett EU-gemensamt agerande. En blockad riskerar annars att bli verkningslös, ”ett slag i luften” med förbundsordförande Tommy Wreeths ord.

Men tre riksdagspartier har uttryckt stöd för blockad av ryska fartyg: Vänsterpartiet, Miljöpartiet och Kristdemokraterna. Då flera företrädare för KD besökte Gävle i veckan sa de att partiet ställer sig bakom hamnarbetarnas blockad i hamnen. En blockad som Hamnarbetarförbundet, det andra fackförbundet som organiserar arbetare i Sveriges hamnar, varslat om och som träder i kraft på måndag.

– Det finns anledning till oro inför det som händer och hotet från Ryssland, sa Andreas Carlsson, rättspolitisk talesperson i KD, till SR Gävleborg.

Zelenskyj talade till riksdagen

På dagen en månad efter den ryska invasionen vädjade Ukrainas president, Volodymyr Zelenskyj, i ett tal till Sveriges riksdag om att stänga alla svenska hamnar för ryska fartyg och ryskt gods.

Sveriges utrikesminister Ann Linde (S) var en av dem som i riksdagen tal berördes av talet. Men hon betonar också att det krävs ett beslut i EU för att en sådan åtgärd alls ska få någon effekt:

– Om Sverige skulle införa det här själv skulle det få väldigt begränsad betydelse, säger Linde till Göteborgs-Posten.

– Sverige har bara 12–18 ryska skepp som anländer hamnarna per år. Om vi däremot skulle lyckas få med EU skulle det få riktig effekt.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Peter Jansson:
    25 mars, 2022

    Självklart så skall allt som har med Ryssland att göra sättas i blockad så att vi snabbt får slut på kriget!!Det är meningslöst att göra lite då och då.Stoppa allt gods till och från Ryssland och se till att även EU, USA och helst resten av världens länder gör detsamma för att en gång för all få slut på kriget!!

Lästips:

Tommy Wreeth är förbundsordförande för Transport.

Transport kräver 5,5 procent i ettårigt avtal

Avtal. Avtalskraven mellan Transport och Transportföretagen är överlämnade. Transport kräver ett ettårigt avtal med 5,5 procents löneökning, samt ett engångbelopp på 5 726 kronor.

Tommy Wreeth 2021. Foto: Justina Öster

Den svenska modellen står pall…

Ordförandeord. Ett händelserikt år närmar sig sitt slut. Jag ska inte summera allt som hänt men i backspegeln kan jag konstatera att Transport har haft att göra.

Drograttfyllan ökar bland lastbilschaufförer

Åkeri. – Allt som kan motverka rattfylleri och bidra till färre olyckor på vägarna är positivt. Så kommenterar Tullverkets biträdande kontrollchef Oscar Lindvall statens miljonsatsning på nykterhetskontroller. Men för att komma åt den ökande drograttfyllan, särskilt bland lastbilsförare, krävs fler kontrollerande tulltjänstemän i hamnarna, anser han.

20-åriga hamnarbetaren Nimas död togs upp i hovrätten

Hamn. Rutiner som inte kontrollerades ledde till att 20-åriga stuveriarbetaren Nima kvädes till döds på en kolbåt, hävdar åklagaren. Det systematiska arbetsmiljöarbetet var gott, kontrar försvaret när förhandlingarna om misstänkt arbetsmiljöbrott återupptogs och avslutades i Svea hovrätt.

”Stoppa all tung trafik på skolgårdar!”

Miljö. Nu får det vara nog! Efter tre allvarliga incidenter när barn var nära att bli påbackade la huvudskyddsombudet Peter Strålind i bromsen. Med stöd av miljöbolaget Prezero, LO och Transport har han startat ett projekt för att stoppa all tung trafik på skolgårdar.

Åsas resa

Vägen till chaufförsyrket – Del 1

Blogg. Åsa har börjat en YKB-utbildning för att bli lastbilschaufför. Det här är hennes berättelse om hur det gå att som snart 50-årig journalist börja ratta tunga fordon. Läs del 1 av Åsas berättelse.

Tommy Wreeth är förbundsordförande för Transport.

Transport kräver 5,5 procent i ettårigt avtal

Avtal. Avtalskraven mellan Transport och Transportföretagen är överlämnade. Transport kräver ett ettårigt avtal med 5,5 procents löneökning, samt ett engångbelopp på 5 726 kronor.

Hallå där!

Micke Andersson

… som konstruerat en automatisk utrullare för soptunnorna och skapat en verklig snackis i Västmanland.

Många dödsolyckor bland lastbilschaufförer sker i trafiken. Foto: Jeppe Gustafsson/Shutterstock

Fler miste livet i trafiken

Olyckor. Förra året omkom 220 människor i trafikolyckor och närmare 2000 skadades svårt. Det är en ökning jämfört med de två föregående åren, visar statistik från Transportstyrelsen. Till skillnad från tidigare år var det mötesolyckorna som dominerade 2022.

Taxi Stockholms kontor på Luntmakargatan i Stockholm. Foto: Christina Ahlund

Taxi Stockholm blir kvar i Svenska Taxiförbundet

Taxi. I höstas meddelade Taxi Stockholm att bolaget tänkte lämna Svenska Taxiförbundet. Ordförande Dimitrios Nikopoulos kritiserade bristen på kollektivavtal bland övriga beställningscentraler. Nu gör företaget helt om och stannar kvar i branschorganisationen.

Taxiunionens manifestation den 10 januari 2023.

Taxiunionen samlar Bolt- och Uberförare

Gig-jobb. Förarna som kör för Bolt och Uber har fått nog. De vill ha bättre arbetsvillkor och högre ersättningar. Och de vill accepteras som samtalspartners.

Kollektivavtal äger i rätten

Arbetsrätt. Kammarrätten upphäver Transportstyrelsens föreläggande mot ett större åkeri, med hänvisning till lagen om arbetstid vid vägtransporter – kollektivavtalet reglerar i fallet sammanlagd arbetstid och nattarbete, slår domstolen fast.

SD-utesluten överklagar också

Arbetsrätt. Lastbilschauffören Mats Fredlund begär skadestånd för att han uteslöts ur Transport som politiskt aktiv sverigedemokrat. Han överklagar därför hovrättens dom, som ogiltigförklarade uteslutningen – vilket förbundet begärt ska prövas i högre instans.

Transporter, avfall och bilvård ska kontrolleras av nya krimcenter

Åkeri. Miljö. Bilvård. Transporter, avfall och bilvård. De finns med bland riskbranscherna som ska granskas i särskilda krimcenter för att motverka brottslighet inom arbetslivet. Två har påbörjat arbetet i Göteborg och Umeå och fem till ska vara på plats före årsskiftet.

Tiger-fallet har fått en lösning

Arbetsrätt. Två bröder arbetade för det Örebrobaserade åkeriet Tigrarna AB, under sommaren 2021, men fick aldrig någon lön. De har inte alls arbetat för oss, hävdade arbetsgivaren. Men när Transport drev fallet till Arbetsdomstolen gick åkeriet med på förlikning och ersatte ­bröderna med 80 000 ­respektive 20 000 kronor.